Hartjeromy schreef:TUIG IS NOOIT GEBRUIKT ENKEL IN DE KAST GELEGEN EN MEE LANGE LIJN ECT... er zitten enkel paar "schaafwondjes' op het leer....
Tuig wat lang in de kast heeft gelegen, droogt erg uit.
Dus dan kan het er nog zo goed uitzien, het kan breken als rot touw.
Eerst tip voordat je begint, is dan ook, gebruikt goed en degelijk materiaal.
Tweede tip is ga met iemand mee mennen en doe ervaring op voordat je zelf met je pony begint, zelfs aan de lange lijnen.
Ik heb zelf ervaren dat achter het paard toch heel wat anders is dan op het paard en dat werken met dubbele lijnen zeker nuttig is om je paard te trainen en op stem te leren reageren, maar niet hetzelfde is als mennen met een wagen er achter.
Ga veel naar buiten, wandelend aan het hand, al dan niet met oogkleppen.
Kijk hoe je paard reageert op diverse situaties. Gebruik zo veel mogelijk je stem, zodat hij die al leert kennen.
Allemaal droog grondwerk en oefening.
En als je dan naar een wagen gaat kijken, kijk ook dan naar goed spul en niet de eerste de beste goedkoop karretje wat je ergens ziet staan, want ook hier geldt degelijk materiaal is het allerbelangrijkste.
Neem ook daarvoor iemand mee met ervaring en verstand van zaken.
Las trouwens nog iets over zware wagen en altijd met rem. Daar ben ik het dan niet mee eens.
Wagen moet passend zijn achter de pony / paard zowel in grootte als in gewicht en voor een sulky heel belangrijk, hij moet in balans hangen. Anders krijg je al eerste probleem met een groen paard als wanneer je opstapt en de sulky trekt ineens aan zijn buik of drukt op de rug (wat je met droog oefenen met wagen of bandje slepen niet hebt).
Succes met alles.