[AR] Leren mennen na ongeluk.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Leren mennen na ongeluk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:53

Mee eens dat het rillerig zijn wel welsh-eigen is. De mijne is fantastisch maar kan ineens verschrikkelijk van slag zijn, dan gaat het licht echt even uit.

Wees wijs, volg je gevoel en ga niet te snel. Goed voorbereiden is het halve werk, veel met lange lijnen de weg op, inderdaad oefenen met strengen tussen de benen en zorg dat de basis er echt perfect in zit, dan is de wagen nog maar een kleine stap.

Mennen is leuk!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 01:44

OsMo schreef:
Stap 1 is zelf men les gaan volgen op een manege waar men les gegeven wordt.
Stap 2 is koetssiersbewijs gaan volgen.
Terwijl je bezig bent met stap 1 en 2 kun je wel je paard voorbereiden door met hem te gaan grondwerken met behulp van lange lijnen.
Laat iemand diverse attributen (zeil, tonnen, kratten, blikjes) vooruit slepen eerst voor je paard uit en daarna schuin achter je paard terwijl jij met je paard werkt in de lange lijnen.
NIET VAST AAN HET PAARD!!!. Leer hem zo dat hij niet bang hoeft te zijn voor dingen die achter hem gebeuren
Laat hem lopen met een touw tussen de achterbenen, leer hem dat hij dan niet bang hoeft te zijn.

Stap 3 je nodigt een beleerder uit. Let op dat deze persoon kan aantonen dat die meerdere paarden heeft beleerd voor de kar en vraag om referenties.
Er zijn er genoeg die nogal overmoedig zijn en denken het klusje wel te klaren. Ga niet over 1 nacht ijs!
Stap 4 Ga op zoek naar een instructeur die jou 1 of 2x per week les kan geven.
Stap 5 Ga op zoek naar een ervaren menner die jou en je paard extra kan bevestigen in het mennen. Dit buiten de dagen dat je les hebt.
Het moment dat de beleerder aangeeft dat jou paard beleerd is wil namelijk nog niet zeggen dat je dan gelijk zelfstandig aan de slag kan.
Stap 6 Vraag iemand die als groom jou kan helpen met jou paard wanneer je instructeur aangeeft dat je het mennen goed beheerst en je zelfstandig kunt gaan mennen zonder begeleiding.

Succes!

Persoonlijk zou ik dat stukje bij stap 2 echt ff laten voor wat het is, juist die basis moet helemaal goed zijn en als je halverwege een cursus koetsiersbewijs bent kan je vaak net een beetje sturen met een paard dat 80% van het werk doet :o? . Je hebt dan voor dat werken aan de lange lijnen imo al gewoon begeleiding nodig tenminste wel als het een groen paard is en hij specifiek problemen heeft met dingen achter zich. Bovendien doet iedere beleerder het weer wat anders (soms zelfs ook met ieder paard) en heb je wel kans dat die het dan toch wel gaat herhalen of je het "niet goed" hebt gedaan.

@Gem: Ik ken niet anders dan dat je een paard zodra je de strengen los hebt hangen ook een keer of wat tussen de benen doet. Streng (met druk) tussen de benen is iets waar sommige paarden flink op reageren en de kans dat het paard een keer over de streng stapt is best aanwezig, het is imo wel beter dat ie dat kent voor je hem inspant.

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 02:01

liedje89 schreef:
Persoonlijk zou ik dat stukje bij stap 2 echt ff laten voor wat het is, juist die basis moet helemaal goed zijn en als je halverwege een cursus koetsiersbewijs bent kan je vaak net een beetje sturen met een paard dat 80% van het werk doet :o? . Je hebt dan voor dat werken aan de lange lijnen imo al gewoon begeleiding nodig tenminste wel als het een groen paard is en hij specifiek problemen heeft met dingen achter zich. Bovendien doet iedere beleerder het weer wat anders (soms zelfs ook met ieder paard) en heb je wel kans dat die het dan toch wel gaat herhalen of je het "niet goed" hebt gedaan.

