[AR] wat te doen bij op hol geslagen paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:51

Dat van parelli dat je noemt vind ik bij de algemene opleiding van elk paard horen, en pas ik dus ook al jaren toe. Wist echter niet dat parelli hier ook mee bezig is want daar heb ik niet zo veel mee.
Toch grappig om dat te lezen.
En het past ook goed bij wat ik al jaren zeg, namelijk dat dat soort "grondwerk" gewoon bij de normale opleiding van en omgang met je paarden hoort, maar dat ik er geen hippe naam aan hang.
(Maar dat was even een gedachte die ik had)

Nog even ontopic,
Je kunt veel wel voorbereiden maar er zijn dingen die je nooit kunt oefenen.
Stel er rijd een auto achterop je wagen in een drukke winkelstraat, of je paard bokt over het lamoen of de langboom, er blijft een lijn hangen onder je lamoen of langboom, door een te krappe bocht valt je wagen om etc etc etc.

Veel zal ook voorkomen kunnen worden door een oplettende groom op je wagen die je waarschuwt dat je even op moet letten. Zo heb je kans dat je een tel voor loopt op je paard en deze dus kunt voorbereiden op wat komen gaat.
Zelf moet je uiteraard ook opletten maar je kunt niet alles zien of horen.

Bij jonge paarden kun je eventueel een longeerlijn aan het bit zetten en deze aan je groom geven voor geval van nood zodat deze meteen contact heeft met het paard en niet eerst naar het hoofd van het paard moet lopen.
Zorg ook dat je paard dit kent en zich dus niet lam schrikt als er ineens iemand naast hem loopt.
En kijk uit met regenjassen ;) die klinken voor veel paarden nog weleens eng.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: wat te doen bij op hol geslagen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:54

Je kan het idd ook zelf met je gezonde boerenverstand aanpakken, maar als je er geen ervaring mee hebt legt parelli 't leuk uit. :j
En het is gewoon ontzettend leuk om te doen, een leuke manier om met je paard bezig te zijn en hij word meteen goed opgevoed. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:10

Gypsy schreef:
Je kan het idd ook zelf met je gezonde boerenverstand aanpakken, maar als je er geen ervaring mee hebt legt parelli 't leuk uit. :j
En het is gewoon ontzettend leuk om te doen, een leuke manier om met je paard bezig te zijn en hij word meteen goed opgevoed. :)

Het is uiteraard nog wel een beetje off-topic, maar persoonlijk (niet om iemand aan te vallen) vind ik dat dit wel bij een goede basiskennis hoort voordat je gaat bedenken om een paard op te leiden.
Ik snap ook echt wel dat niet iedereen "geluk" heeft met van wie ze dit soort zaken mee kunnen krijgen en het dus op een andere manier moeten leren, en dan is parelli bijvoorbeeld een mooi begin. Maar vergeet vooral niet om zelf ook nog een beetje na te denken en creatief te zijn.
Elk paard reageert anders en dat staat wel leuk in een boek, maar hoe je op die net iets andere reactie moet reageren dat staat er dan weer niet.

Kijk naar je paard en anticipeer op z'n gedrag en aanwijzingen.

Afhankelijk van wat je er mee wilt doen pas je uiteraard de opleiding een beetje aan.
Oefen met vlaggen, wapperend lintjes, klapperende jassen, paraplu's, takken tussen de benen, trek een jas over z'n hoofd... Wees creatief en probeer alles dat je eventueel tegen zou kunnen komen minstens een keer te laten zien.

