het vrijdheids dresuur topic voor beginners

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xRiiannex

Re: het vrijdheids dresuur topic voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:46

hellooo, ik ga hem even om hoog gooien :D
Mijn paard wilt maar niet flemen ..
Op geen 1 dingetje echt helemaal nergens op zelf niet als ik hem kietel op ze bovenlib, hij trekt ze lib niet een 1 milimetertje op ..
iemand tips?

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:00

xRiiannex schreef:
Op geen 1 dingetje echt helemaal nergens op zelf niet als ik hem kietel op ze bovenlib, hij trekt ze lib niet een 1 milimetertje op ..
iemand tips?

Die iets heel zoets op zijn lippen smeren!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:22

haha ik moest stiekem heel erg lachen om het woord "exspers."

Verder ben ik ook 'begonnen.' Paard staat voor de tweede keer met een peesblessure en ik moet dus stappen. Buiten dat ik betwijfel of ik er ooit nog echt mee mag rijden, wil ik ook wat te doen hebben in de periode dat we moeten stappen. Ik denk dat mijn paard het heel erg leuk zou vinden om gekke dingen voor me te doen. Ik moet het dan alleen wel bij de simpelere oefeningen houden vanwege zijn benen. Maar ach, volgens mij ben ik daar al even zoet mee :D
Ik ben eerst de normale basis een beetje aan het finetunen. Dus het direct halthouden als ik dat doe, achteruit lopen als ik dat doe, langzaam/snel lopen en dan zonder dat het touw strak gaat en zonder dat hij me inhaalt (hij wordt nog wel eens enthousiast en draait dan voor me uit) Het achterwaarts lukt de ene keer heel goed zonder aanraking, de andere keer moet ik even aanduwen op de borst, of het touw van het halster gebruiken.

Ik ben ook begonnen met het voetje geven op zweep-aanraking. Rechtsvoor lijkt hij dat te snappen, linksvoor nog helemaal niet. Als ik linksvoor vraag tilt hij eerst rechtsvoor op en daarna doet hij een stap terug met allebei de benen. Negeer ik dat, of is dat in het begin ook al genoeg, omdat hij dan dus wel eventjes linksvoor optilt om terug te zetten? Het is niet wat ik uiteindelijk wil (namelijk been omhoog houden) maar het is wel al een beetje in de richting.
Ik gebruik trouwens voornamelijk stem als beloning. Paard kan nogal vervelend doen met eten (voer weigeren kende hij trouwens al, omdat hij voernijd had heb ik veel met voer geoefend) en daarom wil ik niet teveel met voer werken. Ik heb steeds een heel hoog 'GOOEDZOOO!!' gebruikt en de eerste twee keer meteen laten volgen door een voerbeloning. Het is goed aan hem te zien dat hij weet dat hij de beste is wanneer ik het 'GOOEDZOOO!' zeg. Ik probeer ook heeel snel te reageren met het voetje geven. Zodra de voet een beetje omhoog gaat, is mijn hulp (zweep) weg en komt de beloning. Ik ben benieuwd of het ons gaat lukken! :D

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 12:34

Heey weet iemand wat leuke trucjes voor een begineling

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:38

joann123 schreef:
Heey weet iemand wat leuke trucjes voor een begineling

Kijk anders even hier www.rapi.ismijnpony.nl

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:55

xRiiannex schreef:
iemand tips?

1 milimetertje, is het begin, belonen dan gaat hij het vanzelf hoger doen.

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 21:06

hoe moet je ene pony compliment aan leren

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:04

Hee ! Ik en een vriendin beginnen ook met vd met de shetlander , dus even stipje hier :)

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:48

ik ben ook druk bezig met mijn monster het gaat al steeds beter we beginnen rustig met het volgen en stoppen want dat vind hij nog best wel moeilijk

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:18

Ik ben ook begonnen met VD.