@Gem: Ik ken niet anders dan dat je een paard zodra je de strengen los hebt hangen ook een keer of wat tussen de benen doet. Streng (met druk) tussen de benen is iets waar sommige paarden flink op reageren en de kans dat het paard een keer over de streng stapt is best aanwezig, het is imo wel beter dat ie dat kent voor je hem inspant.

ik werk al met dingen achter hem, dit krijgt hij in zijn schiktraining en hier reageert hij heel erg goed op. ook kent hij het gevoel van iets dat vast zit tussen zijn achterbenen en staat direct stil zodra dat gebeurt. als je er druk op zet kan je hem praktisch omver trekken maar hij verzet geen stap. ik oefen dit wel eens met de dubbele longeerlijn na het longeren. ook bevestig ik een lijn wel eens zo dat het aan de binnen kant van zowel zijn voor als achterbenen wiebelt (wel een losse lijn, niet een die aan zijn hoofdstel vast zit) en longeer hem hier mee maar doet hij niks op dit zijn overigens wel te breken lijnen dat wanneer hij uit zijn dak gaat en vast zou komen de lijn direct breekt.

verder kan ik idd weinig doen aan voorbereiding en dat doe ik ook niet want ik ga niet zomaar wat aanprutsen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 08:07

Mijn idee
Breng hem weg naar een goede beleerder die je vertrouwt en laat hem daar een maand en ga dan daarna pas samen daar aan het werk en neem hem dan mee naar huis.

Als ik het zo lees namelijk, krijg ik de indruk dat jullie teveel een geschiedenis hebben samen. Jij verwacht nare dingen en dat maakt jou en hem onzeker. En daarin houden jullie elkaar 'gevangen'.

Op nieuw terrein, nieuwe omgeving en nieuwe mensen zonder verleden, maakt hij een nieuwe start en een betere introductie met het mennen. Lekker vertrouwen opbouwen naast een ervaren menpaard in het tweespan en lekker kilometers maken voor de koets.
Als hij dan thuis komt, heb je een heel ander paard en kan jij leren nieuwe herinneringen maken.

Mijn ervaring is dat een paard leert het meest van een ander ervaren paard.

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 12:27

janouk schreef:
Mijn idee
Breng hem weg naar een goede beleerder die je vertrouwt en laat hem daar een maand en ga dan daarna pas samen daar aan het werk en neem hem dan mee naar huis.

Als ik het zo lees namelijk, krijg ik de indruk dat jullie teveel een geschiedenis hebben samen. Jij verwacht nare dingen en dat maakt jou en hem onzeker. En daarin houden jullie elkaar 'gevangen'.

Op nieuw terrein, nieuwe omgeving en nieuwe mensen zonder verleden, maakt hij een nieuwe start en een betere introductie met het mennen. Lekker vertrouwen opbouwen naast een ervaren menpaard in het tweespan en lekker kilometers maken voor de koets.
Als hij dan thuis komt, heb je een heel ander paard en kan jij leren nieuwe herinneringen maken.

Mijn ervaring is dat een paard leert het meest van een ander ervaren paard.

Ik denk dat je een heel verkeerd beeld hebt van de band tussen mij en mijn pony. Ik vertrouw hem juist heel erg en verwacht absoluut geen narigheid, niet voor de kar en ook later onder t zadel niet. Het is mijn rug die zorgt dat ik geen risico neem ik niks niet, zoals aangegeven rij ik ook geen andere paarden maar dat heeft niks met mijn vertrouwen in hem te maken.

Mijn ervaring is dat paarden altijd een tijdje overdonderd zijn als ze weg gebracht worden, op eigen terrein zijn ze gewoon zoals altijd. 9 van de 10x vertoont een weg gebracht paard bij terug komst ineens allemaal trucjes die hij voorheen niet deed. Daarbij had ik al aangegeven dat ik dus ook absoluut mijn pony niet weg breng maar iemand op locatie laat komen.

