[video] Longeren met dubbele lijnen. Tips ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lizanne

Re: [video] Longeren met dubbele lijnen. Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 22:23

Nou pak dat de cirkel dan even klein is als het begin filmpje.. Hij is echt niet heel erg groot, maar ik kan het zeker is proberen. Afzetten is anders ook een optie , maar dan moet ik er nog wel materiaal voor vinden. Maar lijkt me inderdaad een super goede tip.
Dus , de achterste longe ALTIJD strak hebben , kan ik al weer opslaan en daaraan proberen te werken.
Heel erg bedankt met je tips !

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:39

leuk!
ik zie wel wat technische dingen die je kunt verbeteren ;)
ik zag dat je volgens mij nog lussen (handvaten ) aan het eind van je 2 longeer lijnenen had.
geloof mij, je wilt daar niet met je voet in vast komen te zitten!
ook leek het alsof je de lijnen probeerde van de grond te houden,
tip! laat ze lekker over de grond slepen aan de binnenkant van je benen.
voorbeeld: je longeert op de linker hand en jij hebt allebei je lijnen los over de grond aan de linker kant van je been, dan irriteren ze het minst.

ik zou wel gewoon de lijn achter de achterhand laten hoor,
vooral omdat je hem doordoor extra goed kan begeleiden die achterhand ;)
het ligt er ook wel een beetje aan vanuit welk principe je langelijnt hoor.

ook zou ik er altijd voor proberen te zorgen je tenen naar de oren van je paard te laten wijzen, dan loop je namelijk altijd mee met je paard. je positie kan ik je via bokt niet uitleggen, dat moet je voelen.

heel veel succes en hou ons up to date hoe de vorderingen gaan!

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 22:04

Bedankt voor de tips ! Ik ga ze zeker gebruiken :D
En ooh dat is leuk om te horen , zal ik zeker doen ! Ben dan natuurlijk ook super blij met de tips die ik krijg :j

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:21

Goed bezig zeg, ziet er al 100x beter uit dan het vorige filmpje.
Die longeerlijn is fijn he? ik zit ook altijd nog een klein beetje te kloten met het eind van die longeerlijn. Ik heb het idee dat als ik m over de grond laat slepen het nog meer mogelijk is dat ik met mijn voet er in kom, en als mn paard dan er vandoor gaat (wat je trouwens veel beter kan managen met een dubbele longeerlijn), dat ik er dan niet al skieënd achter aan ga, maar meer liggend achteraangesleept word aan mn voet...

Als ik jou filmpje vergelijk met hoe het bij mij gaat zie ik wat verschillen, ik weet niet wat het beste is hoor..
- mijn paard is n slome doerrak dus moet aan de longe veel harder en actiever doorlopen, zou dat ook wat zijn voor jou?
- ik heb meer contact met de mond (denk iets meer druk op de longe), hij loopt zelfs gewoon aan de teugel.

ik heb trouwens ook moeite met constante druk op de buitenteugel te houden, doordat de benen van t paard er de hele tijd tegen aangaan, maar ook omdat mijn paard dan gewoon lekker een heel groot rondje gaat maken als ik meer druk er op zet, of zelfs een poging doet om af te slaan. Dat vind ik wel moeilijk, iemand goede tips daarvoor?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:29

Lindar1985... daarom kun je ook beter een stukje afzetten. Dat grote rondje maken wat jij noemt, is over de buitenschouder weglopen. Je paard moet juist leren dat als jij die begrenst, hij juist geen groter rondje gaat maken. Als je een stukje afzet of je longeert in een kraal, kan hij geen groter rondje maken. Dan heb je zelf veel meer tijd en ruimte om te leren om die buitenlonge goed op contact te houden.

Ik vind het niet fijn om te longeren met de longe achter de kont langs. Maar dit deed ik eerder altijd wel en soms nu nog steeds. Ligt een beetje aan de bui van mijn paard. Op dit moment is mijn paard al zo goed op het achterbeen, dat ik de longe over de rug weer terug doe ipv achter de kont langs. Mij zit hij namelijk achter de kont in de weg in de mond van het paard. Maar ik zou in het begin zeker die lijn achter de kont langs doen. Als de benen er tegenaan komen, hangt je lijn teveel en heb je dus niet genoeg contact op de buitenteugel.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:37

lindar1985 : Jaaa , die lijn is zeker fijn ! :j Eidelijk die grote kramp weg als ik die grote dikke lijnen in mijn handen hield. Was een super tip dus haha :D
En ja ik ben ook nog heel erg aan het sukkelen met dat touw , ik dacht , hmm ik leg het over mijn schouder, ging opzich wel, maar was ook niet zo fijn. Als ik ze op de grond laat slepen heb ik inderdaad ook last dat ik er door stap of er op ga staan..
Je tip over het actiever doorlopen .. Hmm daar ben ik een beetje over aan het twijfelen. Je kan gelijk hebben hoor! Maar hij is namelijk van zijn eigen al heel actief, ik was bang dat al ik heb zo snel zou door laten lopen dat hij dan geen rekening met de lijnen zou houden. En dus niet op zn achterhand belanden.. Iemand hier mss nog opmerkingen op??
Met je tip over het contact met de mond ben ik wel helemaal eens , hier moet ik ook nog heel veel op oefenen. Vond het inderdaad ook heel erg moeilijk om de achterste strak te houden door die 2 bewegende benen :=
Def : Wat bedoel je met ''licht aan de bui van mijn paard ? :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:40

Mijn pony is meestal erg voorwaarts en gebruikt de achterhand de meeste keren erg goed. Een enkele keer niet en dan doe ik die lijn achter de kont langs :D

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 21:19

Aaah oke haha :D

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:41

@ def ik zou het eens proberen een stukje afzetten, vind het altijd zo'n gedoe..
@paganx33 Als je paard al voorwaarts genoeg is, dan is dit tempo misschien inderdaad al goed genoeg :)

Ingritjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:40

Dit topic is echt heel erg leerzaam ! Dit blijf ik zeker even volgen :D