Grondwerk bij aankoop paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:57

De dingen die jij noemt, vind ik niet eens iets te maken hebben met een sensibel paard of niet, maar met de basis opvoeding en karakter...dus ook niet met grondwerk.

Als voorbeeld, mn shet, sensibel ding, die precies weet hoe t moet.
Maar geloof me, soms een echte shet, waar je dus met lopen soms zucht omdat meneer besluit niet verder te willen, tsja..sta je dan :')
Dan kan je soms hoog en laag springen, maar ho maar dat ie gaat bewegen _O-
Terwijl, als je em dan ff aankijkt en net de juiste beweging maakt, (die ook nog veranderd van tijd tot tijd), meneer weer braaf verder loopt :P
Ach, hij is bijna 5 en een echte shet, waar je net als elk ander paard, afspraken mee maakt en beleefd blijft :j

Een paard dat in freeze gaat, kan dus trouwens wel stokstijf stilstaan zonder ook maar een seintje te geven. Dan kan t ook op slaapstand lijken, maar dan zit ie in de freeze.

Ik denk dat je gewoon moet kijken, of je elkaar begrijpt of kunt leren begrijpen als je gaat kijken :)
En dan ook even kijken hoe t paard met de huidige eigenaar is en doet.
Want het kan allemaal zo enorm veranderen, zeker als ze qua echte grondwerk niks kennen en de huidige eigenaar ook niet vanuit lichaamstaal werkt :)

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 22:03

Citaat:
De dingen die jij noemt, vind ik niet eens iets te maken hebben met een sensibel paard of niet, maar met de basis opvoeding en karakter...dus ook niet met grondwerk.

Toch zit er een bepaalde mate van karakter in. Er zijn paarden waarmee ik gewerkt heb die al jaren grondwerk kennen en nog steeds een redelijk grove fase 1 hebben (houden ons even bij de gemakkelijke parelli terminologie) terwijl er paarden zijn die na twee sessies grondwerk een fase 1 hebben die geen eens met het blote oog te zien valt.

Citaat:
Een paard dat in freeze gaat, kan dus trouwens wel stokstijf stilstaan zonder ook maar een seintje te geven. Dan kan t ook op slaapstand lijken, maar dan zit ie in de freeze

Freeze stand is me volledig aan alle kanten bekent, verschillend per paard maar in grote lijnen vrijwel overal hetzelfde. De blik in de ogen maakt een freeze stand. Slaapstand is niet, slapend op een been. Slaapstand is ogen op slaapstand (kunnen de benen nog vierkant staan)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:06

Leentje_P schreef:
Niet sensibel genoeg is dat op het moment dat ik druk uit oefen ergens (maakt niet uit) geen eens van positie, blik, houding verandert. Dat het geen eens enige blijk van verandering of "niet begrijpen" laat zien. Gewoon maar in slaapstand blijft staan.
Niet sensibel is als ik bij wijze van spreken aan het paard moet gaan sleuren om 't mee te krijgen terwijl het erbij staat in pure slaapmodus
Niet sensibel is als het in de bak als een duffe dodo geen eens een pas doet als de eigenaar hem/haar wil showen.

Maar om dat te kunnen zien aan een paard hoef je toch geen grondwerk te doen?(daar doe ik sowieso niet aan maar dat terzijde)

De afstamming van een paard zegt me al behoorlijk veel.

En als ik zie hoe het paard reageert als het halster om gedaan wordt, hoe het vaststaat, hoe het meeloopt, reageert als er een foto genomen word. Dan weet ik wel of het om een sensibele gaat of een flegmatieke.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:07

Ja als het paard al zo doof is geworden op mensen, dat zie je al snel als je een ritje maakt. Maar als het een jonge onbeleerde is en hij respecteert jouw persoonlijke ruimte niet, tja dan zegt dat eigenlijk nog niks. Ik moet zeggen dat bij elke warmbloed waar ik zou gaan kijken wel een klik zou kunnen ontwikkelen. Bij een koudbloed hoef ik niet te gaan kijken omdat ik al weet dat ik er niks aan vindt. Tis zo persoonlijk en smaakgevoelig. Maar oefeningen. Ik weet het niet, als het paard maar niet extreem bang is voor mensen.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 22:09

