[AR] beleren voor de kar

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hartjeromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 18:32

nine1987 schreef:
Palen idd prima.. Maar bezems?? Komop.. Dan moet je wel verdomd lange bezems hebben..

Of een hele kleine pony

Hartjeromy

Re: beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 18:33

ga dr mee beginnen in de zomer Bedankt iedereen die echte tips hebben gegeven!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:42

Wauw, sommige mensen zijn écht eigenwijs :')

Mijn enige tip qua logische vervolgstap is: wegbergen naar een prof. Ga tijdens het betuigen zo vaak als je kunt heen om te kijken en te leren en feeling te krijgen, en je zult zien dat je een fijn beleerd beestje terug krijgt. En je bent zelf een ervaring rijker.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:04

Zorg in ieder geval voor een wagen die zwaar genoeg is met GOEDE!!!! rem.liever iets te zwaar dan veel te licht ivm remmen.
En nogmaals doe dit zeker niet alleen en laat je paard nooit los voor de kar met in een uitspannen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:43

Alsof een rem een aan de race gaand paard tegen gaat houden.....echt niet en dat heb ik zelf gehad hij kon er zelfs nog mee het schrikdraad over springen.

En hoe kwetsbaar je bent was vandaag bij mij wel weer eens duidelijk. Natte weg die aan het glimmen was. Mijn dooie fjord veranderde ineens in een hete tuiger...lagen we toch bijna onder een auto. Leuke sport hoor dat mennen. pfff soms wil ik ter plekke uitspannen en terug wandelen, kar komt later wel.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:53

Ik heb een rem op de wagen. Ik heb hem een keer per ongeluk gebruikt. Mijn paard ging volledig over de zeik. Die gebruik ik niet meer (ook niet tijdens de wedstrijden).

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:40

Ik ben aan de kletter gegaan met een kar zonder rem en rij dus nooit meer zonder.
Ik blijf erbij dat als je wagen zwaar genoeg is je rem toegevoegde waarde heeft.
Als je wagen te licht is dan heeft een rem geen zin nee.
Mijn wagen weegt incl. Personen 650 kilo en krijgt het Belgisch trekpaard niet met gemak van de plaats.
Wat je vaak ziet is dat de wagens meestal te licht zijn en een rem dus geen zin heeft.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:47

Ik kan moeilijk een wagen van 650 kg achter mijn minishet zetten.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:56

Dat zeg ik ook niet maar het moet wel in verhouding staan.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:24

Wij dachten vroeger toen wij een jaar of 10/11 waren ook dat wij wel een shetlander voor de wagen konden zetten, want zeg nou eerlijk, wat is daar moeilijk aan? Toch? Nou, dat ging dus mooi mis. Pony over de zeik ('gelukkig'' al bij het slepen van een bandje) en die is nooit meer in de buurt van een menwagen geweest, dan blokkeerde ze volledig.

En omdat ik van het errug eigenwijze soort ben, heb ik het als 12 jarig meisje ook nog bij mijn net 3 jarige pony geprobeerd, terwijl ik zelf nooit gemend had. Toch een plankje erachter gehangen en ik heb mijn pony, die ik inmiddels ruim 7 jaar heb, nog nooit zo in paniek gezien. Compleet onverantwoord natuurlijk. Daar heb ik gelukkig wél wat van geleerd en ik heb haar weggebracht naar een professional om haar te laten beleren. Hierna heb ik zelf een aantal menlessen genomen zodat ik het ook onder de knie zou krijgen.

Ik hoop dat je niet zo ontzettend eigenwijs bent als ik was, want daar kan een hele hoop narigheid van komen. Het lijkt allemaal zo simpel en gemakkelijk in de filmpjes en als je het leest, maar er kan zo ontzettend veel mis gaan. Dus van mijn kant: Alsjeblieft, geef er wat geld aan uit en laat het gewoon door een professional doen (en dat is niet je vriendinnentje/buurmeisje die ook weleens op een menwagen gezeten heeft). Dat je het laat doen wil niet zeggen dat je er zelf niets mee te maken hebt. Je kan meestal wel aanwezig zijn bij de trainingen en dus betrokken zijn bij het hele proces.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:15

yvje86 schreef:
Dat zeg ik ook niet maar het moet wel in verhouding staan.

Mijn marathon wagen was keurig in verhouding (heb nu een andere wagen) met rem....werkt niet hoor.
Een rem is ook niet om een paard tegen te houden. Je gebruikte hem in de wedstrijden of op een helling.
Ik trap hem wel altijd in bij een stoplicht of oversteken van de weg. Hij hij weg wilt lopen loopt hij ff tegen de rem aan en zo vertraag ik het. Maar fjord staat altijd netjes stil...opgevoed!
Maar als fjord wil...dan gaat fjord gewoon hoor, trekt hij dwars door de rem heen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:45

Hartjeromy schreef:
TUIG IS NOOIT GEBRUIKT ENKEL IN DE KAST GELEGEN EN MEE LANGE LIJN ECT... er zitten enkel paar "schaafwondjes' op het leer....

