Wat is jouw favoriete manier van longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lizet_lara

Re: Wat is jouw favoriete manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:02

wij longeren meestal met touwtjes of pessoa

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:06

ik longeer met het Concord, echt een geweldige methode!
je moet er wel even handigheid in krijgen maar het geeft je veel meer ruiterlijke inzicht in je paard en je paard kan je instellen zoals je zelf wilt, ontspannen stofzuigen of netjes nagevelijk...

doordat het geen vaste punten heeft vind ik het ideaal het heeft 3 drukpunten en dat is bij de buik, achter de oren en in de mond, wanneer je dus aan het touw trekt, krijgt het paard druk bij zn buik waardoor hij zn buik moet aanspannen, en wanneer een buik aangespannen is krijgt de rug de mogelijkheid om te ontspannen... ik longeer er nu al 2 jaar zeker mee en ik blijf er enorm enthousiast over!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:08

Heb je daar een foto van? Heb er nog nooit van gehoord...

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:13

Touwhalster en Leadrope vindt ik leuk voor als ik goed geoefend heb ( soms pas ik het wel toe)
enkele longe , en dubelle longe (dubelle longe vindt ik nog erg moeilijk , zelf na les te hebben gehad }:0 )

Higoma145

er is zelfs een hele website van :j

http://www.miekeverdonk.nl daarin staan ook filmpjes met uitleg enz,
maar inmiddels zijn er al weer een aantal dingen verbeterd,

hier een foto van toen die van mij net 2 weken aan het concord liep
Afbeelding

ZusJacobs

ijssnuiver schreef:
Ik train mijn paard vanuit de klassieke dressuur/academische rijkunst.
Starten vanuit het werken aan de hand en dan vergroten van de afstand tussen jou en je paard. Ervoor zorgen dat het paard in balans blijft lopen en doordat het paard sterker word kun je steeds de afstand een stukje meer vergroten.
Daarnaast werk ik regelmatig zowel aan de dubbele lange lijnen als aan de lange teugel.

In alle gevallen zonder hulpmiddelen/teugels/oid.

In het grondwerk doe ik ook wel werk op de cirkel, maar dit meer ter controle van richting+snelheid en daarmee een stukje leiderschap. Dit heeft wat mij betreft veel minder te maken met spieropbouw en krachtontwikkeling.

Hier het zelfde!

Heel af en toe werk ik met een chambon, maar alleen om ze te leren dat ze achter de oren wijken voor druk en toch de neus naar voren kunnen doen. Ik heb twee paarden met een erg verticale hals en daar werkt dat fijn bij, maar dit is niet iets wat ik elke week doe. Meer als ze zo bomvol energie zitten dat ik er aan de hand of gewone lijn niks mee kan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:16

Gossa: lijkt net met Photoshop gemaakt haha! Heb je ook een recente foto? Zodat we kunnen zien wat voor resultaat 2 jaar daarmee longeren heeft?

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:17

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:20

Doubtless: deze foto is niet met photoshop gemaakt hoor :P

nee deze jonkie loopt nu een aantal maanden aan deze methode maar ik longeerde er zelf al 2 jaar mee op stage enz... wel kan ik zeggen dat in een paar maanden tijd longeren hiermee, hij heel veel balans heeft gekregen en zijn spieren ontzettend goed ontwikkelen, volgende week kan ik wel kijken of ik een nieuwe foto kan maken, zit momenteel met een blessure in mijn schouder...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:35

Kan je uitleggen hoe dat werkt met de 2 touwen die jij vast hebt en de druk die je kunt zetten?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:40

Ik longeer het liefst met dubbele lijnen, omdat ik dan zelf de druk kan bepalen en weglaten, ja verder als je het eenmaal gewend bent bied het gewoon veel mogelijkheden vind ik!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:49

ja tuurlijk!

het 1e touw (de blauwe op mijn foto) is je longeerlijn, die kan je het beste door de 1e bitring heen doen en dan over het hoofd van het paard naar de andere bitring vastmaken, zodat wanneer je paard zich dieper instelt dan je zelf eigenlijk wilt dan kan je daar een ophaal mee maken zodat je paard zijn hoofd weer hoger instelt.

het andere touw (het Concord) daar mee stel je dus je paard in, dit is de enige methode waar je tijdens het longeren je paard kan instellen dat word dus mogelijk gemaakt door de katrol, je kan dus bv als warming up gemakkelijk je paard lang en laag instellen, dus lekker voorwaards neerwaards, maar voor het echte werk netjes nagefelijk en als cooling down weer voorwaards neerwaards

wanneer jij aan het concord trekt komt er druk in de mond, achter de oren en bij de buik, zodat het paard zijn buik aanspant en zijn rug ontspant, en dus nageeft.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:08

Als je het niet helemaal juist doet in het begin, heeft dit dan slecht gevolgen voor het paard? (spieren of pezen overbelasten ofzo)
Of kan je er eigenlijk niet fout mee doen?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:11

wat je fout kan doen is dat je hem bijvoorbeeld te hoog of te laag instelt maar dat heeft verder weinig gevolgen begalve op de training van de spieren... maar ik zou bijna niet weten wat je fout kan doen :)

je moet er even inzicht in krijgen, maar wanneer je dat hebt leer je steeds beter te kijken naar je paard, hoe loopt hij, wat zou ik er aan kunnen veranderen enz het maakt je een stuk bewuster :j