Dat is voor een goed opgeleid menpaard, maar ook een dressuur, spring, eventing of elke ander paard.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:20

Mijn paard staat hier vlakbij gestald op een boerderij.
De eigenaar dat is een rasechte menner, hij beleert ook wel paarden voor anderen.
Het is zijn lust en zijn leven.
Hij zegt vaak, een goed menpaard, daar zit heel veel werk in. De paarden zien niet veel door de oogkleppen en moeten volledig vertrouwen op de menner. Als die ze ergens langs stuurt moeten de paarden vertrouwen dat het kan.
En het luisteren vindt hij heel belangrijk, een paard moet altijd luisteren. Dat begint al bij het uit de wei halen en bij het poetsen en inspannen.
Niet op een harde manier natuurlijk, maar consequent bezig zijn, een paard moet wel weten dat hij in betrouwbare handen is.
Een paard moet leren dat zodra hij in handen is en aan het werk moet, er geen ruimte meer is voor grapjes of geklier.
En het allerbelangrijkste: stilstaan.
Ho is Ho, wat er ook gebeurt, een paard moet stilstaan als hem dat gevraagd wordt.
Daar zit veel tijd en training in, herhalen en herhalen.
En accepteren dat niet alle paarden voor de wagen kunnen, hij heeft er ook wel wat beleerd en gezegd, het is veiliger voor mens en dier dit paard niet meer voor de wagen te spannen.

Maar wat jouw vraag betreft over het op hol slaan.
Daar weet ik ook geen antwoord op, ik men zelf niet.
Maar ik vind het een leuk topic om te volgen. :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:28

Vorige week is ons menpaard op hol geslagen terwijl hij ingespannen klaar stond op het erf om te vertrekken. De groom had hem gewoon vast de menner stond nog even zijn schort voor te doen. We hebben geen idee wat de aanleiding geweest is.
Hij is over de groom gelopen, door de draden van de weides door de kudde die dus vrolijk mee ging. En dat alles bokkend en steigerend. Uit eindelijk heeft de groom hem te pakken gekregen en stil gezet.
De schade: Wonden aan de achterbenen van hoog tot laag van het draad, De menner heeft een flinke trap tegen de knie gehad en loopt nu even niet meer zo lekker, de voorkant van de kar is 30 cm naar binnen geslagen, de burry's zijn verbogen en staan op afbreken, de omheiningen zijn stuk.
De veearts is een paar keer geweest voor de achterbenen en rustgevers, beest is getraumatiseerd en staat nu een week later nog op superalert en met verhoogde hartslag.
En het paard gaat er uit. We proberen hem omhoog te verkopen, een paar niveaus hoger op een proffesioneler niveau en in meerspan. Het is een super fijn en intelligent beest maar in enkelspan niet betrouwbaar genoeg, Lukt dat niet dan wordt het de slager.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:32

Ik volg die topic even. Jaren geleden koetsiersbewijs gehaald en gaan mennen. Helaas was deze haflinger te schrikachtig. En dus maar gestopt. Nooit meer opgepakt. Nu heb ik een fjord van 1,5 die echt nergens van schrikt. Ga binnenkort weer mencursus doen en 1,5 jaar lesnemen. Daarna fjord laten beleren en les blijven nemen.
Ondanks dat hij heeel relaxed is ga ik vanaf de zomer toch met hem aan de slag met schriktraining enzo.
Beter goed voorbereid dan verongelukken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:21

Ik ga mee met Janouk en Palousa, het kost je nogal wat voorbereiding voor je ze voor de wagen laat lopen, zeker op de openbare weg.
En Gypsy, strengen etc. tussen de benen door trekken is standaard bij menpaard voorbereiden, gewoon omdat er mennend nog wel eens een been aan de verkeerde kant van lamoen of streng terecht kan komen.

Ben geen doorgewinterde menner, ben ruiter die onder het zadel zijn paarden wil kennen en vertrouwen voordat ik ze voor de wagen zet. En ben dan zo iemand die in de spits gewoon doodleuk op de sluiproute van een A weg te vinden is (must.. anders kan ik niet bij de rijbak komen).
Echter daar zal je me in de spits nooit met een aanspanning tegen komen.
En sleep allerlei gekkigheid aan en ga geen gekkigheid uit de weg als het op hun opleiding aan komt.
Dus veel gewend zijn ze wel, maar op hol slaan kan altijd, ik wens het niemand toe, mezelf ook niet, maar ik kan niet alles in het leven voorzien en ben niet helderziend.

