[AR] hulpteugel bij het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fearlien

Re: hulpteugel bij het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:04

Ik wil eventjes snel zeggen dat ik las: hulpteugel voor mensen :')

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:04

Een zadel is er ook om op te zitten, en sommige mensen zitten ook zonder zadel op hun pony.
Beetje creatief zijn soms. :D :o

Gaat om wat ik vaker gezien heb he. :)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:05

_Forgetten schreef:
Ik wil eventjes snel zeggen dat ik las: hulpteugel voor mensen :')

Hahah :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:06

Maar wat ik me dan afvraag... Bij het leidsel onder de halsriem. Dan krijg je toch gruwelijk veel ruis in je contact? De halsriem beweegt mee in de beweging van het paard. Dus die beweging neemt je leidsel en dus je bit ook over lijkt mij?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:15

De ligtogen bewegen ook door het lamoen. Het is geen natuurlijke manier van rijden.
Soms moet je in training creatief wezen en niet denken maar eens proberen.
Longeren met een hulpteugel (pessoa oa touwtje etc) zitten toch ook aan het bit ? Een longeersingel geeft ook niet mee.

ik had het trouwens onder 1 zo'n halsriem door en dan de andere riem er weer gewoon overheen. Paard heeft dus gewoon alle ruimte. :)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:24

Laatst bijgewerkt door ZEJA op 31-03-15 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:29

Pluttersput schreef:
Maar wat ik me dan afvraag... Bij het leidsel onder de halsriem. Dan krijg je toch gruwelijk veel ruis in je contact? De halsriem beweegt mee in de beweging van het paard. Dus die beweging neemt je leidsel en dus je bit ook over lijkt mij?

Bij concourspaarden is het tuig dun en licht.
Een concourswagen weegt ook vrijwel 'niets'.
Het draagriempje van het borsttuig waar je het leidsel onderdoor laat lopen, is doorgaans net zo dun als de neusriem van een engels dressuurhoofdstel.
Omdat het borstblad zelf niet zwaar is en de paarden niet hard trekken staat er weinig druk op.
Zodoende heeft dit geen invloed op de leidselvoering

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:34

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:42

Pluttersput schreef:
Door het leidseloog moet hij altijd...

:7 joh

Ik bedoel dus: door leidseloog, door bit, terug naar leidseloog.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:07

Pluttersput schreef:

Door je leidsel onder de halsriem door te laten lopen heb je juist minder ruis.
Normaal klapperen je leidsels in de leidselogen heen en weer, door de beweging en de wind (zeker vandaag).
De halsriem dempt nu deze beweging en je paard heeft juist minder storing in de mond en je hebt een stillere verbinding.
Erg fijn voor gevoelige paarden.

Ik denk dat hulpteugels zowel ohz als aangespannen goed en fout ingezet kunnen worden. Met de juiste kennis en kunde kunnen ze in sommige gevallen zeker zinvol zijn om een paard te begeleiden en trainen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:13

Ah, dank voor de heldere uitleg. Ik snap m!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:19

Ik had voor Boobs een soort martingaal aan de leidsels. Dit om te voorkomen dat hij zijn hoofd in de lucht deed en een spurt nam. Deze was wel speciaal gemaakt. In de draf sport worden gewoon hulpteugels gebruikt en zijn ze ook volop beschikbaar. Daar heb ik een afgeleide van laten maken.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:20

Zo gek is mijn vraag en idee dus nog niet. :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:23

Nee hoor. Voor scheefheden hebben ze ook wel dingen. De vraag is of je ze WILT gebruiken natuurlijk. Maar dat is persoonlijk. Een scheeflopersbit heb ik ook gebruikt. Fijne bitten, gebruik ik liever dan een liverpool. Niet alle teugels zijn even vriendelijk, maar daar tegenover staan ook heel veel zaken die een stuk vriendelijker zijn dan die ruiters gebruiken,.... Gewoon goed navragen hoe alles werkt en goed in verdiepen. Mooie wereld om te verkennen!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:29

Dat ben ik aan het doen vandaar dit topic. Maar we zijn ook aan het uitzoeken waar het vandaan komt.
Vrijdag weet ik meer. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:31

Als je goed kijkt naar de foto van Ania, zie je dat het leidsel ook onder de halsriem en daarna door het lichtoog gaat.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:37

Dat werkt ook ja. Onder de halsriem door zeg maar. Goedkope en effectieve manier. Ook al mee gereden ;-)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:41

Goed opgemerkt dat zie ik nu ook ja!

