[AR] Sieltec tuig=> geleverd en getest pg 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 23:00

hij praatte enkel over leder, dus ik vermoed van niet.

Hij zei dat tuigen vaak dubbelgestikt zijn soms met polstering ertussen.
Echter lijkt me dat een trekpaardtuig, dubbel getikt niet zal lukken uit 1 koeienhuid, dus ik vermoed dat het een enkele laag zal zijn zonder nylon.
Daar ik eigenlijk niet op zoek was naar leder heb ik nog niet teveel doorgevraagd.

palousa_boy

Re: Sieltec tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:23

Persoonlijk zou ik niet op het aanbod in gaan, daar ik liever wat marge heb in de belasting. Met nylon, of de polstering zoals hij het noemt, ben je iets minder afhankelijk van de kwaliteit van het leer (en dan vooral als het ouder begint t worden.

Voor een singelstoot is het uiteraard niet zo erg, maar bij de strengen en omloper (stuk dat over de borst loopt) zou ik dat risico zelf niet nemen.
Het moet toch een belasting van 1200 kilo kunnen hebben (stel je staat vast etc etc).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 08:54

Dat was inderdaad ook mijn idee. Moest hij ze effectief dubbel stikken met polstering, dan mss, maar ik denk voor die prijs dat hij zei het al niet uit komt qua lederkosten...

Maar goed, we hebben tijd, ik ben voorlopig al happy met de koets :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:44

Het is er!
Ik heb voor saai zwart gekozen:D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:48

Ziet er goed uit! Heb je zelf alles 'opgemeten' of werd je geholpen door het Nederlandse aanspreekpunt van Sieltec? :)
En hoe is je eerste indruk?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:53

Ik moest de maten doorgeven maar kreeg blijkbaar gewoon de standaard trekpaardmaat.
Communicatie met de nederlandse dealer verliep een beetje stroef (feestdagen?)

Heb uiteindelijk rechtstreeks naar sieltec gemaild maar geen specifieke vragen meer gesteld door geen kennis vh duits...

Eerste indruk is goed. Beetje knoeien met de afstelling. Schuim is vrij poreus dus ik vraag me af hoe het houdt. Materiaal zelf ziet er prima uit.
Wel een minpunt, de lengte vd strengen en teugels. Die komen amper een halve meter achter het paard uit bij de oudste. Bij de jongste is het nog minder...

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:53

Oh wat apart zeg.. Ik had juist heel goed contact met hen.
De strengen kun je verstellen als je wilt. Heb je daar al naar gekeken? Anders wil ik je het wel proberen uit te leggen. :) Als het eenmaal op maat zit hoef je er eigenlijk niks meer aan te verstellen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 11:22

Nederlandse dealer heeft uiteindelijk wel de bestelling enzo doorgegeven hoor, maar kreeg op de specifieke vragen geen antwoord. Was nu ook in december/januari, dus mss door de feestdagen.
Nuja, het tuig is binnen en past zover ik zie, dus dat is het belangrijkste!

oh, kunnen de strengen langer?
ik heb de riem die over de kont loopt inderdaad los kunnen maken en een stukje meer naar voren zetten :)
Maar had nog niet gezien dat de strengen langer kunnen. De teugels toevallig ook?
(kwa strengen is het geen ramp hoor, hang ik anders wel een stuk ketting tussen de strengen en de koets met aan beide kanten een paniekhaak, dan zijn er twee punten waar we ze los kunnen maken.)
ik knoei wel nog wat aan met de afstelling van de broek (als ik de riem op de rug langer maak begint de broek rond te draaien, als die korter is schuift mijn schoftje naar achter. Maar ik zal het denk ik moeten testen als ze effectief voor de koets staan, de broek moet vast aan de lamoenen veronderstel ik, waardoor ronddraaien minder zal zijn volgens mij.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:28

Ben benieuwd hoe het gaat bevallen, vooral het schuim :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 11:45

Het schuim twijfel ik ook een beetje over, niet kwa drukverdeling (ze zal ook niet hard moeten trekken), maar eerder kwa afbrokkelen etc.
Ik denk om mss een neopreen borstonderlegger en een singelbontje te gebruiken om het schuim wat intakt te houden ...

