[AR] Welk bit gebruiken jullie te mennen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Welk bit gebruiken jullie te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:21

CinneZ: en rubber dan? Dat lijkt me al veel zachter op de lagen en tong dan ijzer.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:25

Ik heb altijd met een bokkenbitje gereden. Daar liep mijn shet toch een stuk beter op dan een trensje ofzo. Die trok ze altijd zo door haar mond heen en stopte niet meer met lopen. Met het bokkenbitje kon dit niet meer en liep ze ook stukken fijner op en luisterde op lichte hulpen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:38

Maartje1990 schreef:
CinneZ: en rubber dan? Dat lijkt me al veel zachter op de lagen en tong dan ijzer.

Ik heb een appel bitje gehad maar het probleem met die ik tot nu toe gevonden heb is dat ze heel dik zijn.zwart rubber wil ik niet want die zijn helemaal niet zo vriendelijk.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:21

Rubber is idd waardeloos, lekker branden in de mond tenzij je pony veel schuimt maar die zijn veel te dik voor kleine pony's. Idem met kunststof bitjes vaak en appel.

1 laagje natuurzeem om je bit naaien maakt het ook al aanzienlijk zachter en houd het dun. Echter moet je dan wel al een dun bit hebben.
Demenner heeft mooie dunne en lichte pony bitjes en ruitersport benjamins ook mooi kleine maatjes en dun. Gebruik ik hier ook voor bijna allemaal.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:12

MelanieB schreef:
Rubber is idd waardeloos, lekker branden in de mond tenzij je pony veel schuimt maar die zijn veel te dik voor kleine pony's. Idem met kunststof bitjes vaak en appel.

1 laagje natuurzeem om je bit naaien maakt het ook al aanzienlijk zachter en houd het dun. Echter moet je dan wel al een dun bit hebben.
Demenner heeft mooie dunne en lichte pony bitjes en ruitersport benjamins ook mooi kleine maatjes en dun. Gebruik ik hier ook voor bijna allemaal.

Daar komt mn liverpool indd vandaan maar dat vind hij niets.
Nu ff myler testen en anders weer verder zoeken.
De ongebroken die ik heb wordt echt te dik met zeem maar miss zou ik het met de liverpool wel kunnen proberen.
Ligt nu toch te verstoffen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:52

Maar welke Liverpool, omhoog gebogen geheel, naar voren geheel, klein tongboogje, groot tongboog, recht, naar voren en omhoog, naar voren en omhoog met tongboog, met sweet iron of ander smaakje, enkel of dubbel gebroken. Pompwerking of normaal, vast of Los bakstuk maakt hier ook verschil. Kinketting types.

Er zijn zoveel soorten Liverpool bitten. Heb ze hier bijna allemaal op ander mondstuk ook lopen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:04

MelanieB schreef:
Maar welke Liverpool, omhoog gebogen geheel, naar voren geheel, klein tongboogje, groot tongboog, recht, naar voren en omhoog, naar voren en omhoog met tongboog, met sweet iron of ander smaakje, enkel of dubbel gebroken. Pompwerking of normaal, vast of Los bakstuk maakt hier ook verschil. Kinketting types.

Er zijn zoveel soorten Liverpool bitten. Heb ze hier bijna allemaal op ander mondstuk ook lopen.

Hij heeft deze ongebroken watertrens
https://ruitersportbenjamins.nl/watertr ... g-rvs.html
Deze loopt hij nog het fijnste op.

En deze liverpool.(dacht ik uit mijn hoofd)
https://ruitersportbenjamins.nl/men-bit ... brass.html
Deze was een ramp want hij liep continu met zijn mond open.en dan zaten de tegels in de bril.

Ik weet dat er enorm veel bitten zijn maar hoe weet je dus welke bij je pony past?buiten dus al die bitten te kopen en weg te leggen want verkopen lukt gewoon niet helaas.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:59

Ik vind het ook vreselijk moeilijk. Aantal al geprobeerd, nu loopt hij met een dubbel gebroken halve knevel. Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Lastig!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:21

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:57

Hier een bokkebitje en een naarboven gebogen liverpool.

Dani_Ivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:07

Je zou ook nog een monty roberts dually halster kunnen gebruiken ...voor de rest ken jij je pony het best. Deze halsters zijn vrijsterk ...je kan er ook bitloos mee rijden

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:05

Waarom moet er toch elke keer weer de bitloos discussie ontstaan, de vraag is toch gewoon welk bit anderen gebruiken? Zucht..

Het is ook heel moeilijk om het juiste bit te vinden, gewoon een kwestie van proberen, proberen, proberen.
Hier ook alle 4 de pony's op een ander bit lopen. Afbeelding

JanneJ2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:16

JoyCiej007 schreef:
xZiva_ schreef:
geen :D

ik beleer hem nu op halster en dat gaat prima. als het over een tijdje toch niet goed gaat wil ik een B-stang gaan gebruiken die licht gebogen is :))

Een gewoon halster en daarmee voor de wagen? Are you serious??

De shetlander van een vriendin van me heeft nog nooit een bit ingehad. Dus staat ook bitloos voor de kar. dit is natuurlijk wel een shetlander, maar ik denk dat het met een groter paard ook echt wel kan lukken

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:25

Er zijn al een hoop nuttige (en ook een heleboel niet zo nuttige...) reacties gegeven, maar onze optie staat er nog niet tussen.

Mijn gevoelige pony loopt voor de wagen op een leren bitje. Stang was constant mond open, gebroken bitje wilde ik niet en bitloos kwam de release niet goed door waardoor meneer in de paniek schoot en er oncontroleerbaar vandoor schoot.
Leren bitje loopt hij heerlijk mee.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 02:09

Harm0ny schreef:
Er zijn al een hoop nuttige (en ook een heleboel niet zo nuttige...) reacties gegeven, maar onze optie staat er nog niet tussen.

Mijn gevoelige pony loopt voor de wagen op een leren bitje. Stang was constant mond open, gebroken bitje wilde ik niet en bitloos kwam de release niet goed door waardoor meneer in de paniek schoot en er oncontroleerbaar vandoor schoot.
Leren bitje loopt hij heerlijk mee.

Zodoende heeft de mijne een sperriem
Sinds een maand

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:03

Vwb leren bitje; ik ken diverse mensen/verhalen dat dit uiteindelijk doorgekauwd kan worden; denk wel dat dat iets is om echt rekening mee te houden en op te letten.
Door speeksel en kauwen kan een natuurproduct als leer natuurlijk snel slijten/kapot gaan.

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:35

Uhh... Ja
Je zult inderdaad voor je je leren bit in de mond hangt even moeten kijken of het in orde is. Net zoals je mijns inziens doet met een ander bit en tuigage voor je je paard ermee "opzadelt"
Dacht dat dat voor zich zou spreken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:25

Harm0ny schreef:
Uhh... Ja
Je zult inderdaad voor je je leren bit in de mond hangt even moeten kijken of het in orde is. Net zoals je mijns inziens doet met een ander bit en tuigage voor je je paard ermee "opzadelt"
Dacht dat dat voor zich zou spreken.

Dat begrijp ik natuurlijk......... alleen zijn 'normale' bitjes niet door te bijten, en een leren wel. Je kan het perfect controleren vóór je het in de mond stopt, maar wat er tijdens het rijden mee gebeurd als er flink op geknaagd wordt, weet je natuurlijk niet/kun je niet zien.