Heb mijn fjord zelf beleerd, de zwarte is maandje weg geweest (wel voorbereidingen zelf gedaan, maar had onder zadel ooit wat grapjes dus bij prof in geleverd met de mededeling, als ie niet geschikt is ook goed, hoor ik het graag eerlijk, heb er fijn rijpaard aan (bleek uitermate geschikt gelukkig)), kleine die hier staat ga ik denk ik weer zelf doen (maar kan uiteraard ook zo veranderen).

Ongelukken, ja, ook gehad, geen op hol, wel omgeslagen wagen met groom die gebroken rug had.
En vorig jaar mazzel, onder het zadel changementen aan het aanleren, paard sloeg daarbij wel eens recht naar achteren, galoppeer aan met wagen en pats... been op de kar... 1 x gebeurt, gelukkig geen paniek was makkelijk terug te nemen, die week nog slagriem gekocht en hangt er nog aan , ook al heeft hij het nooit meer gedaan.
Fjord broek die kapot knapte (musketon) aan schoftje en over d'r kont afzakte in afdaling van brug op terrein van Ermelo, maar dat is gouden beesie.. stil gezet, werd er gevraagd waarom ik stopte halverwege afdaling.. Ikke.. nou zijn broek hangt op zijn hakken.
Mij zal je dus over de paarden niet horen klagen, maar ook deze braverds kunnen op hol slaan, hoop het nooit mee te maken.

Op menkamp keer Welsh zien vertrekken die tussen heg en hek doorging wat niet zou moeten passen, hoe sterk zo'n klein ding dan al is... onvoorstelbaar.

Mennen is echt fantastisch leuk, maar je hebt zo veel minder te vertellen als onder het zadel.
Maar ik wil ze persoonlijk dus eerst onder het zadel al groot deel van de wereld hebben laten zien,
voel ik me stuk gelukkiger bij.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 21:36

Probleem met m'n mini is dat ze Mac 75 cm is momenteel. Ze zal nog wel een paar cm groeien, maar ik kan dus niet op haar rijden en ik vind het niet fijn als ik haar door kleine kinderen moet laten beleren omdat ze dus echt mini is en er waarschijnlijk geen kinderen van boven de 7 jaar op kunnen. Maar ik ga haar dus wel langelijnen om haar toch te leren kennen als ze 'aan het werk' is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:39

Dat wordt dan alles aan de hand aanleren, maar dat kan ook, de wereld te voet verkennen, zo zijn wij ook begonnen, alleen pas ik op die van mij ook nog.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:03

Sjolvir strengen tussen de benen zou zeker het minimale zijn om te oefenen, maar ik heb juist het idee dat de tradi's hier dat niet echt doen. Ja eentje die is echt goed heeft er tientallen beleerd en laat er tijdens het langelijnen iemand met een ouderwetse metalen prullenbak achter lopen die daar flink mee moet kletteren. Daar moet het ie tegen kunnen. Maar ken er verder geen die het zo uitgebreid doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:08

Dat zal deels met de kosten te maken hebben, tijd is immers geld, en hoe goedkoper hoe beter in de ogen van sommige eigenaren.
Als beleerder moet je dan keuzes maken en dat komt vaak neer op zo veel mogelijk voor de wagen.

