[AR] Sulky's in de mendurance

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

probabeest

Re: Sulky's in de mendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:59

Leuk!
Als ik die kleine van mij een beetje in conditie heb/hou zou ik het ook graag eens proberen

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:18

Ik heb de eper 4 daagse gedaan op mijn hca sulky met een pony van 90 cm/95 cm, op een hoog tempo (we waren echt niet aan het scheuren, maar we haalde iedereen in, ook omdat de pony's aangaven dit tempo graag te willen lopen).
Was echt prima te doen :j

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:22

Napie schreef:
Er is geen minimale stokmaat. Wel moet je in gedachte houden dat als je met kleintjes meerij je moet meerijden voor jezelf en niet voor de klassering. Je start namelijk in dezelfde groep als pony, s van 1.45.

Maar bij deze: als ik weer veel kleintjes heb komt er weer een miniprijsje net als afgelopen jaar!

Top!
Ik wil dan graag een keer mee doen, over welke wedstrijd heb je het in je laatste zin?

Zitten er ook nog eisen aan de sulky met wat er op moet zitten ed?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 03:03

Www.mendurancedfw.nl

ik moet nog even uitzoeken of er ook een driehoek en reflectoren op de sulky moeten

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:11

Dankje!
Want anders moet ik nog even gaan knutselen :)

Het lijkt me echt super leuk, ik ga zeker kijken of ik dan kan :D
En ik moet ook even kijken hoe het allemaal werkt, want het wordt voor mij dan de 1e keer dat ik mee doe.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:03

Ik hoor over de HCA meer goede verhalen dus zal zeker zo zijn. Maar een dergelijke tweewieler is er niet voor pony's van rond de 1.45, dan zit je in de jogcarts en die zijn echt veel minder comfortabel, in ieder geval als je het hebt over wat hobbeliger terrein is het niet te doen, vind ik dan, maar goed daar mag iedereen anders over denken natuurlijk.

Het lijkt me niet de bedoeling dat je doordat je gewoon draaft en door een kuil heenkomt van je sulky afstuitert. Dat gevoel krijg ik met mijn jogcart wel. Dus mochten we gaan starten, dan ga ik toch weer met mijn marathon wagen (en word dan voorbijgescheurd door A'tjes met HCA's :+ )

Bij endurance gaat het overigens niet zozeer om 'hard' alswel om de beste conditie --> goede hartslag en herstel, binnen een range van snelheid.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:17

Idd, je hebt een minimaal km/uur tempo en een max.
Is een goede regel :j

Haha VHU, zie je al stuiteren :)) Nee, lijkt me niet lekker, dan beter met marathonwagen. :P

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 12:32

Voor de grotere maten paarden zou ik ook een lichte marathonwagen als voorkeur hebben. Met mijn HCA heb ik wel ritten gedaan van 20+ km. Wel met stops. Ik moet ook nog zien hoe comfortabel ik het vind om 30 km non stop te rijden. Een marathonwagen is altijd comfortabeler en je kan wat meer meenemen. Ik moet nog kijken of ik iets kan verzinnen om iets mee te krijgen op de sulky. Fietstasje heb ik al. Dan nog kijken voor een bidonhouder. Groomteam op de groompleken is geen overbodige luxe. Het is natuurlijk vooral een ideale oplossing om pony in de kleine maat de kans te geven enkelspan te starten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:48

Dat is zeker zo Napie en ik denk / hoop dat de mendurance sport hierdoor een flinke impuls krijgt!

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:54

Ja voor de grotere pony's en paarden zou ik ook eerder voor een marathonwagen kiezen, ik vind een sulky ook eigenlijk alleen fijn bij de kleintjes (max 1.15). Er ook inderdaad voor het meenemen van spullen is een marathonwagen handiger.
Ik hing aan het rekje van mij sulky een tas (vrij lang, maar wel smal), werkte best goed.

Ik doelde ook meer op dit stukje:
VanHuisUit schreef:
.

Dus ik ben benieuwd naar ervaringen van 20km+ ritten op een HCA of eenzittertje en dan op tempo. Want dat is nog heel wat anders dan even een ritje van een km of 10/15 over de weg :7 en wat voor tempo er dan wordt gehaald, plus de hartslag dan daarna natuurlijk.
.

Maar dat heb ik denk ik verkeerd gelezen, want je bedoeld denk ik ervaringen achteraf?

Dat er een minimum/maximum snelheid aan zit is goed, daar had ik trouwens nog een vraagje over.
Want wanneer krijg je precies strafpunten?
Met de outdoor marathons heb je een minimum, maximum en ideale tijd. Daarmee raakte ik toen mee in de war.
Heb je dat nu ook, of alleen echt een minimum en maximum tijd?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:21

Voor pony's is de min snelheid in de impulsrubriek en klasse 1 7 km/u. De max snelheid is nu nog 12 km/u maar gaat ook in pilot omhoog naar 13 km/u. Dat is dus de gemiddelde snelheid over het hele traject. Heb je dus een traject van bijv 30 km en je doet er exact 3 uur over dan rij je gemiddeld 10 km/u. De max hartslag is 70 sl/min. Dit wordt geteld nadat je na de finish een km heb uitgestapt (mag je max een kwartier over doen) Indien je te hoog zit met de hartslag wordt er opnieuw geteld na 15 min. Die 15 min wordt bij je rijtijd opgeteld. De snelste die ook is goedgekeurd wint.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:22

