Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
OsMo schreef:Stap 1 is zelf men les gaan volgen op een manege waar men les gegeven wordt.
Stap 2 is koetssiersbewijs gaan volgen.Terwijl je bezig bent met stap 1 en 2 kun je wel je paard voorbereiden door met hem te gaan grondwerken met behulp van lange lijnen.
Laat iemand diverse attributen (zeil, tonnen, kratten, blikjes) vooruit slepen eerst voor je paard uit en daarna schuin achter je paard terwijl jij met je paard werkt in de lange lijnen.
NIET VAST AAN HET PAARD!!!. Leer hem zo dat hij niet bang hoeft te zijn voor dingen die achter hem gebeuren
Laat hem lopen met een touw tussen de achterbenen, leer hem dat hij dan niet bang hoeft te zijn.
Stap 3 je nodigt een beleerder uit. Let op dat deze persoon kan aantonen dat die meerdere paarden heeft beleerd voor de kar en vraag om referenties.
Er zijn er genoeg die nogal overmoedig zijn en denken het klusje wel te klaren. Ga niet over 1 nacht ijs!
Stap 4 Ga op zoek naar een instructeur die jou 1 of 2x per week les kan geven.
Stap 5 Ga op zoek naar een ervaren menner die jou en je paard extra kan bevestigen in het mennen. Dit buiten de dagen dat je les hebt.
Het moment dat de beleerder aangeeft dat jou paard beleerd is wil namelijk nog niet zeggen dat je dan gelijk zelfstandig aan de slag kan.
Stap 6 Vraag iemand die als groom jou kan helpen met jou paard wanneer je instructeur aangeeft dat je het mennen goed beheerst en je zelfstandig kunt gaan mennen zonder begeleiding.
Succes!
liedje89 schreef:Persoonlijk zou ik dat stukje bij stap 2 echt ff laten voor wat het is, juist die basis moet helemaal goed zijn en als je halverwege een cursus koetsiersbewijs bent kan je vaak net een beetje sturen met een paard dat 80% van het werk doet. Je hebt dan voor dat werken aan de lange lijnen imo al gewoon begeleiding nodig tenminste wel als het een groen paard is en hij specifiek problemen heeft met dingen achter zich. Bovendien doet iedere beleerder het weer wat anders (soms zelfs ook met ieder paard) en heb je wel kans dat die het dan toch wel gaat herhalen of je het "niet goed" hebt gedaan.
@Gem: Ik ken niet anders dan dat je een paard zodra je de strengen los hebt hangen ook een keer of wat tussen de benen doet. Streng (met druk) tussen de benen is iets waar sommige paarden flink op reageren en de kans dat het paard een keer over de streng stapt is best aanwezig, het is imo wel beter dat ie dat kent voor je hem inspant.
janouk schreef:Mijn idee
Breng hem weg naar een goede beleerder die je vertrouwt en laat hem daar een maand en ga dan daarna pas samen daar aan het werk en neem hem dan mee naar huis.
Als ik het zo lees namelijk, krijg ik de indruk dat jullie teveel een geschiedenis hebben samen. Jij verwacht nare dingen en dat maakt jou en hem onzeker. En daarin houden jullie elkaar 'gevangen'.
Op nieuw terrein, nieuwe omgeving en nieuwe mensen zonder verleden, maakt hij een nieuwe start en een betere introductie met het mennen. Lekker vertrouwen opbouwen naast een ervaren menpaard in het tweespan en lekker kilometers maken voor de koets.
Als hij dan thuis komt, heb je een heel ander paard en kan jij leren nieuwe herinneringen maken.
Mijn ervaring is dat een paard leert het meest van een ander ervaren paard.
Citaat:zijn mannen probleem zal altijd een probleem blijven dat hoef ik niet perse te oefenen en die stress wil ik hem ook niet geven hij is te vaak door een man geslagen en er hoeft ook geen man met hem te werken dus dat lijkt me onnodige belasting.
Brainless schreef:Citaat:zijn mannen probleem zal altijd een probleem blijven dat hoef ik niet perse te oefenen en die stress wil ik hem ook niet geven hij is te vaak door een man geslagen en er hoeft ook geen man met hem te werken dus dat lijkt me onnodige belasting.
Nee dat hoeft geen probleem te blijven.
Ik had ook een pony die zeer eenkennig was, en heel bang voor mannen.
Nadat ik "alles" met hem kon zijn we hem toch ervoor gaan trainen.
Waarom: DA, TA en HS zijn vaak mannen.
Die willen niet hun leven wagen omdat een paard niet manmak is.
Iets eenkennig geeft niets (ik heb nu ook een eenkennige merrie, maar iedereen kan haar wel benaderen en mee werken).
Maar super eenkennig, dat jij de enige bent die er eigenlijk mee om kan gaan... dat is niet goed.
Daar beperk je niet alleen jezelf mee, maar ook het paard.
Mijn ruintje heb ik bijna alleen laten verzorgen door mijn man.
Dat was in het begin "drama", maar echt het is goed gekomen.
Wilde hij niet komen? Prima, dan geen extra brokken.
Wilde hij geen voetje geven? Prima, dan blijf je maar even staan.