Dit soort dingen kun of moet je eigenlijk als eigenaar zelf oefenen voordat je je paard wegbrengt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 10:19

Van strengen tussen de benen door halen vindt ik een hele goede, als ze dat gewent zijn zul je waarschijnlijk ongelukken kunnen voorkomen als het je een keer gebeurd dat ze met 't been ergens overheen gaan voor de wagen. En van een die metalen emmer vindt ik ook een hele goede. Dat zijn absoluut tips die ik in de voorbereiding al mee ga nemen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:47

Alleen zijn strengen tussen de benen wel iets heel anders dan een lamoen en je been niet meer op de grond kunnen krijgen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:50

LadyMadonna schreef:
Alleen zijn strengen tussen de benen wel iets heel anders dan een lamoen en je been niet meer op de grond kunnen krijgen

Klopt, maar helaas kan je niet alles oefenen, ik heb been op de wagen ook nooit kunnen oefenen en dat is ook gebeurt.
Maar het is natuurlijk wel zo dat hoe meer gekkigheid ze gewend zijn hoe makkelijker ze er mee om kunnen gaan en je kan al zou je het willen niet alles voorzien en voorkomen en oefenen.
Heb hier bomproof fjord, maar zal nooit beweren dat die nooit aan de kletter zal gaan, ook al ken ik haar al 18 jaar en heeft ze het nog nooit gedaan.
Er kan altijd een situatie komen waarbij paard afzwaait en zegt, doei!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:57

LadyMadonna schreef:

Toch zou ik dit niet gaan oefenen ;)

Ik ben er ook wel een keer tussenuit geweest met een span ervaren ponys omdat ze een beetje enthousiast werden na 2 hindernissen. Niet dat ze gemeen waren maar ik kreeg ze ook niet meer terug. Dat kan dus ook gewoon gebeuren en er hoeft dus niet perse iets engs te zijn waar ze voor vluchten.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:06

idylle schreef:
Ben er ook bang voor dat het gaat gebeuren, zeker met een jonge en groene pony en een onervaren menner als ik. Vandaag heb ik het wel zien gebeuren, vandaar ook dat ik dit topic open. Het liep gelukkig goed af! Sulky op z'n kant, menner en groom ernaast en sulky nog een meter of 5 achter de pony aan voordat hij losschoot. Gelukkig heeft niemand er wat aan over gehouden en de pony ook niet, maar dit zette me wel aan 't denken, hoe ga je of hoe kun je het beste reageren. Gevaar met een sulky is het om klappen natuurlijk, met een gewone kar kun je nog op de volle sturen als je ruimte hebt en je groom achterop staat, maar met een sulky gaat dat niet.

voor jou ga hier les in nemen ga je koetsiersbewijs halen en stap aub niet onervaren op een koets.
en zeker altijd een groom meenemen

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 11:17

Ik heb al gezegd dat ik zelf les ga nemen

Dit is puur ter voorbereiding, want het duurde nog 2 jaar voordat ze voor de kar mag. Ook zal ik haar onder begeleiding van een professional laten beleren. Dus geen zorgen!

Er komen wel goede tips voorbij, ondanks dat je weinig kunt doen als ze er echt vandoor gaan, wel een hoop tips om ze aan verschillende dingen te laten wennen om zo de kans zo klein mogelijk te maken dat ze een keer gaan.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:25

Het lijkt mij altijd heek erg leuk om te doen, maar als ik deze verhalen zo hoor... :oo
Je kan vrij weinig natuurlijk..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:27

Ja, lekker veel nieuwe dingen aanbieden, gedoseerd, als ze oud genoeg is, en leren rustig te blijven bij nieuwe dingen.
Ik laat expres het tuig vallen bij jonge paarden in opleiding, gooi met riemen, gooi voeremmers om, etc, niet omdat ikzo onhandig ben :D maar juist om het paard te leren omgaan spelenderwijs met enge onverwachte dingen. ER springt altijd wel een passagier raar van de koets, gille de kinderen op de koets, allemaal dingen waar een menpaard aan moet wennen. Lekker leren en spelen.

