[AR] Mijn zwartaloosa voor de sulky!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 03:14

NathalietjeB schreef:
pff waarom moet bokt het toch altijd beter weten...laat mensen toch eens in hun waarde zeg..
niemand kent de ts volgens mij persoonlijk en weet dus ook niet wat ze doet met haar shetter..

Ik ken TS en de kleine smurf persoonlijk, en als er iemand is die weet waar ze mee bezig is, is TS het wel..
Ze zal nooit iets doen wat een paard of pony schade zal toebrengen, en altijd met een zachte concequente hand, en vooral met verstand en spelenderwijs met veel plezier ermee aan de "slag" gaan..
Lars is gewoon een pony die bezig WIL zijn, en leren WIL al van kleins af aan..
En met die enkele keren voor die(zeer licht van gewicht) sulky om m de basis te leren, vind ook ik echt geen dierenbeulerij!!

Iedereen heeft zijn menin of manier over WAT, HOE en WANEER wel of niet beleren..
Maar kom op, zeg nu zelf, pas als je paard totaal (of volgens bepaalde mensen genoeg)volgroeid is pas beginnen met beleren en/of belasten, terwijl je al zoveel spelenderwijs "voorwerk" ( grond werk, manieren leren, basis comando's, vrijheids dressuur, wandelen of rennen (met of zonder fiets) etc. etc.), kan doen voor de tijd dat ze echt aant "werk" kunnen..Ongeacht wat voor ras of grootte!!
Want wees eerlijk, deze ponyrug zal nooit bereden worden, en zal DIT het zwaarste werk zijn, worden en blijven wat deze kleine smurf in zn leven zal gaan doen..

Jij hebt toch ook al leren fietsen als kind zijnde.. "Toen je nog niet volgroeid was"..

En terug komend, op de uitspraaken als bijv. " Tis gelukkigniet mijn paardje die al vroeg versleten is" omdat ze er miss naar de mening van vele te vroeg mee begint?
Dan zou ik eens gaan kijken naar hoeveel mensen over t algmeen hun paard naar de haaien helpen omdat er verkeerd, te hard of zonder ervaring mee omgegaan word...En ze hun paardjes naar de kapot maken, en overbelasten omdat ze MOETEN (ipv willen) presteren wanneer en hoelang hun het willen!! (maar dat ff offtopic)

anneliesdj

Re: Mijn zwartaloosa voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 03:26

Ach mensen, een wagentje, en zeker een sulky, is amper belasting voor zo'n diertje. Dat weegt niets op zijn rug en trekken hoeft hij er ook amper aan. Het is meer een leuke manier om toch eens met je jonge ding buiten te komen, zolang je het niet te vaak doet, geen proleem.

Wat ik niet snap is je titel en de eerste zinnen in je post; het is dus een appaloosa maar eigelijk ook niet? (geboren uit 2 appaloosa ouders is het veulen toch zowieso appaloosa? Dan bedoel ik qua stamboek, niet qua kleur, effen dieren kunnen bij mijn eten ook ingeschreven worden mits geboren uit 2 appie ouders) Hoezo heeft hij de bouw wel van een appie maar niet de manen? Het is toch gewoon een shet? Hij is imo niet anders van bouw of manen dan elke andere shet.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:25

Mang, jij weet precies te verwoorden waarom ik denk dat het niet erg is om hem nu op deze manier aan het werk te hebben. En dan ook precies. Als hij nog heel puppy was geweest, of als hij aangaf het niet aan te kunnen, of aangaf het niet leuk te vinden, zou ik fleurig mijn handjes er van af trekken. Het gaat mij er niet om dat ik niet kan wachten, maar dat hij meer uitdaging nodig heeft en had. Na voorzichtig overwegen kwam ik dus inderdaad tot dezelfde conclusie als jij: sulky weegt praktisch niks, rolt bijna op zichzelf op het harde. Dus qua belasting, en qua hoeveelheid werk vond ik het goed meevallen daarbij speelt frequentie ook een rol, en die is bij mij dus heel laag. Leuk om te lezen dat er mensen zijn met dezelfde visie als ik.

Maartje, ik stoor mij ontzettend aan je manier van argumenten geven. Ik snap dat je je mening door wil drijven, moet je vooral zelf weten. Maar om nou in bijna iedere post wel ergens maar voren te laten komen dat je denkt dat ik mijn pony bewust naar de knoppen help... Ik heb meer ervaring dan menig ander met de kleintjes en in het mennen. Op jaaaaaaren ervaring rust mijn mening die ik nu heb. Ik ben geen groentje in de paardenwereld die geen benul heeft waar ze het over heeft hoor ;)

Annelies, om nog even op jouw vraag terug te komen. Appaloosas hebben een ander stamboek. Nou waren zijn ouders beide niet stamboek geregistreerd, maar hadden beide tot ver achterin de lijnen appaloosa zitten. Lars is git en git zwart. Heeft een hoefje dat aan de onderkant wit is, en heeft hier en daar sinds vorig jaar een paar witte stipjes. Nou is het (vind ik dan) vreemd dat je uit een lange lijn appaloosas een geheel zwart veulen krijgt. En omdat appaloosas vaak niet zo goed bedeeld zijn qua behang, vind ik het ook apart dat Lars zo veel manen heeft. Hij heeft ook een paspoortje van het nmprs, en is veel te fijn om een normale shet te zijn. Vandaar mijn zwarte appaloosa :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:28

;) Je weet heel goed waar je mee bezig bent en ook al wil niet iedereen dat geloven, ga gewoon lekker zo door!

