Paard rent weg tijdens lopen aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Paard rent weg tijdens lopen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:07

Grondwerk is inderdaad nummer 1. Maar wat tijdelijk je kan helpen is een longe aan het halster doen en handschoenen dragen (voor grip). Als hij dan wegloopt, kun je hem door een ruk aan de longe een rondje laten lopen zodat hij weer bij je terugkomt. Beloon hem dan. Een longe geeft je gewoon meer ruimte om te corrigeren.

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 19:34

Hevonen schreef:
Grondwerk is inderdaad nummer 1. Maar wat tijdelijk je kan helpen is een longe aan het halster doen en handschoenen dragen (voor grip). Als hij dan wegloopt, kun je hem door een ruk aan de longe een rondje laten lopen zodat hij weer bij je terugkomt. Beloon hem dan. Een longe geeft je gewoon meer ruimte om te corrigeren.

Als ik wegrent met de longeerlijn kan ik hem niet houden, hij is te sterk

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 19:38

@locanda toen ik het laatste bericht op dit topic las over problemen gesproken, ik kan hem bijv ook niet in de bak longeren, alleen in de longeer ring. Hij trekt dan het longeerlijn uit me handen en gaat ook rennen. In het begin kon ik hem wel gewoon in de bak longeren , het lijkt wel alsof hij het grapje weet en telkens maar doet.

@ love_horse1 heel herkenbaar haha :p

amber_melody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:43

Het is heel belangrijk dat je hier snel wat aan doet, zoals eerder al gezegd is het waarschijnlijk een gebrek aan respect. Als dit telken herhaalt word, en je paard 'wint' steeds, kan hij steeds een beetje meer gaan proberen en uiteindelijk zelfs onhandelbaar worden. (spreek uit ervaring) Misschien dat je het in een rijhal kunt oefenen? Als hij zich weer losrukt, moet je m eigenlijk meteen op zn donder geven. Een paard dat direct op zn plaats gezet word zal t minder snel weer proberen.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:46

Conseuqeunt wezen aan de longe, laat het paard steeds net iets uit zijn ritme lopen zodat het op moet letten waar het zijn voeten neerzet op die manier kan die alleen maar bezig zijn met jou en lopen en heeft dan geen tijd om te bedenken wat die gaat doen om los te komen.

amber_melody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:47

littlesannie schreef:
Conseuqeunt wezen aan de longe, laat het paard steeds net iets uit zijn ritme lopen zodat het op moet letten waar het zijn voeten neerzet op die manier kan die alleen maar bezig zijn met jou en lopen en heeft dan geen tijd om te bedenken wat die gaat doen om los te komen.

Hele goede tip. Zorgen dat hij zn koppie erbij moet houden

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:12

Als aansluiting op mijn vorige post: mijn haf sleurde me ook altijd door de hele bak heen met longeren en sinds ik ervoor zorg dat haar koppie altijd iets naar binnen gedraaid is, goed de zweep erachter heb en haar als het ware insluit zodat ze nergens meer heen kan gaat het prima. De mijne loopt nu wel keihard maar ze loopt wel mooi rond. Soms heeft ze nog wel haar gekke trek momentjes maar wel stukken minder. Ook is het nu wel slim om, als je altijd links begint met longeren nu is rechts te beginnen. Dat maakt het paard in de war en die tijd kun jij goed gebruiken om haar goed aan het lopen te krijgen en goed op jou te laten letten. (geef nu wat uitgebreider antwoord zat straks op mijn mobiel en dat gaat wat lastig)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:50

Zoek iemand die het vaker heeft gedaan en laat hem/haar het voordoen. Zodra je doorkrijgt hoe je het moet oplossen ga je zekerder worden en minder bang.
Maar doe dit wel snel want dit gedrag gaat van kwaad tot erger. Kan zelfs op het punt komen dat je hem zijn stal niet meer uit durft te halen.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:09

Mijn paard heeft weinig geduld als ik haar terug zet in de wei! Moeite met even stil staan en rustig de wei inlopen. Meestal rent ze namelijk, ook wel eens met touw en al grrrrr. Wat ik deed was een plastic ritsel zakje in mn zak met wat lekkers. Bij de wei aangekomen en even ritselen! Dat vond ze reuze interessant, want er zou zomaar eens wat lekkers uit komen zeg. Soms geef ik wat, soms niet. Dit werkt prima! Succes :j

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:14

Dus je paard is eigenlijk met alles sterk/gaat tegen de aangegeven richting in/trekt zijn eigen plan? (wandelen, longeren, rijden)
Heb je les, en wat zegt die persoon ervan? Dit kan je niet met wat simpele trucjes oplossen.

