[AR] Finley voor het eerst voor zijn flitsende marathon wagen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Re: Finley voor het eerst voor zijn flitsende marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 19:54

Ik ben al een tijdje bezig met Fin met dubbele lijnen, en het tuig begonnen met alleen het hoofdstel toen het schoftje erbij toen de staartriem ect. Dit deed ik 1 a 2x pw ging het zonder spanning deden we er weer wat bij.
Vorige week is hij twee dagen voor de sleep gegaan dit ging goed dus toen over naar de wagen. Dus alles is stap voor stap gegaan dat staat er misschien een beetje krom.

En die longeerlijn dat was voor mij puur psychologisch dat ik het idee had dat hij in kon grijpen mocht er wat gebeuren was vandaag al niet meer nodig omdat ik de pony nu vertrouw.

Over leren sturen snap ik niet? Ik noem mezelf een beginnende menner maar kan wel degelijk mennen heb met mijn verzorgpaarden altijd gemend ook buiten met mijn vorige paard ook een aantal x. En ben enkele weken geleden weer begonnen met het lessen met een paard van een vriendin. Dus het is niet zo dat ik het niet kan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:57

Leuk dier! Wordt vast een toffe menpony.

Valt me op dat zoveel mensen vallen over de 'jonge' leeftijd. Op latere leeftijd beginnen heeft ook een keerzijde: paarden hebben namelijk een zeker mate van belasting nodig om gedurende hun groei sterke spieren, pezen en gewrichten te ontwikkelen.

Stel dat mensen pas gaan sporten als ze volgroeid zijn. Dat is dus een jaar of 18. Dat zullen zeer blessuregevoelige sporters worden. Slappe spieren, kwetsbare gewrichten en pezen. Het is aannemelijk dat het voor paarden ook geldt. Het is "Use it or loose it." Als je wilt dat iets zich goed en sterk ontwikkelt, moet je het gedurende de groei gebruiken. Dat geldt voor hersenen, spieren, lezen, gewrichten....

De vraag is in welke mate dat dan moet. Gebruiken is natuurlijk wat anders dan overbelasten. Maar wat een paard nodig heeft op welke leeftijd en wat teveel is, is eigenlijk maar weinig onderzocht. Er is trouwens wel een onderzoek dat liet zien dat renpaarden die op tweejarige leeftijd beginnen met hen carrière in de sport, hun carrière tot op hogere leeftijd volhouden dan renpaarden die op driejarige leeftijd beginnen (!)

We kunnen allemaal de algemene opvatting dat 3 of zelfs 4 jaar de minimale leeftijd is wel napapagaaien, maar zeg nou eerlijk: wie weet nou echt wat wijsheid is? Misschien is het wel heel verstandig dat TS haar pony al wat lichte arbeid geeft. Of heeft vroeg beginnen zowel nadelen als voordelen. En zien we massaal die voordelen over het hoofd. Zou zomaar kunnen....

Leuk leesmateriaal daarover: http://www.thehorse.com/articles/10065/ ... jury-risks

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:01

Paard is pas uitgegroeid ergens rond het 6-8e levensjaar dus zelfs als ze "pas" begint op 3 jarige of zelfs 4 jarige leeftijd is het dier nog aan t groeien. Niemans beweert hier ook dat ze helemaal moet wachten tot hij helemaal is uitgegroeid. Alleen dat ze er nog iets langer mee moet wachten en dit wel heel erg (te) vroeg is

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:04

F_inley schreef:
Ik ben al een tijdje bezig met Fin met dubbele lijnen, en het tuig begonnen met alleen het hoofdstel toen het schoftje erbij toen de staartriem ect. Dit deed ik 1 a 2x pw ging het zonder spanning deden we er weer wat bij.
Vorige week is hij twee dagen voor de sleep gegaan dit ging goed dus toen over naar de wagen. Dus alles is stap voor stap gegaan dat staat er misschien een beetje krom.

En die longeerlijn dat was voor mij puur psychologisch dat ik het idee had dat hij in kon grijpen mocht er wat gebeuren was vandaag al niet meer nodig omdat ik de pony nu vertrouw.

