[AR] zacht menbit gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:21

Polly schreef:
Ik snap echt niet dat mensen met iets als mennen waarbij je bit je enige 'rem' is gaan denken aan oelepoele mijn poownie is zo braaf en gevoelig en dan nadenken over bitloos of met het vriendelijkste bitje willen gaan rijden wat ze vinden kunnen. Blijf r dan gewoon in de bak bovenop zitten en meng je niet in het verkeer. Als je knap kan mennen word een paard echt niet hard in de mond van het bit, de mijne lopen ook met trensjes met kinderen erop.
Het zijn beesten hoor, tis je moeder niet ;)

Maar waarom zou je onder de man dan wel het verkeer mogen betreden met een dubbel gebroken bitje?
Ik snap nooit waarom "menners" altijd mensen die mennen met anders dan standaard menbit altijd zo raar vinden.
Of je er nu op zit, of achter, er een stang of goed bitloos hoofdstel in hangt, hebben ze het op hun heupen, dan kunnen ze altijd gaan.
( ik zeg ook niet dat men bitten niet mogen/hoeven. maar vooral een beetje open staan voor "andere"op toomingen)

Polly
Moderator Algemeen

Re: zacht menbit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:26

Omdat je je beest onder de man misschien iets makkelijker kan omtrekken dan voor de wagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:34

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:42

Polly schreef:
Omdat je je beest onder de man misschien iets makkelijker kan omtrekken dan voor de wagen?

Of juist niet, ik ken ook menners die zich op de bok veiliger voelen omdat het paard dan makkelijker te stoppen is. Je kan je immers makkelijker schrap zetten en focussen op remmen, ipv ook nog bezig te zijn met blijven zitten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:46

En zo heeft ieder zn eigen referentiekader en mening. Ik zal mn beest voor de kar niet snel omsleuren maar onder het zadel wel als dat nodig is

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:52

Hier in de polder en door dorp, als ze gaan kan ik ze sowieso op het asfalt niet omtrekken. dan hebben we beiden beste schaafwonden te pakken.
Juist "los"laten en ontspanning zorgt er voor dat mijn paarden weer uit hun eventuele stress/schrik reactie komen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:51

kvika schreef:
Maar waarom zou je onder de man dan wel het verkeer mogen betreden met een dubbel gebroken bitje?

De uitwerking is natuurlijk voor de wagen al anders omdat je voor de wagen als je leidsels door leidsel oog en sleutel lopen. Je kan eigenlijk alleen maar meer of minder druk geven, normaal als je een trens gebruikt onder de man heeft bijv ook de hoogte van je hand en de zijwaartse beweging van je hand veel uitwerking op je paard. Veel van de rijoptomingen zijn natuurlijk ook bedacht met die bewegingsvrijheid in gedachte en daarom dan imo niet echt geschikt om mee te mennen, ik denk ook dat de langere leidsels voor ruis kunnen zorgen bij bepaalde optomingen.
Sowieso heb je (als je tenminste zelf rustig kan blijven als je paard op hol slaat :P ) onder de man natuurlijk enorm voordeel van het feit dat je je paard nog met je zit kan remmen en sturen met zit en benen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:37

uit ervaring kan ik zeggen dat als je paard onder de man echt aan de kletter gaat hij echt niet meer reageert op zit en beenhulpen!

en bitloos voor de wagen werkt gewoon prima.
een paar jaar geleden hebben ze een aantal ( kritische) topmenners laten proberen hoe een paard rijdt als het bitloos voor de wagen staat. de reactie's waren allemaal positief en verbaasd dat de paarden zo fijn liepen en te sturen en te stoppen waren!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:09

Hartstikke fijn. Wat ik een paar dagen geleden al zei, ieder zijn ding. Wordt een beetje bitloos tegen niet bitloos zo.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:34

Idd denk dat ieder zn mening nu wel gegeven heeft, heeft weinig zin om elkaar proberen te overtuigen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:39

Even een nieuwe insteek in dit topic; hier op stal gaat binnenkort, op verzoek van de eigenaresse, het eerste paard beleerd worden voor de wagen met een hackamore. Paard, wel al 15 +, is ohz doodbraaf daarop, terwijl ze door een bit heen dendert. Ik ben heel benieuwd :) .