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:27

ik zeg grond werk

een paard is een bleeft een vlucht dier daar moeten we rekening mee houden

een klap of schop geven heeft helemaal geen nut maak je je paard aleen maar meer vanslag mee

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:36

Locanda schreef:
Dus je paard is eigenlijk met alles sterk/gaat tegen de aangegeven richting in/trekt zijn eigen plan? (wandelen, longeren, rijden)
Heb je les, en wat zegt die persoon ervan? Dit kan je niet met wat simpele trucjes oplossen.

Met rijden gaat het juist heel goed! Soms maakt hij wel eens een bokje of schrikt hij maar dat doet ieder paardje wel eens. En ik ben begonnen veel les proberen te nemen ik wil namelijk weer starten. Longeren gewoon in de rijbak kan niet. In de longeer ring dus met een dicht hek erom wel en dan is hij gewoon braaf en lekker ontspannen.

Voor de andere reacties:

Ik heb het gelezen, had een tijd niet meer op bokt gezeten had het te druk met school etc.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:12

kathy9814 schreef:
Hij is met rijden ook heel sterk vooral met wedstrijden, dankje :).

De 15e rond vijf u 's middags schrijf je dit nog.. :? En verder blijkt uit alje posts dat jullie continue een touwtrek-wedstrijdje houden. Imo klopt er dan iets niet in jullie verhoudingen. Maar als jij jezelf voor de gek wil houden, prima. ;)

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 09:54

Locanda schreef:
kathy9814 schreef:
Hij is met rijden ook heel sterk vooral met wedstrijden, dankje :).

De 15e rond vijf u 's middags schrijf je dit nog.. :? En verder blijkt uit alje posts dat jullie continue een touwtrek-wedstrijdje houden. Imo klopt er dan iets niet in jullie verhoudingen. Maar als jij jezelf voor de gek wil houden, prima. ;)

Hij is ook sterk maar dat komt als hij gespannen is, of schrikt. Maar verder als er niks aan de hand is gaat het goed.
Met wedstrijden is hij meestal wel sterk ja, ander terrein allemaal vreemde dingen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:55

Ik zou toch hulp er bij halen om goed grond werk te doen.

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 09:56

Miss daarvoor wat verkeerd uitgelegd *

xMariaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:59

mijn fjord heeft het ook, hengstenketting onderkin en al voel je m weg rennen een ruk geven, als ie dat door heeft met ketting zal het vanzelf wel verminderen!

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 23:43

xMariaB schreef:
mijn fjord heeft het ook, hengstenketting onderkin en al voel je m weg rennen een ruk geven, als ie dat door heeft met ketting zal het vanzelf wel verminderen!

Okee, ik zal hengstenketting kopen :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:56

Sta ook zelfverzekerd in je schoenen als je gaat wandelen, probeer niet bang te zijn met de gedachte dat hij weer met je aan de haal zal gaan.

Ben ook verschijnende keren over de weg gesleurd. Ik vind dat levens gevaarlijk, als er een auto aan komt moet je wel zeker weten dat je zo'n dier onder controle hebt en omdat je zelf ook aangeeft dat hij behoorlijk sterk kan zijn absoluut de hengsten ketting eraan. Flikt hij je zo'n geintje meteen een ruk. Als hij onrustig begint te dribbelen kan je hem best even een tik op zijn neus geven en op hem mopperen, kom aan hij is toch zeker geen veulentje!? Dat helpt bij mijn paard vaak wel. Of alleen je hand opheffen doet hem vaak al verminderen. Na een corrigerende tik word ie heus niet kopschuw. Doe je het zonder reden, ja dan wel natuurlijk hij krijgt tikken op dat moment die niet nodig zijn. Beloon als hij rustig blijft en ga ook niet meteen heel ver lopen elke keer een stukje verder.

Doe ook handschoenen aan als hij wel het touw door je handen rukt dan heb jij de blaren in de handen + je touw kwijt omdat het zo'n pijn doet en je ervan schrikt dan krijg je dat scenario waarbij hij op zn ketting gaat staan.

