[AR] Mennen en dressuur rijden, gaat dat samen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:39

janouk schreef:
ik vind dat het mennen en het rijden onder het zadel afwisselen heel goed is voor het paard: het paard wordt breed getraind: een hele gevarieerde training met een goede spieropbouw.

Ik zou niet zo onzeker zijn: gewoon lekker met hele gezin genieten van jullie paard: lekker veelzijdig. Zo heeft iedereen er plezier van.

Ik kan het niet beter zeggen, dus sluit me er bij aan :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:46

AmoorM schreef:
Wie merkt dat het mennen positief is voor het rijden?
Degene die ons in het mennen begeleidt zegt juist dat het mennen goed is voor mijn paard. Dat ze dan een erg goede conditie krijgt en erg los komt in haar lijf. Dat dit niet mogelijk is onder het zadel, of tenminste niet zo goed als voor de men kar.

Hier ga ik in mee. Onze merens werd onder het zadel M1 gestart en hij hield zoveel van voor de wagen te gaan. Dus voor hem menden we ook. Ik kan niet mennen maar ik kan Hercule mennen. Juist omdat hij voor de wagen zo gaaf vond, werd hij ook onder het zadel fijner van het mennen. Voor de wagen konden we hem KM laten maken dus conditie trainen en hij werd er fijn los van.
Mijn instructeur reed men wedstrijden met hem en dat ging super. Paar keer bij de eerste drie gekomen.
Het enige wat wellicht een nadeel was. Als we show deden met hem (in NL en België gedaan) dan moesten we beginnen met de dressuur onder het zadel (vond hij het minst leuk) daarna de kür op muziek (vond hij al wat leuker als ik met mijn mooie jurk op hem klom) en dan gauw inspannen en voor de wagen (was de beloning voor hem en dan zag je hem mooi sjouwen <3 ). Andersom dat hij eerst voor de wagen ging en dan de dressuur werkte niet want dan deed je het leukste eerst en het minst leuke voor hem erna. Dan liet hij ons zitten met de denkbeeldige middenvinger omhoog want ging gewoon in volle staking (niet echt handig dus).
Zijn mondje was en is zacht en daar heb ik nooit iets in gevoeld. Iedereen die mende met hem reed met de zelfde liverpool stang. Onder het zadel met een ergonomisch sprenger trensje.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:53

Mijn moeder ment met mijn pony, ZZ Dressuur en vaardigheid weet ik niet :o Marathon heeft ze nu 2x klasse 1 gereden. Ik rijd nog niet heel lang wedstrijden en ook geen hoog niveau (L1) maar als mijn moeder hem de ene dag rijdt en ik de dag erna, is ie juist altijd lekker los in z'n lijf.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:15

Als je denkt dat je vader wellicht een harde hand heeft of een harde mond in de hand werkt, zou je je vader ook kunnen vragen om net als jij menles (dressuur) te gaan nemen. Jij doet wat je goed vind voor het paard, dat kun je ook van je vader vragen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:25

Mijn vriend ment ook met ons paard en ik rijd er L2 dressuur mee. Positief is dat ze haar energie er goed in kwijt kan, beter kan omgaan met enge dingen en al haar spieren worden getraind zonder dat er iemand op zit te plukken.

Nadeel vind ik dat ze (of dat is de fout van mijn vriend) voor de kar als een plank door de bochten loopt en dit tijdens er rijden dan ook uitvoert. Ben ik meestal de eerste 10 minuten druk om haar weer wijs te maken dat je echt wel kan buigen... :')

En ik spring er ook mee, wat resulteerde dat ze in het begin niet tussen smalle opening ging. Leek net of ze dan dacht, dat past niet baas!!!!! Maar van die angst is ze nu af. (maar toen had ze echt alleen maar voor de kar gelopen en was nog niet veel onder het zadel geweest)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:30

Serieus doorrijden meid. Als jij erop zit corrigeer je dat "harde" en als het goed is begrijpt je paard best snel dat rijden en mennen heel verschillend zijn.