Verder hoeven wij geen "nieuwe start" te maken, als hij iemand vertrouwd ben ik het wel met zijn eenkennigheid. Dus wij onderhouden elkaar zeker niet in onzekerheid. Wij onderhouden elkaar enkel in motivatie.

Cemlys

Re: Leren mennen na ongeluk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:35

Ik zou het niet doen, zeker niet met deze pony. Ten eerste vraag ik me een paar dingen af, met inrijden, waar was je hulp om de pony voorwaarts te houden? als ze vooruit gaan, gaat bokken al een stuk moeilijker. Ook dat je na zo n lelijke val zelf het paard moet uitstappen en afzadelen, was je gewoon in je eentje bezig??
Verder zou ik hem gewoon wegbrengen en dan wel naar iemand die weet waar hij mee bezig is ( niet een die 'denkt' dat het ze wel zal lukken). Dier moet weer vertrouwen krijgen en een ruiter die er niet af te bokken valt (denk maar aan ervaren beleerders zoals g. van den hof).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:50

Citaat:
zijn mannen probleem zal altijd een probleem blijven dat hoef ik niet perse te oefenen en die stress wil ik hem ook niet geven hij is te vaak door een man geslagen en er hoeft ook geen man met hem te werken dus dat lijkt me onnodige belasting.

Nee dat hoeft geen probleem te blijven.

Ik had ook een pony die zeer eenkennig was, en heel bang voor mannen.
Nadat ik "alles" met hem kon zijn we hem toch ervoor gaan trainen.
Waarom: DA, TA en HS zijn vaak mannen.
Die willen niet hun leven wagen omdat een paard niet manmak is.

Iets eenkennig geeft niets (ik heb nu ook een eenkennige merrie, maar iedereen kan haar wel benaderen en mee werken).
Maar super eenkennig, dat jij de enige bent die er eigenlijk mee om kan gaan... dat is niet goed.
Daar beperk je niet alleen jezelf mee, maar ook het paard.

Mijn ruintje heb ik bijna alleen laten verzorgen door mijn man.
Dat was in het begin "drama", maar echt het is goed gekomen.
Wilde hij niet komen? Prima, dan geen extra brokken.
Wilde hij geen voetje geven? Prima, dan blijf je maar even staan.

Na 2 a 3 maanden kon mijn man er net zoveel mee als ik.
Hij was toen nog wel onder de indruk van andere mannen, maar naarmate de tijd verstreek is dat ook over gegaan.
Mijn HS kon hem toen ook alleen uit de wei halen en bekappen.
Ik heb hem verkocht aan een menner (man) en daar heeft hij het super gedaan.

Kijk sommige dingen kun je best een compromis sluiten met je paard (ik had er 1 die bv bij de HS niet vast kon staan, los ging prima), maar je moet oppassen dat je zijn angst niet gaat omzeilen.
Jij hebt als baas ook de verantwoordelijkheid je paard te leren dat sommige dingen niet (meer) eng zijn en zo ook het leven te verbeteren van je paard.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:21

Brainless schreef:
Citaat:
zijn mannen probleem zal altijd een probleem blijven dat hoef ik niet perse te oefenen en die stress wil ik hem ook niet geven hij is te vaak door een man geslagen en er hoeft ook geen man met hem te werken dus dat lijkt me onnodige belasting.

Iets eenkennig geeft niets (ik heb nu ook een eenkennige merrie, maar iedereen kan haar wel benaderen en mee werken).
Maar super eenkennig, dat jij de enige bent die er eigenlijk mee om kan gaan... dat is niet goed.

Hij was toen nog wel onder de indruk van andere mannen, maar naarmate de tijd verstreek is dat ook over gegaan.

