[AR] Gewicht menwagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:33

Ik zou voorlopig niet meer investeren in andere spuklen voor zijn mencarriere.
Dit diertje heeft zoveel stress opgelopen, dat ga je als onervaren menners niet zomaar oplossen.
Zeker niet in het enkelspan.

Het enige dat je nog kan proberen is om de pony weg te brengen naar een hele ervären menner, die het dier in het tweespan naast een hele ervaren menpony zet om eerst weer vertrouwen op te bouwen. Laat dit over aan een professional en vertel eerlijk erbij wat er gebeurd is, zodat ze rekening kunnen houden dat het dier bij een korte wending in paniek is geraakt.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:37

ik sluit me volledig aan bij janouk _/-\o_
laat dit over aan mensen die er wel kaas van hebben gegeten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:26

Ik lees nergens dat de pony paniekeerde in een korte wending ?

Hoe dan ook, het wordt gevaarlijk de pony nog in te spannen. Mss is zijn mencarrière wel voorgoed voorbij. Het beste advies werd hierboven gegeven: indien je idd echt met de pony wil gaan mennen, breng hem naar een professional met het eerlijke verhaal wat er gebeurd is.
Maar, gezien er ook niet geïnvesteerd wordt in goed materiaal vrees ik dat de eigenaar hier geen oren naar heeft.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:58

Ik sluit me aan bij Janouk. Als ze daar geen geld in wil investeren, dan is het einde mencarriere. NIET meer zelf mee aan de slag. Dan krijg je een zwaar getraumatiseerde pony.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:08

Eens met Janouk.

Ik had een stalgenoot die paarden beleerde voor de kar en bij mijn shet ging het in de wending ook fout.

Ben nog 5 jaar bezig geweest met een andere meninstructeur maar voor de kar lopen is nooit gebeurd. Elke les gingen we 1 stap naar voren en 4 naar achteren.
Uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en alles verkocht.

Enige wat hij wel leuk vind is slepen.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 14:47

Onervaren zijn ze nou ook weer niet. En genoeg ervaring (onder zadel en op de grond) om hiermee om te gaan. We gaan hem zeker niet direct weer voor een andere wagen zetten. Maar weer opnieuw alles oppakken vanaf het begin. Eerst weer een band er achter hangen om hem weer te laten wennen en dat opbouwen. Maar tips voor een wagen om dit op een duur weer te proberen (met een ervaren menner) is welkom. Alles rustig aan..

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 15:10

Ik vind het ook jammer dat de eigenaresse op deze manier en openbaar wordt aangesproken op fb. Ik heb hier het topic gestart en zij heeft nergens om gevraagd. Dat het een slecht idee was heeft ze zich nu wel gerealiseerd.

We nemen adviezen mee. Maar op deze manier reageren werkt meer averechts.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:18

L1nda_91 schreef:
Onervaren zijn ze nou ook weer niet. En genoeg ervaring (onder zadel en op de grond) om hiermee om te gaan. We gaan hem zeker niet direct weer voor een andere wagen zetten. Maar weer opnieuw alles oppakken vanaf het begin. Eerst weer een band er achter hangen om hem weer te laten wennen en dat opbouwen. Maar tips voor een wagen om dit op een duur weer te proberen (met een ervaren menner) is welkom. Alles rustig aan..

Volgens mij had je gezegd dat eigenaresse onervaren was. Ervaring onder het zadel heeft niets te maken met ervaring met mennen. En tips voor een wagen. Sorry, die heb je ruim voldoende gekregen.

Ik vind jou reactie heel bijzonder. We hebben het aan alle kanten afgeraden, dan doen jullie het toch, het gaat mis, en dan mogen wij er niets van zeggen......

Nu krijg je de dringende tip om het niet weer zelf te doen, en als ik je reactie dan lees..

