[AR] beleren.. hij snapt er niks van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:27

Shetjesxx schreef:
Jelleee schreef:
Een pony snapt je of niet, hij doet niet alsof hij je niet snapt. Zo denken paarden niet. Waarschijnlijk kan hij omdraaien omdat jij hem daar de mogelijkheid toe geeft, anders draaide ie niet om. Als het bij zoiets al vastloopt zou ik er toch echt een ervaren menner naar laten kijken. En dan zul je zien dat die pony ineens wel gewoon kan lopen, als iemand met verstand van zaken ermee werkt.

ik geef hem niet de mogelijkheid. als hij wil draaien boeit het hem niks meer en rukt gewoon , hij draait sowieso om.

Zucht.. Dus geef je hem die mogelijkheid. Wat wil je nou eigenlijk horen?

Shetjesxx

Re: beleren.. hij snapt er niks van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:22

hij doet het zelf, hij trekt zich dan niks meer aan van mij ookal trek ik hem terug aan de andere kant. hij krijgt het toch voor elkaar.
wat ik wil horen?

ik vroeg alleen om tips..

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:25

Soms is het wijs om het aan iemand anders over te laten.
Jij doet je best maar loopt steeds tegen dezelfde dingen aan die je niet opgelost krijgt.
Iemand met meer ervaring heeft wellicht een grotere trucendoos dan je pony.
Niks mis mee om het aan iemand anders over te laten en dan kun jij straks lekker met hem verder!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:38

Je kunt nog proberen je leidsel door de lichtogen te doen, als hij dan wil draaien vang je hem op doordat het leidsel naast/achter zijn bil zit. Goed voorwaarts houden met je stem en zweep en altijd goed contact met de mond houden, geen waslijntjes!

Maar de beste tip is toch echt even hulp zoeken van een ervaren menner.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:53

Alet schreef:
Soms is het wijs om het aan iemand anders over te laten.
Jij doet je best maar loopt steeds tegen dezelfde dingen aan die je niet opgelost krijgt.
Iemand met meer ervaring heeft wellicht een grotere trucendoos dan je pony.
Niks mis mee om het aan iemand anders over te laten en dan kun jij straks lekker met hem verder!

ben al op zoek naar hulp☺

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:28

Niet verder gekomen met lezen dan de eerste helft van pagina 1.
Ik beleer ook heel wat paarden en pony's per jaar, en krijg ook veel mensen langs die jou probleem hebben en niet kunnen oplossen.

Kun je de pony wel longeren?
Anders hiermee beginnen want als dit niet lukt gaat er zomaar achter lopen niet lukken.

Kun je longeren met een enkele longe ga je verder met de dubbele.
Eerst longeer je de pony gewoon zoals je doet aan de dubbele longe (en gebruik wel een longe geen leidsels, deze zijn erg kort)
Als je pony het longeren goed doet dan kun je heel langzaam wat mee gaan lopen met de pony, dus de pony over de hoefslag, en jij in het midden.
En zo ga je er steeds meer achter lopen.
Maar doe dit in kleine stapjes.
Zodra die omdraait ben je eigenlijk weer terug bij af, en dat moet je zien te voorkomen.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 23:30

HTM schreef:
Niet verder gekomen met lezen dan de eerste helft van pagina 1.
Ik beleer ook heel wat paarden en pony's per jaar, en krijg ook veel mensen langs die jou probleem hebben en niet kunnen oplossen.

Kun je de pony wel longeren?
Anders hiermee beginnen want als dit niet lukt gaat er zomaar achter lopen niet lukken.

Kun je longeren met een enkele longe ga je verder met de dubbele.
Eerst longeer je de pony gewoon zoals je doet aan de dubbele longe (en gebruik wel een longe geen leidsels, deze zijn erg kort)
Als je pony het longeren goed doet dan kun je heel langzaam wat mee gaan lopen met de pony, dus de pony over de hoefslag, en jij in het midden.
En zo ga je er steeds meer achter lopen.
Maar doe dit in kleine stapjes.
Zodra die omdraait ben je eigenlijk weer terug bij af, en dat moet je zien te voorkomen.

zoals al eerder gezegd ben ik totaal niet bekend met de dubbele longe/ dubbel longeren. wat is dat precies en hoe werkt het..?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:37

Shetjesxx schreef:
[

zoals al eerder gezegd ben ik totaal niet bekend met de dubbele longe/ dubbel longeren. wat is dat precies en hoe werkt het..?

Zoals gemeld "niet verder gelezen dan de eerst helft van pagina 1"
Maar als je niet kan longeren met een dubbele longe, dan wordt het erg lastig.
Eigenlijk is het niet zo heel moeilijk als je kan mennen (neem aan dat je dat kan als een pony wilt beleren)
Longeren met de dubbele longe is naar mijn idee niet heel anders dan mennen, alleen sta je op de grond naast je paard ipv dat je op de kar achter je paard zit.