Deze oefeningen kent hij al: Flemen, shaken, voer weigeren, targetten, spagaat (nog wel met balk nog niet zonder geprobeerd), een rondje om mij heen lopen en de jambette.

Nu wil ik graag oefenen met op blok gaan staan, maar waar haal ik een blok vandaan.. Iemand een idee?

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 19:01

wAt is dat targetten

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:11

@joann123 targetten is iets aanraken zoals de zweep of borstel!

nnoorjanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 08:25

Mijn haf kan jambette-kusje-flemen-terug-voedsel weigeren
Maar ik krijg over een weet een blok(houten boomstam )
Weet iemand hoe groot die mag zijn dan?

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:23

4noor4 schreef:
Mijn haf kan jambette-kusje-flemen-terug-voedsel weigeren
Maar ik krijg over een weet een blok(houten boomstam )
Weet iemand hoe groot die mag zijn dan?

Het ligt eraan. Hoe groot is je pony ?

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 17:36

weten julie anderte trucjes dan
alles wat op rapi is mijn pony staat

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 17:38

en ik wil comliment hem leren

nnoorjanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:46

Mijn haf is 147,5

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:08

4noor4 eigenlijk maakt niet uit hoe hoog je paard is als hij ongeveer tot zijn knieën komt. Dat je paard er wel makkelijk op kan gaan staan. Veel succes :D

Joann123 Het compliment leer je niet zo snel aan. Dit duurt wel 2 maanden. Eerst moet je zorgen dat je paard de spagaat kan. Als je paard de spagaat kan dan kun je verder gaan. De twee stap ik om je paard in de spagaat te zetten en dan voorzichtig je paard zijn been op te pakken en iets wat naar achteren te leggen. Dit beloon je gelijk zeg er wel gelijk een stemcommando bij. Dit blijf je herhalen. Neem telkens wel in het begin het hoofd van je paard mee door te lokken met een snoepje of wortel. Als dit je lukt, kun je gaan vragen om het been echt op de grond te krijgen onder de buik. Als je paard ook maar 1 sec. op de grond komt met zijn been meteen belonen! Dit blijf je herhalen en herhalen. Je moet echt geduld hebben met het compliment. Je gaat steeds het langer opbouwen met het compliment. Het compliment is wel een moeilijk kunstje om als echte vrijheidsdressuur kunstje te doen daarom vergt het veel tijd en geduld! Veel succes :D
En het targetten is een zweep of bijv. borstel aanraken op commando. En dan op alle afstanden, hoog of laag.

Joosie een blok kun je niet kopen. Je moet ze zelf maken. Zo heeft mijn vader ook voor mij een blok gemaakt. Misschien heb je zelf een handige vader of iemand anders of jij misschien zelf wel als je handig bent kun je een blok maken. Dit kan van boomstammen, hout enz. zijn. Veel succes en plezier :D

Mammaloetje met het volgen en stoppen daar moet je gewoon mee blijven oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Zo heeft mijn pony het ook geleerd. Ook zelf heel erg rustig blijven, goed belonen als hij het goed doet, niet boos worden en blijf consequent. Succes ermee :D

DoxLover als je met stipjes tipjes bedoelde heb ik hier een paar tips. Blijf altijd rustig je paard heeft niet aan iemand die altijd druk door de bak door rent! Wees nooit gestrest als je vrijheidsdressuur gaat doen. Alle kunstjes hebben tijd nodig, geef je paard dus voor alle tijd minimaal één maand om ze onder de knie te krijgen. Blijf ten alle tijden consequent daar heeft je paard echt iets aan. Beloon altijd goed gedrag en negeer fout gedrag! Succes met vrijheidsdressuur ;)

Heb je nog vragen stel ze gerust. Ik heb zelf een vrijheidsdressuur team dus weet het meeste wel ;) Vraag gerust iets doe dit via pb! Je kan ook op www.rapi.ismijnpony.nl kijken maar de website is nog niet helemaal af! Dus vragen via de pb gaat makkelijker en sneller ;) Succes allemaal!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:24

sennag schreef:
4noor4 eigenlijk maakt niet uit hoe hoog je paard is als hij ongeveer tot zijn knieën komt. Dat je paard er wel makkelijk op kan gaan staan. Veel succes :D

