Niet vooruit te branden met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:01

Ariebren schreef:
Binnen arm aanwijzen, buiten arm drijven.

En dan ook actief drijven, de longeer zweep kan dan gebruikt worden als verlenging van je drijvende arm.

En als je dit al doet, maar toch kakt hij steeds in?
Ik probeer altijd als ik wil dat hij harder gaat, mijn energie dmv mijn hand aan zijn voorhand, naar voren te doen en eventeel ook nog mijn (bovenlichaam) mee beweeg.

Krijg ik geen reactie dan stem en zweep.. Maar daarna kakt hij toch weer in :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:02

Iris82 schreef:
Ariebren schreef:
Elk gedrags probleem bij paard, hond en kind wordt veroorzaakt door zijn opvoeder.

Oeh, zullen we daar een nieuw topic over openen? Dat vind ik wel een interessante stelling.
Waar ik t overigens ook niet mee eens ben maar dat terzijde.

Ik dus ook niet. Meid is sws nog niet zo 'lang' de eigenaar / baas / opvoeder

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:03

Is dit hetzelfde paard dat ook af en toe uitslaat naar andere paarden (zag ik in een ander topic)? Dan denk ik dat dit toch een behoorlijk dominant paard is dat 'naar alternatieven zoekt' als ze ergens geen zin in heeft, en in dit geval werkt dat dus redelijk.....ga dus ook even goed na of ze verder echt goed luistert en braaf is. Ik voel dus ook wel voor de stevige aanpak - maar dan in alles. Als ze gezond is en jij geen onmogelijke dingen vraagt moet ze gewoon luisteren.
Ik heb een jong paard dat overigens hetzelfde gedrag aan de longe vertoonde, maar toen ik wat balkjes neerlegde werd ze opeens wakker. Die verveelde zich dus. Die geef ik aan de longe veel afwisseling, dus veel overgangen, veel balkjes lopen, ik gebruik de hele bak (strekken op de lange zijde vinden ze vaak leuk als ze dat eenmaal kennen). Gaat prima, maar bij het minste of geringste teken van ongehoorzaamheid corrigeer ik haar, want dit is ook een dame die je een halve vinger geeft en dan direct je hele arm op eet :) .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:04

Adin schreef:
mijn paard is ontzettend flegmatiek, zowel onder het zadel als aan de longe.
Hij loopt alleen harder als ik de longeerlijn kort pak en hij weet dat ik hem kan raken met de zweep.
Heb ooit een clinic freestylen van Emiel Voest gevolgd. Heb hetgeen ik daar geleerd heb qua lichaamshouding en gebaren eens geprobeerd op mijn paard en waarempel, heb geen zweep meer nodig. Hij is veel fijner te longeren, longeer hem dan overigens los, zonder lijn.
is alleen lastig uitleggen.

Het is 100 keer fijner. Mits je er genoeg gevoel voor hebt om het van een clinic op te pikken. Maar als je echt toch van plan bent om met bijzetjes te werken, dan geef ik wel weer de voorkeur aan een lijntje eraan.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:08

Ariebren schreef:
Elk gedrags probleem bij paard, hond en kind wordt veroorzaakt door zijn opvoeder.

Dit is niet waar, nature and nurture. Gedragsproblemen bij kinderen kunnen ook neurologisch zijn, bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:09

De tip die ik hier kreeg (woon in het oosten): lekker mee lopen, dan blijf je zelf warmer. En een grotere cirkel maken, omdat het voor jonge paarden best belastend is om op een kleine cirkel te lopen. Veel afwisselen, maar dat is al genoemd hier boven.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:10

Adin: als je eens tijd hebt is de uitleg zeker welkom hoor :o

Ariebren en Iris: dat topic ga ik zeker volgen! Maar, Ariebren, je kan niet iedereen over dezelfde kam scheren, en al zeker niet mensen die je niet kent. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat jij nooit tegen een gedragsprobleem van gelijk wel wezen bent gelopen. De perfecte opvoeder bestaan trouwens ook niet, iedereen maakt fouten en je kan niet leren als je niet kan proberen.

Kendra: ja dat is hetzelfde paard. Maar imo kan je het niet vergelijken. Ze slaat naar andere paarden als ze ingesloten raakt of als ze echt té dicht komen. Dit hoort niet, dat weet ik. En ik probeer het ook af te leren. Maar ze toont geen tekenen van dominantie. Ze gaat netjes opzij of achteruit als je dat vraagt, draait zich niet frontaal naar mij of loopt me niet omver. Ze heeft wel respect voor mij imo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:11

Mee lopen zou ik juist niet doen. Dan maak je het paard juist 'dood' voor je lichaamstaal omdat je continu beweegt en veranderd.

Miekemuis_

Re: Niet vooruit te branden met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:13

Geryon:dat is me ook al opgevallen, hoe meer ik sta te springen, hoe minder effect het allemaal heeft.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:14

Miekemuis_ schreef:
De perfecte opvoeder bestaan trouwens ook niet, iedereen maakt fouten en je kan niet leren als je niet kan proberen.
.