Misschien had ik mijn topic moeten beginnen met definitie grondwerk
Grondwerk: ALLES wat je met je paard doet als je er NIET op zit. (van naar de wei brengen tot hoeven uitkrabben, van hoofd omlaag vragen tot een volledige side-way in draf, van mijn part een appuyement aan de hand met hoofdstel)

Afstamming? Kun je aan de afstamming zien wat je hebt? Dat vind ik ... fascinerend. Tuurlijk karakter is deels erfelijk maar er spelen zo veel omstandigheden mee.. Een goede paps en mams geeft nog geen goed veulen, toch?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:12

Leentje_P, dat zeg ik, opvoeding en karakter, geen grondwerk ;)
Ik snap gewoon niet zo goed, als je het verschil weet tussen grondwerk en geen grondwerk, je dan eigenlijk gewoon dingen wilt doen die geen grondwerk heten. Maar normale omgang met t paard.
Maar dan zegt "wat men tegenwoordig grondwerk noemt", uhm..er zijn genoeg mensen die dat geen grondwerk noemen :') Ga daar dan zelf ook gewoon niet in mee en maak het onderscheid.
Ja alles, wat je op de grond met je paard doet is technisch gezien "grondwerk", maar je hebt t over specifieke oefeningen, dan weet je dondergoed wat voor reacties je gaat krijgen :')
(maar je draait t telkens wel leuk hoor ;) )

En btw parelli, t kan me gestolen worden allemaal, dat interesseert me echt te weinig, wat bij welke methode hoort. Dus dat hele fase 1-2 zegt me ook niks :P
Ik werk, zoals mn paard en pony werken, we tasten elkaar af en spelen op elkaar in, passen aan indien nodig met wederzijds respect. Methode? Geen flauw idee :D

Maar zoals eerder gezegd, zie je echt genoeg al bij de omgang met t paard, dus wat NatasjavE bv weer benoemt :)
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 10-06-16 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:12

Nou t zegt zeker wel wat. De meeste dingen kun je aan werken bij een paard. Uiterlijk door de juiste spieren te trainen. Gedrag door hem goed op te voeden. En gedrag bij trainen om zoveel mogelijk met hem te werken. Een papierloos paard blijft een papierloos paard. Hoeft hij niet minder om te presteren maar heeft wel gevolgen voor de verkoopwaarde.

De grap is dat de bekendheid van ouderdieren, en hun gedrag, zeker veel zeggen over het karakter van het dier en overhun sensibiliteit. Nooit 100% te voorspellen maar wel een stuk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:19

Leentje_P schreef:
Afstamming? Kun je aan de afstamming zien wat je hebt? Dat vind ik ... fascinerend. Tuurlijk karakter is deels erfelijk maar er spelen zo veel omstandigheden mee.. Een goede paps en mams geeft nog geen goed veulen, toch?

:wow:

Ja aan afstamming kun je wel zien wat voor een temperament het ongeveer zal hebben.(en nee e voldoen er niet allemaal aan)

Karakter bestaat uit een deel aangeboren en een deel aangeleerd. Beide kn je uit de afstamming halen.

Het aangeleerde deel krijgen ze namelijk van de moeder mee. (Moederlijn is heel erg belangrijk bij het KWPN,...en ik denk de meeste fokkerijen) fokkers weten op de naam van de merrie al welke ze moeten hebben en welke niet.

Maar het stukje sensibiliteit waar je het over hebt is temperament, het opvangen vn signalen en de snelheid waarmee het paard deze verwerkt. Dat is aangeboren.

Een Jazz x Gribaldi x Flemming zal waarschijnlijk vlugger en sensibeler zijn dan een Ahoy x Bazuin x Folio. (Beide KWPN maar de een dressuurtype de ander Gelders type)

Roep Abgar XX, Amor, Alme en mensen hebben een beeld van het karakter van een paard.

