Echt respect!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:04

Wendy schreef:
jorretje schreef:
Ben ik de enige die zich stoort aan de sporen?

Ik stoor me daar niet aan nee :n
Wat is daar mis mee, als je ze (overduidelijk) niet gebruikt?

Kijk maar eens goed naar de filmpjes van parelli zelf dan, die draagt ook (bijna) altijd sporen. Maar gebruiken doet hij ze niet of nauwelijks.

Sporen worden wel degelijk gebruikt. Heb de eerste helft gezien en bij die balkjes is er wel degelijk een opgetrokken voet met de spoortjes tegen het paard.
Valt me op dat het paard meteen gaat smakken bij het wegstappen ( ontspanning? Overgave?) icm het hoofd omlaag. In het begin is hij helemaal niet zeker in de stappen die hij zet, integendeel zelfs. Later verbetert dat iets. Zij zit op deze ontspannen gangen behoorlijk strak. Kunnen de zenuwen zijn?
Maar helemaal top vind ik het filmpje iig niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:06

Je schrijft het fout, het is lope, maar dat terzijde. Als het bij de foklijn zou horen, dan zou het niet "zoveel werk" zijn om ze zo te laten lopen. Pleasure is een jurysport en ook hier zie je dus dat mensen laten zien wat de jury wil zien en niet per definitie wat er in de reglementen staat. Dit is een variatie op "geen gl*l, trek hem in de krul", maar dan op z'n westerns. Het is net zo waardeloos gereden als een paard met valse knik en de paarden gaan er net zo hard aan stuk op te jonge leeftijd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:08

Geryon schreef:
Dat zal best. Maar mijn punt is ELK paard hierbij altijd zo 'doods' worden gemaakt en ik dat erg jammer vind. Er wordt zelfs naar gestreven. Paarden staan stil met een koppie naar beneden en veroeren zich niet, wachtend op een commando die ze allemaal als een mak lammetje moeten uitvoeren terwijl het paard daar zelf geen baat aan heeft.
Imo zit daar gewoon geen leven en karakter in. Het is jammer dat juist dat gewaardeerd wordt, niet alleen bij pleasure paarden.
Nogmaals, grondwerken, rijden zonder tuig etc. hartstikke leuk, maar niet op deze onderworpen manier.

En daarbij vind ik dat je beter je tijd kunt spenderen om het paard te TRAINEN zodat het de berijder goed kan dragen. Dan moet het paard ook doen wat de ruiter zegt, maar heeft daar wel baat bij.

Ik merk dat ik nogal last heb van de kortzichtige conclusies die je trekt, zonder blijkbaar te weten waar je het over hebt.
Dat zie ik meer in dit topic, dus ik laat het voor wat het is. Een discussie heeft alleen zin als alle deelnemers een open mind hebben :wave:

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:08

Ik kan er niet naar kijken , pleassure paard . Als mijn dieren zo gaan bewegen . Pfff wordt echt moe als ik er naar kijk . Ziet er ook niet gezond uit . Zie geen gedragen paard , wat zijn rug goed gebruikt .
Ben zeker geen ster ruiter , maar dit is het niet hoor .
Daarbij moeten die paarden tot het irritante volgzaam zijn als je parreli doet .
Hoofd altijd laag , doet ie dat niet moet je weer een oefening doet .
Hij moet zich constant overgeven .
Leuk voor de mensen die dit graag willen . Ik train ze liever anders .
Ook met vertrouwen , dressuurmatig volgens klassieke methode . Maar er moet wel leven in zitten en ze mogen best eens laten merken dat iets eng of moeilijk is .
Het zijn paarden dus vlucht dieren .

Je kan je paard ook door zo, n parcours sturen zonder tuig zonder dat het continu met de kop naar de grond loopt .