Ik denk dat op internet best wat uitleg en filmpjes te vinden zijn om te zien hoe je moet longeren met een dubbele longe, en lukt het niet eens een lesje nemen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:38

Verdiep je even in de topics op TVG, daar worden genoeg topics geopend over de dubbele longe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:47

Ipv iets wat jij niet goed weet proberen. Begin bij gewoon naast pony lopen zoals je hem bv ook naar de wei brengt. Doe dat met 2 teugels en als hij het snapt ga je een stukje verder naar achter, dus naast hoofd, naast hals, naast schouder, enz. Nieuwe leidpositie (want dat is eigenlijk het hele verhaal) kan voor sommige pony's erg lastig zijn, en dan is hier de oplossing terug de bekende plek opzoeken en dus omdraaien en bij je komen. Niks klieren, gewoon niet snappen en terugvallen op wat altijd het juiste antwoord was. Pony kan een stemhulp ook koppelen aan jouw positie t.o.v. hem, dus ook daar moet je op letten met hoe je traint. Generaliseren (dus ongeacht de omstandigheden is deze klank/dit gevoel die oplossing) is niet iets wat een paard standaard doet/kan. Die verbanden leggen komt (als het lukt) na veel oefeningen doen die dezelfde principes gebruiken.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:54

Shetjesxx schreef:

Je weet wat je doet, bent duidelijk en bent niet aan het aanmodderen, maar je bent totaal niet bekend met dubbele lijnen. Dan weet je dus niet wat je aan het doen bent en al helemaal niet of je duidelijk bent.

De enige tip die ik je kan geven en die echt kan werken, is neem les! Er zijn heel veel mensen die ervaring hebben en bereid zijn je les te geven in werken met dubbele lijnen. Hiervan zal je alleen maar profijt van hebben later!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:54

Het is denk ik beter voor jezelf en voor de pony als je erkent dat je de tools niet in huis hebt om hem hier doorheen te helpen en hem dus verder te beleren. Waarom wil je hem zo graag zelf beleren? Omdat je dan kan zeggen dat je het zelf gedaan hebt of omdat het beter is voor de pony?
Wees heel bewust van het feit paarden in 'nu ga ik eens doen alsof ik het niet snap', ze nemen gewoon de ruimte die ze krijgen en ze doen wat voor hen logisch is.
Hulp zoeken dus en het voor de rest even houden bij wat wel lukt.
Succes!

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 00:05

ik heb al een paar keer gezegd dat ik een instructeur zoek.
blijkbaar zijn er geen mensen met tips, dus dit topic mag wat mij betreft gesloten worden.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:11

If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong.

ondanks dat je ervaring hebt met beleren denk ik dat je niet genoeg ervaring hebt ook dit beestje te beleren. de ene is de andere niet. dit beestje geeft duidelijk aan jou niet te snappen.

soms heeft een dier even nodig om te verwerken wat je hem vraagt.
mijn paard had ook pas na een paar keer door wat we bedoelden...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:18

Shetjesxx schreef:
ik heb al een paar keer gezegd dat ik een instructeur zoek.
blijkbaar zijn er geen mensen met tips, dus dit topic mag wat mij betreft gesloten worden.

Nouja, ik had gister avond een paar tips opgeschreven maar die heb je compleet genegeerd. En dan zeuren dat mensen geen tips geven. :roll:

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 15:38

Jelleee schreef:
Je kunt nog proberen je leidsel door de lichtogen te doen, als hij dan wil draaien vang je hem op doordat het leidsel naast/achter zijn bil zit. Goed voorwaarts houden met je stem en zweep en altijd goed contact met de mond houden, geen waslijntjes!

Maar de beste tip is toch echt even hulp zoeken van een ervaren menner.

sorry, ik had hier overheen gelezen.

vandaag met hem geoefend, ik heb 2 lijnen gebruikt en de een over zijn hals heen gehaald. ik had beide lijnen boven zijn hals in 1 hand. een zweepje in de andere kant. na wat oefening had hij door dat hij voor me uit moest lopen, dus het begin is er *D
uiteindelijk hem zover gekregen dat ik bij zijn flank liep en hij gewoon doorliep. ik was best wel trots en ga dit voorlopig verder oefenen en uitbreiden zodat ik uiteindelijk schuin achter hem loop.
bedankt voor jullie tips!!
heb er zeker wat aan gehad :)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:59

Super! Nu niet in je enthousiasme te snel gaan, is altijd erg verleidelijk.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 17:05

Alet schreef:
Super! Nu niet in je enthousiasme te snel gaan, is altijd erg verleidelijk.

klopt, je gaat al gauw te snel. maar ik blijf het voorlopig op deze manier herhalen, en steeds ietsje verder naar achter :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:24

Wat fijn dat het vandaag wat beter ging.