[AR] pony voor de kar wilt niet lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marymary2

Re: pony voor de kar wilt niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:06

Ja de meningen zijn nogal verdeeld over wat een shet kan trekken ben ik al achter. Voor het zekere ga ik maar met een lichtere kar in de weer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:14

Wauw ik ben echt onder de indruk van de manier van reageren en de opgepakte adviezen! Er is geen vind ik leuk knop, dus ik doe het even zo! Top TS dat je het op deze manier oppakt.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:46

dank je

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:34

niemand op en of aanmerkingen over de sulky, die ik heb geplaatst?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:38

Het is een sulky cavelettie toch? Die heb ik ook voor mijn shet van 1.07. Gaat echt prima. Maar het is niet echt goede kwaliteit. Maar ik heb hem gekocht om te kijken of mennen wel mijn ding is. Als ik het heel veel ga doen, dan wil ik uiteindelijk wel een sulky van betere kwaliteit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:47

Lastig te beoordelen. Ik heb geen ervaring met shetten en ook niet met sulky's. Bovendien vind ik dat je een pony ervoor moet zien staan om de geschiktheid te beoordelen.

Een wagen kopen is gewoon vreselijk lastig. Na twee keer de mist in te zijn gegaan (1 keer te zwaar en 1 keer te laag) heb ik gewoon mijn pony meegenomen om naar wagens te kijken. Dan kon ik het plaatje wat beter bekijken :+

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:00

Dat is natuurlijk ook een idee. Moet alleen wel de sulky en de pony in de trailer passen, anders moet je nog een keer heen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:41

Leuke tweewieler, daar kan je nog een hele tijd mee vooruit mits hij past achter je pony natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:16

marymary2 schreef:
Dat is natuurlijk ook een idee. Moet alleen wel de sulky en de pony in de trailer passen, anders moet je nog een keer heen.

Yep. Maar omdat de aanschaf van een wagen een kostbare aangelegenheid is en het nogal nauw luistert, vind ik het geen probleem om twee keer te rijden. Of om meerdere aanbieders af te rijden, ook elders in het land, en te vergelijken. Je koopt geen pakje boter tenslotte. En als je bij een dealer koopt, staat er ook niet altijd een wagen klaar die je meteen mee naar huis kunt nemen. Dus moet je toch nog een keer terug om hem op te halen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:34

Ik rijd al jaren met een soortgelijke.
Heel degelijke kar.
Alleen met hobbels oppassen,weet iemand die door t bankje was gezakt, maar dat was bij de goedkope versie.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:11

Een cavalettie kan hij met gemak trekken, ik vind hem zelf alleen niet comfortabel genoeg voor mijn eigen rug maar mijn pony doet het er goed mee!

De kar van je openingspost vind ik ook veel te zwaar en groot. Over het tuig ben ik het eens met mijn voorgangers, daar moet nog het een en ander aangepast worden.

Fijn dat je wilt investeren in betere spullen, ga je zeker veel plezier van hebben en de pony ook :)

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:06

De kar vanmiddag gehaald. De lamoenen kunnen versteld worden. Kar ziet er goed uit en is geremd. De sulky past gewoon in mijn auto:-) En waarschijnlijk om samen met mijn pony in de trailer. Heb nl. een tweepaards trailer. Dus dit biedt meer perspectieven dan de grote kar. Alleen kan de hond en eventueel andere spulletjes niet mee. Het tuig ook idd wat aangepast, zodat de strengen korter kunnen en een nieuwe buitensingel gekocht. Morgen ga ik haar ervoor zetten. De openingszin is idd wel pakkend. Zou ook anders geformuleerd kunnen worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:02

Echt top ts! Meningen over cavaletti zijn verschillend. Maar lijkt mij prima om zo recreatief mee bezig te zijn. Ben benieuwd naar fotos met je pony veel succes!

