[AR] Mennen met ezeltje Iejoor

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:29

Wat leuk zeg :D , een ezel voor de wagen, dat heb ik echt nog nooit gezien!
Was het makkelijk hem te beleren?

Sandyislief

Re: Mennen met ezeltje Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:34

Ik vind Iejoor echt onwijs schattig!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:42

Wat een grappig gezicht :D Heerlijk dat je zo bezig bent met ezeltje! Echt schattig :D Hij kijkt er ook super blij bij

En met afstellen van tuig kom je er wel hoor, zou hem zelf idd dichter bij de wagen zetten, maar zo slecht zit het nu allemaal niet hoor ;-)

appeltje93 schreef:
Maar 2 uur voor de kar en dan zonder hoefijzers?
Ik weet niet of je hoofdzakelijk zandpaden of over geasfalteerde wegen bent gegaan, maar als je veel over geasfalteerde wegen rijdt lijkt het me wel nodig om hem op ijzers te zetten (ivm snel slijten).

Dat kan prima, dat half nederland nou zo bang is voor asfalt wil niet zeggen dat het ook werkelijk zo is. Ik men ook zonder problemen 2 uur en alleen maar asfalt ;-)

simodi schreef:
Maar je bitloze constructie is zo niet handig en niet fijn voor je ezel. Met de teugels zo aan de bakstukken kun je niet goed sturen en in noodgevallen is het ook niks.

Hoezo is het nou weer niet fijn voor het ezeltje? Ik denk juist dat de hulpen prima overkomen zo, bij zo'n kruislings ding met mennen vind ik de hulp voor 'links' en 'rechts' nogal verwarrend.
Ik denk persoonlijk in nood dat een simpel bitloos hoofdstel (dus zonder heftboom of 'gemene' inwerkingen, zoals sidepull en kruishoofdstel) sowieso geen ene moer uithaalt.

Voor de wagen over straat kies ik daarom sowieso voor onvriendelijke optoming (stang en scharen), rijd je de hele rit met lange teugels maar als er wat gebeurd heb je tenminste ook wat in handen.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:45

Wat ontzettend leuk een ezel voor de wagen :D
Heel veel plezier samen.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:15

Ontzettend leuk zeg! Wij hebben ook 2 ezels op onze boerderij maar men niet met ze. Ik men wel met mijn eigen tinkers.
Over het borsttuig, ik weet dat de halsaanzet vrij diep uit de borst komt dus wat je zelf al aangeeft pas op dat je de luchtpijp niet afknelt. Ik zou hem zelf dus niet een paar gaten hoger doen. Je zult zelf wel voelen waar de overgang van borst naar hals begint en daar moet hij liggen.

Lichtogen idd niet door de haken halen maar voor de stophaken leggen, daarmee zal waarschijnlijk ook de lengte van je strengen opgelost zijn.

Tsja, zweng stand, die zitten bij concour wagentjes wel meer bovenop het lamoen, lekker laten zitten zo, of je moet hem er makkelijk onder kunnen hangen.

Leuk bezig zo! Lekker doorgaan en wat betreft de hoeven, die zijn kneppelhard bij ezeltjes en kunnen heel wat hebben. Waar ze wel snel last van hebben is dat ze stijl afslijten, gewoon ff in de gaten houden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:21

Hee, nog iemand die een ezel inspant! Leuk joh! Vind het er best netjes uitzien, de aanmerkingen zijn al eerder gemaakt dus ik ga ze niet in de herhaling gooien.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:28

Hee wat leuk, we staan weer bij uitgelicht! Bedankt voor alles tips mensen, als het tuig weer helemaal goed zit gaan we nog eens een fotosessie houden!

Ik kreeg de vraag of het makkelijk was om hem te beleren? Dat is eigenlijk wel heel makkelijk gegaan ja.

Ik heb/had zelf ook nog geen verstand van mennen maar ik ben begonnen door iejoor het tuig om te doen en dan achter hem aan lopen en oefenen met sturen. Zo hebben wij vele kilometers gemaakt door het dorp en in de bak. We kregen wel veel bekijks als we door het dorp liepen! Daarna heb ik er een band achtergehangen die hij kon slepen. Ik ben er een
paar keer op gaan staan maar hij gaf geen kik. Toen werd hetwinter en kwam ik op het idee om er een slee achter tehangen en rer zelf op te gaan zitten. Heel veel sneeuwritjes hebben we toen gemaakt, door het bos, dorp of een parcours in de bak. Tot ik voor mijn verjaardageen kar kreeg, van dezelfde boerderij als weer iejoor vandaan komt en waar ik zelf nog 3x per week heen ga, en iejoor af en toe ook lekker meegaat en daar tussen zijn oude vriendjes magstaan. Ik kreeg dus een kar en iejoor gaf wederom geen kik. Na in paar rondjes in de bak vertrouwde ik hem helemaal dat het ons buiten ook wel gaat lukken. Mijn moeder hield m voorde zekerheid nog wel even aan een halstertouw buiten maara al snel konden we helemaal los. Wat een geweldig gevoel was dat zeg! We hadden tot nu toe alleen nog maar gestapt met het tuig, omdat als ik aan de hand ga rennen met iejoor, hij duidelijk laat merken datie dat NIET leukvindt! (snoekduik makenint zand en weigeren omhoog te komen, echt ezelgedrag dus!) toch proberrde ik het een keer toen ik gewoon achterhet tuig liep,en hij deed het met zn oortjes naar voren! Ik denkdat hij heel graag vooropwil lopen tijdens het draven, want aan de hand doet hijnog steeds zo opstandig. Ondertussen lan hij srappen endravenals ik dat vraagen we zijn bezig met de galop.
Tot zover dus het beleerverhaal :P sorry voor de vele typfouten maar zit in de trein op mn mobiel dit hele verhaal te typen