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:17

Interessant! Meld even hoe het gegaan is wil je. :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:21

Is het waar dat je met een hackmore de kaak van je paard zou kunnen breken?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 19:21

De neus wel, maar dan moet je wel flink kracht zetten denk ik hoor.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:44

Is lariekoek. Ook de neus niet. Zelfs als je hem te laag hangt moet er iets van een bodybuilder aan trekken en zelfs dan is het nog onwaarschijnlijk.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:52

Je bedoelde zeker hengstentanden, of hoektanden? Daar komt het bit toch helemaal niet tegenaan?
Of zijn het wolfskiesjes?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:05

Je kunt met een hackamore inderdaad het neusbot breken als je echt heel sterk inwerkt. En als de neusriem te laag hangt.
Ik zou trouwens nooit een hackamore gebruiken voor de wagen. Wel een kaakgekruiste optoming. Je kunt van het merk ideal een losse menneusriem kopen voor aan vrijwel ieder hoofdstel. Die is ook kaakgekruist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:21

dingogirl schreef:
Ik zou trouwens nooit een hackamore gebruiken voor de wagen. Wel een kaakgekruiste optoming. Je kunt van het merk ideal een losse menneusriem kopen voor aan vrijwel ieder hoofdstel. Die is ook kaakgekruist.

Leg eens uit waarom?
(ik ben niets in de richting van bitloos van plan hoor, maar ik ben altijd erg benieuwd naar de onderbouwing van een mening... Ter lering en vermaak, zeg maar.)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 01:11

Ik zou denken dat een hackmore niet ideaal is omdat hij niet bedoeld is om met contact te rijden, tenminste dat heb ik altijd begrepen? Met mennen is een constant leidsel contact wel belangrijk, als je iets wilt van je paard moet je dan namelijk altijd eerst het contact zoeken voordat je wat kan. Je hebt immers geen ander fysiek contact met je paard, je stem en zweep doen wel wat maar als je bijv een paard hebt wat een halve meter opzij wijkt kan je dat niet met je stem of zweep corrigeren dat is daar niet precies genoeg voor.

Ik vind het trouwens wat raar en jammer dat de discussie over optomingen vaak zo op op hol slaan ed komt ipv gewoon op vorm vs functie |o . Imo zijn er een heleboel redenen waarom optomingen gewoon niet allemaal geschikt zijn voor iedere discipline omdat je als je wil dat iets een andere functie vervuld een andere vorm vaak gewoon logisch is. Dat hoeft niet eens met hard of zacht inwerken te maken te hebben, maar gewoon met kan je op contact rijden, kan je de optoming gebruiken als je geen verplaatsing van de handen kan gebruiken, is het zo zacht dan je op contact kan rijden, is het scherp genoeg dat een hulp wel 2m overbrugt, blijft de optoming wel goed op zijn plek zitten/kan je paard ruis wel onderscheiden van je hulp etc. Dat zijn gedeeltelijk gewoon andere overwegingen dan wanneer je erop zit en gedeeltelijk ook meer belang bij de optoming omdat het je enige fysieke contact is met je paard. Ik snap die vraag waarom kan je niet met optoming x dicipline Y doen terwijl dat met discipline X wel kan. Ik bedoel we vragen de gemiddelde westernruiter toch ook niet waarom hij op hoog niveau niet gewoon de stang en trens pakt ipv die "rare" shank :o?