Hier mijn pony:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:43

Ik vraag me af of een hulpteugel een oplossing is voor een loperig dier dat teveel druk geeft op het bit. De meeste hulpteugels (slof, Thiedeman) geven eerder een vertraagde release in plaats van een snelle release. En het lijkt mij juist fijn werken als je, op momenten dat de pony gehoorzaam reageert op je leidselhulp, de druk onmiddellijk kunt verlichten. Het is niet zozeer de leidseldruk die positief gedrag stimuleert en zorgt dat het paard voortaan naar je hulpen luistert, maar juist het op het juiste moment direct wegnemen van die druk.

Tenminste...dat denk ik. Ben benieuwd hoe anderen dat ervaren/zien.

Je hebt trouwens een hele leuke pony, TS! <3

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:46

Bedankt Safina! Dat is hij zeker, hoop hem nog een beetje te kunnen africhten dat hij wat prettiger te mennen voor mij word.

En ik ben ook benieuwd hoe mensen bovenstaande zien van jou. :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:55

Het hangt er denk ik vanaf. Ik heb het idee dat je met een hulpteugel de hulpen grover maakt, en daardoor de release veel groter maakt. Als in, een slof trekt net iets verder door, Eem marginaal houdt wat scherper tegen.
Meer ik ben het met je eens dat de release moet zorgen voor de beloning.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 01:14

Ik maak me dus juist met die Thiedeman zorgen om de release. Met een martingaal of slof kun je in elk geval nog volledige release krijgen. Thiedeman vind ik te vast, maar zal persoonlijk zijn ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:22

Persoonlijk denk ik dat een slof juist sneller 'released' dan mijn hand.
Zodra hij zijn hoofd omhoog doet, krijgt hij direct een ophouding van de slof. En als hij zijn hoofd weer laat zakken, is de druk van de slof ook meteen weg.
Ik zou willen dat ik zo snel en accuraat ophoudingen kon maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:34

Sjonniej schreef:
Persoonlijk denk ik dat een slof juist sneller 'released' dan mijn hand.
Zodra hij zijn hoofd omhoog doet, krijgt hij direct een ophouding van de slof. En als hij zijn hoofd weer laat zakken, is de druk van de slof ook meteen weg.
Ik zou willen dat ik zo snel en accuraat ophoudingen kon maken!

Yep. Maar dat is als je hem gebruikt om het hoofd laag te houden. Maar wat als je hem gebruikt omdat een pony teveel druk op de leidsels geeft en loperig is? En de pony daarbij niet zozeer het hoofd omhoog doet?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:02

Ik denk dat een hulpteugel nooit nodig is. Een paard geeft nooit signalen zonder reden (hoofdschudden, snel lopen, niet willen buigen-> geen goede balans, pijn, spieren die vastzitten enzovoorts). Een hulpteugel zorgt ervoor dat je het niet meer ziet (hoofd omlaag houden, inhouden met hulpteugel, hulpteugel ietsjes strakker doen zodat die buigt), maar je verhelpt het probleem niet (paard loopt nog niet over de rug/heft misschien nog pijn maar kan dat niet laten zien, kan niet meer rennen maar is nog niet in balans).
Ik denk dat je alles kan oplossen met geduld, kundigheid en door goed naar je pony te luisteren (laten nakijken, drukplekken tuig(onderlegger)? Trekt ie meer met 1 schouder waardoor hij die kant niet op kan buigen? Heeft hij misschien last van zijn rug dat hij gaat rennen? Misschien heft ie pijn, of is hij niet goed in balans?)
Ben benieuwd naar wat je te weten gaat komen vrijdag!