Leer ze op jou te vertrouwen, daar heb je in de toekkmst veel aan. Zo maak je fijne menpaarden

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:28

Je kunt je nog zo goed voorbereiden, maar als je paard op hol slaat, weet je nooit hoe, waarom en wanneer. Het is een kwestie van op dat moment handelen.
M'n schoonzus en ik hebben het ook een keer meegemaakt. Haar tweespan Welsh A begon ineens te spoken. En waarvan!? Geen idee! Weet niet meer precies hoe ze tot stil stand zijn gekomen. Ik geloof dat we ook ergens tussen de bomen hebben geparkeerd. Was gelukkig goed afgelopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:38

Zoals met alles moet je een beetje geluk hebben en weten wat je doet.
Als je zoals ik niet goed kunt mennen, breng dan je paard weg. Ik heb dat gedaan naar een goede professionele menner. Mens ken je zelf :j . Het kost wat maar dan heb je ook wat. Je hele lange leven met je paard heb je daar plezier van.
Ik ben een onder de man ruiter en geen menner. Toch heb ik door heel NL en stukje België met heel veel plezier gemend. Mijn paard leerde het mennen eerst en toen hij door de wol geverfd was ging ik met hem op les. Mijn instructeur bleef mijn paard al die jaren af en toe pakken zodat hij goed en fijn bleef. Ik heb geluk gehad met zo'n fijn men paard en gelukkig met hem nog nooit wat mee gemaakt.
De tweede werd dus ook weer voor de wagen beleerd. En toen we voor de eerste keer van het erf reden, ik mende gelukkig niet maar mijn instructeur wel, ging het door iets klein en banketstaaf fout. De jongste panikeerde en de hele wagen lag op zijn kop en instructeur en ik kregen vliegles oliebol happens some time en het is goed afgelopen. Mijn instructeur vond het vreselijk want sindsdien was ik zo geschrokken dat ik nooit meer gemend heb. Toch zie je dat ook bij zo'n ervaren iemand die al zijn hele leven paarden beleerd het wel eens mis kan gaan.

De op hol slaan vraag. Je kunt alleen maar geluk hebben. Anticiperen en de gevaarlijke situatie voor zijn en met lef en wat bluf mennen, altijd kiezen voor de meest veilige situatie.

Zo overkwam mij ooit dat de politie met grote vrachtwagen vol met paarden de kleine weg op wilde draaien waar ik aan het mennen was. Ik zag ze aankomen en ik zag ook dat ze mij niet hadden gezien. Zij hadden voorrang, want kwamen van rechts, maar ik wist dat als zij de weg op reden zij niet terug konden en ik ook geen kant meer op. Dus paard gelijk met stemhulp in galop gezet. Hij vloog *\o/* naar voren mijn dappere Adonis <3 want hij had het ook gezien en is een super men paard met veel inzicht. De politie zag me gelukkig en stopte gelijk met 1000 en één excuses dat ze me geen voorrang dreigden te geven want als ik niet gedaan had wat ik deed, dat we dan allemaal grote probleempjes hadden gehad.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 12:27

Net bij m'n ukje geweest en het stilstaan geoefend. We gingen wandelen en als ik stil wilde gaan staan zei ik: Let op. Hooooo .... en dan ging ik stil staan en dan moest zei ook stil staan. Deed ze dat niet ging ik met 't halster touw wapperen en zei terug en dan liep ze in d'r achteruit naar de plek waar ze eigenlijk stil had moeten staan en dan hield ik op met wapperen. Dan zei ik op een hoge en vrolijke toon: GOEDZO! en dan kreeg ze een stukje appel. De eerste vijf keer moest ik haar terug zetten en daarna een keer of 3 dat ze nog 1 pasje deed maar wel stil stond, dat heb ik beloond op het moment dat ze stil stond zodat ze de link ging leggen. Daarna heb ik het zo gedaan dat ze dat pasje toch weer terug moest zetten dit was ook een keer of 2 a 3 en toen deed ze het 2x precies goed. Uitbundig beloont en als extra mocht ze even in de berm grazen. Bij het terugzetten in het land nog 2 x gedaan 1e x liep ze door en voelde ze het touw dus weer zwiepen en 2e x was perfect. Toen mocht ze weer lekker t land in. Al met al een minuut of 10 bezig geweest denk ik, maar dat is lang genoeg voor een 1.5 jarige. Het hoo wil ik er echt heeeeeel goed inzetten, dus dit is onze eerste doelgerichte training geweest.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:43

