Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gini schreef:Ah zo, dus hij is eigenlijk met 1 been er afgegleden, hij wilde zich dan herpakken op het andere been, maar dat schoof naar voren het blok af.
Waarschijnlijk is het ook allemaal minder spectaculair als je het echt ziet. Maar met een artrose-paard zou ik gewoon het risico niet nemen. Er zijn zat paarden waarbij artrose een onmiddellijk doodvonnis betekent, bij de gelukkige paarden waarbij de artrose goed controleerbaar blijft en dus leefbaar, zou ik er dus alles aan doen om die gewrichten niet te overbelasten.
Ik weet niet hoe belangrijk je dit kunstje vindt, maar als je het niet wilt opgeven, dan ben je het gewoon aan je paard verplicht om de omstandigheden zo optimaal mogelijk te maken. Denk aan, een laag blok met een groot oppervlak, afgeronde hoeken, vast (zodat het niet kan omklappen) en anti-slip op de bovenkant. Misschien kan je zelfs een klein rubberen randje aan de kant maken, zodat het onmogelijk is om maar half half op het blok te gaan staan.
fourseasons schreef:Waarom ga je, ten eerste, van kusje geven naar blok en spaanse pas? Er zijn daartussen nog 20 kleinere kunstjes die verstandiger zijn om te doen met een paard met atrose. En daarnaast zijn er weer 20 andere kunstjes die nog steeds minder belastend zijn. Dat je paard op zijn knieën viel, en zich zelf dus niet meer op kon vangen zegt toch genoeg?
LoveUggs schreef:fourseasons schreef:Waarom ga je, ten eerste, van kusje geven naar blok en spaanse pas? Er zijn daartussen nog 20 kleinere kunstjes die verstandiger zijn om te doen met een paard met atrose. En daarnaast zijn er weer 20 andere kunstjes die nog steeds minder belastend zijn. Dat je paard op zijn knieën viel, en zich zelf dus niet meer op kon vangen zegt toch genoeg?
Sinds wanneer is er een volgorde aan kunstjes leren?
Het een doet je paard makkelijker dan het ander, dus als je daar gebruik van kan maken wanneer hij het zelf doet, waarom zou ik dat dan niet doen?
LoveUggs schreef:Angela, het blok is niet hoger dan een gemiddeld stoeprandje. Dit komt hij met de buitenritjes ook tegen
fourseasons schreef:Lijkt mij vrij logisch dat je dus wel eerst alle kleine oefeningen gaat doen. Van jou werd bij je eerste paardrijles ook niet verwacht dat je grand prix niveau ging doen toch? Daarnaast komt er meer bij vd kijken dan 'even op het blok staan' daar komt balans en nog meer bij kijken. Sowieso snap ik niet dat je aan dke oefening bent begonnen met een paard met atrose maar goed, dat wil je toch niet horen.
hwn schreef:LoveUggs schreef:Angela, het blok is niet hoger dan een gemiddeld stoeprandje. Dit komt hij met de buitenritjes ook tegen
In dat geval zou ik het niet laten, ik zou echter geen hoog blok nemen.
Ieder paard verstapt zich wel eens, en een artrosepaard helemaal natuurlijk. Maar ik zie er ook het nut niet van in om het 10x te vragen, ik vind 5x al zat voldoende (zelf zou ik eerder maar 3x vragen, of afwisselen met andere oefeningen).
LoveUggs schreef:Kijk hier heb ik wat aan!En je hebt het idd goed gelezen wbt de val.
Het blok is niet extreem belangrijk. Ik wil het ook met een matje doen bijvoorbeeld. (Oeh nu krijg ik een idee voor matten!) Het is alleen zo jammer, want hij vind het zo leuk. Ik ga voor het blok dat we hebben staan gewoon een ander kunstje verzinnen, en hem er niet meer op laten staan. Dan kan hij toch doen wat hij leuk vind zonder dat risico. Ik weet iemand die voor haar eigen stal rubbere matten had liggen, maar deze heeft ze nooit gebruikt. (zijn geloof ik 25 kilo per stuk, en zo'n 7 cm dik. Erg stevig rubber, waar hij zich niet aan kan verwonden.) Als ik daarvan nou wat kan overkopen... Heb ik toch vervangend matriaal, dat voor mijn paard meer dan veilig is.
simodi schreef:Waarom moet je uberhaupt met een 25-jarig paard met artrose dit soort oefeningen doen?
Je opmerking dat een paard met artrose niet van suiker is, is redelijk kort door de bocht. Heb je je wel eens goed verdiept in wat artrose is en doet met gewrichten? En hoe dat voelt voor een paard?
Je mag blij zijn als je een dergelijk paard gewoon lekker kan laten bewegen en zelfs rijden, er zijn allerlei leuke oefeningen te doen om hem soepel te houden, maar echt ... Waarom moet hij in hemelsnaam kunstjes doen waarbij hij extra gewicht op zijn gewrichten krijgt (want dat gebeurt als hij ergens hoog moet opstappen en zich met het andere been dus omhoog moet duwen). Met een paard met artrose kun je dat dus beter gewoon helemaal niet doen, net zo min als een spagaat of steigeren.
VD is juist voor paarden in goede conditie en die lening en soepel zijn, niet iets wat je met een oud paard gaat doen dat bovendien artrose heeft waarvan je ook nog eens niet weet in welke mate (dus hoeveel pijn) en waar precies.
Zoolgangster schreef:simodi schreef:Waarom moet je uberhaupt met een 25-jarig paard met artrose dit soort oefeningen doen?
Je opmerking dat een paard met artrose niet van suiker is, is redelijk kort door de bocht. Heb je je wel eens goed verdiept in wat artrose is en doet met gewrichten? En hoe dat voelt voor een paard?
Je mag blij zijn als je een dergelijk paard gewoon lekker kan laten bewegen en zelfs rijden, er zijn allerlei leuke oefeningen te doen om hem soepel te houden, maar echt ... Waarom moet hij in hemelsnaam kunstjes doen waarbij hij extra gewicht op zijn gewrichten krijgt (want dat gebeurt als hij ergens hoog moet opstappen en zich met het andere been dus omhoog moet duwen). Met een paard met artrose kun je dat dus beter gewoon helemaal niet doen, net zo min als een spagaat of steigeren.
VD is juist voor paarden in goede conditie en die lening en soepel zijn, niet iets wat je met een oud paard gaat doen dat bovendien artrose heeft waarvan je ook nog eens niet weet in welke mate (dus hoeveel pijn) en waar precies.
Ik heb zèlf artrose en ben vorig jaar toevallig ook op mijn knieën gevallen. In mijn knieën heb ik geen artrose, maar het dreunde via mijn dijbeen, heupbot en bekken en door naar mijn rug, en dáár heb ik wèl artrose en daar ben ik maanden zoet mee geweest (fysiotherapie) om dat weer enigszins goed te krijgen.
Maar ik heb nu wèl een extra beperking overgehouden aan dat onbenullige valpartijtje en extra stijfheid en kan mijn oude werk niet meer doen...
Reken maar dat dat ook makkelijk met dat paard kan gebeuren.