paard wil niet verder lopen en keert om, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 02:28

geerke schreef:
waarom gebruik je geen zweep?
Zodra je benen geeft en er wordt niet op gereageerd een klein tikje achter de singel....zweep gebruiken wil niet zeggen dat je je paard lens hoeft te slaan.
Het is erg belangrijk dat een paard luistert als er een ruiter opzit.Voor je paard's,jou en medeweggebruikers hun veiligheid.
Achteruit lopen enzo doet hij maar in de wei als er niemand opzit.

Als je weet dat alles wat het paard doet, voort zou moeten komen uit vertrouwen, zou je dit niet antwoorden denk ik. Je paard moet je blindelings kunnen vertrouwen. Dat is hier nog niet het geval, en dat kan je niet afdwingen. Dat komt mettertijd. Als ts bang is dat het paard met zijn gedrag schade kan aanrichten, zal er voorlopig terug binnen gereden moeten worden. Er moet aan het vertrouwen worden gewerkt. Het paard moet erop kunnen vertrouwenn dat alles wat de ruiter doet, tot hun voordeel zal zijn. Dat bereik je niet door het paard uit angst te laten reageren. Op een dag kan van dat vertrouwen het leven van jou, je paard en andere mensen afhangen. Het is dus veiliger om de zweep of juist te gebruiken (als hulpmiddel zoals een lichte beendruk, in plaats van het paard te laten reageren door angst), of de zweep niet te gebruiken.[/quote]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens... ik ben het wel eens met het punt dat alles voort zou moeten komen uit vertrouwen, maar vertrouwen wordt steeds weer verder opgebouwd, en daar kan een assertieve zweepactie best goed bij helpen. Door te zeggen dat hij het toch echt moet doen werp je je als leider op, waardoor het paard weer meer vertrouwen in je krijgt, of erin bevestigd wordt.[/quote]

Dat klopt deels. Als je op het foute moment een assertieve actie doet (wat heel vaak voorkomt) breek je veel terug af. Bovendien is het bij mij het punt dat je je opwerpt als leider. Je kan ook zo handelen dat het paard je als leider KIEST. Dat bereik je enkel zonder zweep.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 02:31

Koper schreef:
jensvl, ik zou het ten zeerste op prijs stellen als je je conclusies over mij niet op je eigen aannames zou baseren. Niet alleen is dat storend in het topic want het gaat hier niet over mij maar ook zijn je aannames niet waar. Het enige waar ik op een buitenrit mijn zweepje voor gebruik is een enkele keer om m'n paard z'n hoofd bij te sturen en nog zeldener om een hond uit z'n staart te meppen. Daarnaast krijgt mijn paard wel degelijk verantwoordelijkheid en inspraak maar niet wanneer ik rijd. Punt. Ik ken mijn paard, dit is hoe ik met 'm omga en hoe meer jij daarover te zeiken hebt hoe minder ik geneigd ben om naar je te luisteren. Als jij zo goed weet wat ik doe had je dat al lang door moeten hebben.

En ik ga je nu foeien want in jou onzin heb ik geen trek. Snotjong.

TS, ik denk niet, uit je beschrijving, dat je paard bang is. Maar dat ze je precies heeft waar ze je wil hebben. Sommige paarden zijn daar heel geraffineerd in. Stilstaan en omdraaien, zonder dat je bij voorbeeld spanning voelt bij je paard, hoort bij een paard dat niet z'n best voor je wil doen. Ofwel omdat je 'm niet voldoende leidt ofwel omdat hij zich verveelt. Vandaar mijn advies om wat duidelijker te zijn en je paard meer bezig te houden ipv 'm zelf wat te laten verzinnen. Veel succes.

Sorry, ik heb een deel van mijn antwoord geplaatst over wat niets met jou te maken had. Het was jij niet die dat punt over het zweepje aanhaalde, maar iemand anders. Zoals jij het zweepje gebruikt, zie ik er geen graten in. Zo vind ik het zelfs goed.Ik zou zo'n paard wel inspraak geven, zodat hij snel te weten komt dat wat ik doe, beter is voor hem, maar jou methode werkt ook goed. Ik bied hierbij dus mijn verontschuldigingen aan voor deze vergissing. Want ik heb wel degelijk een grote vergissing gemaakt. Dat van dat foute gebruik van het zweepje was in een ander topic. Ik heb dus per ongeluk een ander topic hiermee verbonden. Dus nogmaals mijn excuses voor mijn reactie die eigenlijk niets met jou te maken had. Ik wil je bedanken dat je vlakaf zegt waar het op staat. Dat zal me in de toekomst leren beter alles nog eens een tweede keer te bekijken voordat ik iets opschrijf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:06

jensvl schreef:
Dat klopt deels. Als je op het foute moment een assertieve actie doet (wat heel vaak voorkomt) breek je veel terug af. Bovendien is het bij mij het punt dat je je opwerpt als leider. Je kan ook zo handelen dat het paard je als leider KIEST. Dat bereik je enkel zonder zweep.

