fransje23 schreef:Ik schrijf ook nergens dat het niet mogelijk is om je met Parelli te ontwikkelen en ook je eigen interpretatie en invullign er aan te geven.![]()
Ik wil alleen duidelijk maken dat tunnelvisie een "valkuil" kan zijn.
Maar als dat vinden van je eigen weg, het opnemen van info van buitenaf e.d. allemaal echt in het programma zit, daar onlosmakelijk mee verbonden is, uitgedraagd wordt als zodanig, in hoeverre ligt het dan aan de methode dat er mensen zijn die een tunnelvisie ontwikkelen, want dat gaat tegen het princiepe van de methode in.
Ik denk echt dat we hier op hetzelfde uitkomen als bij bv dressuur, zijn er misstanden, absoluut, ligt dat aan de eigenlijke methode, nee, niet zozeer. Ik denk zelfs dat dresssuur met het skala erachter meer kans heeft op tunnelvisie(beperkt want ook daarin zit echt wel ontwikkeling) dan een methode die zich erop beroept altijd in ontwikkeling te zijn.
Maar om een lang verhaal te voorkomen, je kan en mag welke methode dan ook niet beoordelen op de mensen die van die methode afwijken. Er zullen altijd mensen zijn die het niet begrijpen, die grove fouten maken en ga zo maar door, daar kan welke methode dan ook niets aan doen.