Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Azmay schreef:Omdat een snuk aan leren strookje op de neus minder pijn doet dan een ruk met een metalen staaf in de mond.
Leg zelf maar eens een leren riem over je scheenbeen en geef er een paar rukken aan, is niet prettig maar valt mee te leven.
Leg dan een metalen staaf op je been en doe hetzelfde. Dat doet een heel stuk meer pijn.
Gydja schreef:Als je die 2 methodes combineert die je omschrijft in je OP is er volgens mij ook niets mis. Ik ben wel iemand die het gewoon doet en dan wel ziet of het wel of niet gaat. Gaat het goed dan is het mooi, gaat het niet zo als het moet gaan dan ga ik na wat ik zou moeten doen om het te laten werken. 'vertrouwen winnen' en nog meer respect is voor mij iets vanzelfsprekend. Om hier nog meer aan te gaan werken levert weinig op. Omdat ik mijn paard zo erg vertrouw ben ik ook op mijn paard gestapt, zonder zadel en bitloos. Nooit echt bitloos met haar gereden maar ik ben meteen op buitenrit gegaan. Een hoop bokkers zullen het hier niet mee eens zijn en achteraf is het ook niet het slimste maar het werkte prima. Ik heb zo iets van als je je van te voren druk gaat maken is de kans groot dat het mis gaat. Doe je alsof het de normaalste zaak van de wereld is is er vaak niets aan de hand en zal je (of eigenlijk mijn) paard gewoon op je vertrouwen
Ben trouwens niet voor of tegen bitloos of met bit. Ik doe gewoon beide waar ik op dat moment zin in heb.
Peetstap schreef:mhh, klik maar effe op "volg dit topic niet meer" want het is alweer het zoveelste topic van voor en tegens bit of bitloos...: keuze die totaal niets met NH te maken heeft.
xniieeenke schreef:Azmay schreef:Omdat een snuk aan leren strookje op de neus minder pijn doet dan een ruk met een metalen staaf in de mond.
Leg zelf maar eens een leren riem over je scheenbeen en geef er een paar rukken aan, is niet prettig maar valt mee te leven.
Leg dan een metalen staaf op je been en doe hetzelfde. Dat doet een heel stuk meer pijn.
Tja, is maar wat je zelf denkt hè.
Ik heb genoeg over de paardenneus gelezen en geleerd en ook daar is gegarandeerd pijn bij slecht gebruik net als met bit
Azmay schreef:xniieeenke schreef:Tja, is maar wat je zelf denkt hè.
Ik heb genoeg over de paardenneus gelezen en geleerd en ook daar is gegarandeerd pijn bij slecht gebruik net als met bit
Ja maar daar ram je geen ijzeren staaf tegen, maar snap niet goed wat je wil met dit topic als je toch niet open staat voor andere meningen. Ik volg niet meer
Freki schreef:Ik lees mijn berichten terug, nu lijkt het wel heel erg alsof ik tegen bitloos ben.... Ik zal het recht zetten: bitloos is een fijne manier om je paard te trainen, mits er goed mee omgegeaan word, en dat je weet wat je doet! Maar dit geld hetzelde voor het bit.
NH: ik doe dus de Emiel Voest. Ikzelf vind het een erg mooie manier om je paard te trainen. Het is heel afwisselend voor je paardje! Ikzelf als ruiter leer op heel veel vlakken dingen. De methode om eerst vanaf de grond te beginnen en daarna uit te breiden tot rijden, lijkt me erg fijn voor het paard!
Enige nadeel; na de 2 jaar manege ben ik dus direct begonnen met NH. Ik merk wel dat ik bijvoorbeeld niet zo goed kan springen als mijn leeftijdsgenoten, die traditioneel rijden. Omdat je dus heel veel traint vanaf de grond en vrijwel nooit springt, of daar echt les in krijgt.
Of NH nou echt supernatuurlijk is, ben ik nog niet uit. Ik heb een goed gevoel bij dit soort training, en dat vind ik het belangrijkst!
Nu heb ikzelf een soort van projectje (ik wil het niet zo noemen, omdat ergere gevallen zijn). Hij was ernstig heet en werd altijd met superveel kracht rondgereden. Nu 3 maandjes later, flink getraind vanaf de grond is het rijden een groot verschil. We rijden bitloos rond en licht in de hand dat ie is!
Is het ook toegestaan om foto's te plaatsen, van je NH bezigheden?!
Ratties4life schreef:Ik ben het er mee eens dat zonder bit niet altijd beter is. Toevallig heb ik net een paardje getroffen die met bit zacht uitgedrukt niet zo lief is. Zonder bit gaat dit wel heel goed, ook buiten. Ik ben het er ook mee eens dat een zadel beter is voor de rug. Maar af en toe zonder zadel verbetert je zit. Het vertrouwen winnen van mijn paard is ook heel belangrijk voor mij, en respect ook. Maar ik wil wel nog steeds mijn paard de kans geven om zijn mening te laten zien, hoeveel respect hij ook voor me heeft. Ook ben ik van mening dat je voor je aan dingen begint, je je er erg goed in verdiept moet hebben.