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:59

Leuke pony!
Toch vind ook ik 2 jaar veel te vroeg om te beleren. Hij kan er misschien aan toe zijn, maar dat betekent niet dat het ook goed voor zijn lichaam is. Waarom niet nog (minstens) 6 maanden wachten?
Verder lijkt je lamoen wat lang aan de voorkant. Misschien een idee om deze wat in te korten? Denk dat hij anders behoorlijk in de hals gaat prikken bij wendingen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:19

Wat een leuk paardje. Hoop zo dat ik over een poosje ook op pad kan met mijn shetmerrie. Die is helaas niet makkelijk en zal nog een poos duren. die is daarintegen bijna 4 maar die vind alles eng en is verschikkelijk vlug met haar achterbenen.

Dat je de pony al voor de kar hebt dat is je eigen keus. Mijn keuze zal het niet zijn op punt wat ik zelf gezien heb. Mijn paard was toen ik haar kreeg met 2,5 al een echt stevig en goed gebouwde, die niet eruit zag als een puppie. Ze zeiden allemaal dat ik al makkelijk kon beginnen met beleren. Nu ze 4,5 zie je dat ze toen echt mega puppie was en nog zo onwijs gegroeid en uitgebreed is.

Natuurlijk is dat met een shet en met een kar wel wat anders, ik neem aan dat je hem goed in de gaten houdt en hem niet overvraagt. Succes met je leuke paardje...

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:21

Ik dacht dat het een shetlandertje was door zijn manen! <3

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:21

Zo weinig manen heeft hij niet en ik heb wel vaker wat chiquere shet's gezien, ze een beetje op conditie houden scheelt enorm. Zet hem maar eens weg en voer hem dik, dan ziet hij eruit als elke andere shet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:18

leuke pony en wat goed dat je hem veel in handen gehad hebt.en het wel niet beleren met 2,5 voor de koets daar heeft iedereen een andere visie over.
ik beleer ook pas met 3jr van te voren doe ik wel wandelen(verkeersmak maken),en met 2,5 ga ik oefenen met de langelijnen dus wandelen maar dan er achter en vaak met een sidepull.dat ts met 2,5 een sulky er achter hangt,dat is haar keuze en in de mensport word dit veel gedaan.dus mensen no stress want zo gebeurt het al jaren vraafg maar aan jullie opa's en overgroot opa's.ts lekker zo door gaan,lekker plezier maken.en beleren voor de sulky kun je niet vergelijken met inrijden

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:59

Indd inrijden is veel meer belasting op het lijf dan voor de sulky, en dit is de 5de keer en het ponybees loopt er nou niet bepaald puppy achtig voor.... dus ik zie ook geen probleem hoor TS maar ook dat is mijn mening, ik ken menig haflinger,fjord,welsh cob die op hun 2,5 werden ingespannen voor een 2wieler (wel pas als ze er aan toe waren) en die hebben er ook geen lichamelijke schade aan overgehouden. En om te zeggen dat het pas met 3 jaar mag en dan pats boem alles erop gooien vind ik ook niet echt een tof idee....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:05

Boompje1985 schreef:
Indd inrijden is veel meer belasting op het lijf dan voor de sulky, en dit is de 5de keer en het ponybees loopt er nou niet bepaald puppy achtig voor.... dus ik zie ook geen probleem hoor TS maar ook dat is mijn mening, ik ken menig haflinger,fjord,welsh cob die op hun 2,5 werden ingespannen voor een 2wieler (wel pas als ze er aan toe waren) en die hebben er ook geen lichamelijke schade aan overgehouden. En om te zeggen dat het pas met 3 jaar mag en dan pats boem alles erop gooien vind ik ook niet echt een tof idee....

och en als je het zo gaat bekijken de rug van een paard is echt niet volgroeid met 3jr ,dus dan zou je geduld moeten hebben en ook wachten tot een leeftijd van 6jr.maart dat willen de meeste ook niet.ooit heeft iemand bedacht dat 3 de leeftijd is en dat word klakkeloos overgenomen.als je kijkt hoe een paard groeit mag je er op pas met 6jr dus waar praten we over.ts lekker lol met je knol hebben,ook gaat ts recht uit recht aan en geen voltes of korte wendingen rijden wat bij de dressuur paarden wel met 3jr gebeurt.dus mensen kom op zeg

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:00

Leuk pony'tje. Ziet er goed uit. :D