Volgens mij heeft het geen enkele zin om je van advies te voorzien, je legt het toch naast je neer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:31

:x

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:14

Ik sluit me bij de rest aan. Volgens mij onderschatten jullie de situatie flink. Nu is het blijkbaar meegevallen met de schade maar de pony heeft flink schrik. Dan zul je meer nodig hebben dan wat ervaring onder het zadel en vanaf de grond. Jammer dat jullie zo eigenwijs zijn

Overigens snap ik niet dat je je handen er niet helemaal vanaf trekt? Je zegt ik heb geprobeerd haar ervan te weerhouden maar ik heb geen keus. Maar als je ondanks je terechte kritiek toch mee werkt geeft eigenlijk aan dat je kritiek wel mee valt. Want als het niet veilig is dan zou ik helemaal niet meewerken.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:18

Ik ga niet meer reageren er wordt toch niks meegedaan |o
Mijn menhart doet zeer bij dit soort acties.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:48

L1nda_91 schreef:
Hij is bij een van de vorige keren een beetje in paniek geraakt toen we wilden omdraaien in het gras. Dat hebben we toen nog een paar keer gedaan en dat goed afgesloten.

Hij voelde nu vanaf het begin al wat drukker aan. Hij stapte wat druk weg en schudde met zijn hoofd, maar toen hij eenmaal liep ging hij zachtjes draven(op zo'n tempo dat ik mee kon lopen) en daar leek hij wat te ontspannen. Daarna zijn wij stil gaan staan op dat punt bij het gras om te bedenken of we hem gingen aftuigen, omdraaien of nog wat verder doorlopen. En voordat we ook nog maar een beslissing hadden gemaakt draaide hij iets en steigerde en toen ging het mis..

Hij heeft nu 4x voor de wagen gestaan. 1e x dus druk in het gras. 2x daarna ging dat eigenlijk heel goed. Dus wat nu het verschil maakte? Normaal gesproken trekt hij zich nergens wat van aan. Ik zou hem bestempelen als bomproof.

Is het logisch dat met zo een bouwvallig karretje je niet kunt draaien
Zit geen draaikrans op dus aeme sier moet een stijf lamoen draaien.

Als ik de pony was liet ik mij nooit meer inspannen door jullie..

Wat een amateuristisch gedoe en dan nog in de verdediging schieten ;(

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 17:06

Ik vraag hier om jullie advies. De eigenaresse heeft er niet om gevraagd om op Facebook reacties te krijgen..

Advies slaan we zeker niet in de wind. Want ik geef aan dat als we er mee door gaan dit met een ervaren menner doen. En nu eerst gewoon met een band het vertrouwen terug willen krijgen.

Dat is een totaal ander verhaal dan jullie er van maken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:21

“De eigenaresse heeft verder geen ervaring” zijn je eigen woorden toch? En sorry hoor, maar elk zich respecteerde ervaren menner knoopt zijn pony niet voor zulk een bak op wielen. Bovendien heeft ervaring onder zadel niets te maken met menervaring.

En nee, jullie doen niets met het advies hier. Wij willen jullie behoeden voor ongevallen en de getraumatiseerde pony beschermen en wat is jouw reactie? Telkens alles minimaliseren.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:28

Echwel schreef:
L1nda_91 schreef:
Hij is bij een van de vorige keren een beetje in paniek geraakt toen we wilden omdraaien in het gras. Dat hebben we toen nog een paar keer gedaan en dat goed afgesloten.

Hij voelde nu vanaf het begin al wat drukker aan. Hij stapte wat druk weg en schudde met zijn hoofd, maar toen hij eenmaal liep ging hij zachtjes draven(op zo'n tempo dat ik mee kon lopen) en daar leek hij wat te ontspannen. Daarna zijn wij stil gaan staan op dat punt bij het gras om te bedenken of we hem gingen aftuigen, omdraaien of nog wat verder doorlopen. En voordat we ook nog maar een beslissing hadden gemaakt draaide hij iets en steigerde en toen ging het mis..

Hij heeft nu 4x voor de wagen gestaan. 1e x dus druk in het gras. 2x daarna ging dat eigenlijk heel goed. Dus wat nu het verschil maakte? Normaal gesproken trekt hij zich nergens wat van aan. Ik zou hem bestempelen als bomproof.