Kijk sommige dingen kun je best een compromis sluiten met je paard (ik had er 1 die bv bij de HS niet vast kon staan, los ging prima), maar je moet oppassen dat je zijn angst niet gaat omzeilen.
Jij hebt als baas ook de verantwoordelijkheid je paard te leren dat sommige dingen niet (meer) eng zijn en zo ook het leven te verbeteren van je paard.

Super verwoord. Bovendien, het is nog een jong paard. Als hij nu oud zou zijn, kan ik me voorstellen dat je er geen tijd in stopt om hem nog manproef te maken, maar nu lijkt me dat zeker nodig. Inderdaad alleen al voor de medische kanten. Maar ik begin me een beetje af te vragen waarom dit topic is geopend. Op alle goede adviezen komt een weerwoord. En hoe goed je band ook is met je paard (je gaat er nu vanuit dat wij dat niet hebben met onze paarden), beleren hoort gedaan te worden door iemand met verstand van zaken. Ik men nu al zeker 10 jaar, ben inmiddels met mijn 2e dier in de Z, dus heb echt wel een beetje verstand van. Maar ik kan niet beleren! En zeker niet met een dier met zo'n geschiedenis.

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:35

Cemlys schreef:
Ik zou het niet doen, zeker niet met deze pony. Ten eerste vraag ik me een paar dingen af, met inrijden, waar was je hulp om de pony voorwaarts te houden? als ze vooruit gaan, gaat bokken al een stuk moeilijker. Ook dat je na zo n lelijke val zelf het paard moet uitstappen en afzadelen, was je gewoon in je eentje bezig??
Verder zou ik hem gewoon wegbrengen en dan wel naar iemand die weet waar hij mee bezig is ( niet een die 'denkt' dat het ze wel zal lukken). Dier moet weer vertrouwen krijgen en een ruiter die er niet af te bokken valt (denk maar aan ervaren beleerders zoals g. van den hof).

het ongeluk heeft niks met voorwaarts te maken dit was namelijk niet waar door het mis ging en als ze willen bokken dan bokken ze in volste galop er nog iemand af. dit gaat echter over het mennen en niet over het inrijden onder het zadel.

nogmaals en dat is ook de laatste keer dat ik het ga typen haha, ik breng hem niet weg, niet voor het beleren achter de kar. daar laat ik iemand voor op locatie komen. en later voor het inrijden ook niet, dat doe ik gewoon zelf en niet onder het motto "het zal wel lukken" maar omdat ik weet dat het lukt. iedereen krijgt wel eens een ongelukje met zijn of haar paard en dat maakt niet iemand minder onkundig. geloof me G. Van den Hof heeft ook regelmatig naast zijn paard gelegen. voor het inrijden heb ik voldoende ervaring en zon ongelukje maakt dat niet ineens minder en ook het vertrouwen tussen mij en mijn pony is nog prima. het is alleen het risico met mijn rug dat ik niet wil nemen en daarom rij ik geen enkel paard op dit moment.

verder heb ik aan "ik zou het niet doen, zeker niet met deze pony" vrij weinig. jij kent mijn pony niet laat staan dat je weet hoe hij zich gedraagt. dus iets afkeuren zonder een degelijke onderbouwing, kan ik niks mee. als men niet bereid is om te leren komt men nergens. ik ben het echter wel en zal het dan ook stapje voor stapje ondergaan. dat iemand geen ervaring in iets heeft betekend niet dat die gene dan ook maar niet zijn best moet doen ervaring te krijgen.

