Oefeningen met Introvert Left brain paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jos_1

Re: Oefeningen met Introvert Left brain paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:22

"even goed aanpakken" lijkt het devies van velen :(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:24

Zelfs als dat niet je instelling is. Ik weet namelijk wel hoe ik er mee om moet gaan en kan mensen met zo'n paard goed helpen in het grondwerk, maar ik zou het nooit bewust opzoeken. Tref ik weer zo'n paard zou ik die ook weer verkopen. Ik snap dus wel dat het lastig is daarvoor iemand te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:57

Ik begrijp dat ook wel Sizzle.
Zelfs mijn lesgeefster zegt dat dit soort paarden niet altijd even aantrekkelijk is voor iedereen.
Het moeilijke is ook zo dat hij super goed kan bewegen en hij best leuk kan lopen onder het zadel.
Maar dat maakt gelijk dat veel snel denen dat hij wel kan dressuren.
En juist dat vind hij saai.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:05

Hier ook iemand met een Lbi. Ik doe nog weinig grondwerk, dus ik haal veel uit jullie tips!
Nu ben ik precies hetzelfde, dus daarin passen we wel bij elkaar. Trainingen houd ik altijd kort. En idd wat jullie zeggen dat ze met weinig signalen dingen laten merken.
Zo kan ze in de training bij een moeilijke oefening ineens explosief worden op alleen een stemhulp, terwijl ik andere keer drie keer de hulp moet geven voordat ze iets doet.

Verder vind ze mennen niet zo leuk en rijden wel, nouja dan mag ze lekker rijden.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 08:26

Het explosieve hoort niet bij LBi, dan heb je echt een andere horsenality op het moment. In ieder geval "extrovert".

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:49

Bhriseis schreef:
Osmo, wat grappig, de mijne is ook zo veel dapperder onder het zadel. Alsof ze zich dan haast verantwoordelijk voelt voor de ruiter, en er haar beste beentje voor zet? Ik mag ohz ook echt vertrouwen op haar intelligentie en inschattingsvermogen: als iets geen goed idee is om te doen, zie ik haar oortjes extra gefocust staan en doet ze het niet. We oefenen nu in rijden met mijn 3jarige als handpaard. Vraag ik een oefening waarbij zij blijkbaar weet dat mijn driejarige zou durven klieren, zegt ze duidelijk: nee baas, ik begrijp wat je vraagt, maar dat is geen goed idee. Dan geef ik haar een schouderklopje, want zo'n eigen inbreng apprecieer ik helemaal <3

De mijne hetzelfde, onder het zadel heel braaf en meedenkend, heeft ook altijd gelijk door wat ik van haar wil (probeert onder moeilijkere oefeningen soms heel stiekem uit te komen :+ ) maar met het grondwerk dan weer iets moeilijker te motiveren.. dan is het al snel saai :P

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:58

arans schreef:
Hier ook iemand met een Lbi. Ik doe nog weinig grondwerk, dus ik haal veel uit jullie tips!
Nu ben ik precies hetzelfde, dus daarin passen we wel bij elkaar. Trainingen houd ik altijd kort. En idd wat jullie zeggen dat ze met weinig signalen dingen laten merken.
Zo kan ze in de training bij een moeilijke oefening ineens explosief worden op alleen een stemhulp, terwijl ik andere keer drie keer de hulp moet geven voordat ze iets doet.

Verder vind ze mennen niet zo leuk en rijden wel, nouja dan mag ze lekker rijden.

Gelijk een hele snelle reactie op bepaalde hulpen (zoals te krachtig aangalopperen) ken ik ook wel een beetje, voor mij een teken dat ze dan eigenlijk te veel haar best wil doen (wil het te goed doen)... wat ik dan doe is haar even stil zetten.. haar even zeggen dat ze helemaal niet zo hard hoeft te werken en zichzelf zo hoeft te vermoeien.. werkt als een trein..

Tenzij je paard natuurlijk de bak door racet en alle kanten uit bokt... dan is ze idd meer het extroverte type :+

En het ligt vaak ook aan de oefening, die van mij kan bijvoorbeeld een beetje rennerig worden op de volte of als ze moe is, maar dat is dan eerder een kwestie van onbalans....

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:08

Exact Loba, zo gaat het met de mijne ook!