slee achter te hangen, ook geen enkel probleem. Hele sneeuwritjes hebben we doorhet bosgemaakt
Ik hwb/had

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:34

Volgens mij heeft ie er echt plezier in, lekker de oren naar voren. Leuke foto's!

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:47

Ik denk trouwens dat mensen zich ook wel vergissen dat met een ezel of pony/paard mennen hetzelfde is. Met mijn paard zou ik bv ook noit bitloos gaan mennem, dat zou ik doodeng vinden! Maar ezels zijn geen vluchtdieren en stoppen als ze iets eng vinden of schrikken, en gaan eerst de boel eens goed analyseren. Ik blijf daarom wel gewoon bitloos mennen met iejoor, hij zal er niet snel (zeg nooit nooit) in blinde paniek vandoor gaan. En als dat wel zo is kab ik hem heel makkelijk terughalen met mijn stem , en we rijden daarbij meestal in rustig buitengebied.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:59

Wat leuk dat je ment met Iejoor!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:34

Wat ziet dat er leuk uit!! :) ik heb zelf mijn eigen shetlander beleerd en herken heel erg de dingetjes die jij nu ook nog niet zo goed weet haha. ik heb toen ook veel uitleg gekregen via bokt :D

Ik denk dat dat bitloos mennen zo prima kan idd met je ezeltje, ezeltjes zijn zoals jij ook al zei totaal andere dieren dan paarden. ze reageren heel anders op situaties haha :+

Heb je er wel eens problemen mee gehad dat hij iets echt vertikte te doen? hahah :o

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:42

Ik probeer ook absoluut niet te zeggen dat je met bit moet gaan mennen. Mijn tip is wel om te kijken voor een echt degelijk bitloos hoofdstelletje, zo de teugels aan je bakstukken is niet veilig.
Bakstukken zijn daar simpelweg niet voor gemaakt :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:49

Niks mis met bitloos mennen, ook niet met blootvoets over de weg gaan. Ik doe ook beide met mijn pony.

@ Appeltje93: Blootvoets maak ik vele kms over het asfalt, dat kan prima hoor, paarden/hoefachtigen komen eigenlijk uit rotsachtige gebieden dus kunnen ze (met de juiste bekapping) prima hebben. Ijzers heeft, zeker op het harde, allerlei nadelige effecten zo geeft het hele erge schokken door in het been, niet prettig om mee op het asfalt te rijden.

Wat bitloos betreft, ik zou wel kijken voor een andere optoming. Er zijn geen sidepull optomingen voor het mennen op de markt, dit omdat sidepull gewoon niet zo goed werkt voor de wagen. Ohz hou je ook je hand van de hals af, dit kun je bij het mennen niet doen (dat heeft iig totaal geen effect). Daarom een kruislingsysteem want dit werkt, ook voor de wagen, heel erg goed. Ideal heeft een bitloze neusriem met kruislings systeem wat heel prettig werkt. Ik merk zelf hiermee geen enkel verschil met of zonder bit.

(@ Toydoll) Dat een paard/ezel een onbestuurbaar monster wordt zodra het bitloos voor de wagen (of ohz) wordt gezet is onzin. Ook als er iets gebeurt kan je nog net zo goed remmen als met bit. Ponylief heeft aan de lange lijnen al eens erg enthousiast naar stal willen gaan, maar had nog net zo veel controle over hem bitloos als dat ik met bit had. Dus dat je in nood meer te zeggen hebt met bit dat klopt niet, maakt niks uit.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:50

Safiera schreef:
Ik probeer ook absoluut niet te zeggen dat je met bit moet gaan mennen. Mijn tip is wel om te kijken voor een echt degelijk bitloos hoofdstelletje, zo de teugels aan je bakstukken is niet veilig.
Bakstukken zijn daar simpelweg niet voor gemaakt :)

Dan bedoel je dat meer in de zin dat ze kunnen afbreken?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:53

Scheuren, afbreken, verschuiven, uitrekken, noem maar op ;)

Of een sidepull wel of niet kan voor de wagen wil ik me niet mee bemoeien. Als er maar een optoming wordt gebruikt op de manier zoals hij bedoeld is.

