[AR] Tips voor aanschaf sulky.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:18

Chardy schreef:
Hier een foto van mij met mijn moeder's pony Iris en mijn HCA <3
[ Afbeelding ]

Over kleur gesproken haha
Maar je hca is wel een leuke kleur!
Ik speel op safe en ga voor zwart met een beetje rood

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 08:40

Hoi iedereen ik heb nogmaals een vraagje. Het blijkt dat de sulky miss toch wat eerder komt wanneer precies weet ik niet, maar ik wil toch graag iemand zoeken die als het zover is mijn hca wil instellen en kijken of hij bij mijn tuig gaat. Ik heb al bij diverse topics gekeken en dan zeggen ze daar allemaal dingen die je kunt doen, maar ik weet niet goed hoe dat moet en ik weet niet of mijn tuig geschikt is voor de hca. Moet ik gewoon een oproep op boktmarkt zetten of weten jullie iemand. En uiteraard tegen betaling. Ohja iemand in de buurt want ik woon in noord Brabant tegen de Belgische grens.

pipo

Re: Tips voor aanschaf sulky.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:49

is het geen optie om je pony in te laden en daar alles op maat te laten zetten?? Zo heb je alles bij elkaar. Gelijk een goed advies over je tuig, je pony en de sulky.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 08:52

Nee jammer genoeg os dat geen optie want het is 2uur rijden en we hebben sowieso geen trailer en ze is er nog nooit opgeweest. Als het dichterbij was had ik het nog wel geprobeerd maar het is zo ver weg. Ik woon echt uiterst zuiden van het land, een straat hier vandaan is letterlijk belgie. En ik moet helemaal richting Apeldoorn/Arnhem.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:57

Misschien kan je hun ( de leverancier) vragen of er iemand in de buurt zit die kan helpen.
Weet je, soms zijn mensen echt behulpzaam, maar hebben er een beetje verstand van. Net niet dat om het helemaal correct te doen. Niet flauw bedoelt hoor, maar een sulky in balans hangen is net even moeilijker dan een kar achter je paard knopen. Want een sulky wipt en werkt dan tegen bij je pony. Een kar rolt er wel achteraan om het zo maar te zeggen.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 09:08

pipo schreef:
Misschien kan je hun ( de leverancier) vragen of er iemand in de buurt zit die kan helpen.
Weet je, soms zijn mensen echt behulpzaam, maar hebben er een beetje verstand van. Net niet dat om het helemaal correct te doen. Niet flauw bedoelt hoor, maar een sulky in balans hangen is net even moeilijker dan een kar achter je paard knopen. Want een sulky wipt en werkt dan tegen bij je pony. Een kar rolt er wel achteraan om het zo maar te zeggen.

Ik heb een email naar hun gestuurd.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:53

Vaak hebben ze wel vertegenwoordigers/dealers verspreid door het land.
Misschien is dat een optie idd. Slim bedacht van Pipo

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:16

assie schreef:
Vaak hebben ze wel vertegenwoordigers/dealers verspreid door het land.
Misschien is dat een optie idd. Slim bedacht van Pipo

Oh oke dat is dan idd wel slim zo zag ik het nog niet! Bedankt Pipo!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:40

Komt er een sulky met open of gesloten lamoen?
bij een open lamoen is het tuig geschikt als de draagriem aan de lichtogen kan bewegen door het schoftje heen als het ware. Dit is van belang bij een sulky, zodat als je op scheef terrein rijdt, het gewicht dan nog goed verdeelt wordt over beide kanten.

Heb je een gesloten lamoen, dan moet het tuig naast bovenstaande eis ook nog lichtogen hebben met een veiligheidssysteem (dat je ze snel kunt openen om in geval van nood de kar van je pony te halen) en lichtogen die los kan halen van het schoftje.. Heb je anders een duidelijke foto van het schoftje van je tuig?

Qua broek en borsttuig hoef je voor een HCA geen speciaal tuig te hebben of zoiets hoor, dat kan meestal wel.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:35

Ik heb een vaste draagriem bij mn hca maar geen problemen mee.
Kan je je instructeur niet om hulp vragen met het verstellen ect?