Natuurlijk geld ook hier hoe ouder het paard hoe meer de omgevingsfactoren meespelen. Maar ik koop ook geen ouder paard.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:21

Ff oftopic maar welk beeld heb je bij abgar? Die heb ik namelijk in het papiertje staan

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:24

piezze schreef:
Ff oftopic maar welk beeld heb je bij abgar? Die heb ik namelijk in het papiertje staan

Eigenzinnig, heet, bang en toch brutaal.
Ik heb er een aantal gereden.
Mooie paarden en als je er mee om kunt gaan gaan ze door het vuur.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:38

Paarden die heel licht (lees lichter dan gemiddeld) worden zijn te vinden door leid en volg oefeningen en wijken voor druk. En paard die dit goed kent zal dat heel licht reageren. En paard die dit niet kent. Ja dan zal je eerst het moeten aanleren voor je het paard lichter kan maken. Want zelfs het lichtste paard kan dit de huidige eigenaar verpest zijn tot een heel zwaar paard. Dit kan snel gaan, maar kan ook veel tijd kosten. Maar om eerlijk te zijn. Ik moet het paard nog vinden dat na wat goed training meer rechtstreekse druk nodig heeft om te wijken dan het aanraken van haar uiteindes. Het verschil tussen een paard dat van nature licht is en een gewoon paard zit hem in het gedeelte lichaamstaal en de snelheid van het licht worden. Bvb je maakt een bepaalde beweging om het paard achterwaarts te laten gaan. Bij het ene paard is een beweging die vanaf het paard gezien nauwelijks te onderscheiden valt genoeg. Bij het andere paard is die beweging iets groter. Maar je kan zowat elk paard trainen zodat de meeste mensen niet zien dat je iets hebt gedaan. Hoeveel je hiervoor moet trainen kan variëren.

Maar het meeste valt dus te zien aan standaard dingen en het bezig zien van de eigenaar met het paard. Dat is het belangrijkste omdat dat de context verduidelijkt. Het is het totaalplaatje dat je overheen alles ziet. Dus pin je niet vast op oefeningen, want dan krijg je waarschijnlijk een verkeerd beeld.

En zij die problemen hebben met de term grondwerk, volg ik niet goed. Het is een nieuwe naam voor iets dat vroeger enkel een beschrijving had. Momenteel denkt men enkel aan parelli. Een tiental jaar geleden dacht men aan een paard in een tredmolen of lopend aan de longe. Beiden is fout om te denken dat dat het enige is. Grondwerk is alles wat je doet met je paard als je niet op je paard zit. Wees blij dat er een naam voor is en blijft proberen te laten zien dat het niet slechts 1 manier van trainen is, maar een verzamelnaam. Zelfs mensen die denken dat het nodig is het paard voor iets te straffen door het paard te laten lopen aan een longe tot het paard niet meer kan, zijn bezig met grondwerk. Zij het enkel schadelijk, is het toch grondwerk. Met grondwerk kan je een paard verpesten of verbeteren. De bekendste manier is nu parelli. Ik heb dit zelf ook enkele jaren gebruikt. Maar dat is niet de enige manier. NH werkt met grondwerk en binnen NH heb je nog verschillende manieren van werken. Ook buiten NH komt veel grondwerk voor. Kortom het heeft een naam gekregen, wees blij.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:58

NatasjavE schreef:
Leentje_P schreef:

:wow:

Ja aan afstamming kun je wel zien wat voor een temperament het ongeveer zal hebben.(en nee e voldoen er niet allemaal aan)

Karakter bestaat uit een deel aangeboren en een deel aangeleerd. Beide kn je uit de afstamming halen.

Het aangeleerde deel krijgen ze namelijk van de moeder mee. (Moederlijn is heel erg belangrijk bij het KWPN,...en ik denk de meeste fokkerijen) fokkers weten op de naam van de merrie al welke ze moeten hebben en welke niet.

Maar het stukje sensibiliteit waar je het over hebt is temperament, het opvangen vn signalen en de snelheid waarmee het paard deze verwerkt. Dat is aangeboren.

Een Jazz x Gribaldi x Flemming zal waarschijnlijk vlugger en sensibeler zijn dan een Ahoy x Bazuin x Folio. (Beide KWPN maar de een dressuurtype de ander Gelders type)

Roep Abgar XX, Amor, Alme en mensen hebben een beeld van het karakter van een paard.

Natuurlijk geld ook hier hoe ouder het paard hoe meer de omgevingsfactoren meespelen. Maar ik koop ook geen ouder paard.

