[AR] mentuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:45

Ts, had je t tuig van john al gepast?

Napie

Re: mentuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:27

Ik heb kunststof van IR. Is al 5 jaar oud en lijkt nog als nieuw. Af en toe een sopje met autoshampoo erover en klaar. Ik merk geen verschil bij warme of koude temperatuur. Het is altijd net zo soepel. Ik heb nog nooit een breuk gehad maar het is door mijn tuigen maker op maat gemaakt bij aankoop dus het is wel stikbaar door een tuigenmaker. En ander voordeel: pony hoeft niet de huid van een ander dier te dragen. Vind dat toch een beetje een rare gedachte

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:38

shenavallie, ik vraag me ook af welk kunstof tuig er is geprobeerd, want een zilco tuig bijvoorbeeld is in de winter echt niet hard of stug, en in de zomer gewoon het zelfde als altijd.
als je kwaliteitstuigen koopt heb je daar meer en langer plezier van als van dat namaak spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:27

MelanieB schreef:
Ik zou ook leren tuig eerder gebruiken voor dressuur, en de kunststof tuigen voor marathons.
Met buitenritten probeer ik ook mn leren tuig niet te pakken, het verschil tussen gelijk een tuig invetten of even een borsteltje aan de binnenkant erover.. Ben niet zo'n in vet liefhebber, daarom leren tuig puur voor dressuur/vaardigheid wedstrijden.

Ja, dat vind ik ook het enige nadeel van een kunststof tuig: het oogt niet zo chique als een leren tuig. En ik vind de broek soms net wat mooier liggen als het van leer is. Als ik geld teveel had, zou ik er een heel mooi, chique leren tuig bij kopen voor de dressuur. :j

Maar verder....Geen ingewikkeld gehannes omdat het hoofdstel niet nat mag worden als je je bit afspoelt. Zweet en zand zijn er heel makkelijk af te spoelen. Het wordt niet droog en hard door het zoute zweet... en geen gedoe met vet inderdaad. *\o/*
Had ik het maar eerder geweten, dan hadden we voor de andere pony geen leren tuig gekocht....

Letsdunit

Re: mentuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:05

Mijn kunststof tuig komt uit de usa omdat ik graag bruin wou en dat in Nederland niet kon vinden. Ben er super blij mee, ik spuit het af en hang het weg. Geen kwaliteitsverschil in de zomer of winter.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:23

Ik heb een Ideal luxe marathon tuig. Ik rij er al ruim 6 jaar mee en hij is nog als nieuw. Prima tuig!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:57

Jelleee schreef:
Ik heb een Ideal luxe marathon tuig. Ik rij er al ruim 6 jaar mee en hij is nog als nieuw. Prima tuig!

Daar heb ik hier nog een tweespan tuig van liggen, maat pony.

Hele mooie kwaliteit is het. Ik rijd alleen nog enkelspan, dus binnenkort gaat het in de verkoop.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:45

dingogirl schreef:
shenavallie, ik vraag me ook af welk kunstof tuig er is geprobeerd, want een zilco tuig bijvoorbeeld is in de winter echt niet hard of stug, en in de zomer gewoon het zelfde als altijd.
als je kwaliteitstuigen koopt heb je daar meer en langer plezier van als van dat namaak spul.

Wij hebben het kunststoftuig van Ideal gebruikt, omdat onze normale tuigen ook allemaal van Ideal zijn. Voor trekpaarden is het in ieder geval niet handig, is gebleken. Althans, niet voor trekpaarden die langer dan alleen een uurtje per dag voor de wagen staan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:46

safina schreef:
MelanieB schreef:
Ik zou ook leren tuig eerder gebruiken voor dressuur, en de kunststof tuigen voor marathons.
Met buitenritten probeer ik ook mn leren tuig niet te pakken, het verschil tussen gelijk een tuig invetten of even een borsteltje aan de binnenkant erover.. Ben niet zo'n in vet liefhebber, daarom leren tuig puur voor dressuur/vaardigheid wedstrijden.

Ja, dat vind ik ook het enige nadeel van een kunststof tuig: het oogt niet zo chique als een leren tuig. En ik vind de broek soms net wat mooier liggen als het van leer is. Als ik geld teveel had, zou ik er een heel mooi, chique leren tuig bij kopen voor de dressuur. :j

Maar verder....Geen ingewikkeld gehannes omdat het hoofdstel niet nat mag worden als je je bit afspoelt. Zweet en zand zijn er heel makkelijk af te spoelen. Het wordt niet droog en hard door het zoute zweet... en geen gedoe met vet inderdaad. *\o/*
Had ik het maar eerder geweten, dan hadden we voor de andere pony geen leren tuig gekocht....

Waarom mag het leer niet nat worden? Wij spoelen elke dag de hoofdstellen volledig in een lauwwarm sopje met groene zeep. De hoofdstellen gaan al jaren mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:29

Shenavallie schreef:
dingogirl schreef:

Wij hebben het kunststoftuig van Ideal gebruikt, omdat onze normale tuigen ook allemaal van Ideal zijn. Voor trekpaarden is het in ieder geval niet handig, is gebleken. Althans, niet voor trekpaarden die langer dan alleen een uurtje per dag voor de wagen staan.

Wat is er dan kapot gegaan?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:44

Bij het borsttuig knapte het strenggedeelte los, de strengen rekten uit (zomer) en zo waren er nog een aantal zaken. Mijn collega's hebben ermee gereden en waren er niet over te spreken (ikzelf rij alleen met leder tuig). Nogmaals, dit zijn de bevindingen met trekpaarden voor een zware koets. Er zijn voldoende goede ervaringen met dergelijk tuig in combinatie met lichtere paarden, die alleen een menwagen hoeven te trekken. ;)