Toch grappig om dat te lezen.
En het past ook goed bij wat ik al jaren zeg, namelijk dat dat soort "grondwerk" gewoon bij de normale opleiding van en omgang met je paarden hoort, maar dat ik er geen hippe naam aan hang.
(Maar dat was even een gedachte die ik had)
Nog even ontopic,
Je kunt veel wel voorbereiden maar er zijn dingen die je nooit kunt oefenen.
Stel er rijd een auto achterop je wagen in een drukke winkelstraat, of je paard bokt over het lamoen of de langboom, er blijft een lijn hangen onder je lamoen of langboom, door een te krappe bocht valt je wagen om etc etc etc.
Veel zal ook voorkomen kunnen worden door een oplettende groom op je wagen die je waarschuwt dat je even op moet letten. Zo heb je kans dat je een tel voor loopt op je paard en deze dus kunt voorbereiden op wat komen gaat.
Zelf moet je uiteraard ook opletten maar je kunt niet alles zien of horen.
Bij jonge paarden kun je eventueel een longeerlijn aan het bit zetten en deze aan je groom geven voor geval van nood zodat deze meteen contact heeft met het paard en niet eerst naar het hoofd van het paard moet lopen.
Zorg ook dat je paard dit kent en zich dus niet lam schrikt als er ineens iemand naast hem loopt.
En kijk uit met regenjassen
die klinken voor veel paarden nog weleens eng.
maar juist om het paard te leren omgaan spelenderwijs met enge onverwachte dingen. ER springt altijd wel een passagier raar van de koets, gille de kinderen op de koets, allemaal dingen waar een menpaard aan moet wennen. Lekker leren en spelen.
naar voren mijn dappere Adonis
want hij had het ook gezien en is een super men paard met veel inzicht. De politie zag me gelukkig en stopte gelijk met 1000 en één excuses dat ze me geen voorrang dreigden te geven want als ik niet gedaan had wat ik deed, dat we dan allemaal grote probleempjes hadden gehad.