[AR] welk bit gebruik jij bij mennen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tolbergfan

Re: welk bit gebruik jij bij mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:24

Sorry als ik niks mag zeggen, maar dit is een forum. Het is normaal dat niet iedereen dezelfde mening deelt.
Maar alles kan schade aanrichten als het in verkeerde handen komt, dus vind ik nogal een breed begrip. En met bitloos bedoel ik niks, hooguit een halster (stacey westfaal) De vraag was welk bit en de ervaring dus dat heb ik gedeeld. Je gaat een beetje off topic... Maar als je een bit juist gebruik is ook met een gebroken trens niks mis. Zoals als werd gezegd (geld dat voor elk bit)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:26

Sorry ik leg het verkeerd uit.
De ogen van het bit waar je bit aan het hoofdstel hangt.
Die zijn een beetje krap langs der hoofdje. Dus vandaar dat ik moet proberen deze iets te buigen naar buiten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:22

liespower94 schreef:
Je kunt voor ieder paard een bit op maat halen :)

Mijn pomy stuur ik xonder teugels, bij links of rechts wijkt hij de goede kant op en door met de zweep te begrenzen kom je heel ver hele aal in marathons :)

Naast bitloos, hebben we nu ook zelfs teugel-loos (ohz.) en leidsel-loos (mennen).
Komop, moet niet gekker worden hé ;)

@ tolbergfan:
Je brengt je punt over een trens in de marathon niet naar voren als mening/standpunt, maar als absoluut vaststaand feit. Kijk maar eens hoe je het schreef:
Tolbergfan schreef:
Ik ben altijd voor het zo vriendelijkste bit, uiteraard hang dit af van hoe je rij, marathon en scherpe bochten moeten maken bijv. is een trens niet geschikt voor.

Vandaar mijn reactie. En of je het nou brengt als feit of als mening, ik blijf het onzin vinden.
Maar om zoiets te stellen, dat iets in een bepaald geval niet geschikt is, en dat in het algemene te trekken en dat te presenteren als een puur feit, vind ik niet kloppen. Aangezien het nl. gewoon niet waar is ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:43

Citaat:
Die zijn een beetje krap langs der hoofdje. Dus vandaar dat ik moet proberen deze iets te buigen naar buiten.

Dat begrijp ik hoor :j ik bedoelde die lange scharen bij een liverpool met 3 gleuven, kun je gewoon 1 of 2 vanaf laten halen.

Heb dat uitbuigen trouwens ook gedaan toen ik met mijn enorme grote breedbek-kikker paard /3 mende, die had maat 14.5 liverpool maar moest toch nog wat ruimte hebben dus toen boven ook nog wat uitgebogen anders kwam het te dicht tegen haar hoofd aan.

Mijn ervaring is overigens dat je met van alles en nog wat kunt sturen (dwz paard die kant op kunt laten gaan die jij wilt) maar of hij in aanleuning/stelling/buiging enz loopt en precies op tempo wat jij wilt is wel mede sterk afhankelijk van het soort bit dat je erin doet en de mate van aanleuning die je vraagt / wenst.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:11

JoyCiej007 schreef:
liespower94 schreef:

Mijn pomy stuur ik xonder teugels, bij links of rechts wijkt hij de goede kant op en door met de zweep te begrenzen kom je heel ver hele aal in marathons :)

Naast bitloos, hebben we nu ook zelfs teugel-loos (ohz.) en leidsel-loos (mennen).
Komop, moet niet gekker worden hé ;)

wat een kinderachtige reactie ;)
Ik laat me hier niet ove ruit.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:33

Tja, dat kan je verwachten als je gaat verkondigen dat je zonder bit/leidsels kunt sturen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:35

Ik zal het wel even een keer filmen,
lijkt me leuk om je reactie dan te zien :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:24

Ik geloof best dat je dan kunt "sturen". Maar je hebt sturen en sturen. Je zult er nooit een fatsoenlijke proef mee kunnen lopen of goed door de hindernissen mee kunnen komen. Bovendien kun je op die manier nooit aanleuning en nageeflijkheid verkrijgen. En dat is toch wel belangrijk, wil je de juiste spieren bij je paard trainen.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:56

tnx Liespower! veel mensen staan niet open voor deze manier. Geeft ook niks ieder zijn ding. Lig echt niet wakker van de reacties ; )

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:04

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Dat begrijp ik hoor :j ik bedoelde die lange scharen bij een liverpool met 3 gleuven, kun je gewoon 1 of 2 vanaf laten halen.

Heb dat uitbuigen trouwens ook gedaan toen ik met mijn enorme grote breedbek-kikker paard /3 mende, die had maat 14.5 liverpool maar moest toch nog wat ruimte hebben dus toen boven ook nog wat uitgebogen anders kwam het te dicht tegen haar hoofd aan.

Mijn ervaring is overigens dat je met van alles en nog wat kunt sturen (dwz paard die kant op kunt laten gaan die jij wilt) maar of hij in aanleuning/stelling/buiging enz loopt en precies op tempo wat jij wilt is wel mede sterk afhankelijk van het soort bit dat je erin doet en de mate van aanleuning die je vraagt / wenst.

Oh dat bedoelde je haha.
Ik ga eerst proberen me bokke bitje uit te buigen.
Vind ik toch een mooier gezicht dan een afgehakte :p Liverpool

Maar thnx voor de tip

evita2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:39

ik heb gewoon een gebroken bit bij mijn shetlander. ze reageert er heel goed op.

Clifdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:58

Een bekende van mij ment met een enkel gebroken bitje, reageert ie erg goed op.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 22:18

Mensen ik ben blij met jullie antwoorden ik blijf ook bij het bit dat ik nu heb maar interessant om te zien wat andere gebruiken en waarom.
grtjs janine

ps dat van de onderste sleuf weghalen is een goed idee dat ga ik ook eens doen.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:16

ik volg even mee..

ik heb een paard met een gevoelig mondje..
heb er nu een liverpool met een zeem rond. leidsels niet door de sleuven maar gewoon in de ring.
en nog reageert hij op de minste beweging die we maken met onze vingers.
ik vind het wel fijn om te rijden maar mijn vriend is niet zo subtiel en hij rijd ook wel eens met hem.
ben een beetje aan het kijken wat er voor hem beter kan zijn.

( tips zijn altijd welkom)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:54

Ik heb mijn tweespan beide op rechte liverpools staan met 2 sleuven, toen ik ze kocht liepen ze daarop en lopen ze fijn mee, dus waarom veranderen. :)

Mijn mini heeft een amerikaans myler bitje, soort half cheeck.

En andere pony licht gebogen liverpool 2 gats.
Maar rijd ik met leidsel op gewoon de bitring, dus zou die ook makkelijk op trensje kunnen rijden denk ik zo.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:01

dodyg schreef:
ik volg even mee..

ik heb een paard met een gevoelig mondje..
heb er nu een liverpool met een zeem rond. leidsels niet door de sleuven maar gewoon in de ring.
en nog reageert hij op de minste beweging die we maken met onze vingers.
ik vind het wel fijn om te rijden maar mijn vriend is niet zo subtiel en hij rijd ook wel eens met hem.
ben een beetje aan het kijken wat er voor hem beter kan zijn.

( tips zijn altijd welkom)

Ga op een gebroken liverpool over, heeft voor die van mij veel goeds gedaan en bijous je de scharen met kinketting voor het geval dat je meer moet remmen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:06

MelanieB schreef:
Ik heb mijn tweespan beide op rechte liverpools staan met 2 sleuven, toen ik ze kocht liepen ze daarop en lopen ze fijn mee, dus waarom veranderen. :)

Mijn mini heeft een amerikaans myler bitje, soort half cheeck.

En andere pony licht gebogen liverpool 2 gats.
Maar rijd ik met leidsel op gewoon de bitring, dus zou die ook makkelijk op trensje kunnen rijden denk ik zo.

Melanie, er zijn een aantal dr juryleden bij ons in de buurt die rijden in de bril afstraffen met puntenaftrek. Dat mag niet, want het mag reglementair wel. Maar het heeft mij al meer dan eens net een winstpunt gekost. Hou daar rekening mee als je gaat starten in de bril...

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:53

@Willemieke: Hoe weet je dat het je punten heeft gekost? Stond dat erbij? Ben wel benieuwd!

Hier lopen de meeste pony's op een liverpool. De andere pony's lopen op een dubbelgebroken trensje.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:02

liespower94 schreef:

Ben wel heel benieuwd naar een filmpje. En met je zweep een heel end komen in de marathon? Denk dat geen enkele organisatie je op die manier laat starten? :?

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:07

Mijn ene pony loopt om een dubbel gebroken nep myler, en de andere 2 op een ongebroken half cheeck :)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:28

Poeltje schreef:
@Willemieke: Hoe weet je dat het je punten heeft gekost? Stond dat erbij? Ben wel benieuwd!

Hier lopen de meeste pony's op een liverpool. De andere pony's lopen op een dubbelgebroken trensje.

Ja stond idd letterlijk op mijn protocol, heb zelfs weleens meegemaakt dat de jury zijn auto uit kwam! Heb er toen zelf de federatie vertegenwoordiger bij gehad maar die wist zelf ook niet goed wat hij ermee aan moest.
Het staat niet in de reglementen dat je niet in de bril mag rijden, het mag dus wel. Maar een aantal juryleden blijft het zien als incorrecte optoming. De meeste fed. Vert. Laten de interpretatie van de reglementen aan de jury zelf over.
Tegenwoordig bekijk ik gewoon wie er jureerde en heb ik altijd 2 bitten bij me.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:53

Ik heb jaren in de bril gereden en nooit opmerkingen gehad. Raar toch dat er zulke verschillen zijn tussen de juryleden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:15

Heb je dat niet naar de KNHS gestuurd? (je protocol)
Erg slordig.. nouja ik ga er gewoon mee starten, heb reglementenboek en neem die vaak mee naar wedstrijd, dus mocht er commentaar op komen zie ik het wel.
En anders rustig kijken naar ander bit oid.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 00:45

Ik reed toen ik niet beter wist ook op de bril.
Toen ik naar menles ging werd mij verteld dat het inderdaad op wedstrijden niet mag.
Verder moest ik ook op de sleuf rijden omdat je anders niet het gewenste resultaat van het bitje hebt wat zou horen als je met een Liverpool hebt.
Daar was ik het dan wel mee eens, maar had toen een 3jarige voor de kar dus erg groene pony.
Ik wist toen zelf ook niet veel van mennen

Lees hier dus dat het gewoon wel mag, maar je wordt er dus wel op afgestraft.
Ook krom zeg .. :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 00:58

Momenteel men ik met een liverpoolstang. Die heb ik er vanaf het begin af aan gewoon aangehangen, zit bij mij vast zoals op het plaatje van joyciej op nr. 2 (zoals ze het zelf dus ook doet). Maar ik ben nogal een voorstander van bitloos, dus wil binnenkort de bitloze neusriem van ideal bestellen en gaan gebruiken óók buiten. Mocht het nu écht niet blijken te gaan/werken, stap ik weer terug op m'n liverpoolstang.