Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:57

Morganlefay schreef:
Steffiee_ schreef:
Ik rijd vaak op een draver van een manege. (word niet vaak in de manegeles gebruikt, maar ongeveer 3 keer in de week)
Deze is nu 21 geloof ik.
Foto in mijn profiel :) (Kasmir)

Heeft jouw paardje links bij de singel een (oude)wond met een deuk???

Jep, ken je hem?[/quote]
Yes heb m gezien toe ie van draver naar manegepaard werd omgeschoold. Lief beest.[/quote]

Superleuk! Hij is echt lief indd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:24

[Jep, ken je hem?[/quote]
Yes heb m gezien toe ie van draver naar manegepaard werd omgeschoold. Lief beest.[/quote]

Superleuk! Hij is echt lief indd[/quote]
Heeft een ton aan geld bij elkaar gelopen en heeft toen pensioen gekregen :j

ruitje

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:27

Mooi pensioen :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:30

:')
Mijne is van 12-05-2003 :j 10 nu dus!

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:21

Ik ben het er wel mee eens dat het niet zoveel zal verschillen. Zeker nadat de gemiddelde dravertrainer / -eigenaar er achter kwam dat zijn uitgekoerste of niet-getalenteerde draver meer op zou brengen als rijpaard, dan als slachtpaard. Dus vele dieren krijgen tegenwoordig een tweede kans als rijpaard. Al denk ik persoonlijk dat er ook voorbeelden tussen zitten, die beter af zijn als picanto. Maar daarin ben ik de laatste jaren wat harder geworden, denk ik. De penny-gedachte ben ik inmiddels wel kwijt. ;)

Mijn eigen kanjer is nu 18,5 jaar. In maart hoop ik dat hij de 19 jaar gaat halen. Hij heeft gekoerst van zijn vierde tot en met zijn elfde, heeft lekker geld verdiend (totaal zo'n 34.500 euro) en doet het als rijpaard echt super. Ik heb veel plezier vann hem en hij is nog super. Ik denk dat het dus wel meevalt met de gemiddelde leeftijd van een draver.

Ook ik kan nog wel voorbeelden noemen van oudere dravers die nog super zijn. Happy Kievitshof en Hoogkanje zijn leeftijdsgenoten van Henny Meerdijk (bijna 24), die nog regelmatig bereden worden. Verder ken ik nog wel een aantal grasmaaiers, die deze leeftijd ook wel halen: Go On Oldeson is de oudste, denk ik. Ik denk inderdaad, net als iemand anders hier boven (sorry, weet even niet meer weer het zei), dat het lastig terug te zoeken is, omdat de meeste dravereigenaren de paarden opgeven als 'verkocht zonder papieren' of 'gestorven' bij het stamboek, terwijl ze dan dus als rijpaard nog jaren doorgaan.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:57

Overigens, het hierboven genoemde manegepaard is denk ik Kasmir Viola, en die heeft idd een goede oude dag, hij is gefokt door de vader van de manege-eigenaresse en blijft dus van geboorte tot eind in familiebezit, inmiddels al 20 jaar, dat vind ik heel bijzonder. Pacific Valley staat daar ook, die is nu 15 en heeft het daar ook super! Er is nogal verschil in maneges natuurlijk...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:00

Dat is wel goed om even te verduidelijken, want de meeste dravers hun ik geen goede oude dag bij een manege... dan hadden ze net zo goed kunnen gaan ..........

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:15

Daar heb je gelijk in, toevallig weet ik welk paard hier bedoeld werd : ). Er zijn gelukkig ook echt wel maneges waar ze het niet zo slecht hebben. Als aankomend koerspaard moet je het ook maar treffen bij welke trainer je terecht komt tenslotte. En dat geldt natuurlijk voor alle professionele takken van paardensport...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:22

Is ook zo en voor particulieren geldt het net zo

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:53

Dan trek ik mijn opmerking terug :+ , vond het nou niet zo'n mooi pensioen namelijk :') . Dat je het moet treffen als paard klopt, maar ik heb nogal een aversie tegen mensen die overal groot melden dat ze mega liefhebber zijn en hun paard met pensioen hebben gestuurd en hij blijkt in een manege te lopen.

Als ik ooit een paard tref wat zoveel geld voor mij verdiend zou ik toch voor een beter pensioen zorgen :) . En dan heb ik het nu niet over bovengenoemd paard maar er verschijnen meerdere 'grootheden' op bokt, zelfs oud dekhengsten, of ik zie ze onder uitgevoerd naar Malta of Tsjechie staan...

