Is dit een juiste manier om te longeren???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Is dit een manier om te longeren

NEEE super slecht
7 (8%)
nee
10 (12%)
Het is niet super, maar oke
24 (29%)
ja
26 (32%)
JAAA super goed
2 (2%)
Ik weet het niet
12 (14%)

Totaal aantal stemmen: 81

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:09

hwn schreef:
@Ibonn, dan heeft het ook totaal geen zin om te longeren, de bedoeling is dat het paard soepeler wordt in zijn lijf en lengtebuiging leert aannemen. Anders kan je straks onder het zadel alleen vierkanten rijden ipv cirkels. Bovendien kan je met kaptoom op die manier stelling vragen dat de binnenheup van het paard naar binnen komt, dus dat het paard al lengtebuiging neemt in stilstand, en dan vertrek je van daaruit aan de hand, en zo geleidelijk opbouwen naar longeerafstand.

Mij zal je toch niet overtuigen hoor, mijn mening over bijzets zal nooit veranderen, je kan iets niet losmaken door het vast te gaan binden. Wat anderen doen, daar kan ik niets aan veranderen, maar die dingen wil ik persoonlijk niet in mijn buurt.

bijzets moeten begrenzen,niet dwingen.Als je je paard opknoopt heb je er niets van begrepen.

hwn

Re: Is dit een juiste manier om te longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:20

Met longeren is het net als aan teugel rijden: paard zal vanzelf de juiste houding aannemen als ie daar klaar voor is. En ik heb nog maar zelden (of nooit) een paard gezien dat correct bijgezet was, de meeste worden zelfs achter de loodlijn teugel gezet (maar helaas is dat ook in het rijden de mode).

Je hoeft niet verder te proberen me te bekeren hoor, ben te oud geworden om nog te veranderen, heb daarvoor teveel gezien, gehoord en gelezen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:28

ik ben ook te oud om van mening te veranderen :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:39

ilovepuckk schreef:
Hallooo,

Ik zag laatst iemand longeren die zijn teugels had vast gemaakt aan dat lusje op je dekje waar je singel doorheen moet (de teugels gewoon aan de bit ringen). Het zat niet heel strak, maar zo vast dat het paard toch een beetje moest zakken met zijn hoofd. Ik vroeg me af of er meer mensen dit doen. Ik had het namelijk nog nooit eerder gezien. Het paard zag er trouwens wel ontspannen uit. Maar mijn vraag dus, denken jullie dat dit een juiste manier is om te longeren?

Hier nog een foto om wat duidelijker te maken, het halster was dan wel een hoofdstel.
[ Afbeelding ]
Spoiler:
mooi getekend toch
:')

Ik ben gewoon erg benieuwd :o

Een hulpteugel vastmaken aan een dekje zou ik zelf nooit doen als er wat te hard getrokken word ben je zo van je dekje af.
Longeren met hoofdstel ben ik ook geen fan van, ik gebruik zelf liever iets zonder bit, maar wat wel goed aansluit op het hoofd.
Verder longeren met een bijzet kan je paard net even die stimulans geven om de rug los te laten of de achterhand er beter onder te zetten en zeker bij paarden die erg scheef zijn of last van hun rug hebben daarbij kun je wachten tot je een ons weeg, maar die gaan echt niet loslaten uit zichzelf.
Te strak vast zetten is natuurlijk nooit goed, de houding moet wel aangenaam blijven.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:02

Ik denk dat ik ook maar is wat meer ga longeren en wat serieuzer. Ze loopt braaf der rondjes, met hoofdstel maar, veder nooit bijgezet. Ze loopt trouwens ook als een giraf met der nekkie tijdens het longeren. Ik denk nu ik zo hoor dat het goed is als training, dat ik hier met de eigenaar toch over na wil denken toch iets van een bijzet te gebruiken. Niet strak, maar om er niet met der hoofd zo hoog in de lucht te laten lopen, dat lijkt me ook niet goed voor der.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:04

Is ook niet goed inderdaad dan loopt ze niet ontspannen lijkt me en gebruikt ze haar rugspieren niet goed

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:05

klopt,rug wegdrukken is maar voor een ding goed...om kissing spines te krijgen.
Let wel op,alleen de laatste vijf minuten lichtjes bijzetten,niet te strak.En zeker niet langer dan vijf minuten.De rugspieren moeten eerst wennen.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:28

claudiadvx schreef:
Is ook niet goed inderdaad dan loopt ze niet ontspannen lijkt me en gebruikt ze haar rugspieren niet goed

Dat dacht ik ook al :(

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:29

geerke schreef:
klopt,rug wegdrukken is maar voor een ding goed...om kissing spines te krijgen.
Let wel op,alleen de laatste vijf minuten lichtjes bijzetten,niet te strak.En zeker niet langer dan vijf minuten.De rugspieren moeten eerst wennen.