Mijn pony is twee keer in volle galop ervandoor gegaan op 1 dag. Ik heb hem toen twee keer gestopt via het bit en het commando "ho". Nu was het voornamelijk het feit dat ik hem echt pijn deed in zijn mond dat hem deed stoppen, maar ik had geen keus. We waren beide het vertrouwen in elkaar kwijt en het vertrouwen om weer te mennen. Maar mijn tip is voornamelijk dat je veel kilometers te voet in het verkeer moet maken met je pony voordat je hem voor de kar knoopt. Ik ben daar nu al mee begonnen met mijn nieuwe veulen (20 minuutjes wandelen per week, met Alex erbij) en Alex(die was jaren terug dus op hol gegaan) is nu echt 100% te vertrouwen op de weg en voor de kar. 1x ho in draf is genoeg om stil te staan. Als ik dan naar stap wil, moet ik hem dus meteen weer aansporen eenmaal in stap, anders gaat hij gewoon stilstaan. Dus het zit nu wel goed, maar als het weer nodig is, grijp ik weer hard in. Dat is nog altijd beter dan een 80 km weg oversteken in blinde paniek (want daar gingen we toen recht op af).

Maar mijn veulen leert nu dus van de ervaren shet, want als ik die een commando geef tijdens wandelen, dan volgt het veulen zijn voorbeeld wel en die gaat dan vanzelf de link leggen tussen ho en stilstaan.

Ik was laatst ook van de kar gevallen doordat we een klapband hadden, maar Alex was al gaan stappen. Dus gewoon de leidsels vasthouden en een simpele ho en hij stond braaf te wachten totdat ik overeind kwam. Hij is nu dus echt super mak voor de kar. Maar ik weet dus niet wat ie zal gaan doen in blinde paniek, gelukkig ben ik bijna alles wel eens tegengekomen tijdens het wandelen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:58

idylle schreef:
Net bij m'n ukje geweest en het stilstaan geoefend. We gingen wandelen en als ik stil wilde gaan staan zei ik: Let op. Hooooo .... en dan ging ik stil staan en dan moest zei ook stil staan. Deed ze dat niet ging ik met 't halster touw wapperen en zei terug en dan liep ze in d'r achteruit naar de plek waar ze eigenlijk stil had moeten staan en dan hield ik op met wapperen. Dan zei ik op een hoge en vrolijke toon: GOEDZO! en dan kreeg ze een stukje appel. De eerste vijf keer moest ik haar terug zetten en daarna een keer of 3 dat ze nog 1 pasje deed maar wel stil stond, dat heb ik beloond op het moment dat ze stil stond zodat ze de link ging leggen. Daarna heb ik het zo gedaan dat ze dat pasje toch weer terug moest zetten dit was ook een keer of 2 a 3 en toen deed ze het 2x precies goed. Uitbundig beloont en als extra mocht ze even in de berm grazen. Bij het terugzetten in het land nog 2 x gedaan 1e x liep ze door en voelde ze het touw dus weer zwiepen en 2e x was perfect. Toen mocht ze weer lekker t land in. Al met al een minuut of 10 bezig geweest denk ik, maar dat is lang genoeg voor een 1.5 jarige. Het hoo wil ik er echt heeeeeel goed inzetten, dus dit is onze eerste doelgerichte training geweest.

Je kunt je ook melden in het Centrale beleertopic, dan blijft het hier ontopic.
M.i. kun je weinig meer doen dan sturen tot je ergens klem kunt parkeren of de zware grond in als je paard of pony echt onhoudbaar geworden is. En hopen dat je behalve materiële schade geen slachtoffers maakt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:42

Die van de zware klei is idd wel een goede, als je in de polder ment altijd wel een omgeploegde akker in de buurt. :j