Nog een toevoeging op sensibiliteit. Het is ook een gevolg van hoe duidelijk de signalen doorkomen en hoe fijn de trainer de signalen kan doorgeven. Ik ken mensen die de technieken kennen, maar het gevoel niet hebben. Bovenal gaat het om kleine dingen in de training. Zoals het werken met fases. Meestal maakt dat het paard ongevoeliger. Zeldzaam is het nodig. Worden er repeterende bewegingen gebruikt? Enz...

Pas nog iemand gehad die ver geraakt is met parelli. Het paard reageerde op heel fijne hulpen. Het probleem? Ze had het gevoel dat het paard er niet bij was. Ze roepte mijn hulp in en aangezien ze van mijn vriendenkring is heb ik daarop ingegaan. Verder was het probleem dat opzadelen moeilijk bleef gaan. Heeft paard bleef bijten ed. Medische check up was Clean. Was verschillende keren onderzocht door verschillende goede mensen op hun eigen vakgebied. Ze kende in ieder geval veel van parelli maar raakte er nu niet uit. Ik heb haar gevraagd te doen wat ze normaal doet en zag onmiddellijk enkele kleine details die standaard in die horsenality goed waren, maar bij dit paard pasten die details niet. Ik heb haar daarop gewezen en wat uitleg gegeven. Daarna heb ik het e paard enkele keren gezadeld en de laatste keer stond het paard dit zonder problemen toe. Ik heb haar wat meer uitleg gegeven en een boek zodat ze deze methode beter kon begrijpen en na wat vragen en proberen begint ze de methode consequent toe te passen. Ze stapte af van het gebruik van fases en een paar andere kleine dingen. Het resultaat? Haar paard werd nog veel lichter, was liever bij haar in de buurt en werkte enthousiast mee. De reden? 2 of 3 kleine veranderingen.
Nogmaals. Je hebt wat sensibiliteit betreft maar 2 soorten paarden. Heel sensibele en enorm sensibele. Al de rest is training en niet aangeboren. Met angst is het anders. Je hebt redelijk bange paarden en enorm bange paarden en alles daar tussen in. Er zijn zelfs paarden die neutraal zijn. Hier speelt aangeboren wel een grote rol, maar minstens even groot is de rol van de eerste indrukken na de geboorte van alle dingen. En de rol van de eerste training. De rol van training blijft bestaan. En een bang paard kan je minder bang maken, maar dit zal veel met moeite kosten dan hetzelfde resultaat bij een paard dat neutraal geboren is. Alleen zie je dat wel direct. Sensibiliteit ligt wat moeilijker omdat training dag en nacht verschil maakt en aanleg maar een heel klein beetje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:09

jensvl schreef:
Nog een toevoeging op sensibiliteit. Het is ook een gevolg van hoe duidelijk de signalen doorkomen en hoe fijn de trainer de signalen kan doorgeven. Ik ken mensen die de technieken kennen, maar het gevoel niet hebben. Bovenal gaat het om kleine dingen in de training. Zoals het werken met fases. Meestal maakt dat het paard ongevoeliger. Zeldzaam is het nodig. Worden er repeterende bewegingen gebruikt? Enz...

Uiteraard kan je een paard scherper aan de hulpen maken. Of afstompen....hoe je wil.

Maar feit blijft dat je een paard wat zeer flegmatiek is van zich zelf nooit zo scherp word als een die dat van zich zelf al is.

Vandaar dat (top)wedstrijdruiters graag een hele sensibele willen. Een die dat van zich zelf al is.

Ik heb nu een bijrijder en die rijd bitloos klassieke dressuur met mijn merrie. Doet ook veel oefeningen aan de hand met ze. Die is werkelijk flabbergasted over hoe snel mijn paarden het oppikken.

En,...hoe snel ze reageren.

Ze moest er even aan wennen,...maar nu ervaart ze het toch wel als erg prettig.

piezze

Re: Grondwerk bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:12

De abgar uitleg past goed bij de mijne trouwens, alleen bang niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:16

piezze schreef:
De abgar uitleg past goed bij de mijne trouwens, alleen bang niet.

Hij heeft nog meer op het papier staan he :D

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:22

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar mijn onprofessionele mening is dat je het meeste ziet zonder 'speciale' oefening.

Ik heb 'maar' een pony, maar heb veel over haar geleerd op 15 minuten in de wei. Nieuwsgierig, open, brutaal, eigenzinnig, laat zich de kaas niet van het brood eten, sensibel (ja, inderdaad discutabel), soms wat onzeker. Het enige dat ik deed, was in de wei staan en kijken, de eigenaresse toen heeft haar laten lopen zodat ik wist hoe de gangen waren. Verder de stand beoordeeld en contact gezocht.