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 13:38

cinniz123 schreef:
Ik heb een vaste draagriem bij mn hca maar geen problemen mee.
Kan je je instructeur niet om hulp vragen met het verstellen ect?
Ja klopt, maar die heeft niet zo vel verstand met Hca sulky' s. Ze zegt ook van ja als ik iets verkeerd doe en hij is sebiet kapot. Ik laat het liever door iemand doen die er vanstand van heeft zodat ie gelijk goed zit. Ik ben de foto' s op mn pc aan het zetten en dan kunnen jullie zo zien hoe mijn tuig eruit ziet.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 13:51

Dit is hoe het tuig er langs de achterkant uit ziet.
Afbeelding

Dit is dan de ene kant
Afbeelding

en de andere
Afbeelding

Afbeelding

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:22

Neem je gesloten ogen of open bij je lamoen? Persoonlijk zou ik voor dichte gaan.. veel veiliger. Geen problemen dat ze eruit gaan de bomen. Maar dan moet je wel veiligheidslichtogen nemen of brancardbeugels. Persoonlijk vind ik veiligheidslichtogen fijner.
Kan je de staartriem korter zetten en de riem over de rug langer? Dus het gedeelte onder haar staart door op t laatste gaatje en de riem over de rug iets naar achter? Zo zit ie namelijk net voor haar knie. Ik denk dat t wijs is om echt een kenner erbij te halen. Op zich zit t niet zo heel verkeerd, maar er zijn gewoon een paar dingetjes die beter kunnen. Uiteraard vertekend het ook omdat je de riemen van de broek voor heb vastgemaakt (begrijp ik helemaal, is makkelijker)

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 18:26

pipo schreef:
Neem je gesloten ogen of open bij je lamoen? Persoonlijk zou ik voor dichte gaan.. veel veiliger. Geen problemen dat ze eruit gaan de bomen. Maar dan moet je wel veiligheidslichtogen nemen of brancardbeugels. Persoonlijk vind ik veiligheidslichtogen fijner.
Kan je de staartriem korter zetten en de riem over de rug langer? Dus het gedeelte onder haar staart door op t laatste gaatje en de riem over de rug iets naar achter? Zo zit ie namelijk net voor haar knie. Ik denk dat t wijs is om echt een kenner erbij te halen. Op zich zit t niet zo heel verkeerd, maar er zijn gewoon een paar dingetjes die beter kunnen. Uiteraard vertekend het ook omdat je de riemen van de broek voor heb vastgemaakt (begrijp ik helemaal, is makkelijker)

Oke dankjewel voor de tips! Dus als ik een gesloten lamoen neem dan moet ik veiligheidslichtogen kopen en dan die lichtogen die er nu aanzitten eraf halen en die andere erop zetten. En van de staartriem begrijp ik ook, zal dat doen! Heel erg bedankt! :D

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:30

Ja ik zat ook al te kijken indd maar t kan ook zo lijken doordat ze zo naar voren gebogen staat.maar als ik het goed begreep is er een men instructeur die je help toch?
Veiligheidslichtogen indd vervangen voor degene die er nu op zitten.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 18:35

cinniz123 schreef:
Ja ik zat ook al te kijken indd maar t kan ook zo lijken doordat ze zo naar voren gebogen staat.maar als ik het goed begreep is er een men instructeur die je help toch?
Veiligheidslichtogen indd vervangen voor degene die er nu op zitten.

Ik ben zelf een tijd ziek geweest en toen hebben we niet meer zo geoefend met het tuig. Mijn instructrice zit nu zelf met een beetje gezondheidsproblemen, dus ik ben nu zelf ff terug bezig en dan beginnen we zondag terug. Het tuig zit eigenlijk nog zoals het bij de mevrouw van bokt zat, van wie ik het kocht. Dus die riempjes bij die broek, eigenlijk zat dat zo al. En ik heb alleen het borststuk op het kleinste gaatje gezet want anders kwam het op haar bot. Ik ga ff heel veel googlen voor hoe ik het tuig beter laat zitten etc. En dan zal ik nog een keer een foto maken!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:46

Een gesloten lamoen (ogen) is gewoon veiliger. Zo blijft de kar ongeacht wat er gebeurt in de lichtogen. Als je open ogen heb , kan het gebeuren dat ze eruit schieten en de kar of in het zand boort of omhoog gaat achterover dus. Geen van 2en wil je meemaken. ;) Dat komt meestal omdat de strengen net te lang zijn, maar als je het niet zo zeker weet, zou ik dat risico dus niet nemen.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 18:47

pipo schreef:
Een gesloten lamoen (ogen) is gewoon veiliger. Zo blijft de kar ongeacht wat er gebeurt in de lichtogen. Als je open ogen heb , kan het gebeuren dat ze eruit schieten en de kar of in het zand boort of omhoog gaat achterover dus. Geen van 2en wil je meemaken. ;) Dat komt meestal omdat de strengen net te lang zijn, maar als je het niet zo zeker weet, zou ik dat risico dus niet nemen.

Nee ik ga ook een gesloten nemen. Ik ga me er wat meer in verdiepen en wat ik nietw eet zal ik aan mijn instructrice vragen! :j

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 00:02

Ik ben het er niet mee eens dat een gesloten lamoen per direct veiliger is.

Bij een hca is het probleem van te lange strengen een afstelfout. Dus dat komt eigenlijk al niet voor. En ik zou gewoon lekker je lichtogen houden zo, anders zit je ook nog eens met het gedoe van een buitensingel.

