Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
liespower94 schreef:Je kunt voor ieder paard een bit op maat halen
Mijn pomy stuur ik xonder teugels, bij links of rechts wijkt hij de goede kant op en door met de zweep te begrenzen kom je heel ver hele aal in marathons
Tolbergfan schreef:Ik ben altijd voor het zo vriendelijkste bit, uiteraard hang dit af van hoe je rij, marathon en scherpe bochten moeten maken bijv. is een trens niet geschikt voor.
Citaat:De ogen van het bit waar je bit aan het hoofdstel hangt.
Die zijn een beetje krap langs der hoofdje. Dus vandaar dat ik moet proberen deze iets te buigen naar buiten.
JoyCiej007 schreef:liespower94 schreef:Je kunt voor ieder paard een bit op maat halen
Mijn pomy stuur ik xonder teugels, bij links of rechts wijkt hij de goede kant op en door met de zweep te begrenzen kom je heel ver hele aal in marathons
Naast bitloos, hebben we nu ook zelfs teugel-loos (ohz.) en leidsel-loos (mennen).
Komop, moet niet gekker worden hé
VanHuisUit schreef:Citaat:De ogen van het bit waar je bit aan het hoofdstel hangt.
Die zijn een beetje krap langs der hoofdje. Dus vandaar dat ik moet proberen deze iets te buigen naar buiten.
Dat begrijp ik hoorik bedoelde die lange scharen bij een liverpool met 3 gleuven, kun je gewoon 1 of 2 vanaf laten halen.
Heb dat uitbuigen trouwens ook gedaan toen ik met mijn enorme grote breedbek-kikker paardmende, die had maat 14.5 liverpool maar moest toch nog wat ruimte hebben dus toen boven ook nog wat uitgebogen anders kwam het te dicht tegen haar hoofd aan.
Mijn ervaring is overigens dat je met van alles en nog wat kunt sturen (dwz paard die kant op kunt laten gaan die jij wilt) maar of hij in aanleuning/stelling/buiging enz loopt en precies op tempo wat jij wilt is wel mede sterk afhankelijk van het soort bit dat je erin doet en de mate van aanleuning die je vraagt / wenst.
dodyg schreef:ik volg even mee..
ik heb een paard met een gevoelig mondje..
heb er nu een liverpool met een zeem rond. leidsels niet door de sleuven maar gewoon in de ring.
en nog reageert hij op de minste beweging die we maken met onze vingers.
ik vind het wel fijn om te rijden maar mijn vriend is niet zo subtiel en hij rijd ook wel eens met hem.
ben een beetje aan het kijken wat er voor hem beter kan zijn.
( tips zijn altijd welkom)
MelanieB schreef:Ik heb mijn tweespan beide op rechte liverpools staan met 2 sleuven, toen ik ze kocht liepen ze daarop en lopen ze fijn mee, dus waarom veranderen.
Mijn mini heeft een amerikaans myler bitje, soort half cheeck.
En andere pony licht gebogen liverpool 2 gats.
Maar rijd ik met leidsel op gewoon de bitring, dus zou die ook makkelijk op trensje kunnen rijden denk ik zo.
liespower94 schreef:Je kunt voor ieder paard een bit op maat halen
Poeltje schreef:@Willemieke: Hoe weet je dat het je punten heeft gekost? Stond dat erbij? Ben wel benieuwd!
Hier lopen de meeste pony's op een liverpool. De andere pony's lopen op een dubbelgebroken trensje.