Super bedankt voor de duidelijke uitleg! _/-\o_

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 02:08

Napie schreef:
Voor pony's is de min snelheid in de impulsrubriek en klasse 1 7 km/u. De max snelheid is nu nog 12 km/u maar gaat ook in pilot omhoog naar 13 km/u. Dat is dus de gemiddelde snelheid over het hele traject. Heb je dus een traject van bijv 30 km en je doet er exact 3 uur over dan rij je gemiddeld 10 km/u. De max hartslag is 70 sl/min. Dit wordt geteld nadat je na de finish een km heb uitgestapt (mag je max een kwartier over doen) Indien je te hoog zit met de hartslag wordt er opnieuw geteld na 15 min. Die 15 min wordt bij je rijtijd opgeteld. De snelste die ook is goedgekeurd wint.

Dat gaat dus nog wel wat anders dan bij de 'normale' Endurance. Maar is het echt mogelijk om met de mini's 20-30 km uit te rijden met zo'n snelheid? Ze moeten wel 3x zoveel passen zetten als een normaal formaat pony.. Laat staan een hogere klasse.
Napie heb jij met jouw shets heel veel meer moeten trainen dan normale Endurance pony's of valt dat wel mee?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 08:49

Ik weet niet of ik nu zoveel meer moest trainen als een endurancepaard. Grof gezegd reed ik in het seizoen toen ik klasse 2 en 3 reed ongeveer zo, n 30 tot 80 km per week verdeeld over drie trainingen met vooral veel weiderust ertussen door. Tempo rond de 12 km per uur. In de wedstrijden heb ik nooit onder de 10 km per uur gereden. Snelste wedstrijd was een klasse 2 met 12,8 km/u. Dit was dan wel met een dubbelspan voor de marathonwagen (incl menner en groom ongeveer 320 kg)
Ik rij nu met enkelspan met 120 kg totaal er achter.
De minimum snelheid kunnen de a tjes zeker halen. Ik denk oom zeker dat je vooral moet meerijden om het behalen van de afstand (to finish is to win) en de verbetering van je eigen resultaten. Zeker niet om een plek in het klassement. Want tegen een pony van 1,45 kan je niet op.

(Toen we het voorstelde op de vergadering gaf een ponymenner met een grote maat new forest aan dat hij dat niet eerlijk zou vinden omdat hij wel met marathonwagen en twee personen reed. Ik vroeg hem of hij serieus bang was dat ik hem zou inhalen... toen was hij ook wel om)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:58

Ik rij nu (niet als mendurance training, maar gewoon buitenritjes) met de sulky ong 10 km in ong een uur. Dan draaf ik bijna alles, vaak alleen ff instappen, in het midden max 500 stappen en stukje uitstappen). Maar dat zelfde rondje voor de marathon wagen zit ik op ong 7 km per uur gemiddeld.
Zelfde rondje met het 2span voor die zelfde marathon wagen gaan we naar de 11 km per uur.
Wel alles vlakke weg, we hebben hier niet anders.

Binnenkort maar eens met een mendurance rijder over leggen (haar dochter rijd mijn pony's) of ze me wat op weg kan helpen. Roos is wel toe aan een nieuwe carrière, met haar 13 jaar is ze nu al voor de 2e keer met pre-pensioen.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:46

Even een upje als het mag..

Is er al bekend of dit ook in 2015 wordt voortgezet, starten met sulky? Hoe zijn de ervaringen tnt?

Wil het volgend jaar gaan proberen, mits het natuurlijk wordt aangeboden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 13:05

Zoals het er nu naar uitziet leverd het allemaal geen problemen op en doen de pony's met de sulky's het hartstikke goed in de mendurance. Pony's die anders niet mee hadden kunnen komen, lopen nu zich prima in de prijzen zelf met de verhoging van de maximale snelheid. Ik verwacht dat we in november weer met de KNHS om tafel gaan om het 1 en andere weer vast te leggen in het reglement.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 13:07

Napie schreef:
De minimum snelheid kunnen de a tjes zeker halen. Ik denk oom zeker dat je vooral moet meerijden om het behalen van de afstand (to finish is to win) en de verbetering van je eigen resultaten. Zeker niet om een plek in het klassement. Want tegen een pony van 1,45 kan je niet op.

(Toen we het voorstelde op de vergadering gaf een ponymenner met een grote maat new forest aan dat hij dat niet eerlijk zou vinden omdat hij wel met marathonwagen en twee personen reed. Ik vroeg hem of hij serieus bang was dat ik hem zou inhalen... toen was hij ook wel om)

Inmiddels heb ik drie wedstrijden gereden en steeds nog moeten inhouden om de max snelheid niet te overschreiden. Gisteren wel gewonnen van een pony van 1,48 dus dat kan dus wel

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:07

Oke, goed om te lezen!

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 23:09

Wat een gaaf topic... dat ga ik morgen eens even op mijn gemak doorlezen..
Hoop dat ze de sulky's blijvend in het regelement gaan toelaten..

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:40

Dit wil ik in de toekomst ook met Caya. Ben er verder helemaal niet in thuis, zou wel eens een keer met iemand mee willen om het mee te maken... en dan natuurlijk gelijk wat uitleg te krijgen...

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:45

Je mag altijd met mij mee lopen hoor altijd leuk.

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:40

Leuk Laura, gaan we afspreken...