Waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:42

Weet niet waar jij nu uit haalt dat het een reltopic wordt hoor... Maar goed.

Fijn dat je wat met de reacties kunt en ook gaat doen. Ik denk echt dat je het jezelf een stuk makkelijker maakt op het moment dat je iets meer op de achtergrond treedt met jouw kennis en kunde, omdat het merendeel nou eenmaal anders denkt. Veel mensen staan namelijk best open voor andere ideeen, maar niet als dat door hun strot geduwd wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:57

Maureen95 schreef:
Ik sta echt open en ik probeer ook geen betweter te zijn. Ik wil juist veel verschillende manieren leren zodat ik echt geod met andere mee kan praten en het werkt later ook gewoon in mijn voordeel. Ik hoop niet dat dit een reltopic word...
Super bedankt voor de reacties . hier ga ik zeker wat mee doen

Kijk, hartstikke mooi meid +:)+ Als jij het goede voorbeeld geeft volgen je klasgenoten misschien ook :)

Maureen95

Re: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 13:19

Ahum :D denk het niet haha.
Zegt er een, ja mijne ging er vandoor in galop en toen had ik hem stil en toen heb ik hem een keiharde klap gegeven. Ik heb maar niks gezegt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:56

Maureen95 schreef:
Ahum :D denk het niet haha.
Zegt er een, ja mijne ging er vandoor in galop en toen had ik hem stil en toen heb ik hem een keiharde klap gegeven. Ik heb maar niks gezegt.

Heel goed dat je niets hebt gezegd, niemand heeft behoefte aan een betweter :)

Koper doelde er meer op dat als jij meer open staat voor anderen, zij misschien ook meer open staan voor jouw ideeën.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 17:18

betweterig ben ik echt niet hoor. maar ik houd maar gewoon me mond erover :D
en wat koper zegt doe ik idd ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:02

Koper schreef:
En het zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat je klasgenoten al wel doorhebben hoe dieronvriendelijk dat parelligebeuren is?

En dan topicstarter beschuldigen van non-flexibelheid :Y)

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:08

ik zou proberen je door deze school jaren heen te werken. als jij straks je diploma op zak hebt kun je ze daarna een poeppie laten ruiken! alle disciplines in de paarden verdienen een kans en dat parelli niet op wedstrijd niveau wordt gekenmerkt moeten zij weten.... jij weet wel beter en blijf vooral zo!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:24

Cassidy schreef:
Je kunt een paard wel naar het water leiden, maar je kunt hem niet dwingen om het te drinken.
Je kunt een mens wel naar kennis leiden, maar je kunt hem niet dwingen om dingen aan te nemen.

Mooi gezegd! :)
En heel waar! :j

Het zijn waarheden die verdieping veronderstellen, en afstand.
Dat is nog niet zo eenvoudig voor een 17-jarige. :(:)

Voor een 17-jarige brengen de reacties misschien wel tot een diepere laag..
WAT kan IK doen,zodat anderen luisteren..
Misschien betekent dat een stapje terug. :(:)

Less is more .. voor een Parelli-iemand is dat vast geen onbekend begrip.
Less is more .. het betekent OOK iets voor mensen zelf.. Ietsje minder fanatiek kan geen kwaad om mensen te bereiken met een boodschap. :j
Het is niet altijd eenvoudig om te kijken naar EIGEN gedrag, en al helemaal niet voor iemand van 17 jaar.
Maar het beginsel 'Less is more' is wel dégelijk ook van toepassing op eigen gedrag.
Klein stapje terug doen, wat minder opdringerig.. Nieuwsgierig maken ..
Makkelijk? Absoluut niet! Maar wel een zoektocht waard! *\o/*

Ojee, Cassidy, nu gebruik ik alweer een mail van jou om op door te mijmeren .. :o
Kennelijk spreken je bijdragen me aan. :)
Mijn antwoorden zijn niet naar jou gericht, maar jouw bijdragen triggeren me kennelijk, omdat ik het met je eens ben! :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 09:53

Ik vind het superleuk hoe jullie reageren. Ik praat er idd op school niet meer over. Behalve als iemand vraagt wat ik met paarden doe. Dan zeg ik het wel. Maar soms is het o zo moeilijk om met iemand anders mee te praten :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:20

Waarom zou je met iemand anders meepraten? Je kunt toch ook gewoon alleen luisteren?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 10:44

ja maar weetje. ik heb moeite met mensen contact te maken en als ik nog niets zeg dan word ik best snel buitengesloten. iedereen heeft daar wat met paarden . en ik wil niet het stille meisje van de klas worden

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:19

Iedereen heeft zijn eigen manier om (van) paarden te houden, en niemand wil graag horen dat 'ie iets niet goed word. Paarden houden is een grote verantwoordelijkheid dus van commentaar kun je erg onzeker worden. Sommige mensen gaan dan uitzoeken of het waar is, weer andere proberen hun onzekerheid te verbergen door boos te worden en in de verdediging te schieten. Door andere dingen belachelijk te maken, en zo zichzelf omhoog te halen.