Toen wist ik ook wat ik zocht, en wat ik graag zou willen doen.

Als ik dingen met haar had gedaan -ze was groen- had ik daar niets van geleerd. Die samenwerking komt later wel, je moet nog leren hoe je elkaar kunt begrijpen. Al snap ik nu denk ik waar je heen wilt- gewoon kijken werkt vaak het beste; maar goed...ik heb er geen verstand van

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:39

Leentje_P schreef:
Ten eerste was ik niet van plan om het hele level Parelli pakket met het paard te doorlopen

Oh... ben je van de Parelli? -O-

Nogal vreemde notie heb je van sensibel, als ik het zeggen mag. Een sensibel paard is een paard wat alles registreert, reageert op de energie van anderen (mens en dier) zonder dat persé te laten zien. Een sensibel paard kan tegelijkertijd ook een ontzettende binnenvetter zijn. Zo eentje dat je pas merkt wat er allemaal in dat paard gebeurt op het moment dat hij ontploft.

Ik heb zo eens je posts gelezen en ik denk eigenlijk dat je wat meer hebt aan een wat flegmatieker paard. Of, als je dan toch voor een sensibel paard gaat, eentje die onvoorstelbaar LIEF is, heel veel geduld heeft en over een nog grotere vergevingsgezindheid beschikt.

Leentje_P schreef:

Meid, je zou eens moeten weten :') In de eerste maand dat ik mijn paard had heb ik zeker de helft van wat ik leerde geleerd van de mensen die zeiden: "Echt? Heb je echt een Byr gekocht!??"

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:54

Ik hoop vooral dat TS goed opneemt wat er hier gezegd wordt en er iets mee doet.
Daar heeft het toekomstige paard en de andere paarden waar TS mee in aanraking zal komen, zeker baat bij namelijk :j

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 07:14

@ Yamasaki Nogmaals, het was mijn definitie van grondwerk. En misschien had ik daar het topic mee moeten openen. Want ik ben buitengewoon benieuwd wat jouw definitie van grondwerk is.
Mijn idee was idd toch om erachter te komen waar mensen op de grond op letten bij de aankoop van een paard (alvorens je op het paard gaat zitten of dat gewoon op dat moment niet mogelijk is)

@ KoperDat ik de terminologie van Parelli gebruikt, betekent niet dat ik een "aanhanger"/"gelovige" ben. Nee, geen gezwiep met een carrot-stick boven het paard, geen gezwieber van de yoyo-game aan het touw etc etc. Parelli is gewoon een bekende grondwerk methode en dacht "praktisch" te zijn door zijn terminologie even over te nemen :)

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 07:18

Citaat:

Pas nog iemand gehad die ver geraakt is met parelli. Het paard reageerde op heel fijne hulpen. Het probleem? Ze had het gevoel dat het paard er niet bij was. Ze roepte mijn hulp in en aangezien ze van mijn vriendenkring is heb ik daarop ingegaan. Verder was het probleem dat opzadelen moeilijk bleef gaan. Heeft paard bleef bijten ed. Medische check up was Clean. Was verschillende keren onderzocht door verschillende goede mensen op hun eigen vakgebied. Ze kende in ieder geval veel van parelli maar raakte er nu niet uit. Ik heb haar gevraagd te doen wat ze normaal doet en zag onmiddellijk enkele kleine details die standaard in die horsenality goed waren, maar bij dit paard pasten die details niet. Ik heb haar daarop gewezen en wat uitleg gegeven. Daarna heb ik het e paard enkele keren gezadeld en de laatste keer stond het paard dit zonder problemen toe. Ik heb haar wat meer uitleg gegeven en een boek zodat ze deze methode beter kon begrijpen en na wat vragen en proberen begint ze de methode consequent toe te passen. Ze stapte af van het gebruik van fases en een paar andere kleine dingen. Het resultaat? Haar paard werd nog veel lichter, was liever bij haar in de buurt en werkte enthousiast mee. De reden? 2 of 3 kleine veranderingen.
Nogmaals. Je hebt wat sensibiliteit betreft maar 2 soorten paarden. Heel sensibele en enorm sensibele. Al de rest is training en niet aangeboren. Met angst is het anders. Je hebt redelijk bange paarden en enorm bange paarden en alles daar tussen in. Er zijn zelfs paarden die neutraal zijn. Hier speelt aangeboren wel een grote rol, maar minstens even groot is de rol van de eerste indrukken na de geboorte van alle dingen. En de rol van de eerste training. De rol van training blijft bestaan. En een bang paard kan je minder bang maken, maar dit zal veel met moeite kosten dan hetzelfde resultaat bij een paard dat neutraal geboren is. Alleen zie je dat wel direct. Sensibiliteit ligt wat moeilijker omdat training dag en nacht verschil maakt en aanleg maar een heel klein beetje.