Een plotse explosie kan hier ook wel eens voorvallen. Als paardlief écht gemotiveerd aan het bewegen is en er lol in heeft, maakt ze regelmatig een flinke bok uit enthousiasme. Maar als ik al een paar signalen heb gemist of genegeerd en toch iets durf eisen, durft ze ook bokken uit protest. Om vervolgens onmiddellijk toch te doen wat ik eis, maar met een nors hoofd, zodat ik zeker weten begrijp wat ze er van vindt :+

Het verschil met mijn andere paarden is dan weer dat haar energie-uitbarstingen dan wel zeer fel zijn, maar van zeer korte duur. Ook tijdens het spelen met de andere paarden: eens ze begonnen is maakt ze hele flinke en gekke sprongen, maar ze houdt er ook al gauw mee op, terwijl de rest nog een tijd verder galoppeert.

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:00

Mijn paard is ook LBi. Het is zeer moeilijk werken met hem soms omdat hij echt niet met teveel druk om kan. Hij is heel onzeker en klapt ook heel snel dicht.
Wij doen vooral vrij werk, wat ook heel goed is voor onze connectie. We doen dan vooral leidoefeningen. Ik zorg ervoor dat er bv. een sprongetje in de piste staat, zodat hij een beetje 'uitdaging' heeft. Ik moet heel voorzichtig met hem te werk gaan. Als ik hem teveel push of teveel druk geef, dan gaat hij lopen (dit is gewoon wegstappen van mij). Ik laat dit ook toe en geef hem dan even rust. Zo bouwen we elke keer opnieuw op. Het is dus echt heel rustig aan op de grond. Onder het zadel is hij heel vooruit en hij doet dit ook echt graag, maar ik moet echt heel goed oppassen dat ik niet teveel vraag (bv als hij iets stressy vind dat ik zijn signalen opvang en hier mee stop i.p.v. door te blijven pushen). Ons leerproces is nog maar pas begonnen, dus meer oefeningen heb ik voorlopig nog niet, maar ik zou vooral aan de connectie werken en vrij werk is daar echt ideaal voor, zo kan je paard ook zelf beslissen wanneer de druk teveel is voor hem.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:38

Bhriseis: haha klopt, als mijn merrie ergens van schrikt herstelt ze zich ontzettend snel.. bokken uit protest doet ze eigenlijk nooit..

Maurice: veel druk werkt bij deze paarden inderdaad averechts.. als ik bijvoorbeeld aan het werk ben met mijn paard met een spannend voorwerp zal ze er niet van wegrennen, maar ze kropt echt alles op.. En rust werkt inderdaad het beste met zulke situaties..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:45

Leuk om jullie reacties te lezen.

Bhireis Die van mij is niet perse dapperder onder het zadel juist het tegenover gestelde.
Maar ik kan wel prima met hem alleen naar buiten, het eerste stuk loop ik dan omdat dit eerste stuk echt eng is en stal gewoon veiliger aanvoelt.
Maar een eind van stal kan ik opstappen en bij enge dingen staan we dan ff stil tot hij weer ontspant en dan gaan we verder.

Zodra ik voor hem uit ga dan volgt hij eigenlijk wel.

