[AR] Marietje voor het eerst voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilaan

Re: Marietje voor het eerst voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:53

Heb niet veel verstand van mennen maar ik zie de menners onder ons altijd roepen dat er ten alle tijde iemand op de bok moet zitten omdat als je ernaast loopt je de pony nooit houd. En zelfs ik kan me voorstellen dat je niet wilt dat er een paard aan de kletter gaat met een kar erachter.

Jammer dat je alle adviezen in de wind slaat terwijl je bezig bent op een gevaarlijke manier. Jammer dat je dat niet wilt zien. Snap daarom de opmerking 'Jeugd van tegewoordig' wel. Haal er iemand bij die er écht verstand van heeft.

Mensen zeggen dit om je te helpen en het veilig te houden. Niet om te je te pesten.. Vat het ook niet zo op :) Het is niets persoonlijks, alleen adviezen om het voor jou, je paard en de omgeving zo veilig mogelijk te houden :)

sanne1992

Re: Marietje voor het eerst voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:01

Ook ik als beginnende menner, vind dit er toch niet veilig uitzien.

Ik snap heel goed dat jij je paard vertrouwd, en dus geen gevaar hier in ziet (had ik zelf ook altijd),
Echter het blijven paarden. Mijn eigen paard is tijdens het beleren gewoon een sloot ingelopen, op zijn rug beland, en rustig blijven liggen. Compleet uit het niets en tegen sturen of wat dan ook hielp niet (overigens heb ik hem professioneel laten beleren). Daarnaast heb ik ook meegemaakt dat een paard (die ik altijd heb gezien als het meest relexte paard, die nergens van schrikt) schrok op een men ritje buiten van een mooi sierlijk hekje, uitkomst. Paard springt om kar kiept, en de onder as doormidden.

Zelf met buitenrijden (is dan wel onder het zadel gebeurt) ben ik 2 keer binnen een half jaar van mijn paard afgevallen en afgevoerd. En ook ik vertrouw mijn paard.

Wat ik probeer te zeggen, en dit is niet negatief bedoeld, maar paarden blijven dieren, en blijven prooidieren en dus vluchtdieren. En hoe goed jij je paard ook hebt voorbereid hierop, het kan altijd mis gaan. Hoop voor jou dat dit nooit gebeurt, en dat jullie heel veel plezier hebben. Je hebt een super mooi paardje, en het zou zonde zijn als het hiermee mis gaat.

Daarnaast wil ik nog even zeggen, dat wij allemaal vanaf een beeldscherm dit zien, en jij er naast staat, op zit, of achter zit. Jij voelt je paard het beste aan, wij kunnen alleen maar advies geven.

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:05

Hallo,

Ik hoop dat het inmiddels goed gaat en dat je wat met de tips gedaan hebt!

Ik zelf heb eerst menlessen op een manege gehad om de kneepjes te leren kennen.
Verder ben ik heel erg vaak mee geweest op wedstrijd om te groomen.
Hierdoor leer je heel goed hoe je moet optuigen en hoe alles moet zitten.

Inmiddels heb ik 2 pony's.
Een is 3 1/2 jaar en ben ik aan het beleren. Hem heb ik al vanaf dat hij 1/2 jaar is. Hij is erg pittig en zelfs in de hand niet altijd te vertrouwen. Met hem hem ik eerst een jaar lang alleen maar lange lijnen gelopen. Toen kwam hij al heel vaak omhoog en trok van alles kapot. Op het moment dat dit goed ging in de bak ben ik lange lijnen in het bos gaan oefenen. Ik gebruikte ook toen een menbit en volledig tuig zodat hij daaraan kon wennen
Na 1 1/2 jaar heb ik het met een zeer ervaren iemand ingespannen. Ik op de bok zij er naast. Eerst regelmatig hetzelfde rondje in het bos. Daarna steeds wat langere stukjes op de weg, omdat hij dat heel erg eng vindt. Na een keer of 10 gingen we in draf. Met touw aan bit vast en mijn hulp rende ernaast mee. Inmiddels zijn we een half jaar verder en zijn we zover dat hij in stap steeds meer aan kan en draf gaat ook goed. Hij heeft inmiddels genoeg vertrouwen van mij om door te lopen.
Maar ondanks dit alles komt hij zodra het voor zijn gevoel te zwaar is of omdat hij schrikt en mede door zijn puberteit toch nog wel eens omhoog!
ik ben blij dat ik iemand met verstand mij helpt. Ik durf ook niet met hem alleen te rijden. Dat wil zeggen ik wil alleen diegene die me helpt erbij hebben en anders ga ik niet. Hierdoor duurt het wel veel langer alleen weet ik zeker dat het verantwoord is.
Mijn andere pony heb ik wekelijks les mee maar durf ik ook alleen het bos mee in.

Je kunt geen enkele pony en menner vergelijken.
Maar vergeet niet dat met de meest brave paarden de ongelukken gebeuren!

Heel veel succes met mennen!