Maargoed, ik ben ook makkelijker mbt de slager, liever dat dan in een manege. Wat trouwens ook een boeiend vraagstuk is, gaan er meer dravers eerder naar de slacht omdat wij in onze sport realistischer zijn over de dood?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:58

Peetje schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat het niet zoveel zal verschillen. Zeker nadat de gemiddelde dravertrainer / -eigenaar er achter kwam dat zijn uitgekoerste of niet-getalenteerde draver meer op zou brengen als rijpaard, dan als slachtpaard. Dus vele dieren krijgen tegenwoordig een tweede kans als rijpaard. Al denk ik persoonlijk dat er ook voorbeelden tussen zitten, die beter af zijn als picanto. Maar daarin ben ik de laatste jaren wat harder geworden, denk ik. De penny-gedachte ben ik inmiddels wel kwijt. ;)

Mijn eigen kanjer is nu 18,5 jaar. In maart hoop ik dat hij de 19 jaar gaat halen. Hij heeft gekoerst van zijn vierde tot en met zijn elfde, heeft lekker geld verdiend (totaal zo'n 34.500 euro) en doet het als rijpaard echt super. Ik heb veel plezier vann hem en hij is nog super. Ik denk dat het dus wel meevalt met de gemiddelde leeftijd van een draver.

Ook ik kan nog wel voorbeelden noemen van oudere dravers die nog super zijn. Happy Kievitshof en Hoogkanje zijn leeftijdsgenoten van Henny Meerdijk (bijna 24), die nog regelmatig bereden worden. Verder ken ik nog wel een aantal grasmaaiers, die deze leeftijd ook wel halen: Go On Oldeson is de oudste, denk ik. Ik denk inderdaad, net als iemand anders hier boven (sorry, weet even niet meer weer het zei), dat het lastig terug te zoeken is, omdat de meeste dravereigenaren de paarden opgeven als 'verkocht zonder papieren' of 'gestorven' bij het stamboek, terwijl ze dan dus als rijpaard nog jaren doorgaan.

Hoe oud is Go On Oldeson dan? dat is de moeder van mijn ex paard Omar Schariff.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:00

Ik denk het wel. Ik ken een trainer die zijn goede paarden na hun koersperiode naar de slager bracht om ze te behoeden vooreen leven als rrijpaard. Zo wist ie zeker dat ze het niet slecht zouden krijgen. De dood is welzijnsneutraal, dat kun je over een leven als rijpaard niet altijd zeggen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:04

ruitje schreef:
Maargoed, ik ben ook makkelijker mbt de slager, liever dat dan in een manege. Wat trouwens ook een boeiend vraagstuk is, gaan er meer dravers eerder naar de slacht omdat wij in onze sport realistischer zijn over de dood?

Ik denk dat iedereen die op de een of andere manier een boterham moet verdienen met paarden vrij realistisch is over de slacht. Manegepaarden krijgen ook vaak een enkele reis manege Stegeman ;)

Ik ben misschien een beetje een watje maar ik vind dat je voor een gezond paard die goed voor je gewerkt best een leuk leven er na mag regelen. Overigens weet ik ook wel dat lang niet alle dravers geschikt zijn voor een leven als rijpaard,qua karakter, qua bouw pf door bijv. blessures. Dan kan je inderdaad kiezen voor een enkeltje slachthuis om ze verder leed te besparen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:07

Onze opa is nu ongeveer 35. Ik ben 36 en hij woont bij ons sinds hij een jaar of 7 was. En hij is nog steeds alive and kicking op wat ouderdomskwaaltjes en grijze haren na!

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:23

Ragdollcat schreef:
Hoe oud is Go On Oldeson dan? dat is de moeder van mijn ex paard Omar Schariff.

Go On wordt komend voorjaar 25 jaar. Ze is inderdaad wat stram en stijf, maar is nog steeds erg fit.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:33

King double K is nu 20 jaar en rij ik winterdag 3/4 keer per week.
Ik heb hem vanaf zijn 2e jaar.
Zomers gaan we de Veluwe op :)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:40

Mijn draver was net 8 geworden, ik heb haar laten inslapen omdat ze ernstig artrose had in lendewervels en SI-gewrichten en heel veel pijn had. Zij had niet gekoerst, ze was groot en bleef te lang slungelig zei haar voormalig trainer.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:34

Mijn Draver is 25jaar geworden, en haar moeder is 22jaar geworden, de leeftijd hoe oud een draver word is dus heel verschillend!

Gwynnestri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:43

Mijn dravertje is nu 22. Of ze gekoerst heeft weet ik niet. De vorige eigenaren wisten niks van haar achtergrond af. Ze heeft een jaar stil gestaan in de wei. Ik heb haar nu 3 weken. Zodra je haar los laat lopen gaat de staart in de lucht en geeft ze een mooie show weg. Nog steeds jong van hart en lijf! :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:50

Draver van een vriend van mij is 28 geworden.

Stanske1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:37

Mijn dravertje is nu 32,5 jaar ! hij heet Zanzibar CéDé , en ik heb hem vanaf zen 2 jaar . Al bijna 15 jaar wordt hij niet meer gereden , hij heeft slechte luchtwegen en artrose , maar hij is een krakende oude wagen en ik hoop dat ie nog lang meegaat .