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:34

Eigenlijk werkt het systeem overal hetzelfde. Bij de strengen is een soort van lusje gemaakt als het goed is. Het uiteinde van de streng is ergens halverwege in de streng terug gestopt. Die kan je er uit halen en verder naar het einde weer terug in de streng stoppen. Wij hebben haken aan de strengen gemaakt zodat we die makkelijker kunnen bevestigen.

Eventueel wil ik wel foto's maken ter verduidelijking als het niet lukt.

Bij ons ligt het tuig al maanden in de garage, maar het 'schuim' is niet poreus geworden en is niet beschadigd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 12:49

even een update
het tuig deze week aangepast en paardlief voor de koets gezet, en het past!
ze was na jaar super braaf, hebben een klein toertje gedaan en het ging allemaal prima.

Alleen. Mijn lamoenen heb je vooraan een ring waard hij vastgaat aan het schoftje. Voor die ring steekt er nog bijna 30 cm lamoen uit (en die is niet zo netjes afgescheven, dus gewoon het uiteinde van een holle buis). Tijdens kort draaien stak de lamoen wat omhoog en prikte in haar nek.
Mijn eerste idee was om gewoon dat stuk korter af te schijven, netjes rond te vijlen en ergens iets van een beschermhoesje oid rond te doen. Echter wil ik met tijd mijn jongste ook in de kar en is die een behoorlijk stuk langer.
Kan ik gewoon een nieuwe bevestigingsring aan het uiteinde lassen zodat paard gewoon wat verder van de koets komt af te staan, of is dit niet gewenst?

palousa_boy

Re: Sieltec tuig=> geleverd en getest pg 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:05

Als dat past met je strengen, broek en lengte van je leidsels, zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen.
Je hebt kans dat je het oog voor de broek ook moet verzetten als deze te ver naar achter ligt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 16:27

ik ging fotos maken, maar ik ben het vergeten.
de huidige ringen voor het schoftje en de broek zitten niet ver uit elkaar, kan dan idd een ring bij lassen, en de broek op de ring die nu aan het schoftje moet. Voor ik hem definitief inkort dat maar eerst eens voorleggen aan vriendlief. Dan heb ik mee mogelijkheid met verschillende paarden die ervoor moeten.
Het sieltec tuig bevalt op het eerste zicht goed, maar de strengen verstellen is een hel. Ik heb ongeveer nog anderhalve meter streng "over" dat weer in zichzelf moet gefrot worden. 3 kwartier bezig geweest om alles op maat te krijgen.
Mijn jongste zal vast langere strengen nodig hebben, maar ik denk dat ik opteer om er een stuk ketting met paniekhaken tussen te zetten, dan heb ik ook direct twee plaatsen met paniekhaken moest het eens nodig zijn, en hoef ik aan het tuig niks aan te passen behalve de kettingen te wisselen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:42

Wij zijn ook aan het rondkijken voor een ander tuig, dus zodoende kwam ik bij je topic terecht.

Heb je al foto's voor de wagen? We zijn alweer 3 maand verder, hoe bevalt het tuig nu?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 12:30

Foto's van voor de wagen heb ik nog niet gemaakt, ben ook nog maar 2-3 keer gaan rijden (ben meestal alleen vandaar), de volgende keer maak ik foto's :)
Tuig bevalt goed!
ik heb wel een gel drukverdeler onder het schoftje gedaan, omdat het schoftje zo licht is, als ik een lamon vastmaak en omloop, het gewicht het schuiftje naar beneden trekt. Met die zwaardere gel eronder blijft het wel liggen.
Ook zit er nu een neopreen drukverdeler onder het voortuig, puur om het schuim proper en intact te houden :)
Enige probleem dat ik heb is dat de broek scheef zakt, doordat mijn paard geen staart heeft en er dus geen staartriem is ...

Maar paard loopt er lekker mee, het is super gemakkelijk op te tuigen en te onderhouden :)