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:48

Brainless schreef:
Citaat:

dat is waar. als hij zich als een debiel zou gedragen bij een dierenarts of tandarts had ik dat ook wel getraind maar het probleem zit in het werken met hem. longeren, mee nemen aan de hand, uit de wei halen enzovoorts. als hij tandarts bezoek krijgt gaat het prima hij is wat gespannen maar niet gemeen of gevaarlijk evenals bij de dierenarts of de smid is het enkel wat spanning maar hij zal nooit slaan of bijten.

vandaar dat ik het verder niet ga trainen, mijn stalgenootje kan ook prima met hem opschieten maar zij is dan ook geen vreemde meer voor hem. jij hebt een relatie en een vent die je er blijkbaar toe kan zetten je paard te verzorgen. ik heb geen relatie dus ook geen man tot mijn beschikking die ik in zijn buurt kan laten komen. aangezien het verder geen probleem is ga ik er ook echt niet iemand voor inhuren.

echter heb ik wel aan een verzorgertje gedacht maar die willen tegenwoordig alleen maar verzorgen als ze ook kunnen rijden, het liefst nog eerder rijden en het poetsen overslaan. als ik een verzorgertje zou zoeken moet het iemand zijn die ook bereid is een band op te bouwen met hem. helaas draait het tegenwoordig om rijden en niet het algemene stal gebeuren. zeker in deze omgeving is het niet makkelijk een verzorger te vinden.

als mensen die met hem willen werken bereid zijn hem eerst te leren kennen is er niks aan de hand. tegenwoordig is tijd geld en moet het allemaal zo snel mogelijk en dat werkt bij hem gewoon niet met mensen die hij niet kent. voor mij geen enkel probleem zolang hij zich bij de TA,DA en smid maar gedraagt. zijn probleem met mannen komt niet uit eigen ontwikkeling maar heeft zijn vorige eigenaar voor gezorgd. hij zal altijd een bepaalde herinnering of nare nasmaak houden aan een man en als eigenaar zou je dat ook gewoon kunnen accepteren als je zijn achtergrond weet. ik heb het geaccepteerd en ik ben zijn eigenaar. zolang hij zich acceptabel gedraagt is het prima. verder is er geen man die met hem hoeft te werken dus ook geen probleem. mocht ik hem ooit verkopen zou ik dat never aan een man doen omdat gezien zijn achtergrond, ik weet dat hij er niet gelukkig zal worden.

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:59

tine10 schreef:
Super verwoord. Bovendien, het is nog een jong paard. Als hij nu oud zou zijn, kan ik me voorstellen dat je er geen tijd in stopt om hem nog manproef te maken, maar nu lijkt me dat zeker nodig. Inderdaad alleen al voor de medische kanten. Maar ik begin me een beetje af te vragen waarom dit topic is geopend. Op alle goede adviezen komt een weerwoord. En hoe goed je band ook is met je paard (je gaat er nu vanuit dat wij dat niet hebben met onze paarden), beleren hoort gedaan te worden door iemand met verstand van zaken. Ik men nu al zeker 10 jaar, ben inmiddels met mijn 2e dier in de Z, dus heb echt wel een beetje verstand van. Maar ik kan niet beleren! En zeker niet met een dier met zo'n geschiedenis.

als hij zich belachelijk zou gedragen bij een tandarts, dierenarts of smid had ik het probleem ook zeker aangepakt. maar jullie maken het probleem een stukje groter dan het is. ik werk ook al een flink aantal jaar met paarden en ik weet echt wel wanneer iets een probleem voor de toekomst is en wanneer niet. daarbij is het mijn eigen pony en beslis is zelf over of ik iets wel of niet aanpak.

de reden van mijn "weerwoord/antwoord" is dan ook dat jullie mijn pony niet kennen en ik persoonlijk niet vind dat je kan oordelen aan de hand van mijn verhaal over hoe groot een probleem precies is. ik krijg het idee dat jullie wanneer de tandarts komt mijn paard zien steigeren, trappen en door het lint zien gaan. dat is dus niet zo. hij is enkel wat gespannen. hij wil niet werken met mannen en dat hoeft hij ook niet. maar als de kar om valt en een man zou hem even vast houden word hij echt niet in elkaar getrapt of gebeten. ginoh zou enkel wat gespannen zijn. zolang die man hem niet gaat longeren of hele stukken mee gaat wandelen is er niks aan de hand.