+1 :j

Edit:

Geryon schreef:
Mee lopen zou ik juist niet doen. Dan maak je het paard juist 'dood' voor je lichaamstaal omdat je continu beweegt en veranderd.

Klopt, met als gevolg dat jij jankend van vermoeidheid in het midden staat zonder resultaat en wel moet opgeven, en je dus weer geen steek verder bent gekomen. :D

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:23

Bokt mist een 'vind ik leuk'-knop!

Ontopic: ik dacht dat stemcommando's ook zouden helpen, omdat ze dan op geluid reageert en minder op lichaamstaal. De eerste paar keer reageert ze wel, maar ze wordt ook snel dood voor die commando's. Al moet ik zeggen dat ze tijdens het longeren wel heeeeel goed reageert op 'hooo'. Haha, ze wint zeker de eerste prijs!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:28

Maar ieder mens die gewezen wordt op een foutje gaat gelijk in de verdediging.

Valt me elke keer weer op in de topics waar om advies gevraagd wordt.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:29

Miekemuis_ schreef:
De fout ligt eigenlijk bij de persoon die haar zadelmak maakte. Ze was toen nog niet van mij maar ik heb wel geholpen. Ze was ook niet vooruit te krijgen toen ze er de eerste keer op gingen, dus we hebben dit dan zonder longe gedaan. Ze is voor de rest wel echt een engeltje, braaf maar toch vooruit onder het rijden, niet kijkerig en heeft haar eerste parcoursjes foutloos gesprongen. Opdat ze toch braaf is hebben ze haar na het zadelmak maken niet meer aan de longe genomen, en ze heeft dus eigenlijk nooit echt moeten doen.

Little_birdy: Ja hoor. Dan slaat ze eens uit of gaat ongeveer 4 passen beter vooruit, maar het duurt niet lang. Ze heeft sowieso al losse achterbenen dus dat wil ik wel zo veel mogelijk vermijden.

Je paard mag niet slaan naar de zweep! Logisch dat ze geen ontzag heeft voor je zweep, een keertje je achterbeen optillen en weg is ie...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:30

Geryon schreef:

Mee eens hoor. Het was alleen deze week zo koud, dat iemand tegen me zei, dat ik om warm te worden maar beter kon gaan hardlopen met paard. Dus, alleen deze week, heb ik lekker rondgelopen in de bak. Paard keek ook heel verbaasd naar me, maar ik was lekker warm geworden.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:31

Marijke_Dub schreef:
En proberen een plastic zakje aan je zweep uiteinde te doen?

Dan maak je het paard alleen maar bang voor het zakje en de zweep .. neem aan dat dat het bedoeling niet is

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:37

Ariebren: Je hebt me niet op een foutgewezen. Je zei gelijk dat ik niet genoeg ervaring had. Dat lijkt me eerder een fout van jouw kant.

Ik denk dat ik het hier een beetje verkeerd heb uitgelegd met dat slaan. Het is niet zo dat ik de zweep weglaat omdat ze ernaar slaat. Ze slaat ook niet elke keer als ik haar aanraak, zeker niet. Maar mijn ervaring met haar (sorry ariebren) heeft me geleerd dat ze dus gewoon geen baat heeft bij een zweep. De eerste keren onder het zadel was ze snel moe en wou ze ook niet goed meer lopen. Dit is ook opgelost zonder zweep. Omdat die gewoon geen effect had. Als ze slaat krijgt ze een mep terug, maar het lost mijn longeerprobleem niet op.

Nvds: eigenlijk wel. Als ze bang zou zijn van die zweep (lees: er respect voor zou hebben) zou ze vooruit gaan als die zweep haar dat vraagt..

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:41

Miekemuis_ schreef:
Ariebren: Je hebt me niet op een foutgewezen. Je zei gelijk dat ik niet genoeg ervaring had. Dat lijkt me eerder een fout van jouw kant.

Ik denk dat ik het hier een beetje verkeerd heb uitgelegd met dat slaan. Het is niet zo dat ik de zweep weglaat omdat ze ernaar slaat. Ze slaat ook niet elke keer als ik haar aanraak, zeker niet. Maar mijn ervaring met haar (sorry ariebren) heeft me geleerd dat ze dus gewoon geen baat heeft bij een zweep. De eerste keren onder het zadel was ze snel moe en wou ze ook niet goed meer lopen. Dit is ook opgelost zonder zweep. Omdat die gewoon geen effect had. Als ze slaat krijgt ze een mep terug, maar het lost mijn longeerprobleem niet op.

Nvds: eigenlijk wel. Als ze bang zou zijn van die zweep (lees: er respect voor zou hebben) zou ze vooruit gaan als die zweep haar dat vraagt..

