Te weinig bespiering en slechte conditie, hoe longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Re: Te weinig bespiering en slechte conditie, hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:21

Ik zal eerst eens zijn bloed laten prikken om te kijken wat hij echt mist en niet zelf lopen aanklooien met allerlei poedertjes en brokjes. Spierweefsel wordt verbruikt na vetweefsel als ze een tekort opbouwen. Als je je paard goed rijdt en genoeg beweging krijgt moet hij daar al bespiering van krijgen.

Longeren is meer onderhoud en soepel houden van spieren en pezen die je onder het zadel wat moeilijker traint. Of gewoon als je een keer niet kan rijden. Zo zie ik dat.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:40

Whaha sorry LotteHorses :D niet gezien.
Het stressen moet ook wel aangepakt worden :) anders heeft geen enkel voer effect.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 14:22

Het probleem is dat het nu eenmaal een stresskonijn is. In zijn weide valt het goed mee, er is zelf al een kleine tractor in hun weide geweest, en de man die erop zat (de man van de eigenares, ik lease hem) kon ze zelf aaien!
Maar vanaf dat hij 1 stap buiten zijn weide zet, begint hij te snuiven, mesten, voel je zijn hart kloppen en verstijfd hij.

Vanaf dat je terug in hun weide bent, zie je zo de stress 'van hem afvallen'.
Maar hij is nog maar 2x in zijn hele leven verhuist (hij is wel nog maar 8, maar toch) : Toen hij 3 was, en naar ons.

Bij de vorige eigenaren heeft hij altijd op zijn weide gestaan, met zijn piste ernaast. Hij is altijd 1 vertrouwde omgeving gewend. Toen hij bij ons kwam, wist hij dus ook niet wat hem verkwam en het heeft 4 maand geduurd voor dat hij zich begon thuis te voelen en gewend raakte.

Nu is er toch al wat vertrouwen, maar we proberen het toch nog een beetje te vergroten/versterken met grondwerk en gewoon veel met hem tutten. Ik denk dat hij osn gewoon hard genoeg zal moeten vertrouwen om op straat te gaan, want uit zijn eigen gaat hij nooit 90% kunnen ontspannen.

Maar we zijn er volop mee bezig! Vorige week had hij een kleine terugval (keek nog meer naar dingen, waar hij de vorige keer niet naar keek), maar we hopen dat het morgen terug wat beter gaat!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:44

lotte_horses schreef:
Locanda schreef:
@ TS; of ik heb iets gemist, maar waarom zet je foto's van een ander paard in de OP? :o

Dat is niet mijn paard, dat is van een bokker die zelf problemen heeft met haar paard en het topic zo wat overneemt :') (niet dat ik het haar kwalijk neem ofzo :+ )

Sorry hoor maar toen ik je topic zag moest ik gelijk denken aan mijn paard en ik dacht misschien plaats ik het erbij zodat ik ook vragen kan stellen. Ik ben blij dat je het niet erg vind, heel erg lief trouwens ! bedankt dat ik hier ook mocht vragen stellen ik ga bloed laten afnemen. Ik zal je topic ook volgen om te zien hoe het met jouw paardje verder gaat , zo kan ik ook bij leren :) heel erg bedankt dat je het zo sportief opvat !

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 20:50

Haha geen probleem hoor! :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:48

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:02

Voordat je je paard klakkeloos wat gaat voeren moet je toch bepaalde dingen uitsluiten.

Als je paard wormen heeft, kan je voeren wat je wilt maar werkt niet.
Dus mestonderonzoek laten doen en bloed afnemen en analyseren door utrecht.... Niet je lokale da

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:15

tita schreef:
Voordat je je paard klakkeloos wat gaat voeren moet je toch bepaalde dingen uitsluiten.

Als je paard wormen heeft, kan je voeren wat je wilt maar werkt niet.
Dus mestonderonzoek laten doen en bloed afnemen en analyseren door utrecht.... Niet je lokale da

Dat is al diverse malen genoemd ( o.a. door mij) in dit topic. Zeker het bloedonderzoek is van groot belang bij beide paarden in dit topic, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen tips gegeven mogen worden omtrent voeren!
Overigens laat ik bloedonderzoeken altijd afnemen door mijn eigen DA/ paardenarts. Utrecht kom ik zelden, maar het is inderdaad af te raden om dit door een "poezendokter" te laten doen ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:23

Las nergens mestonderzoek..... Vind ik nu belangrijker aangezien paard buiten staat

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:53

Beetje magnesium voeren, worden ze ook rustiger van en soepeler in de spieren. 30gr per dag, de goedkoopste is te koop bij de welkoop. Heb je wel meteen 20 kg maar t kan ook over de wei gestrooid..

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 14:25

Hij heeft geen wormen, dat is al uitgesloten :)

Voor het voer en de eventuele supplementen wacht ik tot de DA is geweest en vraag ik het gewoon aan haar (ze komt dinsdag).

Ik wil er ook wel even bij zeggen, het is geen "poezendokter". Ze is gespecialliseert in paaren en heeft boven op haar gewone DA studie, nog homeopathie en acupunctuur gevolgd. Maar ls je haar vraagt om alleen met de klassieke middelen te werken (bv als je niet in homeopathie geloofd) dan doet ze dit ook. Wij geloven er wel in dat het werkt.
Maar ze weet wat ze doet. :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:30

Lastig, bij sommige paarden kun je alles uitsluiten, maar die blijven gewoon schraal...
Ben benieuwd wat de DA er van vindt!

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 14:50

Ik zal het jullie weten te zeggen ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:25

lotte_horses schreef:
Ik zal het jullie weten te zeggen ;)

Ben ook erg benieuwd. Zo te horen heb je een prima DA!

