[AR] Mentuigje shetlander, wat doe ik verkeerd?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 17:14

Even ter verduidelijking wat foto's gemaakt.

Dit is dus mijn tuigje, (de lichtogen zonder buitensingel)

Afbeelding
Afbeelding

En dit is een los deel waarvan we niet weten wat het is en hoe we het vast moeten maken (wellicht is het de buitensingel)
Afbeelding

In het midden een gesp, en aan beide uiteinden een gaatje..
Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand misschien iets meer hierover?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:23

Dit zal dan de buitensingel wel zijn.

Alsje de lichtogen eraf haalt en de gesp los maakt en dan de stukken die je nu over hebt met dat gaatje aan het einde in de brancardbeugels vast maakt, deze weer dicht zet en dan weer vast zet aan het schoftje dan heb je wel een buiten singel :)

Snap je wat ik bedoel?

Edit: oja, het stukje zonder gesp moet dan aan de linker kant en die met gesp aan de rechter kant van het schoftje :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:28

Dit zou zo maar de buitensingel kunnen zijn.
Met dan ene gaatje moet hij in het gesp waar ook je brancardbeugel mee dicht/vast zit.
Of hij voor of achterlangs moet dat weet ik niet meer 100% Maar volgens mij is het voorlangs.

Michellette

Re: Mentuigje shetlander, wat doe ik verkeerd?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:38

Dit is dus de ontbrekende buitensingel. Buitenzijde over de lichtogen aanbrengen, gesp moet onder de buk door vast naar de linkerzijde.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:26

Michellette schreef:
Dit is dus de ontbrekende buitensingel. Buitenzijde over de lichtogen aanbrengen, gesp moet onder de buk door vast naar de linkerzijde.

Zie je had ik het toch goed gedacht! :o?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:56

Zoals jullie het nu uitleggen begrijp ik daaruit dat dus die gaatjes van de uiteinden van de buitensingel door de gesp moeten van de licht ogen, als ik dat aan beide kanten doe gaat hij dus onder de buik door en moet ik onder de buik de gesp van de buiten singel vastmaken.. Maar dan is de buitensingel veel te lang,
Waarschijnlijk begrijp ik het verkeerd..

Heeft iemand misschien een voorbeeld foto?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:32

Hij moet wel buitenom, over het lamoen zegmaar heen lopen, heb je dat?
En anders zou ik er gewoon een gaatje bij maken :)

Hij moet dus door de passant (leren oogje zegmaar) van de lichtogen heen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:52

Singel is je inmiddels als duidelijk denk ik
Broek moet lager en je strengen zitten die door de broekriemen heen..

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:26

Even geprobeerd:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:32

Zo zou hij goed moeten zitten, heb je al gepast?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:47

palousa_boy schreef:
Zo zou hij goed moeten zitten, heb je al gepast?

Nog niet, maar dit wel eerder geprobeerd, maar omdat de singel toen veel te lang was dacht ik dat dit niet op deze manier vast hoorde..

Waarschijnlijk een kwestie van gaatjes bijmaken :)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:31

Hij zit zo goed idd

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:55

Het lijkt mij toch wel belangrijk dat je even iemand in jou omgeving om advies vraagt. Vanaf de foto is het lastig te zien.
Afbeelding

Wat ik nog niet snap op de foto met de aanspanning is hoe het lichtoog wordt gezekerd.
Als ik het goed zie, zit er geen stop op het lamoen (waar het lichtoog dus op wordt gestopt). Vooraan op het lamoen zit wel een ringetje. Mogelijk is dat bedoeld als 'stop'?
Dat zou ook verklaren waarom het lamoen zo kort is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:59

senna21 schreef:
Het lijkt mij toch wel belangrijk dat je even iemand in jou omgeving om advies vraagt. Vanaf de foto is het lastig te zien.

Wat ik nog niet snap op de foto met de aanspanning is hoe het lichtoog wordt gezekerd.
Als ik het goed zie, zit er geen stop op het lamoen (waar het lichtoog dus op wordt gestopt). Vooraan op het lamoen zit wel een ringetje. Mogelijk is dat bedoeld als 'stop'?

Als de broek goed zit, vangt deze de wagen op als hij naar voren wil.
Tagen het naar achter schuiven zijn de strengen en inderdaad dat ringetje aan het einde.
Maar de hele wagen moet een stuk naar achter.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 09:00

palousa_boy schreef:
senna21 schreef:

Tagen het naar achter schuiven zijn de strengen en inderdaad dat ringetje aan het einde.

Bedankt allemaal voor de uitleg.
Ik snap nu de werking van de broek, ik ga haar vanavond weer optuigen en zal dan ook foto's maken.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:53

De achterste riem zeker 1 à 2 lager die voorste 3 rond moet ongeveer bij de kruis hangen
Streng door je broekriem heen en die moet je vast maken idd voor het ringetje van je lamoen..

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:54

palousa_boy schreef:
senna21 schreef:

Die broekriem moet toch door dat ringetje heen dat is mij altijd geleerd kan hij ook niet naar voren en achteren schuiven..

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:59

http://www.mijnalbum.nl/Album=OP4YEYT7#NHW63GVO

Mijn riem hangt van de broek ook een te hoog hier zo de voorste. Waren nieuwe besteld deze waren te kort.
Strengen moesten 1 strakker was uitprobeersel ivm me gareel tuig (nieuw)waren aan het afstemmen

Maar wil je de broekriem laten zien die door dat uitstekende boogje van de lamoen gaat
Ook te zien dat de streng door de riem gaat

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:46

De broek moet idd door het middelste ringetje bij ts.
De ring het meeste naar de kont van de pony word bij ts in principe niet gebruikt
De ring het meest naar het hoofd van de pony is bij de wagen van ts om te zorgen dat bij bijvoorbeeld te lange strengen, het lamoen niet uit de lichtogen schiet en de koetsier vervolgens gelanceerd word omdat het lamoen zich in de grond boord want uiteraard zitten dan de strengen nog vast.. Dat wilt men dus voorkomen.

Moet wel zeggen dat ik het een beetje een apart ringetje vind, ik had het zelf anders gemaakt.

Vind het een beetje lastig uitleggen zonder plaatjes :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:56

kiddokids schreef:

Mijn riem hangt van de broek ook een te hoog hier zo de voorste. Waren nieuwe besteld deze waren te kort.
Strengen moesten 1 strakker was uitprobeersel ivm me gareel tuig (nieuw)waren aan het afstemmen

Maar wil je de broekriem laten zien die door dat uitstekende boogje van de lamoen gaat

Hoe is jouw staartriem als ik vragen mag? En dan met name hoe de broek er doorheen zit..
Ik zou zelf als dat mogelijk is de twee "dragers" oftewel kruisriemen, een gat naar achteren plaatsen zodat deze wat rechter komen te hangen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:09

palousa_boy schreef:
kiddokids schreef:

Hoe is jouw staartriem als ik vragen mag? En dan met name hoe de broek er doorheen zit..
Ik zou zelf als dat mogelijk is de twee "dragers" oftewel kruisriemen, een gat naar achteren plaatsen zodat deze wat rechter komen te hangen.

Klopt idd inmiddels ook gedaan 1 naar achteren de voorste riem..heb meerdere gaten in de staartriem
maar had net nieuw iDeal tuig en het is een combi van full en cob.
Had een cob maat broek met de riemen ook maat cob maar moest set full bij bestellen ander paste hij niet bij zijn kruis hoogte..
Is ook oude foto :D