Zoals ik ook in mijn vorige posts al gezegd had, ik begrijp ook dat je een paard kunt TRAINEN op lichtgevoeligheid want lichtgevoeligheid komt met de kennis en de jaren. Maar ieder paard heeft een andere grens van hoe licht en hoe minimaal ze kunnen reageren...

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 07:20

YamaSaki schreef:
Ik hoop vooral dat TS goed opneemt wat er hier gezegd wordt en er iets mee doet.
Daar heeft het toekomstige paard en de andere paarden waar TS mee in aanraking zal komen, zeker baat bij namelijk :j

Mag ik een beetje arrogant zijn en zeggen dat ik tot nu toe wat betreft de grondwerk-discussie eigenlijk niks nieuws gehoord hebt? (heb deze discussie vaker met mensen en vind alleen al de vraag en de discussie leuk)

De afstamming vind ik wel iets wat ik graag in het mapje "beoordeling" meeneem dus bedankt Natasja voor de tip :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:38

Lichtvoetigheid is een bewegingsafloop. Die in zekere mate wel wat te trainen is door het paard steeds meer op de achterhand te laten komen.

Maar sommige blijven altijd een soort van stammpertje. Daar doe je niks aan.

En dat is wat ik bedoel. Alles is in een bepaalde mate te trainen maar alles wat een paard uit zich zelf al kan gaat zo veel makkelijker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:47

Leentje_P schreef:
@ KoperDat ik de terminologie van Parelli gebruikt, betekent niet dat ik een "aanhanger"/"gelovige" ben. Nee, geen gezwiep met een carrot-stick boven het paard, geen gezwieber van de yoyo-game aan het touw etc etc. Parelli is gewoon een bekende grondwerk methode en dacht "praktisch" te zijn door zijn terminologie even over te nemen :)

RUSTIG JOH

Mij, en een heleboel mensen met mij, zegt die terminologie geen ene hol.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 07:48

NatasjavE schreef:
Lichtvoetigheid is een bewegingsafloop. Die in zekere mate wel wat te trainen is door het paard steeds meer op de achterhand te laten komen.

Maar sommige blijven altijd een soort van stammpertje. Daar doe je niks aan.

En dat is wat ik bedoel. Alles is in een bepaalde mate te trainen maar alles wat een paard uit zich zelf al kan gaat zo veel makkelijker.

Dank u _/-\o_ dat zocht ik nou. Dus u zegt eigenlijk (please correct me if i'm wong) dat lichtgevoeligheid er bij karakter al inzit en dat je bij onbeleerde paarden al een hele hoop kan zeggen als je kijkt naar de afstamming omdat deze (mede) bepalend is voor het jonge paard zelf. Dus stel ik ken de mama en de papa en ik ga dan naar het veulen kijken (en ik heb beide gereden zowel mama als papa) dan kan ik al een hele boel over het karakter van het veulen weten (mits veulen geen trauma's heeft opgelopen). Toch?

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 07:49

Koper schreef:
Leentje_P schreef:

RUSTIG JOH

Mij, en een heleboel mensen met mij, zegt die terminologie geen ene hol.

heb het alleen dikgedrukt gezegd omdat ik mijn vorige posts vaker geprobeerd heb te laten blijken dat ik geen aanhanger van parelli ben maar slechts de terminologie gebruik (dacht het zo overzichtelijk te houden, blijkbaar niet), maar drong volgens mij niet volledig tot iedereen door... (dus dacht zet het maar even iets uhm... nadrukkelijker neer :D )