Tuig wat lang in de kast heeft gelegen, droogt erg uit.
Dus dan kan het er nog zo goed uitzien, het kan breken als rot touw.

Eerst tip voordat je begint, is dan ook, gebruikt goed en degelijk materiaal.
Tweede tip is ga met iemand mee mennen en doe ervaring op voordat je zelf met je pony begint, zelfs aan de lange lijnen.

Ik heb zelf ervaren dat achter het paard toch heel wat anders is dan op het paard en dat werken met dubbele lijnen zeker nuttig is om je paard te trainen en op stem te leren reageren, maar niet hetzelfde is als mennen met een wagen er achter.

Ga veel naar buiten, wandelend aan het hand, al dan niet met oogkleppen.
Kijk hoe je paard reageert op diverse situaties. Gebruik zo veel mogelijk je stem, zodat hij die al leert kennen.
Allemaal droog grondwerk en oefening.

En als je dan naar een wagen gaat kijken, kijk ook dan naar goed spul en niet de eerste de beste goedkoop karretje wat je ergens ziet staan, want ook hier geldt degelijk materiaal is het allerbelangrijkste.
Neem ook daarvoor iemand mee met ervaring en verstand van zaken.

Las trouwens nog iets over zware wagen en altijd met rem. Daar ben ik het dan niet mee eens.
Wagen moet passend zijn achter de pony / paard zowel in grootte als in gewicht en voor een sulky heel belangrijk, hij moet in balans hangen. Anders krijg je al eerste probleem met een groen paard als wanneer je opstapt en de sulky trekt ineens aan zijn buik of drukt op de rug (wat je met droog oefenen met wagen of bandje slepen niet hebt).

Succes met alles.

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:14

Ik heb mijn beide pony's ook gewoon zelf beleerd voor de wagen, heb ze eerst kennis laten maken met het tuig, deel voor deel aan de pony hangen en steeds verder uitbreiden. ( dus bijvoorbeeld eerst alleen met schoft op, daarna met borsttuig etc..)
Daarna ga ik het in menpositie lopen oefenen gewoon in de bak, nog niet eens zo zeer gaan sturen alleen erachter lopen, als dit goed gaat probeer je ook te gaan sturen. Uiteraard leer je d.m.v. longeren en hiervoor genoemde stappen stemcommando's aan, welke het beleren makkelijker laten verlopen.
Als dit goed gaat hang je er iets achter, ik heb er een bandensleep achter gehangen en gewoon de bak slepen, ook dit bouw je rustig op en verder uitwerken. Als dit goed gaat ga je gekke en rare geluiden maken zodat hij daar aan went, tot slot als dit allemaal goed gaat knoop je er een kar achter (sulky) en loop je er eerst gewoon naast bij de pony zelf. Ook dit breid je uit door figuren te lopen, overgangen te maken en uiteindelijk er eens een keer op gaan zitten.
Het gaat er vooral om dat je alles met geduld en beleid aanleert, hier kom je namelijk het verst mee. Ook scheelt het heel veel als je een goede band (vertrouwen) met de pony hebt.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:09

Het gevaar zit hem in de brave pony's, die alles snel oppakken, dan denk je dat je de volgende stap wel al kunt nemen en ga je soms gewoon te snel, met een moeilijke pony die snel schrikt is iedereen wel voorzichtig en rustig.
Hier zeggen ze ook dat met de makste pony's/paarden de meeste ongelukken gebeuren dan wordt je te nonchalant en denk je dat alles wel kan.
Een te zware kar bij het beleren zou ik niet aanraden, je hebt er een onervaren pony/paard voor staan die nog moet leren trekken. Als de kar te zwaar is wordt het wel heel moeilijk om hem eerst van de plaats te krijgen, de ene pony zal denken: doe het zelf maar en blijven staan, maar een voorwaartse kan dan in het tuig springen (zoals wij het dan noemen) en al steigerend van het eind proberen te gaan, levensgevaarlijk.
Wij hebben ze eerst voor de sulky, eerst er zelf naast en daarna als het kan erop, daarna voor een licht karretje en helpen eerst met het op gang komen, want het belangrijkste is dat de pony het wel leuk gaat vinden, dus het zo gemakkelijk mogelijk heeft.
Wij lopen er nu echter tegenaan dat het steeds drukker wordt, met een groene pony een stukje weg meenemen is ondertussen al een heel avontuur, de laatste pony van ons hebben we dus ook maar laten beleren en ik kan dat toch aanraden, scheelt heel wat stress :).