[AR] Overgang naar bitloos mennen.. wie o wie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:49

Lotus_11 schreef:
Ik ben ook er benieuwd, mijn nog (verder) super gezonde Rocky Mountain paard van 19 jaar heeft KS tussen 15e 17e rugwervel. Wil hem gaan leren voor een kar te lopen. Echter heb ik hem altijd zonder problemen bitloos gereden maar de zgn "kenners" beweren dat je mennen ALTIJD met bit moet doen. Dit is wat mij betreft uitgesloten.

Ik heb trouwens helemaal geen ervaring, doe wel werken met dubbele lijnen. Misschien ook iemand met meer tips of zelfs misschien met een leuk tuig (cob) te koop. Mijn enige zorg is dat ik met een karretje toch ook zijn rug zal belasten. Ik weet eigenlijk helemaal niets van aangespannen rijden. Zoek eigenlijk ook iemand bij mij in de buurt die mij daar tzt mee kan helpen. (Amsterdam)

Voor nu staat mijn paard nog op rust namelijk. Daarna kan ik pas kijken wat ik nog met hem kan doen maar volgens DA is e.e.a. nog niet zonder hoop. Ben wel benieuwd naar jullie bevindingen met bitloos mennen en hoor eventueel graag of jullie daar ook les mee hebben gehad. Degene die mij zou helpen wil dat alleen doen als ik er een bit in gooi ....

Ga eerst je menbewijs halen voor je eraan gaat beginnen daar leer je een uitgebreide basis en maak je ook kennis met andere menners...dat is mijn advies.
Met een wagentje dat goed afgesteld is belast je de rug niet.

Bitloos mennen heb ik zo mijn eigen bedenkingen over.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:05

VogeltjeM schreef:
Ik denk (verwacht) dat het bitloos mennen net zo'n ontwikkeling zal doormaken als het bitloos rijden. Vergeet niet dat je enkele jaren geleden nog voor gek werd versleten als je het in je hoofd haalde om zonder bit te gaan buitenrijden.

Ik weet niet hoor.. Ik vind het verschil tussen bitloos rijden en bitloos mennen wel tamelijk groot. Ohz heb je zo veel meer hulpen, desnoods spring je eraf om je paard aan de hand verder te begeleiden. Als je alleen bent, kun je niet even van je kar afstappen.

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 18:24

Isapaardje schreef:
Ook een geflipte shet is niet te houden als hij wil gaan, maar oké je gaat dan wellicht minder hard ervan door :)
Ik wik wel.graag je filmpje in pb :)
Maar goed, ieder paard moet ten allen tijden onder controle gehouden kunnen worden.
Ik ben er niet zo eentje die maar wat uit gaat proberen; maar neem het mennen serieus.
Ook met shet (maar dan wel een reuze shet van 113 cm :) ).

Enige wat ik wilde aangeven, is dat ik ook altijd zo mijn bedenkingen had bij het bitloos mennen, maar nu ik er mee bezig ben, en vertrouwen win vooral ook, ben ik mijn bedenkingen wat aan het bijdraaien.
Ik sluit dus niet uit dat ik er ooit mee de weg op ga, ook in het verkeer inderdaad.

Bij interesse, geef even pb, dan zal ik filmpje sturen hoe het nu gaat.

Ik wil wel graag je filmpje in pb :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:42

Fellow schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik denk (verwacht) dat het bitloos mennen net zo'n ontwikkeling zal doormaken als het bitloos rijden. Vergeet niet dat je enkele jaren geleden nog voor gek werd versleten als je het in je hoofd haalde om zonder bit te gaan buitenrijden.

Ik weet niet hoor.. Ik vind het verschil tussen bitloos rijden en bitloos mennen wel tamelijk groot. Ohz heb je zo veel meer hulpen, desnoods spring je eraf om je paard aan de hand verder te begeleiden. Als je alleen bent, kun je niet even van je kar afstappen.

Hier ben ik het 100% mee eens van mij mag er zelfs een verbod komen op bitloos mennen op de weg. Dat iemand zelf het risico neemt moet diegene zelf weten maar er zijn altijd andere weg gebruikers bij betrokken

Lotus_11

Re: Overgang naar bitloos mennen.. wie o wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:57

Ja natuurlijk ga ik wel zo'n cursus doen maar eerlijk gezegd was ik niet van plan om op de openbare weg te gaan. En om een paard dat in alle omstandigheden al 15 jaar goed zonder bit loopt nu ineens wel een bit in te doen ? Ik kwam trouwens wel een interessant experiment tegen op Horse Event. Door heel bekende menners is er bitloos gemend met zeer goede resultaten. Zie ook NVBP.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:04

Toydoll schreef:
Isapaardje schreef:
Oh is dit zo'n topic -O-
Dan ga ik er maar niet verder op in.
Zal duidelijk zijn dat ik deze mening niet deel :P

Welke mening?

De mening dat er met shetjes altijd onnozele dingen worden gedaan. :+

Die mening deel ik niet, maar wellicht komt dat omdat in mijn shetlandvriendenkring er werkelijk serieus met de pony's wordt omgegaan en ze behandeld worden als echte paarden hahaha.

Mijn andere pony mende ik altijd met normaal menhoofdstel en bokkenbit, maar deze 'nieuwe' pony heeft vanaf het begin af aan problemen met het bit gehad (gekomen door nare ervaringen in het verleden). Dat wist ik toen ik hem kocht, maar omdat ik niet bitloos de straat op durfde maar wel wilde gaan mennen met hem, heb ik een serieuze zoektocht gedaan naar het juiste bit (met dank aan mede menners die bitten wilde uitlenen).

Door periode van stilstaan, is hij nogal actief en lastig te houden met het huidig rubber bitje. Dus ja ... dan komt als eerste logische stap toch de stang/kinketting om de hoek kijken als 'veiligheid'.
En nee, niet logisch dat ik juist toen koos voor bitloos, maar wel weer geweldig (vind ik dan) dat hij hiermee juist veel beter te hanteren lijkt te zijn. En mee eens, geldt vast niet voor ieder paard, maar ik vind het de moeite van het uitproberen waard :)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:05

Isapaardje schreef:
Toydoll schreef:
Dat het met shetjes wel lukt, tja, of er 180 kg aan je leidsels hangen of 600 kg, dat maakt wel iets verschil natuurlijk :P En daarnaast worden shetjes altijd gebruikt voor onozele dingen....

Oh is dit zo'n topic -O-
Dan ga ik er maar niet verder op in.
Zal duidelijk zijn dat ik deze mening niet deel :P

nou inderdaad waarom zouden shetjes alleen voor onnozele dingen worden gebruikt? Mijne zijn echte wedstrijd pony's en worden net zoals grote paarden behandeld en getraind..