Freestyle ( Emiel Voest ) Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re: Freestyle ( Emiel Voest ) Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:43

Wat is duur?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:07

Voor zo ver ik weet zit het meestal tussen de €20 en €40 per les.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:17

Lijken mij hele normale bedragen

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:38

Hier in de regio is dat ook normaal, maar volgensmij kan het heel erg verschillen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:07

€30 voor 45 minuten, ook voor een proefles. Ik heb geen stalgenoten die dit (willen) doen zodat we met z'n tweetjes de les kunnen volgen.
Ik vind dat best veel voor iets waarvan je niet weet of de methode je aan staat.
Daarnaast heb ik nog geen mogelijkheid gevonden om ergens mee te kunnen kijken. Ik ken niemand in de omgeving die op deze manier met paarden werkt. Ik vind dat erg jammer want daardoor kan ik me er niet echt een voortelling van maken en vragen kan stellen.

Ik ga eens kijken naar de boeken!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 09:08

Ik kan niet wachten om echt les te mogen geven :D mijn merrie loopt nu heerlijk aan de dubbele lijnen. Over een maand ga ik voor 2,5 maand intern naar Dressuurnatuurlijk om daar mijn freestyle vaardigheden nog beter te maken :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:05

Ik overweeg ook om deze opleiding te gaan volgen bij de FSA. Dit omdat ik in het verleden mijn ORUN gedaan heb, maar toen door suffe omstandigheden niet heb behaald en geen herexamen heb kunnen doen. Vond het lesgeven echter heel erg leuk, en werk zelf ook veel vanuit grondwerk, deels volgens Voest zijn methode (maar eigenlijk een mix van alle clinics/workshops en ervaringen die ik gezien heb haha, en aangepast op betreffende paard). Nu dus niet bevoegd om les te geven wanneer er veiligheidscertifcaat is. Met de FSA kan dit, in tegenstelling tot vee andere CR of AR opleidingen. Omdat de FSA ook door de KNHS erkend is nu. Hopelijk in de toekomst die andere opleidingen ook.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 22:22

Ja dat is ook mijn reden en toevallig heb ik ook mijn orun niet gehaald en geen herexamen gedaan wat toevallig :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:39

Haha bizar, ik ben wel benieuwd naar jouw redenen/problemen waardoor het zo gelopen is...PB?? ;)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:08

PB verstuurd :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:00

tja , was is feitelijk duur he ?

ik kijk er nuchter tegenaan:

Vrijwel alles van deze "methode" is gewoon basics grondwerk wat een ieder zou moeten kunnen in samenwerking met alle type's paarden die je tegenkomt.
Het is bovendien veel te leuk om te doen in die samenwerking om er een "methode" aan te hangen.

In het lange teugelwerk aanleren zou wat hulp welkom zijn, maar ook dat pik je zo op.
En een P. Bakker bv doet op speelse wijze hetzelfde zonder duur lesprogramma :j

Het zonder zadel rijden vindt ik zelf minder geslaagd, dat moet je niet teveel doen.

Heb aantal keren clinics meegemaakt, en vroeg me altijd af: wat gebeurd hier nou eigenlijk voor bijzonders ?
Vroeg me nog veel vaker af: gut, ga es met zelfde paard ipv stukkie 15x15mtr in bak van 60mtr aan het werk zodat paardje wel zelf keuze;s kan maken.
Maar die kritiek/vraag werd dan niet op prijs gesteld...

Maar whalla man moet ook zijn geld verdienen :9 en veel mensen zijn ermee geholpen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:38

Tuurlijk is het basic grondwerk. Het los werken heb ik 2x wat hulp mee gehad en verder zelf mijn paard alles geleerd, zonder les. Heb ook al die boeken gelezen, dvd's gezien (net als van vele andere horsemanship persoonlijkheden). Maar met de dubbele lange lijnen, ben ik heel blij met instructie. Merk dat mijn paard er enorm door veranderd is. Overigens is mijn instructrice open in haar 'methode'. Omdat zij met bit werkt door de opleiding en ik dat absoluut niet wilde, doen we het zonder bit en mijn paard doet het prima. Je merkt er niets van, dat we zonder bit werken. En duur? Nou... dat vind ik wel meevallen in vergelijking met wat ik wel eens aan les gehad heb. Daarbij maken we echt sprongen, dus een beetje investering in goede les, vind ik het waard. Ze kijkt echt naar ons als combinatie en ik vind het fijn een duidelijke leidraad te hebben in waar ik naar toe wil.......