EDIT: ik ben sta trouwens helemaal niet per definitie negatief tegen andere optomingen om mee te mennen, bitloos of met bit er zijn vast wel andere oplossingen en ook paarden die "gekke" voorkeuren hebben. Maar ik wordt wel een beetje moe van het feit dat je zo vaak dezelfde nogal rare argumenten hoort die imo net zo goed zouden kunnen zijn " op mijn fiets gebruik ik ook een touwhalster en dat gaat prima" :o? en "de beste manier om je paard te stoppen is het eraf trekken van de onderkaak" /3 #)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:17

een hackamore rijd je inderdaad niet met constant contact. en doordat hij redelijk "los" zit is hij niet altijd duidelijk. met een kaakgekruiste optoming heb je licht contact met je paard. en hij is duidelijk voor het paard. ik rijd bitloos hiermee maar men er ook mee. perfect.
en alle paarden snappen heel gauw de werking ervan.

[/Afbeelding

met deze optoming, die ik zelf nagemaakt heb van een sidepull, wordt gemend en gereden.
paarden zijn erg ontspannen en luisteren zeer fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:15

Aha. Bedankt voor je uitleg, Dinogirl. Met foto zelfs! Snap nu tenminste waarom je het een prefereert boven het ander. :Y)

Even los van de vraag of het nou werkelijk veilig is om bitloos te mennen of niet (daar wil ik even vanaf zijn): ik geloof dat mijn medemenners erg nerveus zouden reageren als ik met jouw optoming binnen zou komen rijden bij de verenigingsles. :D ;)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:34

van de ene kant snap ik het wel. van de andere kant dus niet. je hebt echt een perfect stuur en een goede rem. en het zit vooral tussen de oren van de ruiter/ menner om zo te "durven" rijden.
je weet toch ook niet hoe je paard de eerste keer op een bit gaat reageren?
het paard van de foto was altijd western gereden met bit en héél gevoelig in de mond. op een gegeven moment was hij meer bezig met het bit dan met mij. verzet bij een ophouding, staken, niet echt willen stoppen. en dat terwijl ik echt ieder paard op twee vingers kan rijden, dus ook deze.

vervolgens bitloos geprobeerd omdat mijn vriend al bitloos reed met zijn paard. kwpn-er. aangespannen en onder het zadel.
vanaf de eerste minuten had ik een heel ander paard. ontspannen, geen verzet enz. hij was zelfs nog wat te gevoelig op de neusriem met een ophouding maken. vandaar ook het dingetje onder de neusriem. ik durfde bitloos veiliger met hem naar buiten als met bit.

en inderdaad krijg je veel reactie's van mensen die het maar eng vinden. en dát zit dus bij die mensen tussen de oren. niet bij je paard.

en steeds meer ruiters en menners ontdekken dat paarden hier net zo goed mee lopen als met bit.
en zoals al zo vaak gezegd, als een paard om welke reden ook op hol slaat, heb je hem echt niet sneller terug of stil met bit of zonder.

ik hoop dat steeds meer mensen ontdekken :)* hoe fijn het voor het paard kan zijn en dus ook voor menner, ruiter.

dit moet ik toch even kwijt. :D

fantfeltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:25

denice schreef:

Lijkt mij. Iet, een bot is erg sterk, moet ook niet te laag hangen natuurlijk

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:13

fantfeltsje schreef:
denice schreef:

Lijkt mij. Iet, een bot is erg sterk, moet ook niet te laag hangen natuurlijk

Oke, heb ooit eens zo'n gerucht gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:53

In theorie kan je natuurlijk alles breken. Als het materiaal van je hackamore maar sterk genoeg is en de scharen lang genoeg (hefboomwerking) en jij hard genoeg trekt. Maar ik heb op internet nog geen röntgenfoto's of verhalen gevonden van paarden met gebroken neusbenen door een hackamore, dus in de praktijk valt het misschien wel mee?

Maar misschien is het geen gek idee om alles wat je op of om je paard hangt aan ijzerwerk eerst zelf even te testen... :+

Afbeelding
(Nee, das niet mijn voet, maar een plaatje dat ik tegenkwam.... ;) )