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 00:06

Charityyy schreef:
Sta ook zelfverzekerd in je schoenen als je gaat wandelen, probeer niet bang te zijn met de gedachte dat hij weer met je aan de haal zal gaan.

Ben ook verschijnende keren over de weg gesleurd. Ik vind dat levens gevaarlijk, als er een auto aan komt moet je wel zeker weten dat je zo'n dier onder controle hebt en omdat je zelf ook aangeeft dat hij behoorlijk sterk kan zijn absoluut de hengsten ketting eraan. Flikt hij je zo'n geintje meteen een ruk. Als hij onrustig begint te dribbelen kan je hem best even een tik op zijn neus geven en op hem mopperen, kom aan hij is toch zeker geen veulentje!? Dat helpt bij mijn paard vaak wel. Of alleen je hand opheffen doet hem vaak al verminderen. Na een corrigerende tik word ie heus niet kopschuw. Doe je het zonder reden, ja dan wel natuurlijk hij krijgt tikken op dat moment die niet nodig zijn. Beloon als hij rustig blijft en ga ook niet meteen heel ver lopen elke keer een stukje verder.

Doe ook handschoenen aan als hij wel het touw door je handen rukt dan heb jij de blaren in de handen + je touw kwijt omdat het zo'n pijn doet en je ervan schrikt dan krijg je dat scenario waarbij hij op zn ketting gaat staan.

Ik ga zeker niet over de weg lopen, soms ga ik rondje langs plantsoentje 100 m. Als ik erop zit maar verder echt niet! Hij is doodsbang voor rijdende trekkers, ik denk een beetje een trauma omdat ik ooit een keer buitenrit deed over de weg er kwam een trekker en hij werd bang en die trekker gewoon gas blijven geven en niet stoppen terwijl hij zag dat me paard bang was. Na 5 min bedacht hij stil te gaan staan omdat hij aan de kletter ging. Maar in t duinen is hij in t begin druk en gaat kijken maar later ontspannen. Dus duinritten kan wel maar echt over de weg met auto's etc. Niet. Zoals je al zei ik ga ook geen risico nemen, zometeen is hij gewond en ben je verder van huis

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 03:04

Even een stipje, ik loop tegen het zelfde probleem aan.
Nu is het na veel oefenen en gedoe al een stuk minder en doet hij het bij mij zelden nog.. Alleen mijn nichtje en andere mensen moet hij vaak nog wel hebben.. Hem uit stal halen is een regelrechte ramp.
Nu heeft mijn pony het ook heel erg met aan de hand grazen (of überhaupt los staan grazen), bij wat voor kleine beweging richting hem zelf toe dan ook, hij zet het op een rennen.
Een gewoon halstertouw is niks, er moet altijd een hengstenketting aan vast, dit omdat hij wederom niet te houden is en met een ketting heb je net dat ene beetje meer te vertellen.
Meneer is van karakter zeer lief en zachtaardig maar kan ook behoorlijk dominantie vertonen, vooral naar andere paarden..

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:19

Aha dan is je paard bang voor verkeerd geworden? ;) Grondwerk is dan alleen maar belangrijker, zorg dat je begint met een basis hiervoor en bouw het uit tot een eventuele schriktraining. Voornamelijk dan trekkers he, eerst als hij gewoon op het erf staat geparkeerd en later als de motor ook draait. Laat de motor maar even ronken als jij je paard zover hebt dat ie fatsoenlijk om een trekker heen kan lopen.

Lijkt me lastig pakket ;) maar niet is onmogelijk zoals je zelf aangeeft, een ontspannende duinrit kan je wel lekker buiten van genieten!

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 20:34

Charityyy schreef:
Aha dan is je paard bang voor verkeerd geworden? ;) Grondwerk is dan alleen maar belangrijker, zorg dat je begint met een basis hiervoor en bouw het uit tot een eventuele schriktraining. Voornamelijk dan trekkers he, eerst als hij gewoon op het erf staat geparkeerd en later als de motor ook draait. Laat de motor maar even ronken als jij je paard zover hebt dat ie fatsoenlijk om een trekker heen kan lopen.

Lijkt me lastig pakket ;) maar niet is onmogelijk zoals je zelf aangeeft, een ontspannende duinrit kan je wel lekker buiten van genieten!

Ik heb eens een schriktraining gedaan in t begin was t echt moeite om hem over t zeil te krijgen en een matras haha ;) maar de bladblazer echt niet dat hij in de buurt komt haha ;p
Oké!