Gisteren in de na middag tegen het begin van de avond even lekker getut met mijn LBI. Uitgebreid hem lopen poetsen en owh wat vond hij dat lekker.
Flink lopen rossen op zijn kriebel plekjes en hij wees ze maar al te graag aan.
Na het poetsen richting de paddock waar we een paar minuten over hebben gedaan want hij hoorde de sproeier die in de rijbak stond welke aangrenzend aan de paddock zit.
Ik dacht we gaan gewoon naar de paddock maar ik ga hem niet dwingen. Ik ben aan het einde van het touw gaan zitten op een opstap krukje en ik liet hem lekker staan kijken.
Uiteindelijk vond hij het blijkbaar wel genoeg en kwam hij naar mij toe waarop ik hem een lekkere kriebel en een snoepje heb gegeven. Toen was het ook klaar en liep hij gelijk mee naar de paddock.
In de paddock zijn we steeds wat dichter in etappes naar de sproeier toe gegaan en hij volgde mij steeds braaf.
We zijn gegaan tot het draad waar de druppels over ons heen gingen en hoewel hij het wel spannend vond bleef hij netjes naast mij staan.
En toen ik lekker niks aan hem vroeg en daar gewoon bleef staan ging hij zich ontspannen en heb ik hem weer wat lekkers gegeven. Vervolgens naar het midden gegaan en daar opgestapt.
Geen zadel maar een padje en een singel en dat zat best lekker. Zo hebben we een hele tijd wat stil gestaan want nu ik zo op hem zat was alles weer ff anders en dus spannend.
Ik heb niks gevraagd en ben gewoon lekker chill gaan zitten. (Als een zak aardappelen hi hi hi).
Toen zijn hoofd zakte heb ik hem gevraagd naar links te wenden, zodra hij dat deed gelijk druk van het touw en belonen door te aaien en hem lekker te kriebelen.
Zo heb ik dat 2x keer herhaald en afgewisseld naar rechts. Ging best goed, hij had dat best snel in het snotje.
Ook achterwaarts door beide kanten van het touw op en neer te laten gaan en dat moest ik de eerste keer zo ver laten komen dat ik echt aan het schudden was maar gelijk bij 1 pas achterwaarts gelijk ontspanning en half om zijn hals heen hangen om hem uitgebreid te aaien.
Vervolgens twee tot drie keer herhaald en hij reageerde steeds sneller. Wederom steeds flink belonen. Hij is echt heel slim en ik wordt er weer in bevestigd dat hij ook echt gevoelig is.
Van echt rijden was geen sprake op 1 rondje stappen in de paddock na maar ik ben zo onwijs tevreden met hoe hij zo heerlijk ontspannen was dat ik zo wel de hele avond op zijn rug kan zitten.
Lang verhaal maar kon het dan ook niet beknopt houden.

De dinsdag was ik ook met hem aan het grond werken in de paddock toen de stalhoudster de sproeier aan zette, vond ie dood eng.
Toen was hij echt extrovert en dan kun je gewoon niet met hem werken.
Ik vond het toen erg lastig om hem te laten ontspannen ook omdat er een boel andere mensen op stal waren en dan voel ik mij onzeker.
Ja en dat voelt hij :j

Owh wat ik ook echt heel grappig vind is dat als ik voor mijn LBI uit ga en ik span mijn kaken te veel als ik mij omdraai naar hem dan gaat hij echt niet komen.
Zodra ik dan ga lachen naar hem dan gaan de oortjes naar voren en dan komt hij naar mij toe.
Ik moet dan alleen maar meer lachen want dan kijkt hij zo ontzetten leuk.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:32

Ze zien alles in je lichaamstaal, grappig he hoe klein het allemaal is. Bij extrovert is dat dan RB of LB?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:27

Ik heb even gekeken naar het schema en hij is dan Rigth brain extrovert.
Het gaat hem om zijn veiligheid, hij is dan onzeker.
Ik vind het dan wat lastig om te bekijken wat ik op zo'n moment kan doen.

Dinsdag was hij dus enorm kijkerig, zijn hoofdhouding is dan hoog en hij moet dan alles zo'n beetje in de gaten houden.
Volgens mij is hij op het moment dat hij heel erg kijkerig is en de omgeving zo'n beetje afstaart dan Rigth brain Introvert?
Ik wacht dan eerst maar want als ik hem dan wat ga vragen dan wordt hij rennerig.
Ondanks dat hij dan rennerig wordt is de uitbarsting minder heftig als bijvoorbeeld bij een meer bloederig type paard maar wel overduidelijk Right brain extrovert!. Hij is een kruizing tussen een Groninger en een Gelders paard.

Op het moment dat de aandacht dan naar mij toe kwam heb ik circling game in stap aangeboden en dan een 8tje en dat lag hem het beste.
Daarmee was hij in beweging, had hij uitdaging.
Gewoon circling game op een ronde in stap ging nog wel maar zodra ik meer vroeg als bijvoorbeeld draven dan bouwt hij in een fractie van een seconde zoveel energie op dat hij niet meer let op mij.
Ik weet dat ik dan alweer wat signalen heb gemist :o .
Hij is dan volgens mij weer RBE.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:50

Gebruik de horsenalities om je tactiek te bepalen, maar plak niet te fanatiek stickertjes. Of hij RB e of i is, of LB on adrenaline maakt niet uit. Het gaat erom hoe je erop reageert. Wachten helpt, achteruit soms ook. Alles met achterhand omzetten helpt om uit rbe te komen, zeker figure 8. Dat is een betere optie dan cirkels, want die kan je zonder na te denken rennen. Falling leaf helpt ook net als sideways als de energie iets minder is maar je voorwaarts gelijk weer in rbe komt.