verder reageer je wel maar heb ik niet het idee dat je mijn posts leest, anders had je kunnen lezen dat er gewoon een kundig iemand op locatie komt en dat ik al meerdere adressen via pb heb gekregen van vrouwen die zowel beleren als daarnaast ook nog les geven. en persoonlijk denk ik dan toch wel dat wanneer deze mensen goeie recensies hebben ze echt wel kundig genoeg zijn ;).

dit topic is dan ook niet aangemaakt om je mening onverhoopt te posten over het feit of ik het wel of niet moet doen maar enkel om wat starter tips te krijgen, mensen die misschien nog goeie boeken weten om eerst eens te lezen, mensen die misschien in de buurt wonen waar ik eens mee mag kijken en die ervaringen uit willen spreken, of mensen zoals sommige reacties hier die in stapjes vertellen hoe hun het gedaan hebben. echter heb ik via pb ook wat goeie adviezen en adresjes gekregen en om juist die berichtjes gaat het.

om mensen die vinden dat ik mijn paard maar beter op moet voeden, het vooral niet moet doen want ik heb geen ervaring, eerst 10 jaar moet longeren voordat ik een stapje verder mag, dat het veel te gevaarlijk is als je een groentje bent, en groen + groen is blauw. die reacties heb ik gewoon niks aan en daar vraag ik ook niet om. tuurlijk mag iedereen zijn mening geven maar niet op basis van iets waar je niet over kan oordelen zoals het mannen probleem van mijn paard, het inrijden en hoe dat verlopen is, mijn kennis van paarden, mijn ervaring enzovoorts

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:07

Ik heb een aantal jaar niet op bokt gereageerd omdat ik er beetje klaar mee was maar wil hier toch op reageren.

Ik ken inmiddels een behoorlijk aantal Welsh Cobs die voor de wagen beleerd zijn, met wisselende ervaringen......ik ken ze die het echt super doen, een voorbeeld heeft zich hier al gemeld, en ik ken ze waar het echt mis is gegaan of überhaupt niet is gelukt! Puur omdat ze erg ritselig waren op dingen die achter hun gebeurden met als resultaat rennen...dat wil je voor de wagen niet. Niet binnen en zeker niet buiten.
Ook onze stalhouder (vierspanmenner die op internationaal niveau rijdt) heeft heel wat Welsh Cobs voor de wagen beleerd maar ook Welsh Cobs naar huis gestuurd waar het gewoon niet ging of waarvan hij idee had dat het echt gevaarlijk zou zijn.

Beleren luistert heel nauw en ik zou dan ook niet zomaar voor een instructeur gaan maar echt naar iemand kijken die veel ervaring met beleren heeft (maar dat doe je al les ik net). Voor de wagen beleren betekent ook heel consequent gedurende een bepaalde periode (4 weken of meer) meerder keren per week oefenen/aan de slag ermee. Andere punten die bij mennen komen kijken of een risico kunnen geven zijn hier al genoemd en zal ik niet herhalen (zoals een groom aanwezig).
Ik vind het werken met dubbele lijnen, al dan niet in het tuig een hele goede oefening. En - ook al wordt ergens hierboven anders geadviseerd - laat m maar wennen aan aparte geluiden achter hem. Heb je dadelijk alleen maar profijt van.

Ik heb zelf leren mennen met mijn eigen paard, die al wat ervaring voor wagen had maar wel even door stalhouder opnieuw is opgepakt omdat het bij vorige eigenaar mis was gegaan.
Menbewijs zeker een handige opstap als je die kans/keuze hebt....zegt iemand die zelf het menbewijs
nog niet heeft, is er financieel gewoon nog niet van gekomen :o (maar ga het wel doen, cursussen worden wel bij ons op stal gegeven). Ik men er niet minder om. Heb ook veel ervaring opgedaan door bij stalgenoten en stalhouder te groomen, in al zijn facetten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:18

je kan zelf een mencursus gaan volgen en je koetsiers bewijs halen , zo heb je al vaardigheid voor je besluit te beginnen met je eigen paard.

