[AR] Wel/niet groom laten mennen in wedstrijdvoorbereiding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: Wel/niet groom laten mennen in wedstrijdvoorbereiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:38

Ja inderdaad het merendeel laat zijn groom gewoon mennen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:21

baudyh schreef:
Ja inderdaad het merendeel laat zijn groom gewoon mennen.

Ja joh kan toch gewoon. Ik heb iemand nu 2 jaar als groom, toen ze bij me kwam kon ze paarderijden, maar niet mennen. Nu 'gooit' ze het tuig al op en grotendeels ment ze alle ritten. Als "Kadetje" rustig is, is alles vertrouwd.

marjoleinvb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:04

ik vind dat je groom wel moet kunnen mennen met je span. het is goed voor je pony en daarbij als er iets gebeurt moet ze met je span kunnen rijden

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:11

Als groom-zijnde vind ik dat je toch enige ervaring moet hebben met het mennen, mocht er wel ooit iets gebeuren. Ii ben zelf af en toe groom voor een wat oudere vrouw en die was met de laatste rit maar wát blij dat ik het over kon en durfde te nemen. Zij had haar pols geblesseerd en verging van de pijn.

Kijk, als je als groomd-zijnde verwacht dat je mag mennen, dan zit je fout. Het is geen recht oid. Maar het is zó fijn als er op je gerekend kan worden..!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:34

Ik vraag het altijd; heel zelden dat ik te horen krijg dat het 'érnaast zitten en meerijden' voldoende is. De meesten winden het super dat ze mogen mennen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 07:32

Buitenrit mennen of uitstappen vind ik oké.
Echter echt ermee werken / trainen en wedstrijd men ik zelf.
Mijn 'oude' wedstrijdpony liet ik wel anderen mee mennen.
Ook wedstrijdjes....
Als je fanatiek traint, geef je niet zomaar de leidsels uit handen.
Ligt ook aan het soort en type pony/paard.
De een is er niet geschikt voor en de ander wel.
Ik vind het ook belangrijk dat de groom kan rijden/mennen.
Je weet immers nooit wat er kan gebeuren.
Uitspankennis vind ik een eerste vereiste!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 08:47

Helemaal met je eens Anke.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:15

Ik vind het heel belangrijk dat mijn vaste grooms met mijn paard kunnen mennen. Trainen hoeft niet per se (mag wel als ze dat kunnen dan he) maar ik wil wél dat ze hem zonder problemen naar huis kunnen rijden indien nodig. En dat betekent dat ze hem moeten kennen, en weten hoe hij op bepaalde situaties reageert. En dat kan alleen door af en toe de leidsels vast te houden Ik denk persoonlijk dat het heel belangrijk is dat een paard ook eens een andere hand 'voelt' en er dus andere mensen ook mee kunnen rijden. Daar wordt hij alleen maar makkelijker en veelzijdiger van, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.....De eerste keer dat ik de leidsels uit handen geef aan een 'nieuw' iemand vind ik best even spannend, maar als het dan goed gaat vind ik dat voor zowel paard als menner super. Mijn vaste groom blijkt super te kunnen mennen dus daar ben ik heel blij mee!

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:48

Napie schreef:
Groom laten rijden bied vele voordelen: ze leren je pony's beter kennen, de pony leert omgaan met verschillende menners, de groom kan beter ingrijpen als er iets is en het span over moet nemen (ik denk even aan de keer dat ik op de kar bijna flauwviel van de migraine), de groom blijft gemotiveerd om mee te rijden omdat de kans voor een stukje mennen erin zit

Hier ben ik het volledig mee eens!

Mijn ponies staan op een zorgboerderij en worden dagelijks door de kinderen gepoetst en ze wandelen ook met ze. Ook geef ik les aan beginners. De afgelopen weken/maanden heb ik mijn ponies amper kunnen trainen i.v.m. drukte op het werk en verhuizing. Casper en Hanna start ik beide in de dressuur, Casper L en Hanna Z. In deze drukke periode heeft Casper helemaal niet veel gelopen, vooral veel wandelen met de kinderen, beetje longeren en soms mennen. Juist in deze periode heeft Casper 4 winstpunten, 2 eerste en 2 tweede prijzen gehaald. Hanna heeft in die periode alleen maar onder het zadel gelopen, 4x in de week, bixie niveau. In deze periode heeft ze haar winstpunt gehaald in het Z.

Dus, waarom zou je niet iemand die onder jouw niveau rijdt/ment met je pony bezig laten gaan? Ik heb er helemaal geen slechte ervaringen mee ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:12

Denk niet dat het direct te maken heeft met het niveau vd ander, maar of de pony/paard het kan handelen.
In jouw geval werkt het dus positief. Super fijn!

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:22

Mijn vader en ik mennen allebei (met eigen span) en zijn ook elkaar groom. Omdat we allebei een eigen paard/pony hebben, hebben we ook niet echt de behoefte om te ruilen. Ook zoals VHU opmerkte, het is mijn taak op dat moment om te groomen dus waarom zou ik dan meer willen doen? Eigenlijk wisselen we alleen af en toe bij het grondwerk (dubbele longe), maar dat is meer voor overleg van kan je even voelen wat het paard doet, dan kunnen we het samen over de oplossing hebben. Verder helpt mijn zus af en toe als groom, maar zij heeft geen behoefte om te mennen. Toch zou ik zo de leidsels aan haar over durven geven, aangezien ze genoeg ervaring heeft met onder het zadel rijden dat ze mijn pony wel kan rondsturen als het even niet anders kan.

Ik denk niet dat de mensen hierboven krampachtig zijn. Volgens mij moet je bij een aantal punten stilstaan. Zoals wat is de ervaring van de groom en hoe vaak zet je de groom achter je eigen span en met welke instelling laat je de groom met je span trainen. Ik gok namelijk dat als je een groom laat rijden (gewoon voor de leuk) dat je die training dan als conditietraining moet zien. De echte wedstrijd voorbereiding zal je toch als menner zelf blijven doen.

Uiteraard is het handig dat je groom in staat is om de leidsels even over te nemen, maar daar heb je geen wekelijks trainmoment voor nodig (al snap ik dat sommigen dit wel aanbieden als bedankje voor de hulp). Als het op een wedstrijd voorkomt i.v.m. parcours lopen, mag de groom net aan wat rondjes stappen (anders krijg je commentaar dat iemand anders je paard inrijdt). Verder ligt het ook aan het karakter van het paard. Als het nogal een heethoofd is en je groom daar niet mee overweg kan (zelfs al is de groom Z), zou ik die er niet achter zetten. Veiligheid inderdaad boven alles.

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:01

Nou kan ik niet echt zeggen van ik heb een groom nodig voor wedstrijden, maar wel als ik naar buiten toe wil of een keer wil mennen. Ik vind andermans input vaak ook niet verkeerd, kan een keer langs de kant kijken hoe alles als geheel eruit ziet. Soms zie je dingen van ja daar loop ik ook tegenaan, of die lost dat handig op. Kan best begrijpen dat niet iedereen alles uit handen geeft als je ook graag zelf wilt oefenen en rijden ook voor een wedstrijd. Naast rijden onder het zadel mennen de kinderen ook wel eens met mijn pony. Des te leuker voor de ervaring. Alleen is er niks ergers dan dat zij foutloos door een parcoursje gaan en jij niet :D