[AR] Cap op de kar (Poll)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ik heb mijn cap op in de volgende situaties

Zodra ik op de wagen stap, elke situatie.
33 (22%)
Bijna altijd, soms vergeet ik het bij spontane acties.
20 (13%)
Alleen op evenementen waarbij het verplicht is.
43 (29%)
Evenementen waarbij het verplicht is en tijdens buitenrit.
2 (1%)
Evenementen waarbij het verplicht is en tijdens training.
5 (3%)
Ik draag nooit een cap
34 (23%)
Anders (vertel in reactie)
8 (5%)

Totaal aantal stemmen: 145

Eline91

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:58

Ik weet dat ik een cap zou moeten dragen, maar ik ben eigenlijk veel te gemakkelijk op dat vlak. Vergeten? Pech, dan maar zonder. In het begin droeg ik hem altijd maar ik ben hem een paar keer vergeten en ondertussen is de gewoonte om hem te dragen weg en vergeet ik het eigenlijk veel te vaak.

Onder het zadel draag ik hem meestal wel, ook al is dat in de westernsport niet gebruikelijk, maar op de wagen vergeet ik het vaak. Op de menvereniging is er ook niemand die een cap draagt, en toen ik mijn koetsiersbewijs haalde heeft ook niemand me verteld dat ik een cap moest dragen.

wienkecarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 08:01

Ik heb gestemd op anders(vertel in je reactie)
Ik draag een cap bij de les meestal bij buitenrijden,bij springen,cross etc.
En bij wedstrijden,maar voor de kar niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 08:08

Bij beiden clubs waar wij lessen, is het verplicht (Haarlemmermeerruiters en Hubertus) voor zowel ruiters als menners/grooms.

Wij dragen altijd een cap op de koets, alleen niet bij authentieke ritten (past niet goed bij mijn Oostenrijkse dirndljurk).

Wij hebben ook altijd extra verstelbare caps bij ons voor passagiers.
Better safe than sorry. En ik vind het wel fijn ook in het bos, voor uitstekende takken. :D ik ben niet zo handig in tijdig bukken.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 08:56

Als ik en een vriendin met haar pony gaan mennen hebben we eigenlijk geen van beide een cap op. We gaan meestal gewoon wat boscrossen en om de beurt mennen, pony kent alles en is eigenlijk nooit bang, dus dan blijft de cap af. Als ik later met een eigen pony zou mennen zou ik waarschijnlijk ook geen cap dragen voor buitenritjes, maar wel voor trainen en eventuele wedstrijden. Als ik ga rijden heb ik altijd een cap op, en dat heb ik nooit aners gedaan, behalve bij mijn (nu pensioen)pony., Met hem durfde ik best zonder cap, maar erg verstandig is het natuurlijk niet, was dan ook voornamelijk voor foto's of om van de stal naar de wei te rijden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:43

Bij onze vereniging is het ook verplicht en vanwege veiligheidscertificaat zou het overal verplicht moeten zijn. Vind het dus wel vreemd dat bijna niemand zich daaraan houdt.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:59

Ken iemand die geen menles geeft als niet alle cappen op de koppen zitten. Groot gelijk ook.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:11

Cowgirl schreef:
Shenavallie schreef:

Het beste paard van stal, moet je juist in de gaten houden. Heb het helaas genoeg keren zien gebeuren. Dit heeft niet alleen met correct beleren te maken, het kan ook (of zelfs juist) te maken hebben met iets van buitenaf.

Ik zou zelf graag willen dat hoofdbescherming in de paardensport wettelijk verplicht wordt (met het koetsiersbewijs moet je hem ook verplicht dragen). Net als betere kleding op motoren. Als je toch eens ziet hoe sommige gasten dáárop zitten... blote handen, t-shirt, dunne of korte broeken, geen goed beschermend schoeisel. Als iemand er dán voor kiest om niet beschermend te rijden, dan zou een verzekeringsmaatschappij van mij wel mogen weigeren om uit te keren. En dan die kleine kinderen, die onbeschermd meegaan... :n

Bij het koetsies bewijs was in mijn tijd (14 jaar geleden) een petje/hoed genoeg. Dus dat is al veranderd.
Wat betreft dat motor rijden ben ik het met je eens. Ik zie dat ook als iets wat vele malen meer risico voller is dan mennen. Wellicht de marathon wedstrijden uitgezonderd maar ook hier halen paarden geen 120 km per uur dus zal de schade lang niet zo erg zijn wanneer ik met 120 op de motor onderuit ga.

Op een motor hoef je ook geen hoge snelheid te rijden om flink in de kreukels te liggen, helaas. Een familielid van me is het door toedoen van een derde overkomen, dat hij met lage snelheid onderuit werd gehaald en daarbij met een harde klap op zijn hoofd terecht kwam + elleboog gebroken. Daarnaast is er bij onze menvereniging afgelopen jaar een paard in de les aan de kletter gegaan, die een andere menner met kar/paard meetrok. De menner waarvan het paard aan de kletter ging, werd eraf geslingerd en kwam tussen de kar en de bakrand. Gelukkig geen zwaar hoofdletsel, maar wel dagen lang flinke hoofdpijn gehad + schrammen en blauwe plekken op armen, benen, handen. De menner die omver gereden werd, had een cap op gelukkig. Hij kwam ten val en kreeg de kar over zich heen. Naast wat blauwe plekken en spierpijn had ook hij verder geen ernstig letsel. Maar dat vond alleen nog maar plaats in een omheinde (zand)bak. Je zult op het asfalt iets dergelijks hebben...

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:40

In de tijd dat ik mijn bewijs ging halen (5 jaar geleden) had met het over een 'hoofddeksel', dat kan gerust ook een wollen muts zijn......