vanuit dat punt en inzicht kun je verder keuzes maken:

paard laten beleren

paard verkopen en een beleerd paard er voor terug kopen

succes

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:20

angelawwijk schreef:
verder heb ik aan "ik zou het niet doen, zeker niet met deze pony" vrij weinig. jij kent mijn pony niet laat staan dat je weet hoe hij zich gedraagt. dus iets afkeuren zonder een degelijke onderbouwing, kan ik niks mee. als men niet bereid is om te leren komt men nergens. ik ben het echter wel en zal het dan ook stapje voor stapje ondergaan. dat iemand geen ervaring in iets heeft betekend niet dat die gene dan ook maar niet zijn best moet doen ervaring te krijgen.

Tuurlijk moet je dan die ervaring wel lekker op gaan doen maar er is gewoon een logische volgorde waarop je dingen meestal leert, beginnen met beleren van een pony die niet de makkelijkste is is gewoon een beetje de wereld op zijn kop. Als je auto leert rijden begin je ook niet in F1, als je paard gaat rijden begin je ook niet met zadelmak maken, als je leert schrijven begin je ook niet direct aan een roman etc. Ik moedig het altijd aan als mensen willen leren mennen maar onervarenheid is gewoon echt een probleem als je een groen paard in handen hebt, bij veel mensen zelfs nog als ze goede begeleiding hebben (want eigenwijs/geen inzicht)
Tenzij je echt bereid bent om je paard te laten beleren maar alleen de eis hebt dat iemand naar jou komt ipv dat jij je paard wegbrengt, dat lijkt me prima (hoewel het vaak wel je keus beperkt). Maar echt helpen/mee leren/ervaring opdoen tijdens het beleren zou ik niet zo verwachten. Als ie eenmaal een beetje bevestigd is en jij de basis in de vingers hebt dan kan je eigenlijk pas zelf aan de slag. Tijdens het beleren komt het meestal gewoon te nauw en vlak erna ook nog.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:26

TS: Ik ben me zo langzamerhand wel een beetje aan het afvragen wie het probleem nu groter maakt dan het is en wie er hier nu niet met mannen wil werken...... als je in je OP gewoon alleen om een boekenlijst en een vrouwelijk persoon die op locatie een welshcob komt beleren had gevraagd, had dit topic er heel anders uit gezien.

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:59

Gem schreef:
TS: Ik ben me zo langzamerhand wel een beetje aan het afvragen wie het probleem nu groter maakt dan het is en wie er hier nu niet met mannen wil werken...... als je in je OP gewoon alleen om een boekenlijst en een vrouwelijk persoon die op locatie een welshcob komt beleren had gevraagd, had dit topic er heel anders uit gezien.

hoezo, mensen mogen best weten waar het vandaan komt dat ik wil gaan mennen. echter hoeven ze niet hun eigen verhaal er van te gaan maken. zoals het er staat is het en niet anders. ik zeg nergens dat hij mannen aanvalt of kapot trapt en ook nergens dat het eens of ander moeilijk handelbaar paard is waar ik totaal mijn vertrouwen in kwijt ben. gelukkig krijg ik via dit topic ook enkele wel nuttige reacties en via pb gelukkig ook een aantal en daar is het topic voor geopend. dus er zijn echt wel mensen die het wel begrijpen en gewoon lezen zoals het is, gelukkig :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:04

Mensen zijn gewoon bezorgd denk ik.

Je hebt een bak tot je beschikking waar je in mennen kunt? Dat is al redelijk veilig natuurlijk en daar kan je oefenen tot je een ons weegt voor je de weg op gaat.

Waarom begin je niet gewoon met de lange lijnen en droogmennen, en dan bouw je stap voor stap op. Zo zie je vanzelf of het wat gaat worden of niet? Mijn paard is een maand lang iedere dag aan de lange lijnen geweest met de strengen er ook eens tussendoor en de wagen was toen nog maar een klein stapje eigenlijk.