Jonge hengst van 1,5. Wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Jonge hengst van 1,5. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:46

fatixgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:54

hee kaily !

zoals op FB , lekker grondwerk doen , lekker tutten , borsteltje overheen , zo en nu lekker losgooien , een wandelingetje is ook leuk voor ze leren ze het verkeer kennen.
je weet dat Goldy ook 1,5 is maar nu alleen nog lekker tut met hem door zijn diepe snee in zijn kootholte :( en boxrust heeft.
maar zeker niet te veel wandelen ! Goldy is nu zo sterk geworden dat ik hem ook al niet meer kan houden. sterker dan dat hij over een paar jaar zou moeten zijn!

maar doe je dan ook is wat anders met hem?

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:04

FatiPiro schreef:
hee kaily !

zoals op FB , lekker grondwerk doen , lekker tutten , borsteltje overheen , zo en nu lekker losgooien , een wandelingetje is ook leuk voor ze leren ze het verkeer kennen.
je weet dat Goldy ook 1,5 is maar nu alleen nog lekker tut met hem door zijn diepe snee in zijn kootholte :( en boxrust heeft.
maar zeker niet te veel wandelen ! Goldy is nu zo sterk geworden dat ik hem ook al niet meer kan houden. sterker dan dat hij over een paar jaar zou moeten zijn!

maar doe je dan ook is wat anders met hem?

Haha heaay Faat.

Jaa inderdaad. Dat is precies het geen waar ik mee bezig ben.
Losgooien dan nu elke dag, zolang mogelijk, omdat hij natuurlijk niet de weide opkan.
Wandelen, dat doe ik nu een keer in de week. Kan hij het rustig op zich innemen. Ben blij dat jij zelf wel de situatie kent.

Ik ben door fb zo door de war gebracht, en dan die meid bij ons op stal ging allemaal zeggen dat het geen kwaad kon. Jaa toen moest ik het toch voor de zekerheid even vragen hier.

En het longeren, dat doe ik alleen als de eigenaren hem weer eens willenzien lopen. Meestal nog zonder lijntje ook, want heb maar 1 x met de lijn gelongeerd. En volgens mij weet jij ook hoe klein de bak bij ons is, naja, het is gewoon een soort longeer bak hahaha

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:12

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:35

Het bit veroorzaakt gevoelige mondhoeken ofzo, omdat de mondhoeken nog zacht zijn bij jaarlingen. Tenminste dat zegt de vrouw waarvan ik mijn jaarling heb gekocht. Dus ik denk dat een bit sws nog niet goed is. Zelfs niet voor die merrie. Tuurlijk heb je meer gezag, maar wil je dat werkelijk krijgen door een bit..
Lekker gaan grondwerken met een touwhalster, reageren de jonge hengstjes hier goed op en het is toch scherper als een halster. Toch oppassen.. want scherper betekend niet beter en kan ook gevaarlijk zijn.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:41

Ik vind het prima wat je nu doet :)

Die van mij is ietsje ouder, heeft een stal met paddock dus gewoon uitloop en gaat elke dag zo'n anderhalf uur in de bak. zo'n 2/3x per week doen we 5 minuutjes grond werk als ik haar uit de bak haal. Meelopen, achterwaarts, zijwaarts, reageren op druk dus en 1x per week lopen we een rondje van +- 30 min (vaak minder) en volgens mij is dat voldoende voor zo'n jonkie.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:51

Met mijn toen twee jarige hengst ben ik altijd lekker gaan poetsen en truttelen, hij vondt het altijd super leuk om wat met je te doen, dus gingen we naast lopen leren, stoppen als ik stop, lopen als ik loop. Achteruit zetten. Zijn hengsten gedrag was nog niet te bekennen. Ook deed ik een dekje op en haalde ik hem weer af, maar geen zadel en hoofdstel. Hij stondt 24/7 buiten met een andere hengst.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:39

Als hij braaf is mee gaan wandelen. Lange rechte stukken (mits je het opbouwt) zijn prima voor zo'n beestje, doet er ook veel indrukken mee op.

Mijn hengstje is nu ruim anderhalf, die loopt sinds dat ie 8 maanden oud is naast de fiets, niet dagelijks (maar goed die staat dan ook met vriendje op paddock, een jaarling hoort naar mijn mening niet 24/7 op stal te staan)
Maar die kan zeker wel uur fietsen hoor. Zolang het maar overwegend rechtuit is en geen zware ondergrond.
Ook doet ie veel grond werk (basis dingen en onbelaste vrijheidsdressuur dingetjes), poetsen en tutten bijna dagelijks. Die is in omgang heerlijk rustig :)