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:48

Eigenlijk zou het inderdaad gewoon basis grondwerk moeten zijn, maar toch is dat het echt niet hoor. Ik zie nog steeds héél veel mensen die alleen willen gaan rijden en het 'grondwerk' (lees: longeren) alleen doen als het paard ingereden moet worden.
Freestyle vind ik persoonlijk wél echt een methode. Het is bijvoorbeeld heel anders dan de Parelli methode, waar ik toch heel veel paardjes van heb gezien die totaal geen respect meer hebben voor de persoonlijke ruimte. Die paardjes die dan gewoon een soort hondjes zijn, je overal volgen etc., en veel te dichtbij zijn. Dat vind ik persoonlijk niet fijn. Natuurlijk zijn er ook Parelli mensen die het goed doen hoor ;)
Tuurlijk, als je naar een clinic gaat dan lijkt het allemaal zo makkelijk, en wat gebeurd er nou voor speciaals? Maar toen ik op lessen ervan ging (op equixantos dus) zag ik echt wel dat er een hele hoop meer bij komt kijken. Ook qua houding tegenover het paard, wel of niet meebewegen (met mijn paard moet je dat namelijk zéér, zéér minimaal doen, maar bij anderen juist weer wat duidelijker) etc. Als je alleen maar een clinic bekijkt dan kan je inderdaad het gevoel krijgen dat je de methode als het ware aan het paard afdwingt, maar dit is echt helemaal niet waar. Het is juist een hele flexibele methode vind ik, veel flexibeler dan bijvoorbeeld Parelli imo. De meest aparte paarden kunnen zich met Freestyle een hele hoop ontwikkelen, van mijn 'slome, luie' Marietje (die natuurlijk uiteindelijk niet sloom en lui bleek), die alleen maar stil stond, tot de gekste agressieve paarden.

En bovendien wordt er uiteindelijk ook echt wel loswerken gedaan op een groter gebied, en je leert ook je paard tijdens het loswerken om bijvoorbeeld pionnetjes heen te sturen door met je paard bezig te zijn. Zonder touw dus :)
Het 'normale' loswerken werd bij ons een beetje als begin gedaan, zodat de loswerker zelf even kon voelen hoe het paard reageerde etc.

Ik heb voor mijn verjaardag dubbele lange lijnen gekregen! Ik ben er erg blij mee en kan daar dus binnenkort ook mee beginnen :) Marie deed het op kamp zo goed, ik heb er echt zin in!

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:26

No_No schreef:
€30 voor 45 minuten, ook voor een proefles. Ik heb geen stalgenoten die dit (willen) doen zodat we met z'n tweetjes de les kunnen volgen.
Ik vind dat best veel voor iets waarvan je niet weet of de methode je aan staat.
Daarnaast heb ik nog geen mogelijkheid gevonden om ergens mee te kunnen kijken. Ik ken niemand in de omgeving die op deze manier met paarden werkt. Ik vind dat erg jammer want daardoor kan ik me er niet echt een voortelling van maken en vragen kan stellen.

Kijk een naar Paard & begrip. Ze is opgeleid door Emiel. Daar les ik ook bij. Ze geeft les in grondwerk, loswerk, lange lijnen en ohz. Echte aanrader!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:32

No_No schreef:

Kan me echt niet voorstellen dat er niet meerdere bij je in de buurt zijn die lekker freestyle regelmatig wat doen met hun paarden, en jou zo de basics kunnen laten zien wat pure lichaamstaal e.d. doet met de paarden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:45

Bommeltje_ schreef:
maar nu vroeg ik me af zijn er ook mensen die aan de freestyle methode van Emiel Voest doen?

:wave: Ik! Niveau 3 instructrice sinds 2014; ik werk in de regio Utrecht.

Edit: haaaaai Marloes!
Laatst bijgewerkt door Hilary op 12-10-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:48

No_no woont in regio overijssel , anders had ik ook gezegd: "kom es lekker buurten hier " :9k

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:36

Er zijn hier wel wat mensen die grondwerk doen, maar zo ver ik weet niet op de manier van voest en daar gaat het hier toch over?
Ik wil gewoon kijken en ervaren wat die methode precies is en doet voordat ik dat op mijn paard ga loslaten.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 13:40

Ja je bent ook zeer welkom bij mij :) Mijn training staart even op een laag pitje, maar ik moet verder, want ik heb de 27ste mijn tweede lesdag van Emiel.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:46

Wij zijn nog helemaal heppiedepeppie met onze lessen. Zo zijn we afgelopen weken druk bezig geweest met de galop met loswerken en aan de lange lijnen en dit was allemaal ter voorbereiding voor waar we ons afgelopen les mee gingen beginnen: de galop onder de man. De meiden hadden al verlichte zit in draf geoefend en toen onze instructrice zaterdag verzocht om een galopje deed Flash dat braaf! *\o/* De meiden jn verlichte zit in galop en gaan!
Hij hield het op een gegeven moment wel een rondje (volte) vol. Zeiknat was ie, dus ter collingdown nog wat stapoefeningen gedaan en tien gestopt. Goed = goed, klaar = klaar!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:15

Hilary schreef:
Bommeltje_ schreef:
maar nu vroeg ik me af zijn er ook mensen die aan de freestyle methode van Emiel Voest doen?

:wave: Ik! Niveau 3 instructrice sinds 2014; ik werk in de regio Utrecht.

Edit: haaaaai Marloes!

Eva? :) Hoi!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:22

Marloes schreef:
Eva? :) Hoi!

Check!

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:34

Ik zit met een 2 jarig paard (van juni) waar ik graag mee wil beginnen met "grondwerk" zodat we wel iets te doen hebben en het beleren wat langer uitgesteld kan worden.
Ik merk inmiddels hoe weinig ik "weet" en dat ik daar best nieuwsgierig naar ben.

Is er iemand in friesland, rondom in leeuwarden die hier op locatie in lesgeeft of kan begeleiden?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:35

Zoek eens op fb hynderwille. Silke Boersma. Heeft de opleiding daar afgerond

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:39

Thanks ga ik doen