Dankje voor je tip :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:20

Ibonn schreef:
chaaya schreef:

Flink overdreven :j longeren met correcte bijzetteugels is niet verkeerd, wat er op deze site ook beweerd wordt. Wel kunnen mensen fouten maken uit onervarenheid of onwil.

De grootste onzin is wel het gedeelte over de onder-en bovenkaak. Deze zitten aan elkaar vast en je moet maar eens proberen om om de onderkaak veel te laten bewegen tov de bovenkaak :roll: ze bedoelen wrs dat er met bit en longe meer kans is op kantelen waarbij het paard naar buiten kantelt omdat het met de mond het bit volgt maar niet in de nek/hals. Dit is juist met bijzetteugels te voorkomen en is de belangrijkste reden voor bijzetteugels !!

Als de bijzetteugels voldoende lang zijn, kan het paard perfect recht, in aanleuning en voorwaarts-neerwaarts lopen. Wil je intensiever werken, is de dubbele longe beter omdat je hiermee nog beter hulpen kan geven.

Dit is geen onzin. Misschien best zelf eens verdiepen in de logica van biomechanica. Een paard dat scheef is, kan je niet recht brengen met touwtjes. Dat komt vanuit het lichaam. Dat is een jaar trainen en wel op de JUISTE manier.
Als je tegen zo'n problemen aanloopt, moet je in feite nog niet eens longeren.
Longeren is niet simpel. Als je paard er nog niet klaar voor is, ga dan eerst grondwerken aan de hand op de circel, je hebt meer controle op het 'vormen' wat je in se met de bijzetteugeltjes wil gaan doen, aan de hand heb je meer voeling met de hals-en ruggewervels.
Dit is niet evident en hiervoor moet je je laten bijstaan door iemand met ervaring.

Het is absoluut vreselijke flauwe kul dat een bit beter werk dan een kaptoom, wel integendeel! Ik wou dit er even bijzetten want er zijn nog mensen die dit lezen! Een jonge mond is gevoelig, met een kaptoom kun je op een betere manier naar ontspanning en vorming van de juiste houding gaan werken omdat je niet in die mond zit te prutsen.

Aan de hand leer je perfect het paard z'n eigen lichaam 'dragen', geen duwende schouders of uitzwaaiende achterhand, want zo iets begint vanop de grond. Dit heet het vormen, jij boetseert zacht de juiste vorm en spanning in de spieren. Dit is serieus werken, vraagt veel inzet en ik vind het helemaal niet zo simpel, gelukkig zijn er trainers die erbij kunnen helpen, maar het is wél iets dat je verplicht bent naar je paard toe als jij beslist heb om op z'n rug te gaan rijden. Je krijgt er een gelukkig en gezond paard mee. Doe je dit niet dit boetseren naar juiste houding en aanspannen van het leren aanspannen van de juiste spiergroepen, dan komt er langzaam aan meer en meer belasting op de verkeerde spiergroepen waardoor je een paard krijgt dat blokkeert, vastzit en zelfs gaat manken door rug-en beenproblemen.
Enkele simpele testjes aan de hand volstaan al om de kwaliteit van de training te screenen en te zien of je goed bezig bent.

Het begint met de juiste focus (mind van het paard focust zich op de leider en volgt diens lichaamstaal), doel is ontspanning in de bovenlijn door het trainen van de juiste spiergroepen en last but not least de daling van het bekken, aanspannen van de buikspieren en de buiging in de achterbenen, waardoor de brug sterker wordt en de rug in staat is om een ruiter te dragen.
Dit kan je nooit bereiken door een paard rondjes te laten lopen aan touwtjes, zo simpel werkt het niet.
Wél door bewustwording en juiste inzicht in het hele proces, juiste timing, energie, gebruik van lichaamstaal enz....
Voor wie meer wil weten, dit is een uitzonderlijk leerrijke site:
http://www.jossy-reynvoet.com/academy-info