Happie schreef:@lora22 dat ziet er al een heel stuk veiliger uit dan andere voorbeelden. Zelfs compleet met zweng
Fijn om te horen, ik hoop dat ts er dan een voorbeeld aan neemt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marga1 schreef:Suuskeee schreef:
Dus niet doen zo, zorg voor een fatsoenlijk borsttuig met voldoende lange strengen schoftje en een zweng. dit filmpje laat het paardje aan het schoftje (longeersingel) trekken.
Ik gebruik mijn gewone tuig en laat de broekriemen als streng ophouder dienst doen.[ [url=[img]m/DE39RM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[/img]
senta schreef:Ach, ik ben ook ooit zo begonnen, met een singel als borsttuig. Als je voorzichtig begint en je paard eerst went aan het gewicht erachter door iemand te laten hangen en er vervolgens bv een autoband achter te hangen is het prima te doen. Wat je er ook achter hangt, autoband, slee of whatever, knoop het niet vast! Doe het met zijn tweeen, de ene stuurt het paard en let op zijn reacties en de ander houdt met een touw slee of band op zijn plek. Als je het touw los laat moet ook direct de band of slee los zijn.
Een slee met 1 persoon erop in de sneeuw weegt haast niks om te trekken voor een paard. Als je dat niet te lang achter elkaar doet is de kans op schuurplekken klein. En begin in een afgesloten wei. Verder heb ik zelf een voorkeur voor bitloos met een zachte sidepull of zachte kaptoom omdat sturen met bit zo wel wat oefening vraagt, tenzij je goed kunt lange lijnen natuurlijk.
Verder vooral veel plezier gewenst!
KimD schreef:Doordat je zo eigenwijs bent, en duidelijk niet erom geeft dat je pony pijn heeft met je zelf geknutselde tuig gun ik je eigenlijk een ongeluk, voor eens en altijd geleerd.
_Ekenna schreef:Oei, TS, nu maak je wel een grote fout.
Lang niet ieder paard/pony staakt als er iets dwars zit/iets niet goed is. Zo rijden er bijvoorbeeld genoeg mensen met verkeerde zadels rond, genoeg paarden die daar veel rugpijn door hebben, maar niet staken.
JorisBestie schreef:_Ekenna schreef:Oei, TS, nu maak je wel een grote fout.
Lang niet ieder paard/pony staakt als er iets dwars zit/iets niet goed is. Zo rijden er bijvoorbeeld genoeg mensen met verkeerde zadels rond, genoeg paarden die daar veel rugpijn door hebben, maar niet staken.
Ik ken mijn pony hij staakt wel
als hem iets niet bevalt