Na 2 a 3 maanden kon mijn man er net zoveel mee als ik.
Hij was toen nog wel onder de indruk van andere mannen, maar naarmate de tijd verstreek is dat ook over gegaan.
Mijn HS kon hem toen ook alleen uit de wei halen en bekappen.
Ik heb hem verkocht aan een menner (man) en daar heeft hij het super gedaan.
Kijk sommige dingen kun je best een compromis sluiten met je paard (ik had er 1 die bv bij de HS niet vast kon staan, los ging prima), maar je moet oppassen dat je zijn angst niet gaat omzeilen.
Jij hebt als baas ook de verantwoordelijkheid je paard te leren dat sommige dingen niet (meer) eng zijn en zo ook het leven te verbeteren van je paard.
Cemlys schreef:Ik zou het niet doen, zeker niet met deze pony. Ten eerste vraag ik me een paar dingen af, met inrijden, waar was je hulp om de pony voorwaarts te houden? als ze vooruit gaan, gaat bokken al een stuk moeilijker. Ook dat je na zo n lelijke val zelf het paard moet uitstappen en afzadelen, was je gewoon in je eentje bezig??
Verder zou ik hem gewoon wegbrengen en dan wel naar iemand die weet waar hij mee bezig is ( niet een die 'denkt' dat het ze wel zal lukken). Dier moet weer vertrouwen krijgen en een ruiter die er niet af te bokken valt (denk maar aan ervaren beleerders zoals g. van den hof).
Brainless schreef:Citaat:zijn mannen probleem zal altijd een probleem blijven dat hoef ik niet perse te oefenen en die stress wil ik hem ook niet geven hij is te vaak door een man geslagen en er hoeft ook geen man met hem te werken dus dat lijkt me onnodige belasting.
Nee dat hoeft geen probleem te blijven.
Ik had ook een pony die zeer eenkennig was, en heel bang voor mannen.
Nadat ik "alles" met hem kon zijn we hem toch ervoor gaan trainen.
Waarom: DA, TA en HS zijn vaak mannen.
Die willen niet hun leven wagen omdat een paard niet manmak is.
Iets eenkennig geeft niets (ik heb nu ook een eenkennige merrie, maar iedereen kan haar wel benaderen en mee werken).
Maar super eenkennig, dat jij de enige bent die er eigenlijk mee om kan gaan... dat is niet goed.
Daar beperk je niet alleen jezelf mee, maar ook het paard.
Mijn ruintje heb ik bijna alleen laten verzorgen door mijn man.
Dat was in het begin "drama", maar echt het is goed gekomen.
Wilde hij niet komen? Prima, dan geen extra brokken.
Wilde hij geen voetje geven? Prima, dan blijf je maar even staan.
Na 2 a 3 maanden kon mijn man er net zoveel mee als ik.
Hij was toen nog wel onder de indruk van andere mannen, maar naarmate de tijd verstreek is dat ook over gegaan.
Mijn HS kon hem toen ook alleen uit de wei halen en bekappen.
Ik heb hem verkocht aan een menner (man) en daar heeft hij het super gedaan.
Kijk sommige dingen kun je best een compromis sluiten met je paard (ik had er 1 die bv bij de HS niet vast kon staan, los ging prima), maar je moet oppassen dat je zijn angst niet gaat omzeilen.
Jij hebt als baas ook de verantwoordelijkheid je paard te leren dat sommige dingen niet (meer) eng zijn en zo ook het leven te verbeteren van je paard.
tine10 schreef:Super verwoord. Bovendien, het is nog een jong paard. Als hij nu oud zou zijn, kan ik me voorstellen dat je er geen tijd in stopt om hem nog manproef te maken, maar nu lijkt me dat zeker nodig. Inderdaad alleen al voor de medische kanten. Maar ik begin me een beetje af te vragen waarom dit topic is geopend. Op alle goede adviezen komt een weerwoord. En hoe goed je band ook is met je paard (je gaat er nu vanuit dat wij dat niet hebben met onze paarden), beleren hoort gedaan te worden door iemand met verstand van zaken. Ik men nu al zeker 10 jaar, ben inmiddels met mijn 2e dier in de Z, dus heb echt wel een beetje verstand van. Maar ik kan niet beleren! En zeker niet met een dier met zo'n geschiedenis.
angelawwijk schreef:verder heb ik aan "ik zou het niet doen, zeker niet met deze pony" vrij weinig. jij kent mijn pony niet laat staan dat je weet hoe hij zich gedraagt. dus iets afkeuren zonder een degelijke onderbouwing, kan ik niks mee. als men niet bereid is om te leren komt men nergens. ik ben het echter wel en zal het dan ook stapje voor stapje ondergaan. dat iemand geen ervaring in iets heeft betekend niet dat die gene dan ook maar niet zijn best moet doen ervaring te krijgen.
Gem schreef:TS: Ik ben me zo langzamerhand wel een beetje aan het afvragen wie het probleem nu groter maakt dan het is en wie er hier nu niet met mannen wil werken...... als je in je OP gewoon alleen om een boekenlijst en een vrouwelijk persoon die op locatie een welshcob komt beleren had gevraagd, had dit topic er heel anders uit gezien.