Over leren sturen snap ik niet? Ik noem mezelf een beginnende menner maar kan wel degelijk mennen heb met mijn verzorgpaarden altijd gemend ook buiten met mijn vorige paard ook een aantal x. En ben enkele weken geleden weer begonnen met het lessen met een paard van een vriendin. Dus het is niet zo dat ik het niet kan ;)

Even in je profiel gespiekt. Hij is van 12-4-2013 schrijf je, dat maakt hem aanstaande maandag 2,5 jaar oud. Vorige week begonnen met inspannen en daarvoor 'al een tijdje' bezig met de rest. Wie houd je dan voor de gek met niet te vroeg? Maar goed, zelf weten. Ik snap dat het lastig is te wachten als er een nieuwe kar in je schuur staat te glimmen, maar denk nog even na over het 3x in de week inspannen, dat is wel echt heel veel nu al. Mijn 4 jarige loopt niet eens zo vaak voor de wagen nog.

Verkeerd begrepen dat jij het al kon, excuus! Dacht dat je een beginner-beginner was, als in nog niet zelf kunnen rijden, foutje :D

Nooit gezien zo met een longeerlijn, op zich geen slecht idee, 1 om te onthouden. :j

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:06

safina schreef:

Valt me op dat zoveel mensen vallen over de 'jonge' leeftijd. Op latere leeftijd beginnen heeft ook een keerzijde: paarden hebben namelijk een zeker mate van belasting nodig om gedurende hun groei sterke spieren, pezen en gewrichten te ontwikkelen.

Stel dat mensen pas gaan sporten als ze volgroeid zijn. Dat is dus een jaar of 18. Dat zullen zeer blessuregevoelige sporters worden. Slappe spieren, kwetsbare gewrichten en pezen. Het is aannemelijk dat het voor paarden ook geldt. Het is "Use it or loose it." Als je wilt dat iets zich goed en sterk ontwikkelt, moet je het gedurende de groei gebruiken. Dat geldt voor hersenen, spieren, lezen, gewrichten....

De vraag is in welke mate dat dan moet. Gebruiken is natuurlijk wat anders dan overbelasten. Maar wat een paard nodig heeft op welke leeftijd en wat teveel is, is eigenlijk maar weinig onderzocht. Er is trouwens wel een onderzoek dat liet zien dat renpaarden die op tweejarige leeftijd beginnen met hen carrière in de sport, hun carrière tot op hogere leeftijd volhouden dan renpaarden die op driejarige leeftijd beginnen (!)

We kunnen allemaal de algemene opvatting dat 3 of zelfs 4 jaar de minimale leeftijd is wel napapagaaien, maar zeg nou eerlijk: wie weet nou echt wat wijsheid is? Misschien is het wel heel verstandig dat TS haar pony al wat lichte arbeid geeft. Of heeft vroeg beginnen zowel nadelen als voordelen. En zien we massaal die voordelen over het hoofd. Zou zomaar kunnen....

Leuk leesmateriaal daarover: http://www.thehorse.com/articles/10065/ ... jury-risks

Precies die 2 zinnen is hetgeen ik over val. Rustig aan wat basis bijbrengen op 2,5 heb ik geen enkel probleem mee, mits de pony er aan toe is. 3x in de week inspannen is waar ik over val.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 20:06

safina schreef:

Thnx voor je stukje!

Ik heb van te voren eerst overleg gehad met de osteo en mijn dierenarts die zeiden allebei dat het echt geen kwaad kon en dat het in zekere maten zelfs goed is zoals jij hierboven beschrijft. Kijk je moet ze niet 6 dagen pw een uur aan het werk zetten maar lichte arbeid is geen probleem en ik hou hem nou lettend in de gaten als er ook maar iets is gaat die lekker weer een tijdje free wheelen en pakken hem daarna weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:10

Bellarose schreef:
safina schreef:

Precies die 2 zinnen is hetgeen ik over val. Rustig aan wat basis bijbrengen op 2,5 heb ik geen enkel probleem mee, mits de pony er aan toe is. 3x in de week inspannen is waar ik over val.

Het zal er misschien ook aan liggen wat je na het inspannen doet. Drie keer per week inspannen voor een kwartier tot half uur voornamelijk stapwerk op het harde zal waarschijnlijk een heel ander effect hebben dan drie keer per week inspannen voor een vol uur rijden in een kleine, zware bak.....

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:47

Mooie pony en wagen hoor! Ik vind hem op de foto's in de bak niet echt ontspannen en zelfs wat wegloperig ogen.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:05

Ha ha rijtechnisch... nou ik heb er totaal geen verstand van. Maar vind jou echt een held!!! En een prachtig plaatje zo samen. Trouwens een erg mooi paardje!