Pauline

Re: Echt respect!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:10

Een open mind heb ik zeker. Maar als iets er voor een leek niet fijn uitziet en er heel veel kennis voor nodig is om iets goed te vinden...is het dan wel goed?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:13

Ik ben eigenlijk ook niet onder de indruk. Vind de paarden bijna stuk voor stuk sloom en het lijkt meer op aangeleert gedrag dan echte samenhorigheid. Als ik zo iemand zie galloperen met zijn paard met zijn parrotstick in de lucht :')
Ik zie liever paarden met wat meer pit en tant pis als er daar dan nog de eerste 10 jaar nog een hoofdstel aan te pas komt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:19

Wendy schreef:
Geryon schreef:
Dat zal best. Maar mijn punt is ELK paard hierbij altijd zo 'doods' worden gemaakt en ik dat erg jammer vind. Er wordt zelfs naar gestreven. Paarden staan stil met een koppie naar beneden en veroeren zich niet, wachtend op een commando die ze allemaal als een mak lammetje moeten uitvoeren terwijl het paard daar zelf geen baat aan heeft.
Imo zit daar gewoon geen leven en karakter in. Het is jammer dat juist dat gewaardeerd wordt, niet alleen bij pleasure paarden.
Nogmaals, grondwerken, rijden zonder tuig etc. hartstikke leuk, maar niet op deze onderworpen manier.

En daarbij vind ik dat je beter je tijd kunt spenderen om het paard te TRAINEN zodat het de berijder goed kan dragen. Dan moet het paard ook doen wat de ruiter zegt, maar heeft daar wel baat bij.

Ik merk dat ik nogal last heb van de kortzichtige conclusies die je trekt, zonder blijkbaar te weten waar je het over hebt.
Dat zie ik meer in dit topic, dus ik laat het voor wat het is. Een discussie heeft alleen zin als alle deelnemers een open mind hebben :wave:

Ik heb al eens een parelli-middag gehad hoor en ben van plan er nog een te doen. Dus wat betreft open mind en geen verstand sla je een beetje de plank mis.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:24

Geryon schreef:

Da's een mooie post vol aannames :D Wat jij ziet als "doods" wordt gezien als veilig, voorspelbaar en betrouwbaar. Een paard wordt nergens overvraagd, weet waar het aan toe is en kan daarom ontspannen en kalm zijn. Parelli paarden staan juist bekend als vol karakter, daar wordt op gelet en mee gewerkt. Maar net als bij een dressuurproef wil men in een auditie bepaald gedrag zien.

Ik vind het heel knap dat je op basis van een filmpje kan beoordelen dat het paard niet getraind wordt om de ruiter te dragen. Is mentale training van begrip van hulpen dan geen training? Of is het echt alleen het fysieke plaatje wat telt? Dan kan je naar een pleasurepaard natuurlijk niet kijken zoals je naar een dressuur of springpaard kijkt.

Nu kijken we naar het gangenwerk van een pleasure paard en vinden iets van Parelli, terwijl die twee eigenlijk los staan van elkaar.

Ik denk dat ik het hier ook wel gezien heb, sluit me aan bij Wendy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:29

En we stranden weer in een kortzichtige 'Parelli geeft dode paarden'-discussie.
Pas op, ik snap waar dit vandaan komt hoor, zeker als je er het eerste filmpje bijhaalt. Ik ben er ook niet wild van, van de manier waarop dit paard loopt. Maar blijkbaar hoort het bij het ras/de foklijn dus is er verder weinig over te vertellen, ik denk dat de andere freestyle-filmpjes dan meer een beeld geven, deze zijn met gewone paarden ...

Niet iedereen zal er fan van zijn, er zijn mensen die ervan houden als hun paard bij elk blaadje schrikt, bij elke scheet wegschiet, etc. Er zijn mensen die erop kicken dat paarden bokken, puur zodat ze kunnen laten zien dat ze erop kunnen blijven zitten en het dier kunnen temmen (ik heb het trouwens over niemand hier in het topic, gewoon iets wat ik heel veel zie & heb gezien door de jaren heen ;) ). Dus ja, als je daarvan houdt moet je dat vooral doen .. alleen is het jammer voor het paard ..