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 22:25

Idd! Ik zou je ze willen aanraden, maar ze woont in Antwerpen (België) :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:15

lotte_horses schreef:
Idd! Ik zou je ze willen aanraden, maar ze woont in Antwerpen (België) :D

Dat is een beetje uit de buurt, gelukkig heb ik hier ook een goede paardenarts.

Overigens kan gestresst gedrag bij een paard ook voortkomen uit voer/ maag/ darmproblemen. Door "verkeerd" voer, van bijv. voordat het paard van jou was, kunnen maag en darm irritaties ontstaan; dat kan zich uitten in prikkelbaar/ gestresst gedrag doordat zo'n dier dan eigenlijk altijd buikpijn heeft. Ook te weinig ruwvoer, waardoor de darmen leeg raken, heeft een dergelijk effect.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:09

Vandaag is de DA dus geweest, ik wist dat Darco er niet altijd even gelukkig uitzag nu dat het zo winter werd en hij in de modder moet staan (we staan in een gemeente dat er jammer genoeg om bekend staat zeer nat te zijn en nu staan ze dus constant in de blub, in hun stal word wel een dikke laag stro gelegd, maar die lopen ze er natuurlijk weer uit...) In de zomer worden er voor de stal tegels gelegd, maar nu is het hier te nat voor. Hij heeft dus ook een beetje last aan zijn hoeven, deze zijn wak door het nat en zijn zelfs een beetje verschrompeld.

Maar dus wat ze zei en ik verschoot er beste wel van! Hij is fysiek helemaal niet sterk, als hij nu gereden zou worden zou hij 'breken' binnenin (natuurlijk niet letterlijk, maar hij zou er gewoon aan onderdoor gaan). Als ze op een drukpunt bij de spieren drukte, waar een normaal paard weerstand zou moeten zetten, begin hij te bibberen en zakte hij een beetje in. Vooral in de rug is hij zeer zwak.

Ze zegt dat ze hem ook max 5 jaar zou geven qua uiterlijk (maar ze heeft niet nagekeken of hij echt 8 jaar is)

We hebben nu een remedie gekregen (de echt moeilijke naam heeft ze niet gezegd, maar het is een homeopathisch middel zodat hij sterker word) en hij moet 3 scheppen krachtvoer krijgen ipv 1 grote. Voor de rest krijgt hij genoeg hooi. Wel vond ze de slowfeeder die ik ga maken een goed idee. Normaal gezien als hij sterker word, gaat hij ook bijkomen
Binnen 3 weken komt ze terug en waarschijnlijk geeft ze dan nog een vitaminen supplement.

Nu mag ze niet echt gereden worden (door mij in principe nog wel, omdat ik niet veel weeg, maar er mag zeker geen volwassene op). Een 15-30min op straat stappen is wel goed. Ik ga er voorlopig ook niet mee rijden. (ik denk dat ik wat vdr met hem ga proberen, een beetje grondwerk doen en voor de rest 1x per week een korte rit op straat)

Volgens haar, heeft hij waarschijnlijk enkele chronische aandoeningen gehad en heeft hij veel tekort gekomen (ze zegt/weet wel niet precies wat) , hij heeft vroeger bij mensen met niet genoeg ervaring gestaan.

Ze zegt wel dat het een doodeerlijk paard is, dat hij ons vertrouwd, en dat het echt een schatje is qua gedrag <3 (altijd leuk om te horen :D)
Laatst bijgewerkt door lotte_horses op 18-12-12 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:13

met andere woorden....paard is gewoon ondervoed en zwak? :7

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:30

Zo ongeveer ja :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:33

kan het mij niet herinneren,maar was hij ontwormd?
Zoniet geef hem maar een hele spuit equest pramox.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:52

Ja hij is ontwormd en hij heeft geen nier en lever problemen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:07

lotte_horses schreef:
Ja hij is ontwormd en hij heeft geen nier en lever problemen.

Ik ben blij voor je dat het in eerste instantie geen nier en lever problemen zijn ! Je hebt zo te horen een zeer goede dierenarts. Ik hoop dat je paardje er snel beter word met zijn nieuw dieet :) Gelukkig dat je nog kan rijden met hem maar misschien is de afwisselingen leuk? Morgen komt de DA bij ons langs ik ben eens benieuwd wat die zal zeggen. Het is een nieuwe DA die zeer aanbevolen wordt door de staleigenaar, ik hoop dat het een goeie is...

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:23

Het is een echte knuffelbeer die houd van aandacht en snoepjes en hij is heel leergierig, dus hij zal het grondwerk en vd zeker leuk vinden! Versterkt onze band ook nog wat goed is voor op straat

Ik hoop voor je dat het een goede is, ik zal zeker duimen! Laat je ook nog weten wat hij zei?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:29

Zeker weten ! Ik zal bloed laten afnemen en mestonderzoek laten doen. Alleen is hij wel heel erg bang van de DA als hij naar hem komt met spuitjes...we zullen zien hoe het morgen gaat.

Wat leuk dat hij zo'n knuffelkont is <3 Ik zou zeggen post eens een foto van jullie aan het werk zo kunnen we de vorderingen i.v.m. spieren en verdikken mee volgen :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:52

Zo de DA's is vandaag langs komen, zeer vriendelijke man :) Smart was zeer erg braaf normaal gezien steigert hij altijd wanneer hij door heeft dat hij een prik zal krijgen. Vandaag was hij zeer braaf ondanks de prik :) naar de tanden kijken was voor hem niet zo prettig maar er was niks aan te zien. Het kunnen volgens de dierenarts drie mogelijkheden zijn: een bepaald tekort, parasieten of maagklachten. Vrijdag heb ik resultaat, ik ben benieuwd. Duimen jullie mee voor goed nieuws?