neckrope en bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fidoo07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:48

Ik rijd al jaaaaren bitloos. Ik vind dit erg prettig omdat mijn paard zich er ook fijn bij voelt en er goed op reageerd.

Ik heb eerst en keer in de Wei gereden met touwhalster en teugels. En omdat hij zo goed reageerde ben ik de volgende keer gewoon naar buiten gegaan.het is per paard verschillend. Mijn paard paste het heel snel op. Ik voel me er ook heel veilig bij zo. We doen gewoon nog steeds alles, springen,crossed dressuur en buiten rijden.

Over de neck rope: ik doe altijd een neck rope. Om de Hals als ik ga rijden. Ik pak dan links de linker teugel en de linkerzijkant van de neckrope en rechts de rechter teugel en de rechter kan van de neckrope. Als je dan stuurt met de neck rope, kan je hem met de teugel bijsturen, zodat hij snapt wat je bedoelt.

Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt! :) Lekker lang ook :j

janahxginger

Re: neckrope en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 23:06

eerste keer om te kijken hoe hij reageert, geen negatieve reacties. alleen opbouwende :D
het ging super! :)
Afbeelding

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:35

Ik zou zelf wel een zadel opleggen en minder druk op de teugels. Paard naar onder de ruimte geven en dan oppakken, gewoon dressuurmatig rijden.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 12:42

xSlvna schreef:
Ik zou zelf wel een zadel opleggen en minder druk op de teugels. Paard naar onder de ruimte geven en dan oppakken, gewoon dressuurmatig rijden.

Zadel was bij de zadelmaker :)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 12:43

De foto was eigenlijk toen ik er net opzat in de wei :)

pauline1833

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:01

Een vriendin van mij heeft mij daarbij geholpen omdat zij daar al wat meer ervaring mee heeft. Ik had gewoon een touwtje om zn nek gedaan en in de longeercirkel erop gaan zitten. Een beetje sturen in de stap en halthouden. Ging echt super en hij snapte het na 15 minuten al! Gewoon gegalopeert en gestapt en draf en dat allemaal kleine stukjes doen. Ik wilde daarna ook bitloos rijden maar dat is niks voor hem, hij luistert er niet zo goed naar maar ik probeer wel door te zetten! nu een touwhalster besteld met teugels en neckrope en dan maar kijken wat hij doet.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:04

pauline1833 schreef:
Een vriendin van mij heeft mij daarbij geholpen omdat zij daar al wat meer ervaring mee heeft. Ik had gewoon een touwtje om zn nek gedaan en in de longeercirkel erop gaan zitten. Een beetje sturen in de stap en halthouden. Ging echt super en hij snapte het na 15 minuten al! Gewoon gegalopeert en gestapt en draf en dat allemaal kleine stukjes doen. Ik wilde daarna ook bitloos rijden maar dat is niks voor hem, hij luistert er niet zo goed naar maar ik probeer wel door te zetten! nu een touwhalster besteld met teugels en neckrope en dan maar kijken wat hij doet.

Ik ga na da examens ook een touwhalster bestellen en neckrope etc. Maar als ik goeie punten heb betalen mijn ouders het en anders moet ik het zelf betalen.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 14:08

Eens een update van hoe het gaat, het kan natuurlijk altijd beter :)
Onlangs eens een kleine wandeling bitloos kunnen maken *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In augustus hebben we ook eens bitloos gesprongen.
Opbouwende commentaar is welkom ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:38

over het bitloos kan ik niet veel zeggen. Maar je zit erg met je gewicht naar achter en in een stoelzit.

Overigens, leuke voor dit topic:

Niet alleen bitloos mennen, maar, jawel, hoofdstelloos/leidselloos mennen! Onderstaand is een plaatje uit 1860. De paarden werden enkel met een 3 meter lange zweep gestuurd

Afbeelding

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 18:16

Bedankt voor de tips! Mn houding is een echte ramp...Vooral bij strekken. :)

Die foto vind ik wel erg leuk!

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 01:18

Wauw! Dat hoofdstelloze mennen wil ik met mijn paard ook proberen!

Nee geintje, dat gaat me echt nog wat te ver.