Natural Horsemanship is voor mij: Het zo natuurlijk en paardvriendelijk mogelijk omgaan met een paard, het zo veel mogelijk leren van het dier en minimale dwang (het paard kiest er niet voor een zadel op zijn rug te krijgen). Grondwerk is voor mij hierin heel belangrijk.
Ragdollcat schreef:Ratties4life schreef:Ik ben het er mee eens dat zonder bit niet altijd beter is. Toevallig heb ik net een paardje getroffen die met bit zacht uitgedrukt niet zo lief is. Zonder bit gaat dit wel heel goed, ook buiten. Ik ben het er ook mee eens dat een zadel beter is voor de rug. Maar af en toe zonder zadel verbetert je zit. Het vertrouwen winnen van mijn paard is ook heel belangrijk voor mij, en respect ook. Maar ik wil wel nog steeds mijn paard de kans geven om zijn mening te laten zien, hoeveel respect hij ook voor me heeft. Ook ben ik van mening dat je voor je aan dingen begint, je je er erg goed in verdiept moet hebben.
Natural Horsemanship is voor mij: Het zo natuurlijk en paardvriendelijk mogelijk omgaan met een paard, het zo veel mogelijk leren van het dier en minimale dwang (het paard kiest er niet voor een zadel op zijn rug te krijgen). Grondwerk is voor mij hierin heel belangrijk.
Paard kiest er ook niet voor om een mens op zijn rug te krijgen en al helemaal niet om samen te gaan werken en kunstjes uit te gaan voeren.
Ik heb zat voorbeelden gezien van paarden die veel te veel horsemaship kreeg van hun baasjes, totaal gehersenspoeld en dat vind ik niet erg gezond.
xniieeenke schreef:Gydja schreef:Als je die 2 methodes combineert die je omschrijft in je OP is er volgens mij ook niets mis. Ik ben wel iemand die het gewoon doet en dan wel ziet of het wel of niet gaat. Gaat het goed dan is het mooi, gaat het niet zo als het moet gaan dan ga ik na wat ik zou moeten doen om het te laten werken. 'vertrouwen winnen' en nog meer respect is voor mij iets vanzelfsprekend. Om hier nog meer aan te gaan werken levert weinig op. Omdat ik mijn paard zo erg vertrouw ben ik ook op mijn paard gestapt, zonder zadel en bitloos. Nooit echt bitloos met haar gereden maar ik ben meteen op buitenrit gegaan. Een hoop bokkers zullen het hier niet mee eens zijn en achteraf is het ook niet het slimste maar het werkte prima. Ik heb zo iets van als je je van te voren druk gaat maken is de kans groot dat het mis gaat. Doe je alsof het de normaalste zaak van de wereld is is er vaak niets aan de hand en zal je (of eigenlijk mijn) paard gewoon op je vertrouwen
Ben trouwens niet voor of tegen bitloos of met bit. Ik doe gewoon beide waar ik op dat moment zin in heb.
Sorry als de woordkeuze hier niet goed is, maar hoe in godsnaam kan ze het 'zien'?
Gydja schreef:xniieeenke schreef:Sorry als de woordkeuze hier niet goed is, maar hoe in godsnaam kan ze het 'zien'?
Als je die zin bedoeld die is inderdaad wat vreemd geschreven sorry. Ik bedoel dat ik later wel zie of het goed gaat of niet. Als je dat niet bedoeld heb ik geen idee waar je over praat.
Buuk schreef:Om antwoord te geven, waarom ik met nog steeds strenge hand naar bitloos ging, dat is, mijn paard pakt vast, of dat gevoel heb ik. Links heb ik heel gevoelig te sturen paardje, rechts niet. Dat heeft een wisselwerking op mij. Ik ga trekken..mag niet en dat weet ik, maar dat is gewoon realistisch wel wat er gebeurd. Maar wat hij niet heeft, kan hij niet vast houden, en kan ik aan mij werken om op twee teugels te gaan rijden. Om aan mijn handen te werken. En ja, ik had ook wat links van paardenneusjes gezien, waar wordt afgebeeld wat een strenge hand ook daar kan aanrichten...maar voor nu hij heeft niets om te pakken, en ik kan nu aan mij werken. Ik als ruiter die meer op de zit moet rijden, en haar handen rap beter moet laten loslaten. En goede nieuws is, ik voel ook dat ik los laat. Dat wil ik mezelf goed aanleren, en probeer ik op deze wijze. Hoop dat je dat snapt , lastig uitleggen. Dus ben nergens voor of tegen, ik ben tegen in mijn geval strenge handje. Dus ik moet aan mij werken, zonder schade in mond of aan neus aan te brengen. En het NH wil ik ook mee oppakken, meer vertrouwen van beide kanten, respect, is altijd van toegevoegde waarde, en wil ik me meer in verdiepen.
xniieeenke schreef:Ik bedoelde, of die dan ook denkt te zien als een paard het niet fijn vind zonder zadel bijvoorbeeld
Gydja schreef:xniieeenke schreef:Ik bedoelde, of die dan ook denkt te zien als een paard het niet fijn vind zonder zadel bijvoorbeeld
Wie is die? Het paard? en wat moet het paard zien?
Maar het paard vind het prima zonder zadel. Ik voel onder mijn billen wat het paard wel en niet fijn vind. Maar je kan toch gewoon proberen? Als je niet probeert weet je het niet