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:03

We hebben vandaag de sulky ervoor gehad. Eeerst loopt ze parmantig en dan doet ze het niet meer. Ze gaat in staking en zet zich schrap. Net als met de andere kar. Het lag dus niet aan de kar. Ze is beleerd voor de kar, ze heeft het alleen een paar jaar niet gedaan. Ze ging zelfs 1 keer steigeren. We hebben in de bak geoefend, misschien beter om op de stenen te oefenen? We hebben foto's gemaakt van hoe deze kar zit. De strengen heb ik ingekort en een buitensingel erop gezet. We hebben het nog even zonder broekstuk gedaan. Iemand anders weleens een pony gehad, die staakte voor de kar?
foto's volgen nog.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:30

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik twijfel of de strengen nog iets korter moeten en het lamoen iets hoger moet hangen. Wat vinden jullie?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:35

Heb je ook een trekkende foto.
Zoals het nu allemaal vast zit, zou de strengen niet te kort of lang zijn, aangezien de pony t toch aantrekt.
Edit, tuig lijkt hartstikke scheef te zitten bij t schoftje. Maar kan t niet goed zien. Bomen liggen los in de ogen?
Edit2, eerste foto trekt t tuig achter t schoftje onderste foto kijkt wat naar voren te steken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:42

Super dat je een nieuw karretje gekocht hebt! Maar je tuig zit nog niet lekker. Die flappen van de strengen aan de voorkant duiden er op dat de strengen veel en veel te lang zijn. Daar zou ik een stuk van die flappen afknippen, want qua lengte lijkt e nu wel lekker in de strengen te staan. Daarbij hangen je lichtogen erg laag en los. Ik kan mijn vinger er niet helemaal op leggen, maar het lijkt bijna alsof de lichtogen te groot zijn voor het schoftje.
Men je met iemand op de kar? Misschien dat ze stopt omdat er mensen naast lopen. De bak is ook vrij mul lijkt het, allemaal extra gewicht.

Edit: wat zei de expert die je erbij hebt gehaald?

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:47

op de eerste foto trekt ze

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:48

Ja op de eerste foto zie je ook dat de strengen mooi aangespannen zijn. Het lijkt er zelfs op alsof de bomen nog wat langer mogen, of de strengen wat korter. Je ziet dat de lichtogen naar achter getrokken worden, terwijl die mooi op de plaats moeten blijven liggen :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:51

Uhh ik had de eerste foto niet eens gezien.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:53

Ik zou eens op zoek gaan naar een goede meninstructeur in je omgeving. Hele verhaal uitleggen aan de telefoon en dan samen met die ervaren persoon stap voor stap bekijken wat er fout gaat. Misschien zit de basis wel niet goed en zul je opnieuw moeten beginnen met het laten wennen aan het tuig en lange lijnen.
Ik zou in ieder geval niet zelf meer gaan proberen totdat je er een écht ervaren iemand bij hebt gehaald die weet wat hij doet.
succes!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:54

Ik.zie trouwens dat de buitensingel volledig los zit van de singel.
Aan de onderkant zie je een extra grote lus, daar kan je de buitensingel doorheen doen.
Bij mijn tuig is t volledig vastgenaait, wellicht zal dat iig velletje rollen schelen.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:55

Je strengen mogen nog wel een paar gaatjes korter. :j Ook zou ik je lichtogen een stuk omhoog doen, want deze hangen nu te laag. Ik zou wel proberen om op een of andere manier de uiteindes van de strengen aan de voorkant af te knippen of terug te steken. Zo is het niet echt handig.De buitensingel kun je ook door het lusje van de singel doen.
Veel succes, mooi sulkytje hoor!

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:57

Het schoftje zit volgens mij niet scheef. De strengen zijn idd te lang, daar ga ik idd wat vanaf halen.
Ben ook niet tevreden over de ogen en hoe ze hangen. Degene met veel menervaring, vond de andere kar te zwaar. En vond van deze kar dat ie een stuk beter is en dat het tuig goed zit en de pony gewoon bokkig is en dat we het met de zweep moeten proberen. Ik vind dit wat te kort door de bocht. Ik heb haar nu steeds kleine stukjes laten lopen en gestopt voor zei het deed en toen beloond. Morgen doe ik een dag niets en dan wil ik op de stenen oefenen. Maar wil eerst het tuig goed hebben.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:00

Ik zou een maatje kleiner halen.
Op de rug heb je m ook haast op zn kleinst zitten lijkt t wel. Kan je toch ook wel aan zien dat ie vrij groot is.

Edit, nee schoftje zit niet scheef, de singel trekt scheef.