Hoe heb je dit precies opgelost dan? kan je niet iets soortgelijks vinden voor bij het longeren?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:47

Eigenlijk heel dom. Maar toen hebben we haar gewoon heel korte periodes gereden. Snel stoppen. 5 minuten goed? Dan stoppen. Uiteindelijk kreeg ze meer conditie en stelde dat gedrag zich eigenlijk niet meer.Ze weet namelijk niet of ze nu 5 of 6 minuten heeft gelopen..
Laatst bijgewerkt door Miekemuis_ op 22-01-13 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:47

Ik heb dit probleem ook met mijn paard gehad.
Voordat die zadel mak was was die vet braaf aan de longeerlijn.
Met inrijden ging het ook perfect.
Maar toen die klaar was met het inrijden en op zijn 4de begon hij plots in te sukkelen en echt naar de zweep en mij te trappen.

Wij hebben dit op kunnen lossen duur wat sommige ook zeggen zet een logeercirkel af.
Wij hebben dat gedaan ( alleen wij hebben er stroom op gezet omdat meneer er gewoon dwars door heen ging. Toen die door had na 2 keer er tegen aan gelpen te hebben dat er stroom op stond hebben we dit er ook afgehaalt )
maar ik denk dat ik en een vriendin van mij dik 4 weken bezig zijn geweest om hem een uur per dag door die cirkel te jagen.
Lkkr rennen er achter aan en gillen en gek doen.
Later longeerlijn er aan en toen om stebeurt rennen gekdoen gillen en gewoon jagen maar.
Dit was denk ik zoon 2 weken nodig.
Toen deed doe ook weer normaal aan de longeerlijn zelf.

OOk mijn paard was niet bang voor de zweep. Kon er alles mee.
Over zijn hoofd aaien tussen zijn oren overal.
Alleen zijn benen niet maar dat mocht niemand zelfs de hoefsmid niet XD
Uiteindelijk begon hij ook te bokken onder het zadel
maar dat heb ik niet meer opkunnen lossen want toen is die verkocht omdat het voor mij te gevaarlijk werd met zijn voernijd en zo.
Maar volgens de mensen waar die nu is gaat het longeren nog steeds goed
Dus misschien toch het proberen waard.
Ga eens jagen. Kijk ze moet niet bang worden.
maar ze mag best wel eens weten dat ze gewoon moet gaan lopen wanneer jij dat wilt en in welk tempo jij dat wilt

Miekemuis_

Re: Niet vooruit te branden met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:49

Vadrouille: mij lijkt het dat dat jagen jouw paard meer slecht dan goed gedaan heeft...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:50

De mijne is er ook niet angstig door geworden. Terwijl ze eerst dwars door de zweep(en de mens die er bij hoorde) heen liep. Kan haar nog steeds met de zweep aaien.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:53

Ik sta nu in de drijvende hoek en maak een soort van drijvende bew
eging met mijn buitenste hand, de binnenhand wijst in de richting die ik wil dat hij op loopt. met de drijvende hand maak ik een beweging. Hoe groter de beweging hoe groter het signaal. Als ik een rustig stapje wil beweeg ik die hand heel zacht van beneden naar boven. Wil ik meer tempo dan maak ik de beweging iets sneller of als het signaal niet overkomt iets groter. Ik krijg hem zo met 1 gebaar / beweging in draf of galop terwijl ik er anders we achteraan kon rennen voor hij een stap harder deed.

Het is gewoon lastig uitleggen als je het niet kent...

Soyttafe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:54

Er zijn paarden die alles netjes doen, rijden, mennen of iets anders.
Maar als je gaat longeren vinden ze dit helemaal niets en hebben er gewoon geen plezier in.
Dat zie je dan ook terug als ze de rest wel goed doen.

Probeer eens ipv rondjes lange banen te maken, dus op de korte kanten, rustig en desnoods in stap, lange zijden lekker voorwaarts laten gaan, balkjes erbij en leuk(er) maken.

Succes.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:58

Adin: Kan je je eventueel eens laten filmen? Het lijkt me wel een interessante manier.

Misschien moet ik idd proberen afwisselen in het longeren, dat moet ik in het rijden ook. Als ze 1 minuut hetzelfde moet doen begint haar koppie te schudden. Vermoeiend beestje... :p maar hoe kan je afwisseling krijgen in het longeren? Veel overgangen en een balkje, nog?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:04

Miekemuis_ schreef:
Eigenlijk heel dom. Maar toen hebben we haar gewoon heel korte periodes gereden. Snel stoppen. 5 minuten goed? Dan stoppen. Uiteindelijk kreeg ze meer conditie en stelde dat gedrag zich eigenlijk niet meer.Ze weet namelijk niet of ze nu 5 of 6 minuten heeft gelopen..

Misschien ligt hier het antwoord in besloten. Het longeren gewoon te kort maken voor haar om problemen te krijgen. Elk paard is toch weer anders voor wat betreft de juiste aanpak. Bij mijn huidige paard heb ik bij het inrijden ook het advies gekregen om kort te rijden. Dus echt tien minuten en dan afstappen. Het is heel goed gegaan en ik heb veel plezier met mijn paard nu. Dat advies was van een professional, die er ook eerst zelf opgestapt is. Hij zei dat het een braaf paard was, maar heel fanatiek. En hij moet het in zijn hoofd ook kunnen verwerken. Dus ook al leek hij niet moe, dan toch op tijd stoppen.