Is het logisch dat met zo een bouwvallig karretje je niet kunt draaien
Zit geen draaikrans op dus aeme sier moet een stijf lamoen draaien.

Als ik de pony was liet ik mij nooit meer inspannen door jullie..

Wat een amateuristisch gedoe en dan nog in de verdediging schieten ;(

Precies dit dus! Met zo'n wagen kan je geen kleine bochten maken, dus logisch dat de pony in verzet komt. Ik twijfel ook erg aan de ervaring als dit al niet begrepen wordt. Pony is druk en onrustig, waarschijnlijk doordat het mennen geen fijne associatie geeft.
Ongelukken met een menwagen gaan zelden maar net goed, maar veel vaker goed mis.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:50

L1nda_91 schreef:
Ik vraag hier om jullie advies. De eigenaresse heeft er niet om gevraagd om op Facebook reacties te krijgen..

Advies slaan we zeker niet in de wind. Want ik geef aan dat als we er mee door gaan dit met een ervaren menner doen. En nu eerst gewoon met een band het vertrouwen terug willen krijgen.

Ook het slepen van een band zul je nu moeten overlaten aan een deskundige! Gewoon het hele proces, omdat jullie het verknald hebben. Ja, jij ook. Jij had beter moeten weten en hier niet aan moeten meewerken, dus ook niet ernaast lopen, want dat is meewerken

Maar goed, we kunnen hier proberen wat we willen om de pony te beschermen, het gaat ons niet lukken. En als je zo alles bagatelliseert betwijfel ik jouw ervaring als menner. Als jij een ervaren menner was geweest, was je hier nooit aan begonnen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:26

Ik heb haar aangesproken omdat ik het per toeval zag.
Ze weet dat ze fout zit want ze zet het in een groep waar nauwelijks menners aanwezig zijn, had ze het in een andere gezamelijke groep gezet was ze ook flink aangesproken.

Ze heeft mooie praatjes met die zielige kindertjes die graag op de kar wilden, maar ze denkt hier totaal niet aan de pony.
En ik werd nog kwader toen ze het ging vergelijken met dat zij rolschaatsen geleerd heeft op oude rolschaatsen.

Ik snap serieus niet hoe iemand in dit geval een normale menwagen ziet.

Paarden houden is duur, paardrijden is duur, mennen is duurder.

En dat ze zich dan ineens vastklampt aan die 250 euro die hier voorbij kwam snap ik niet.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 18:56

tine10 schreef:
L1nda_91 schreef:

Ook het slepen van een band zul je nu moeten overlaten aan een deskundige! Gewoon het hele proces, omdat jullie het verknald hebben. Ja, jij ook. Jij had beter moeten weten en hier niet aan moeten meewerken, dus ook niet ernaast lopen, want dat is meewerken

Maar goed, we kunnen hier proberen wat we willen om de pony te beschermen, het gaat ons niet lukken. En als je zo alles bagatelliseert betwijfel ik jouw ervaring als menner. Als jij een ervaren menner was geweest, was je hier nooit aan begonnen.

Wij 'moeten' helemaal niets!:)

Hij reageert gewoon goed op iets anders achter hem dan de wagen. Jullie kennen mij, nog de pony niet. Zoals iemand anders hier ook scheef is er ook wat mis gegaan met die pony, maar die sleept ook nog gewoon.

Ik bagatelliseer niets. Jullie hebben een situatie in jullie hoofd gecreerd wat gebaseerd is op een plaatje en mijn verhaal. Ik ben het helemaal met jullie eens dat er iemand bij moet komen met ervaring en die gaat er ook komen als we er mee verder gaan. We gaan er echt niet direct een band achter hangen om af te wachten of hij in paniek raakt. Dit kunnen wij echt wel zorgvuldig opbouwen en inschatten. Al snap ik dat het niet zo overkomt als het een keer mis is gegaan. Maar dat was niet mijn keuze om er mee verder te gaan. Dat ik er bij was doet daar niets aan af.