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:54

Geweldig wat een leuke combinatie!!! Smile van je topic! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:56

Ik vind Iejoor zo'n leuk ezeltje!

Wbt het hoofdstel, ik weet dat het lastig is om passende dingen te vinden voor ezels (ze hebben toch een afwijkende maat) dus misschien is het een idee om iets op maat te laten maken? Zo heb ik een kaptoom op maat laten maken voor een van de ezels hier, dat is anders niet te vinden in de juiste maat.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:59

Oh wat ziet dat er leuk uit!
Blootvoets is geen probleem, zolang je het in de gaten houd en hij juist bekapt word.
En tja, ik zou persoonlijk een bitloos hoofdstelletje aanschaffen want bakstukken zijn hier inderdaad niet voor gemaakt. Maar dat is wat ik persoonlijk zou doen, ieder zijn ding :)

Ondanks dat je dingetjes nog niet weet ziet het er superleuk uit!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:05

Ahhh, een topic over een ezeltje, daar moet ik natuurlijk even op reageren <3
Wat een leukerd heb je!
Heb zelf (als kind) met m'n vriendinnetjes jarenlang voor een ezel gezorgd, wij deden er werkelijk alles mee en maakten elke weekend urenlange ritten met het wagentje :)
Dat zag er allemaal lang niet zo netjes uit als dat van jou (zelfgeknutselde kar en tuig was een bij elkaar geraapt zootje).
Wij reden ook zonder kleppen, maar wel met een gebroken trensje. Onze ezel was nogal een pittige en is er wel een aantal keer tussenuit genaaid, en niet te zuinig ook! Dus dat van stilstaan als ze schrikken gaat toch niet altijd op ;) Maar jij kent jouw ezeltje zelf het beste natuurlijk.
De onze ging trouwens ook gewoon liggen met kar en al, als ze het zat was :') Fijn, op een smal fietspad haha

SterreDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:09

Aaah! Wat een schatje! Ook echt een super leuk filmpje! Xxx

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:18

Fiffill schreef:
Ik vind Iejoor zo'n leuk ezeltje!

Wbt het hoofdstel, ik weet dat het lastig is om passende dingen te vinden voor ezels (ze hebben toch een afwijkende maat) dus misschien is het een idee om iets op maat te laten maken? Zo heb ik een kaptoom op maat laten maken voor een van de ezels hier, dat is anders niet te vinden in de juiste maat.

de bitloze neusriem van ideal valt (zover ik kan zien) prima aan dit hoofdstel vast te maken.

Overigens vraag ik me af ts of je de moeite moet willen steken in het aanpassen van de lengte van het lamoen etc. Want die wielen hebben nou ook niet bepaald een zeer hoge veiligheidsstandaard. Die knakken heel makkelijk om, zijn ook nog eens geroest zo te zien, wat de veiligheid ook niet ten goede komt. Misschien eens kijken voor een ander, beter passend wagentje?

britneyvlekx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:20

wat een schatjee <3

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:53

Als ik jou was zou ik eens kijken of je je wagentje niet in kan ruilen en een leuk tweewielertje kopen. Het lamoen past niet en het zal best wat moeite kosten om dit goed te krijgen, bovendien is een concours achtig wagentje imo ook helemaal niet handig als je recreatief wil mennen met een groen paard, die dingen zijn bedoeld voor in de ring en niet sterk, stabiel en geveerd genoeg om fijn mee over de weg/door het bos te rijden over het algemeen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:00

Ik had voor het hoofdstel van ons ezeltje de kopstukken en bakstukken van verschillende maten hoofdstellen gecombineerd tot een werkbaar en passend geheel. Vond het lastiger het tuig zelf helemaal passend te krijgen, omdat een ezel toch een heel andere bouw heeft dan een pony. Heb heel wat gaatjes bij moeten prikken in elk geval.

Ezels slaan inderdaad niet zo snel op hol, ze vluchten niet. Je kan een ezel dus prima bitloos beleren want sturen kan je ook op andere manieren en een rem heb je bij een ezel in de regel niet echt nodig, en een noodrem al helemaal niet. Sowieso gebruikte ik bij de ezel iets andere hulpen dan bij een paard/ pony, aangepast op zijn wezen en manier van denken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:04

Dat ezels niet gaan rennen is niet helemaal waar, ze zullen het miss minder snel doen en ook niet zo ver doorgaan maar het kan wel degelijk (ervaring mee :+ ) Verschilt natuurlijk heel erg per ezel, al zullen de meesten eerder stil gaan staan. Als ze plotseling schrikken kunnen ze best vooruit schieten maar echt op hol slaan zal idd niet zo heel snel gebeuren. Het ligt gewoon aan je ezel, de een is pittiger dan de ander.