[AR] Wedstrijdrijders met een plan (HE)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:32

Vandaag mijn laatste dressuurwedstrijd van het jaar gereden, dus wel een passend moment voor een update hier :) Zo te lezen gaat het erg goed met iedereen zijn doelen. Top! +:)+ 2013 was ook voor mij een heel mooi jaar!

De doelen die ik gesteld had eerder dit jaar (even kort samengevat):
+ minimaal 8 winstpunten L dressuur (aan het begin van het seizoen was het M startgericht, dus 10 winstpunten).
+ Eind augustus 10+ winstpunten in de L vaardigheid en minstens een keer M vaardigheid starten dit jaar.
+ meedoen met een minimarathon.
+ om aan te werken: lengtebuiging, goed over twee handen lopen (houdt vast op links) en 'de krul'.

De resultaten (per vandaag - 24/11):
+ 13 winstpunten in de L dressuur. Ik heb zelfs 3x een proef gereden dit seizoen waarin ik 2 winstpunten haalde. Had ik ook nog nooit gedaan. Heel trots op mijn mannetje, maar er valt nog genoeg te doen voordat we een winstpunt waardige M proef neerzetten.
+ 13 winstpunten in de L dressuur waren binnen eind augustus. Ik mocht zelfs nog naar de Hippiade in de vaardigheid (2 balletjes daar helaas, maar leuke ervaring om daar te rijden na 1 jaartje mennen). Pas in oktober stond er weer een vaardigheidsparcours op programma, dus hup snel de M in ;) Eerste ronde 2 ballen, maar de tweede ronde foutloos en precies binnen de tijd. Nu dus al M+2 geregistreerd :D
+ Tot nu toe al 2 minimarathons gereden. Eentje met een spannende brug, de ander werd een grote waterbak in de stromende regen, dus genoeg nieuwe dingen op ons pad gehad. Maar we zijn al 4x foutloos rondgekomen. Volgende week staat minimarathon no.3 op het programma.

Plannen voor 2014:
+ Ik ga geen L dressuur meer starten, die proefjes hebben we nu wel gezien. Volgend jaar vanaf het outdoor seizoen wil ik de M dressuur gaan ontdekken. Geen grote doelen daar, een paar winstpuntjes scoren zou leuk zijn, maar mag wat tijd over heen gaan. Ik wil goed de tijd nemen voor de M, want het is een flinke stap. Sam zijn talent ligt nu eenmaal niet in de dressuur. Punten om aan te werken: hoofdje netjes op de loodlijn (ja, nog steeds die krul ;) - al is het al beter dan aan het begin van het seizoen), nog beter schakelen i.v.m. verzamelde en uitgestrekte gangen. Hoewel het beter gaat met het over twee handen lopen is het nog steeds niet perfect. Hetzelfde geldt voor de lengtebuiging. Dus we prutsen lekker verder in 2014. Plannen om les te nemen zijn er trouwens ook.
+ Op naar de Z vaardigheid ;) Tjah als meneer ergens talent voor heeft is het dit onderdeel wel. Waar we nog wel aan moeten werken is snelheid. We gaan nu nog even een tikje te sloom om echt met de snelsten mee te doen. Een lichtere wagen is onderweg (eigenlijk rijd ik nu met een zware tweespan wagen) en het wordt nog beter oefenen op schakelen ;)
+ Doorgaan met minimarathons en eventueel een SGW uitproberen (al dan niet impuls). SGW is meer iets wat we ernaast willen doen, aangezien we niet de middelen en tijd hebben om een weekend de boel in te pakken en te kamperen met ponylief aan de andere kant van het land (er zijn nog 3 andere paarden die aandacht willen). Dus hetgeen wat in NH plaatsvindt, willen we proberen mee te pakken. Al heeft DR+VH voorrang.

Ik ben in ieder geval helemaal aangestoken met menvirus dit jaar. :D De diversiteit (DR/VH/MM/SGW) is echt een feestje en ik heb veel zin om mijn ontdekkingstocht in het mennen volgend jaar voort te zetten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 23:57

Dat heb jij keurig gedaan Marjola!
Mooie haalbare doelen gesteld en dat prima waargemaakt. De lat niet te hoog leggen is soms ook best een kunst :) .

Ik had voor dit jaar eigenlijk maar 1 doel, en dat is "paard moet voor de wagen" :') . Nou, dat is gelukt. Gisteren een subdoel: voor de eerste keer alleen opgetuigd, alleen op de koets gestegen, alleen (heerlijk) getraind op het dressuurveld 200 meter verderop en nadien alleen uitgespannen. Je moet wát als er een keer niemand op stal is om je paard even vast te houden. Iets dat ik met de pony pas na een jaar kon doen; die was het eerste jaar nogal licht ontvlambaar als de nekband af ging.

Mijn doelen voor het volgende outdoor seizoen staan nog steeds. Komende wintermaanden gewoon doorgaan met lessen en een enkele keer op een andere locatie rijden.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:19

Bedankt Gem :)
Jij bent ook lekker bezig! Hoe simpel het ook klinkt, de basis is super belangrijk. Daar ga je vast profijt van hebben volgend jaar :)

Ik denk trouwens dat de haalbaarheid van de doelen die je stelt heel belangrijk is, anders wordt de wedstrijdsport een blok aan je been en dan verlies je het plezier (waar het toch eigenlijk om draait bij je hobby). Belangrijk is om naar jezelf te blijven kijken en niet naar hoe de rest het doet (en hoe snel die gaan). Het enige moment dat de ranking interessant is, is tijdens het districtkampioenschap en de Hippiade, verder niet.