Stel je staalkabel breekt. Pony gaat aan de kletter. Dan heb ik liever dat mn wagen direct loskomt, dan dat ponylief er met wagen en al vandoor gaat. Maar dat is natuurlijk ook geheel per situatie verschillend.

Een gesloten lamoen voegt alleen wat toe als je al veiligheidslichtogen hebt, is mijn mening.

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 07:16

_Chip schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat een gesloten lamoen per direct veiliger is.

Bij een hca is het probleem van te lange strengen een afstelfout. Dus dat komt eigenlijk al niet voor. En ik zou gewoon lekker je lichtogen houden zo, anders zit je ook nog eens met het gedoe van een buitensingel.

Stel je staalkabel breekt. Pony gaat aan de kletter. Dan heb ik liever dat mn wagen direct loskomt, dan dat ponylief er met wagen en al vandoor gaat. Maar dat is natuurlijk ook geheel per situatie verschillend.

Een gesloten lamoen voegt alleen wat toe als je al veiligheidslichtogen hebt, is mijn mening.

Ik heb op mijn hca zo'n startkabel en volgens mij zijn die dingen echt heel sterk en breken ze niet, en natuurlijk is een niet gesloten lamoen niet niet veilig want je hebt bij geel veel wagens een open lamoen en daar gaat het vaak ook gewoon goed, en wat als als er 1 lamoen nog vast hangt in je lichtoog maar de andere is er uit gegaan en je tijdens dat je pony er vandoor gaat kunnen er ook lelijke ongelukken gebeuren. Ik heb voor een gesloten lamoen gekozen omdat ik het toch net wat veilig is (naar mijn mening)

Mijn stiefvader heeft een paar jaar geleden een ongeluk gehad met de kar omdat er een hond ons paard aanviel van een boerderij en die ging bijten in de benen, en toen is ons paard ervandoor gevlogen en mijn stiefvader is met een lelijke val van de kar gevallen en toen is het paard met kar door gerent naar een drukke weg waar auto's 100 rijden, maar net voor de weg stond een bord waar de kar aan vast is blijven hangen en toen kon ons paard niet de weg op rennen. dus in sommige gevallen is het toch best veilig als je paard vast zit aan je kar (ook mijn mening)
En bij die lange strengen, die kan je er toch afhalen en een veiligheid klip aan vast kunnen maken en dan die startkabel er aan vast kunnen maken.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 07:27

Ervaren menners (lees inspanners) zullen niet snel het probleem krijgen dat ze eruit schieten. Maar juist de hobbybobmenners. En nee dat is niet negatief bedoelt. Neem nou het leer van het tuig.. dat "werkt" ook, het zal dus ook langer worden naarmate je meer ment/ het tuig gaat zich zetten. Veel mensen denken dat eenmaal ingesteld, het wel goed is en kijken niet verder. Vergelijk het een beetje met je beugelriemen... die rekken ook uit, of schoenen.... eerst zitten ze net te strak en vervolgens zitten ze goed.

SirCharly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 07:28

Kijk mee.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 07:52

Ik hoop gewoon dat t geen van ons overkomt met of zonder gesloten lamoen.
Ieder zn ding.
Ik vind gesloten toch net wat meer veiligheid hebben ook doormiddel van je veiligheids lichtogen en toch wel eens heb gelezen dat de staalkabel kan breken.
Het hoeft natuurlijk nooit te gebeuren maar voorkomen vind ik beter als genezen.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 08:15

cinniz123 schreef:
Ik hoop gewoon dat t geen van ons overkomt met of zonder gesloten lamoen.
Ieder zn ding.
Ik vind gesloten toch net wat meer veiligheid hebben ook doormiddel van je veiligheids lichtogen en toch wel eens heb gelezen dat de staalkabel kan breken.
Het hoeft natuurlijk nooit te gebeuren maar voorkomen vind ik beter als genezen.

Ja ik hoop het ook niet. Sowieso in het begin ga ik niet alleen op pad ofzo! Mijn instructrice gaat dan mee en/of mijn moeder. En op zich is mijn pony echt wel goed verkeersmak maar je weet natuurlijk nooit wat andere doen etc. Gelukkig os ze aan honden gewend die maar haar springen (onze hond is helemaal obsessed met haar, hij vind haar geweldig) we laten hem natuurlijk niet altijd springen ofzo maar ja hij doet het toch wel. Wat niet weg houd dat er iets kan gebeuren! @chardy Maar het is wel heftig zeg als je vader zo van de kar is gevallen! Is hij er goed mee weg gekomen of? En je pony?

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:22

Mijn stiefvader heeft z'n been verbrijzelt, en de pony (een fjord die we toen hadden) was niks mee aan de hand. Maar mijn stiefvader z'n been is nooit meer goed gekomen, hij kon er altijd wel mee blijven lopen maar het afstijgen van een paard en als hij dan net verkeerd neer kwam deed het wel flinke pijn.