Of ga eens met je pa mee mennen, misschien trekt hij (te veel) aan de teugels. Als de menner los laat krijg je paard gewoon een gymnastiserende training en krachttraining. Merk dat de paarden er lekker los van worden, goede conditie, sterke kont, vrolijker door de afwisseling. Kan prima meestal.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:10

ts kan nog helemaal niets zeggen over het mennen van haar vader.............het paard heeft pas 1 keer voor de wagen gelopen. Dat moet nog helemaal vorm gaan krijgen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:13

Dus zou ik zeggen: pa ook op les om harde monden te voorkomen. Vullen jullie elkaar mooi aan en heeft het paard leuk afwisselend werk.

SFC

Re: Mennen en dressuur rijden, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:24

Ah ja een eerste keer samen (pa en paard) is zeker niet perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:32

We hebben iemand die ons begeleid. Diegene kan goed mennen. Maar ik wil nog wel een cursus opzoeken. Omgeving Drenthe.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:43

Het hangt er helemaal vanaf hoe jij rijdt en hoe je vader rijdt. Of jij gemakkelijk iets onder het zadel op kan lossen of niet.

Waarom? Met de marathon en vooral in het 2 span zijn menners (en dan heb ik het over het gros van de menners, niet de (inter)nationale menners) helemaal niet bezig met paarden op de achterhand te zetten, dit kunnen zij ook niet doormiddel van alleen een zweep en de handen en/of stemhulpen. Dit kan je alleen onder het zadel voor elkaar krijgen.

Als jij dan in de hogere dressuur rijdt staat dit lijnrecht tegenover elkaar. Ik heb met de combinatie van mennen en dresuur geen positieve ervaringen en de mening over elkaar "aanvullen" is alleen positief voor de menner, als dressuurrijder heb je weinig aan een menner. Maar goed dit is mijn mening ;)
Ik zou het je iig afraden als je vader ook marathons wilt gaan rijden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:49

Riaa_ schreef:
Het hangt er helemaal vanaf hoe jij rijdt en hoe je vader rijdt. Of jij gemakkelijk iets onder het zadel op kan lossen of niet.

Waarom? Met de marathon en vooral in het 2 span zijn menners (en dan heb ik het over het gros van de menners, niet de (inter)nationale menners) helemaal niet bezig met paarden op de achterhand te zetten, dit kunnen zij ook niet doormiddel van alleen een zweep en de handen en/of stemhulpen. Dit kan je alleen onder het zadel voor elkaar krijgen.

Als jij dan in de hogere dressuur rijdt staat dit lijnrecht tegenover elkaar. Ik heb met de combinatie van mennen en dresuur geen positieve ervaringen en de mening over elkaar "aanvullen" is alleen positief voor de menner, als dressuurrijder heb je weinig aan een menner. Maar goed dit is mijn mening ;)

Mijn vader wil gewoon voor zijn plezier rijden, geen marathon of wedstrijden. Plezier ritjes.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:15

Lekker doen dan :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:26

Riaa_ schreef:

Dit vind ik persoonlijk onzin :) aan de lange lijnen/dubbele longe/lange teugel valt dit ook prima te trainen met alleen leidsels en stem (en eventueel een zweepje) Dus dat dat alleen onder het zadel kan :n
Het is juist makkelijker om het onbelast aan de hand te trainen zonder ruk+plukwerk van een ruiter die er bovenop zit :)

Ik denk dat met goede begeleiding van de menner dat prima kan om het te combineren :) diverse succesvolle menners+ruiters die zich al in dit topic gemeld hebben :)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:28

Ze heeft het erover dat het met mennen niet gaat en (als je dressuur en mennen bekijkt) het alleen goed gaat in de dressuur.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:30

SFC schreef:
Ze heeft het erover dat het met mennen niet gaat en (als je dressuur en mennen bekijkt) het alleen goed gaat in de dressuur.