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:14

Ik longeerde mijn 3 jarige gewoon met een dekje en longeersingel, verder niks bijzonders.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:15

@ TS de pessoa is wel te intensief voor een 3 jarige, deze is daar nog niet klaar voor
Dubbele lijnen vind ik bij een jong dier vrij riskant, zou dan gewoon een slofje of touwtjes nemen

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:21

gossa4ever schreef:
wat je fout kan doen is dat je hem bijvoorbeeld te hoog of te laag instelt maar dat heeft verder weinig gevolgen begalve op de training van de spieren... maar ik zou bijna niet weten wat je fout kan doen :)

je moet er even inzicht in krijgen, maar wanneer je dat hebt leer je steeds beter te kijken naar je paard, hoe loopt hij, wat zou ik er aan kunnen veranderen enz het maakt je een stuk bewuster :j

Dus het is goed om te gebruiken met een paard met zeer weinig bespiering, die we meer bespiering willen doen krijgen?
Want ik heb er geen ervaring mee en ken ook geen mensen die er ervaring mee hebben, dus ik zou het mijn eigen moeten leren en als er veel kans is om iet fout te doen, ga ik het toch maar niet kopen.

Hij is wel een kijkerig paardje, maar dit gaat denk ik geen probleem worden voor hem of wel?

Maar het lijkt me wel goed voor hem :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:26

lotte_horses schreef:
gossa4ever schreef:

Dus het is goed om te gebruiken met een paard met zeer weinig bespiering, die we meer bespiering willen doen krijgen?
Want ik heb er geen ervaring mee en ken ook geen mensen die er ervaring mee hebben, dus ik zou het mijn eigen moeten leren en als er veel kans is om iet fout te doen, ga ik het toch maar niet kopen.

Maar het lijkt me wel goed voor hem :)

het is zeker goed voor paarden met weinig bespieren maar ook zeker voor paarden die al goed in de spieren zitten!

in wat voor omgeving woon je? wellicht dat als je in de buurt woont ik eens langs kan komen? dan wil ik je best het concord laten zien :)

waar ben je bang voor om fout te doen? want de enige fout die je kan maken is je paard te hoog of te laag instellen en je concord te los laten hangen :)

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:35

Antwepen, België, ik denk dus niet dat je in de buurt gaat wonen :)
Ik wil hem gewoon niet onnodig belasten (hij is ook niet van mij, maar ik lease hem. Maar we waren van plan om toch wel te starten met de bespiering op te bouwen door oa te longeren, maar nu dat ik dit lees, is het volgens mij beter dan longeren :) )
Weet je toevallig hoe lang ik hem in het begin best laat lopen,om het daarna op te bouwen (hij heeft totaal geen conditie)

En is de concord leader (70€, wauw wat is dit duur) voldoende, om er dan gewoon een longeerlijn bij te doen, of moet je echt de concord longe kopen (maar die kost 100€)?

Sorry voor al de vragen, maar ik ben geïnteresseerd :)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:39

Met een halsverlenger.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:51

Geeft niks hoor :) ik beantwoord je vragen graag :) ik denk zeker dat het goed zal zijn voor je (lease) paardje!
Toen ik begon met het concord begon ik met ong 10 min, en dan iedere week een paar min erbij tot ik op de 25 min/30 min , en op die manier hebben we het rustig opgebouwd :)

Je bedoeld dat je de leader koopt en daar een knoopje inlegt en een longeerlijn eraan klikt? Dat heb ik nemelijk in het begin geprobeerd, maar je longe is daar echt te licht voor waardoor je dan weinig tot geen inwerking hebt helaas... De concord longe is ook van zwaarder materiaal dan de leader :)

Het is zeker duur, maar persoonlijk ben ik ontzettend blij met deze investering!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:57

Locanda schreef:
Dubbele lijnen vind ik bij een jong dier vrij riskant

Waarom? Ik vind het juist ideaal voor jonge dieren, kun je ze meteen de basis van het sturen meenemen voordat je er op stapt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:01

Wendy schreef:
Locanda schreef:
Dubbele lijnen vind ik bij een jong dier vrij riskant

Waarom? Ik vind het juist ideaal voor jonge dieren, kun je ze meteen de basis van het sturen meenemen voordat je er op stapt.

Ik denk vanwege het risico van de consequenties wanneer het dier het op een rennen en/of draaien zet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:07

Doubtless schreef:
Wendy schreef:

Ik denk vanwege het risico van de consequenties wanneer het dier het op een rennen en/of draaien zet.

Dat risico heeft niets te maken met een jong paard, maar vooral met het feit dat de longeerder er dus nog niet handig genoeg mee is ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:41

Ben ik het niet mee eens. Een jong paard is onervaren wat betekent dat het meer onberekenbaar is dan een ervaren paard (je weet immers niet hoe het reageert op verschillende prikkels). Hoe meer 'toeters en bellen' er aan hangen tijdens het longeren, hoe groter het risico dat er iets fout gaat wanneer het paard schrikt, wegvlucht of heel dominant reageert.