Iemand die zijn trompet verkeed bespeelt is een ding, maar we zien onszelf allemaal graag als het beste paardenbaasje van de wereld, daar komt veel gevoel bij kijken, dus commentaar daarop is een regelrechte aanval op onszelf.

Wat je er aan doet... Geen idee. Ik doe gewoon alsof ik achterlijk ben en dat het bv de normaalste zaak van de wereld is om pas met 5 jaar in te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:13

Helaas zal je een verschil in visie en gevoel van anders zijn waarschijnlijk je hele leven met paarden houden. Ik kan me ook nog steeds groen en geel ergeren aan kortzichtigheid, onbegrip en egoïsme van veel "paardenmensen" richting hun paard.
Meer dan het goeie voorbeeld geven en informatie geven in een "normal" jasje helpt het best. Concrete tips geven aan mensen (die dat niet erg vinden) zonder erbij te vertellen dat het nh achtig is wil vaak wel werken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:24

@Fellor: Idd, doen alsof het heel normaal is en vooral niet over nh beginnen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:36

Maureen95 schreef:
Iedereen denkt dat ik niet goed kan rijden en ben het vaak niet eens met de uitspraken die hun maken.
iedereen vond het grondwerk wat ze daar deden maar zweverig.
Omdat iedereen altijd maar mooie volbloeden heeft of erop rijd en verzorgt en kom ik aan met mn dikke fjord(waar ik zielsveel vna houd) en een ouder NRPS (waar ik veel van houd) vinden ze dat maar afgedankte paarden.
Ze vinden dat ik geen mooie volbloeden kan berijden omdat ze vinden dat ik die niet aankan.
ze vinden ook alleen maar de foto's mooi waar paarden in de krul rijden en foto's die ik van mijn paarden laat zien waar ik bitloos op rijd vinden ze maar raar.

Wat kan ik hiermee doen? Ik weet nu niet zo goed hoe ik mij moet gedragen. hoe zouden jullie hier op reageren?

Probeer eens van hun kant te kijken. Zij zijn meer dressuur gericht. Ze zullen een foto waarop jij bitloos rijdt met een paard wat niet netjes loopt niet interessant vinden. Je hebt dan wel geen bit in, maar je paard loopt er ook niet dressuurmatig correct bij.
Als je nou een paard dressuurmatig de sterren van de hemel zou kunnen laten lopen en dit zonder bit dán zouden ze denk ik eerder geïnteresseerd en ook onder de indruk zijn.

Ik heb een hond die niet de makkelijkste is, die zou ik ook niet zo snel meegeven aan iemand die een 'wel oké' luisterende golden retriever heeft bijvoorbeeld. Terwijl als diezelfde persoon een 'wel oké' luisterende malamute (stoere versie van een husky zeg maar) heeft ik er meer vertrouwen in zou hebben. Omdat die honden oha moeilijker te trainen zijn en een golden retriever heel makkelijk.

Als zij jou dus op een slome fjord en een oude NRPS zien rijden, snap ik wel dat ze jou niet zomaar op een looplustige volbloed willen zetten.

En als het grondwerk maar als 'zweverig' wordt aangezien, leg het dan nuchter uit. Grondwerk is namelijk helemaal niet zweverig, dat maken mensen er van.

Als je dus respect wilt van die mensen of er zelfs iets van wilt leren, vraag dan of ze jou een keer dressuurmatig les willen geven. Als ze iets zeggen waar je het niet mee eens bent, stel dan een vraag waaruit blijkt dat je wel theoretisch onderlegd bent: 'goh, ik heb altijd begrepen/geleerd dat.... waarom doe jij het zo?' (als reactie op bijvoorbeeld een paard in de krul trekken, mocht dat advies gegeven worden).
Zo val je niemand aan, en blijf je openstaan voor de ander. En wie weet komen ze dan ook wel een keer naar jou voor hulp als ze zien hoe netjes jouw paard met een los touwtje op de grond meeloopt en zonder moeite op afstand een paar passen wijkt.

Nog mooier zou natuurlijk zijn als je dressuurles kan krijgen van iemand die op 'hoog' niveau bitloos gereden heeft. Als mensen zeggen dat je iets niet kan, kun je gewoon zoveel oefenen dat ze er niet meer omheen kunnen dat je het wél kan, misschien zelfs wel beter... ;)