Maar ook dat is onzin. Mijn paard ging in de dressuur ohz ook beter lopen door het mennen! Het werkt 2 kanten op, niet slechts 1.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:35

Citaat:

Heb de zin nu een paar keer doorgelezen, maar volgens mij staat er toch echt dat je alleen onder het zadel het voor elkaar kan krijgen om de achterhand eronder te krijgen.
En dat dat dus niet kan voor de wagen of aan de hand. En IK vind dat onzin, want dat kan prima voor de wagen en zeker aan de hand.
Je moet er alleen wel wat voor doen, gebeurt niet vanzelf :)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:37

Het waren niet mijn woorden hè! Ik zei zelf ook dat een paard er vaak soepeler van word en een betere achterhand. Dat is niet 'op de achterhand zetten' maar gewoon het trekken van de kar, dat doet die toch met zijn kont.

En nee, ik zie/lees dat diegene wel zégt dat het 'alleen onder het zadel' kan maar dat ze bedoeld dat het bij zadel vs. mennen 'alleen' bij het dressuur lukt. Met 'alleen onder het zadel' word meer 'niet voor de kar' bedoeld.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:46

Ik wist dat ik daar commentaar op ging krijgen... Mijnervaring is dus anders, en een pony aan de lange lijnen is anders dan een groot paard onder het zadel/voor de kar. Kortom ieders ervaring is anders en mijn ervaring is dat met mijn paard de combinatie van Mennen (marathon) en dressuur niet samen gaat.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:47

SFC schreef:
En nee, ik zie/lees dat diegene wel zégt dat het 'alleen onder het zadel' kan maar dat ze bedoeld dat het bij zadel vs. mennen 'alleen' bij het dressuur lukt. Met 'alleen onder het zadel' word meer 'niet voor de kar' bedoeld.

Zo bedoelde ik het inderdaad, bedankt! :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:08

Riaa_ schreef:
Ik wist dat ik daar commentaar op ging krijgen... Mijnervaring is dus anders, en een pony aan de lange lijnen is anders dan een groot paard onder het zadel/voor de kar. Kortom ieders ervaring is anders en mijn ervaring is dat met mijn paard de combinatie van Mennen (marathon) en dressuur niet samen gaat.

Marathon en dressuur gaan idd niet zo fijn samen, maar dressuur mennen en marathons rijden gaan al niet altijd goed samen.
Marathons rijden doe je niet ten goede van je dressuur.

De proeven van de marathons zijn ook wat makkelijker dan de KNHS dressuur proeven, en veel mensen die goede marathons rijden kunnen niet zulke goede dressuurproeven rijden.

Veel grote menners hebben ook aparte spannen voor de outdoor marathon wedstrijden, en de indoor marathons.
De indoor paarden hoeven geen dressuur te lopen.
Natuurlijk worden deze paarden wel getraind anders kunnen ze op dat niveau niet meelopen, maar van menig hobbymenner niet.

TS je zegt dat je vader recreatief wil rijden, ook al wil je dat, dan is les nog steeds wel aan te raden.
En nee, je hoeft dan niet elke week een uur lang rondjes door de bak te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:14

Wat voeren jullie je paarden als ze voor de kar en onder het zadel fanatiek rijden?
Voor de kar kost best wat energie.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:17

Ik gewoon een basismuesli voor mijn KWPN'er. Hoeveelheid afhankelijk van hoe het paard eruit ziet, maar momenteel krijgt hij 'smorgens en 'savonds een volle maatbeker. Soms een weekje of maandje wat meer, soms een weekje of maandje wat minder per voerbeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:30

Gem schreef:
Ik gewoon een basismuesli voor mijn KWPN'er. Hoeveelheid afhankelijk van hoe het paard eruit ziet, maar momenteel krijgt hij 'smorgens en 'savonds een volle maatbeker. Soms een weekje of maandje wat meer, soms een weekje of maandje wat minder per voerbeurt.

Dat is het enige wat je voert? Geen brok?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:34

ambre schreef:
Harde mond wordt gemaakt door hand aan de leidsels.

Mee eens! Of hard aan de teugels.
Mijn inziens kan beiden goed gaan en beiden fout.
Ligt adhv ruiter en menner, niet direct aan de bitkeuze.