Dat is leuk met "normale" paarden, maar als je bij mijn Spook op het foute moment een assertieve actie achterwege laat, verongeluk je compleet met haar.
Paarden zijn gebaat bij duidelijke grenzen, waar die grenzen liggen is voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteiten van de baas en die van het paard. Het ene paard kun je veel ruimte geven, het andere moet je heel strak begeleiden.
Overigens wil ik niet dat mijn paarden echt blindelings op me vertrouwen, ik wil juist dat ze heel bewust kiezen om mij te vertrouwen en ook dat ze mee blijven kijken en hun mening aangeven over een situatie. Iedereen maakt wel eens een fout, namelijk en ik ben net zogoed een "iedereen" als ieder ander. Dan is het fijn dat je paard toch nog een beetje meekijkt en een opmerking maakt of het wel zo'n goed idee is wat ik aangeef zodat ik kan heroverwegen. Dan is het nog steeds mijn keuze wat we gaan doen en pas ik mogelijk de actie aan. Ik wil een samenwerking waarbij wel duidelijk is dat ik het laatste woord heb.

Bij TS denk ik dat ze wel iets duidelijker leiding mag geven, ze heeft een volwassen merrie met wat ervaring (veulens), dan moet je zelf ook wat meebrengen aan leidinggevende capaciteiten en niet te afwachtend zijn.

jensvl

Re: paard wil niet verder lopen en keert om, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:14

Je hebt gelijk dat je verschil hebt in paarden. En alles hangt hier ook af wat een assertieve reactie is. Dat is eigenlijk vooral een mening. Maar ik geef je wel gelijk dat TS wss meer leiding moet geven en minder moet afwachten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 21:20

Update;
Ik ben weer even helemaal overnieuw begonnen met grondwerk, om eerst de basis weer goed te leggen want we kregen een soort strijd, steeds vaker bokken en niet verder willen. Ik vond het niet veilig meer omdat ik er bijna afvloog. Het heeft wel degelijk te maken met leiding nemen, want daar heb ik op de grond ook moeite mee. Ben level 1 grondig aan het bestuderen en kom erachter waar ik de steken heb laten vallen, en tja dan wordt het er niet beter op. Parelli is soms echt superstreng en duidelijk en dat doe ik nu ook. Bijvoorbeeld als ze niet wil gaan stappen voer ik de fases 1 tm 4 langzaam maar wel duidelijk en zonder tussenpozen op en ja hoor werpt meteen vruchten af, eerste keer best een harde 'tik' moeten uitdelen met einde van leadrope en daarna alleen nog maar een subtiele swing nodig in de lucht. Ook de 'blocks' waar Parelli het over heeft werken super, ze loopt me absoluut niet meer voorbij of door me heen. Het lijkt wel alsof ze het heel fijn vind, gister ging ze met haar hoofd half onder mijn oksel staan en gaf zich helemaal over. Even een moment van vriendschap. Jippie we gaan door.
En zo lachen dat LBI gedrag, dat ze tijdens de circling game stiekum achter me gaat stappen :) typisch
Nou ik hou op want ik blijf maar kletsen, het is ook zo leuk!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:50

Kijk dat is nog eens goed nieuws!

Heel goed ook dat je om zijn luie slimheid kan lachen, beetje humor ga je wel nodig hebben om het leuk te houden :D
De meeste paarden vinden duidelijke regels ook heel fijn, er zijn niet veel echte leiders, dus wanneer de mens het overneemt wordt dat oha op prijs gesteld door het paard ;)

Ga zo door zou ik zeggen *\o/*

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:03

Super, ga zo door! Fijn dat je zo enthousiast bent, en knap dat je het zo oppakt!

En humor is idd zoooooo belangrijk :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:00

een update;
Ben nu vooralsnog alleen aan het wandelen aan de hand, en het gaat steeds beter! Ze stopt veel minder en loopt veel makkelijker door, we hebben allerlei spannende situaties geoefend en komen steeds verder. Ik denk echt dat ik te snel ben gegaan voor Freya. Het zadel aleen al pakken loopt ze al weg, ben nu aan het oefenen om op een krukje te kunenn staan naast haar zonder dat ze meteen wegdraait om de basis te creeeren voor het opnieuw zadelen.
Verder merk ik dat ze super werkwillig is en graag haar best voor me doet, maar zodra ik al aan het woordje 'moeten' denk, doet ze niet meer mee. Handig want zo zie ik aan haar dat ik forceer en dus weer stapje terug moet. En wauw wat een vertrouwen groeit er tussen ons. Mijn rijwens laat ik maar even varen voorlopig, ga nu met een buurman en zijn paarden buiten rijden. Wiehoe I Love Parelli

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:41

Een update, leuk!