Joann123 Het compliment leer je niet zo snel aan. Dit duurt wel 2 maanden. Eerst moet je zorgen dat je paard de spagaat kan. Als je paard de spagaat kan dan kun je verder gaan. De twee stap ik om je paard in de spagaat te zetten en dan voorzichtig je paard zijn been op te pakken en iets wat naar achteren te leggen. Dit beloon je gelijk zeg er wel gelijk een stemcommando bij. Dit blijf je herhalen. Neem telkens wel in het begin het hoofd van je paard mee door te lokken met een snoepje of wortel. Als dit je lukt, kun je gaan vragen om het been echt op de grond te krijgen onder de buik. Als je paard ook maar 1 sec. op de grond komt met zijn been meteen belonen! Dit blijf je herhalen en herhalen. Je moet echt geduld hebben met het compliment. Je gaat steeds het langer opbouwen met het compliment. Het compliment is wel een moeilijk kunstje om als echte vrijheidsdressuur kunstje te doen daarom vergt het veel tijd en geduld! Veel succes :D
En het targetten is een zweep of bijv. borstel aanraken op commando. En dan op alle afstanden, hoog of laag.

Joosie een blok kun je niet kopen. Je moet ze zelf maken. Zo heeft mijn vader ook voor mij een blok gemaakt. Misschien heb je zelf een handige vader of iemand anders of jij misschien zelf wel als je handig bent kun je een blok maken. Dit kan van boomstammen, hout enz. zijn. Veel succes en plezier :D

Mammaloetje met het volgen en stoppen daar moet je gewoon mee blijven oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Zo heeft mijn pony het ook geleerd. Ook zelf heel erg rustig blijven, goed belonen als hij het goed doet, niet boos worden en blijf consequent. Succes ermee :D

DoxLover als je met stipjes tipjes bedoelde heb ik hier een paar tips. Blijf altijd rustig je paard heeft niet aan iemand die altijd druk door de bak door rent! Wees nooit gestrest als je vrijheidsdressuur gaat doen. Alle kunstjes hebben tijd nodig, geef je paard dus voor alle tijd minimaal één maand om ze onder de knie te krijgen. Blijf ten alle tijden consequent daar heeft je paard echt iets aan. Beloon altijd goed gedrag en negeer fout gedrag! Succes met vrijheidsdressuur ;)

Heb je nog vragen stel ze gerust. Ik heb zelf een vrijheidsdressuur team dus weet het meeste wel ;) Vraag gerust iets doe dit via pb! Je kan ook op http://www.rapi.ismijnpony.nl kijken maar de website is nog niet helemaal af! Dus vragen via de pb gaat makkelijker en sneller ;) Succes allemaal!

Als je weet hoe je het aan moet leren leer je het compliment met een week of 2 aan :)
Probeer je paard eerst in de spagaat te zetten, been op te tillen en dan compliment te vragen, geef een bixje tijdens het zakken en bij het landen op de knie.
let wel op dat je paard niet op je gaat hangen.

Een blok kun je kopen via http://horseagilitystore.luondo.nl/ of bij een houtzagerij laten maken :)

Volgen en stoppen kun je het beste oefenen door gewoon met halster en touw te werken in het begin en kleine stukjes te vragen.

Je hoeft je paard geen maand de tijd te geven, elk paard leert op een ander tempo
Zo zit het nee schudden er gemiddeld binnen 10 minuten goed in en de jambette met een half uurtje.
Het liggen zit er bij het ene paard met 3 dagen in en bij sommige met een half jaar...
Werk open minded dus geef je paard de kans om dingen te ontdekken en te leren.

nnoorjanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:31

Bedankt