Ik had aan het begin van het jaar een idee waar ik naartoe wilde en na een aantal meetpunten (in mijn geval dan de eerste paar wedstrijden) heb ik in de zomer de boel bijgesteld. Ik had zelfs mijn dressuur doel naar beneden bijgesteld, maar blijkbaar is dat niet nodig geweest :P Al heb ik er wel nog precies 1 dressuurwedstrijd aan vast geplakt (Sam staat nog volop in training door de minimarathons), omdat ik nog maar 1 puntje moest en dat te doen moest zijn (vanaf de zomer elke wedstrijd minstens een puntje gereden).

kleine correctie op mijn vorige post: dat tweede plusje bij resultaten gaat natuurlijk over 13 winstpunten in de vaardigheid. Ik zat gister blijkbaar te slapen op mijn roze dressuurwolk :P

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:00

Ik was benieuwd hoe het met iedereens plan is? Gaat het goed , loop je ergens tegen aan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:25

Mijn doelen van vorig jaar zijn allemaal behaald. Dus ik heb toen fijne haalbare doelen gesteld.

Doelen van dit jaar zijn Benno op wedstrijd uit brengen en kijken of we wat puntjes kunnen rijden in de dressuur en vaardigheid.
Caya Z startgerechtigd worden in de dressuur en vaardigheid.
En Deedee betuigen.

We zijn pas op de helft van het jaar en ben al goed onderweg.
Benno heeft zijn eerste wedstrijden weer gelopen, dressuur nog niet winst waardig, in de vaardigheid gaat het super (inmiddels M+3). Volgende maand districts kampioenschap maar verwacht er bij hem nog weinig van. Maar het feit dat we lekker rond kunnen sturen zonder dat een van ons in de stress schiet is al zo veel waard!
Caya gaat als een trein, volgende wedstrijd word Z vaardigheid en hebben inmiddels 7 winstpunten in de M dressuur. Ook hebben we kur gestart waar ik erg tevreden over was. De dressuur en vaardigheid competitie heb ik in de dressuur EN vaardigheid winnend af kunnen sluiten! Is toch heel mooi dat je het ene jaar met moeder voor de prijzen mee doe (reserve kampioen en kampioen) en het jaar daarna met dochter het NOG beter doe!
En Deedee loopt inmiddels braaf voor de wagen, nog groen, maar zo braaf en fijn.

Het enige waar ik tegen aan loop is dat ik te kort tijd heb om fijn te trainen. Het gebeurd rustig dat ze weer eens 2 weken alleen kinderlesjes ohz lopen zonder dat ze voor de wagen komen of fijn gelongeerd worden.

Ipsilonka

Re: Wedstrijdrijders met een plan (HE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:41

Ik heb pas een paar wedstrijden gereden dit jaar, eigenlijk maar 2 alleen bij de Zaanse. Dus op dat vlak geen nieuws. Had voor mezelf andere doelen eind vorig jaar, maar daar was ineens een Jumbo winkel dus geen tijd meer voor wedstrijden gehad.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 11:28

Grappig, precies een jaar geleden dat dit topic geopend werd. Mooi moment om een rondje evaluatie te doen :P .

Bij mijn paard was het beleren iets van de hele lange adem. Paard stond na de onderbreking van vorig jaar zomer snel voor de wagen, maar afgezien van de braafheid en werkwilligheid die hij toonde, gooiden bit / mond - problemen al snel roet in het eten. Hij heeft scherpe lagen (leerde van de TA dat paarden die hoog in het bloed staan vaak scherpe lagen hebben) en we hebben er in totaal 9 maanden over gedaan (2 verschillende TA's laten komen, de DA, een ostheopaat en 2 verschillende instructeurs) om uit te vinden wat er loos was en een bit te vinden dat Moos accepteert. Maar... nu we die gevonden hebben gaat de ontwikkeling heel snel. Zo snel dat ik het zelf niet bij kan benen; paard leert sneller dan ik :D _O- .

In maart heb ik een impulsmarathon gedaan, in juni een D+V en we staan ingeschreven voor de SGMW in Schinveld. Verder maken we veel kilometers, zowel thuis op het dressuurveld, het bos en velden en af en toe buiten de deur.

Eigenlijk hebben we dus prima aan de doelstelling en het plan voldaan, maar wat was het een lange weg.... het is dat opgeven geen optie was.
De vaardigheid heb ik overigens nog weinig aandacht aan geschonken; de focus ligt nog steeds op de dressuur. Maar ook dat zal komen.

Doelen voor volgend jaar: door blijven werken aan de dressuur en werken aan de bespiering en conditie. De vaardigheid zal echt meer aandacht aan besteed moeten worden en ik hoop af en toe eens marathonlessen te kunnen pakken in Eersel. Ik denk dat ik op dat vlak gewoon nog te weinig durf en dus teveel op "safer dan safest" zal blijven rijden.
Laatst bijgewerkt door Gem op 17-07-14 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:36

Mijn doelen:
Amerigo ga ik inderdaad in november Z starten in de dressuur. Ben al Z in de vh.
Thabor is verkocht, dus dat doel is verdwenen.
Rembrand heeft een peesblessure dus daarmee worden op zijn minst de doelen uitgesteld. -O-
Nieuw doel: de nieuwe pony van zoonlief laten beleren en daarmee gaan mennen.