Fijn om te horen dat jullie er allebei meer plezier in gekregen hebben :j En dat je in ieder geval nog lekker met de buurman kunt samen rijden!

Je kunt uiteraard het zadel + jij erop wel leuk maken, maar dan moet ze inderdaad eerst stilstaan voor het krukje.

Goed bezig! :D

xLadyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:39

ik heb het zelf ook keer meegemaakt dat paard omdraait , dat was op een brug en moesten omlaag en hij wou terug lopen ik heb hem toen flink aangepakt maar toen kwam die omhoog dus ik ging nog strenger doen en op een gegeven moment ben ik er gewoon afgestapt en ben ik lopend de brug afgegaan toen was er niks aan de hand , dus mijn tip is stap er even af zorg dat ie rustig is en aai hem over zn hoofdje en doe hem geruststellen dan gaat het zeker weten beter :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:27

update';
Ik heb les gehad, wat een uitkomst.
Nu leer ik haar vanaf de grond om te wijken voor druk, door haar vanuit de achterhand te drijven ipv aan haar hoofd te trekken. Dit doe ik met een carrotstick, enkel een kleine ritmische beweging maken, raak haar vaak niet eens aan.
Ook aan de hand ging ze op een gegeven moment omdraaien en terugrennen naar de wei. Nu heb ik geoefend om haar te blokken als ze zich om wil draaien en met geduld te wijzen wat ik wel van haar verwacht. Hiervoor had ik ook de stick nodig omdat ze anders als een tank over me heen walste. Gewoon als verlengstuk van mijn arm.
Ik was bang dat ze me niet meer aardig zou vinden als ik streng ben. Tja...ben dit type paard ook gewoon niet gewend.
Resultaat is dat ik nu prima overal naartoe kan met haar aan de hand en naast haar schouder kan wandelen. Hierdoor groeit haar zelfvertrouwen omdat ze als het ware voorop loopt met haar neus. Ze vind het nog wel spannend vaak maar gaat er heel dapper op af, zelfs de spoorwegovergang over zonder dat ik voorop hoefde. En met een simpele beweging door diepe plassen etc.

Ik ga hier nog en tijdje mee oefenen en het later ook toepassen onder het zadel.
Happy me!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:43

Klinkt als goede vooruitgang! *\o/*
Paarden houden erg veel van duidelijkheid, dan vinden ze je juist heel aardig ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:58

Ja klopt, maar ik dacht dat ik haar moest laten vluchten, dat het niet goed was om haar dan tegen te houden. In principe is dat ook zo denk ik, maar nu leer ik haar om rustig te worden ín de situatie. In het kader van leiderschap van mijn kant.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:04

Vluchten is in NL eigenlijk een compleet ongewenste reactie. Bij mij geldt dat ze mogen schrikken en in die schrik mogen ze best een paar pasjes versnellen, maar meer ook niet. Punt is wel dat je moet weten hoe je spanning kunt laten afvloeien als dat nodig is, want alleen maar tegenhouden kan teveel spanning opbouwen waarna een ontploffing een reeel gevaar wordt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 20:13

Ja precies, daar twijfel ik dus ook steeds over. Maar heb gemerkt dat als ik doorzet en haar geruststel, aaien ze weer relaxt wordt. Ze ging nu het omdraaien ook steeds vaker doen, ik denk juist door mijn twijfel. Het is pas en meet werk want iedere situatie is weer anders. Maar ik denk dat ik haar eerder wat strenger mag benaderen dan liever omdat ze die duidelijkheid wel nodig heeft.

Ze mag van mij uiteraard wel gewoon schrikken, maar ik probeer haar te leren dat ze dan niet meteen heel hard naar huis hoeft te rennen. Ik laat haar dan bijv. een paar rondjes draven aan de leadrope en wacht tot ze weer kalmeert. Maar ga dan alsnog de situatie wel aan.
En dat helpt, ze is minder bang geworden. Of nouja, ze heeft meer zelfvertrouwen denk ik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:29

Klinkt als een goede aanpak :j

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:26

Als het paard snel verschiet heeft die een zekere en goede leider nodig waarop ze vertrouwt. Hoe je zo'n leider kan worden hangt van het paard af, maar over het algemeen is het zo vriendelijk mogelijk maar bij gevaarlijk gedrag bestraffen. Gedrag dat ongwenst is maar niet bedoeld op te laten verschieten of niet gevaarlijk, zou ik niet bestraffen. Daar zijn andere methoden voor afhankelijk van de situatie.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:37

Nou, ik heb de smaak behoorlijk te pakken. Streng doch rechtvaardig en dat gaat super goed. Kan nu op een vingerbeweging haar sturen, zelfs door plassen heen. écht.