Als je het gevoel hebt datje bij vooruit een uitbarsting krijgt, vraag dan achteruit of opzij :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:27

Ik vind dat schema sowieso veel te beperkt en eigenlijk nergens op slaan :+
Ik heb ook een paard dat blijkbaar mid-brain (niet links en niet rechts) is aangezien ze wel heel rustig en tolerant is, maar niet perse dominant en ook snel onzeker, en daarnaast sommige momenten introvert is (als iets nieuw is) en op andere momenten enorm extrovert (als weet wat van haar verwacht word).
Mijn andere paard zou je wel echt in een left brain extrovert hokje kunnen plakken. Maar er zijn zoveel combinaties mogenlijk dat je het hooguit als leidraad moet zien als je nog niet veel ervaring hebt met verschillende karakters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:31

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:30

He wat waardeloos.
Maar was deze niet van je zus? Of ben ik in de war?

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:46

Osmo: wat vervelend :( ik wens je veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:18

Sizzle omdat ik eerder de zorg van een paard van mijn vader op mij had genomen had ik Os aan mijn zus gegeven met de gedachte dat hij zo in de familie kon blijven.
Echter heeft mijn zus hem ongeveer begin dit jaar aan mij terug gedaan omdat ze het financieel niet meer kon dragen.
Ik heb hem terug genomen en twee leasers gevonden.
Helaas zijn die nu gestopt en omdat ik het financieel niet alleen kan dragen heb ik de keuze moeten maken om een advertentie te moeten zetten.

Loba bedankt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:20

Oh dat maakt het extra zuur. Sterkte :(:)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:42

Hè wat erg TS! :(:)

Wel een hele mooie en eerlijke advertentie :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:25

Bedankt Bhriseis :o .

Ondanks een naderend afscheid heb ik gisteren wel lekker gewerkt met mijn LBI.
Het is dan ff struisvogelpolitiek (kop in het zand steken en mijzelf voorhouden, het is er niet :') )
Ik had een pad op zijn rug en heb lekker met hem rond gestapt in de paddock.
Eerst vanaf de grond wat oefeningen gedaan en daarna er op.
Hij reageert goed op drijvende aanwijzing richting zijn borstkast maar als ik zijn achterhand probeer om te zetten met drijvende aanwijzing dan gaat ie vooruit i.p.v. opzij :+ .
Ik weet dat ik ergens niet duidelijk genoeg ben of het verkeerd aangeef.
Maar er komt iig een reactie dus dan ben ik al heel tevreden, toch geef ik geen beloning en vraag opnieuw en negeer gewoon dat het niet ging zoals de bedoeling.
Zo merk ik ook dat de rust en de energie laag blijft bij Os dus zacht blijven in je hulpen en negeren van verkeerd uitgevoerde opdrachten werkt voor hem goed.

Ik heb hem nu gestuurd met de stick door te drijven of te wel begrenzen.
Hier reageert hij dan eigenlijk iets beter op dan wanneer ik met de leadrope probeer te sturen.
De leadrope heb ik dan zo bevestigt als een teugel aan het touwhalster.
Maar goed het touwhalster is geloof ik ook niet voor het rijden maar meer voor het werken vanaf de grond.

Trouwens toen ik naar de paddock toe wilde was hij niet helemaal overtuigd.
Dus hup aan het einde van het touw steeds maar gaan zitten op het opstap krukje. En als ie dan toch besloot om naar mij te komen dan gaf ik hem wat lekkers.
Zo ben ik in 4 etappes naar de paddock gegaan.
Er waren ook mensen op stal die kwamen kijken bij een les van hun dochtertje, ze zagen Os zo staan en zagen mij zo aan het einde van touw zitten en vroegen zich af of hij niet wilde.
Ik legde uit dat hij nog niet helemaal overtuigd was en dat ik daarom maar wachtte tot hij wel overtuigd raakte.
Hun conclusie oh een paard met een sterk karakter, waarop ik zei yep eentje met een sterke mening :')
Maar door het hier gelijk geduldig aan te pakken is hij in de paddock met mij mee aan het denken i.p.v. tegen mij in te denken.