Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MelanieB schreef:Ik zou ook leren tuig eerder gebruiken voor dressuur, en de kunststof tuigen voor marathons.
Met buitenritten probeer ik ook mn leren tuig niet te pakken, het verschil tussen gelijk een tuig invetten of even een borsteltje aan de binnenkant erover.. Ben niet zo'n in vet liefhebber, daarom leren tuig puur voor dressuur/vaardigheid wedstrijden.
dingogirl schreef:shenavallie, ik vraag me ook af welk kunstof tuig er is geprobeerd, want een zilco tuig bijvoorbeeld is in de winter echt niet hard of stug, en in de zomer gewoon het zelfde als altijd.
als je kwaliteitstuigen koopt heb je daar meer en langer plezier van als van dat namaak spul.
safina schreef:MelanieB schreef:Ik zou ook leren tuig eerder gebruiken voor dressuur, en de kunststof tuigen voor marathons.
Met buitenritten probeer ik ook mn leren tuig niet te pakken, het verschil tussen gelijk een tuig invetten of even een borsteltje aan de binnenkant erover.. Ben niet zo'n in vet liefhebber, daarom leren tuig puur voor dressuur/vaardigheid wedstrijden.
Ja, dat vind ik ook het enige nadeel van een kunststof tuig: het oogt niet zo chique als een leren tuig. En ik vind de broek soms net wat mooier liggen als het van leer is. Als ik geld teveel had, zou ik er een heel mooi, chique leren tuig bij kopen voor de dressuur.![]()
Maar verder....Geen ingewikkeld gehannes omdat het hoofdstel niet nat mag worden als je je bit afspoelt. Zweet en zand zijn er heel makkelijk af te spoelen. Het wordt niet droog en hard door het zoute zweet... en geen gedoe met vet inderdaad.![]()
Had ik het maar eerder geweten, dan hadden we voor de andere pony geen leren tuig gekocht....
Shenavallie schreef:dingogirl schreef:shenavallie, ik vraag me ook af welk kunstof tuig er is geprobeerd, want een zilco tuig bijvoorbeeld is in de winter echt niet hard of stug, en in de zomer gewoon het zelfde als altijd.
als je kwaliteitstuigen koopt heb je daar meer en langer plezier van als van dat namaak spul.
Wij hebben het kunststoftuig van Ideal gebruikt, omdat onze normale tuigen ook allemaal van Ideal zijn. Voor trekpaarden is het in ieder geval niet handig, is gebleken. Althans, niet voor trekpaarden die langer dan alleen een uurtje per dag voor de wagen staan.