Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
sakvis schreef:Waarschuwing; lang verhaal Maar ik wil het je zo compleet mogelijk vertellen.
Onze pony's hebben we niet echt iets laten slepen. Ik vind dat slepen niet erg veilig is. Je knoopt je pony aan iets vast, waar jij zelf niet op zit en waar je ook geen controle over hebt. Want je staat zelf op de grond, of loopt erachter, naast ect. Ik vraag mij altijd af waarom het wel geaccepteerd is dat men met een beginnend paard iets gaat slepen. En waarom het dan uit den boze is om de kar erachter te hangen zonder koetsier erop. Beide zijn dan gewicht dat getrokken moet worden en waar de grondpersoon geen invloed op heeft. Maar das mijn mening.
Wat ik wel gedaan heb; het slepen nagebootst. Ik liep mennend schuinachter de pony en mede beleefder liep er rechtachter. Zij had de strengen vast en bootste de druk van de kar na. Dus iets meer druk tijdens wegstappen en met snelheid verminderen weer minder druk.
Ondertussen zijn we ook bezig geweest met karretjesmak maken. We zijn heel simpel begonnen. Pony aan de kar laten ruiken/kennismaken. Daarna met de kar gaan lopen en pony ernaast laten lopen. Dit zo uitgebouwd dat de pony stukken met haar buik tegen het lamoen kon lopen. We hadden een pony die het lamoen spannend vond, dus daar extra op geoefend.
Daarnaast oefeningen om te pony tussen het lamoen te zetten. Pony stond stil en ik heb het lamoen rustig over haar heen laten zakken. Eerst ervoor gezorgd dat het lamoen 1 kant van de buik aanraakte (dit was ze al gewend). Daarna zachtjes wiebelend met het lamoen steeds een andere kant van de buik aangeraakt.
Toen ook dit volledig ontspannen werd toegelaten zijn we 'gecontroleerd' lomp bezig geweest met het lamoen. Dus naar beneden laten zakken, hakken aanraken onder de buik aanraken tussen de benen door ect.
Hierna hebben we het lamoen omhoog gedaan en pony rustig laten wegstappen.
Volgende oefening was pony weer tussen het lamoen zetten. Pony vragen achteruit te lopen in het lamoen. Pony botst met haar kont tegen de achterkant van het lamoen.
Daarna hebben we de pony naar voren weg laten stappen. Hierbij loopt ze dus een paar kleine pasjes tussen het lamoen. Toen ook dit prima ging hebben we tijdens het laten wegstappen de kar een aantal passen meegenomen. Dus toen liep d'r pony tussen het lamoen! Dit hebben we rustig uitgebreid totdat pony hele zijdes en ook bochten tussen het lamoen liep. Door de aanraakoefeningen vond ze het niet meer spannend dat het lamoen in wendingen tegen haar aankwam.
Al die tijd liep de begeleider naast haar hoofd. Die positie hebben we toen veranderd naar er mennend schuinachter. Ik trok de kar mee en liep ter hoogte van de buik.
En pas hierna hebben we de pony daadwerkelijk ingespannen. Dit ging zonder problemen.
We hebben deze manier bij twee pony's toegepast. Beide bekent met verkeer, tuig, dubbele lange lijnen en droogmennen. Pony's die alles keurig doen op stemcommando. Beide vonden ze de kar spannend en het aanraken van het lamoen leverde in eerste instantie vluchtreacties op. 1 pony bleef het achteruit botsen tegen het lamoen eng vinden. Deze pony was ook getraind met de clicker. Toen ze tegen het lamoen botste en ik vervolgens clickte en een beloning gaf, was al snel duidelijk dat het lamoen niet 'eng' was.
. Wat ik met slepen altijd wel belangrijk vind, is om er uiteraard panieksluitingen tussen te bevestigen. Daar doe ik een stro touwtje aan, zodat ik de paniek sluiting heel snel en makkelijk los kan trekken. Daarnaast zijn mijn paarden vanuit hun basis opvoeding al heel erg veel gewoon. Dingen als voltigeren met vlaggen, over zeiltjes heen wandelen, door smalle openingen en door vuurwerk heen lopen kennen zij al. Uiteraard heb ik geoefend met het lamoen, maar dat ging dus danig goed (gewoon 0 reactie) dat ik al snel het lamoen op de grond kon laten vallen zonder dat ze daarvan opkeek. Omdat zij daarin helemaal geen spanning opbouwde, kon ik dat stadia vrij snel passeren. Natuurlijk heb ik het paard eerst kennis laten maken met de wagen, ze is zelfs naast de wagen mee geweest.
. Bij dit paard is dat inmiddels niet meer nodig, maar het had wel nog een goede tussenstap geweest. Ga ik voor mijn volgende project zeker meenemen. MisticRider schreef:marga1 schreef:Een neopreen onderlegger deze kan je bij de menner kopen.
Deze hebben helaas ook geen uitsparing bij de schoft
Bedankt voor alle leuke reacties!!
. Maar we hebben het een beetje provisorisch opgelost door gewoon 2 van die neopreen onderleggers te gebruiken en dan niet stapelen maar gewoon aan beide kanten 1. Een onderlegger onder het linkerkussen en een onder het rechterkussen en dus niks bovenop, bij ons paard hielp dat precies voldoende dat het schoftje beter bleef liggen en de schoft vrij bleef. De onderleggers liepen daardoor wel een heel eind naar beneden door, maar dat had ons paard volgens mij nooit last van, het lag iig een stuk beter dan zonder onderleggers of met een onderlegger er onder zoals je normaal zou doen
.