Ik ben nu bezig om mijn paarden 'slaafs' te maken en ik geniet ervan als ik zie dat ze met hun oortjes ontspannen, hoofd fijn naar beneden gewoon staan. Nergens een probleem van maken, niemand kan hen laten schrikken, ze zijn gewoon ontspannen en maken zich om niks druk. Heerlijk vind ik het. Ik heb ook 2 heel verschillende types, heel moeilijk maar wel héél leerzaam. Ik heb een dominant type en een bang type, waarbij de laatste ook uitslaat als deze niet weg kan. Op z'n 20 jaar moet hij nog leren dat het leven niet eng is, omdat hij vroeger ergens stond waar mensen het stoer vonden als hij er vandoor ging .. Leuk voor het paard hoor, echt waar :j En ja, over een tijdje zal je een 'slaafs' paard zien, een paard dat fijn ontspannen staat te wachten totdat we iets gaan doen .. Maar tegelijk zal je ook een gelukkig paard zien, want het leven is niet eng meer .. er moet niet meer gevlucht worden, er moet niet meer geschopt worden, hij moet zich niet meer verdedigen want er zal hem niks gebeuren .. Dat ben ik hem nu aan het leren, en dat zit in zo'n kleine dingen .. maar daar moet je voor open staan en dat is vaak nogal een probleem .. Heb dat probleem ook gehad hoor, je zal wel oude discussies van mij terug vinden waar ik het nut van Parelli echt niet in zie .. ik was verkeerd ..

Trouwens, de echt doodgeparelliede (?) paarden zijn de paarden van mensen die er niks van begrepen hebben. Mensen die denken dat de 7 games datgeen zijn wat ze moeten doen en wat ze altijd en eeuwig in dezelfde vorm moeten doen. Mensen die niks snappen van paarden op zich, maar gewoon de games doen, waarbij je de paarden deze op automatische piloot ziet uitvoeren. Parelli zelf gaat over creativiteit, je krijgt een basis mee en met die basis kan je jezelf en je paard ontwikkelen, maar dat moet je zelf doen .. zelf dingen verzinnen, zelf oefeningen verzinnen .. Moet je wel kunnen en aangezien niet iedereen creatief is zijn er mensen die steeds in hetzelfde blijven hangen .. Maar is daarom Parelli slecht? Neen, dat ligt aan de mensen die het uitvoeren..

Mijn pony's hebben trouwens echt nog wel een mening, met de dominante wilde ik een paar dagen terug werken met sprongetjes, maar hij liet duidelijk merken dat hij liever met z'n ton zou voetballen .. dus hebben we heel veel gevoetbald, met tussendoor eens een sprongetje .. En ik had een happy paard die graag wilde, terwijl het anders een typisch paard is wat je moet vooruit slaan om er iets van beweging in de krijgen .. een luie zak, een saaie pony .. Is hij helemaal niet, hij is gewoon ontzettend slim en zal zich niet moe maken als jij niet weet hoe met hem om te gaan .. Maar dat is iets wat je maar net moet (willen) zien natuurlijk :)

Over de levels zelf heb ik nog weinig kennis .. Wel ben ik heel blij dat ik nog de 'oude' pakketten heb te pakken gekregen, echt uren & uren aan beeldmateriaal, boekjes erbij, er lijkt geen einde aan te komen. Heerlijk! Ik begrijp ergens wel dat ze nu meer werken met minder zelfstudie en meer lessen, deels voor de bankrekening waarschijnlijk, maar ook omdat je zo makkelijk dingen fout kan doen, fout kan aanleren.. Maarja, zelf ervaar ik nog steeds dat het nemen van les niet overal even makkelijk is (denk dat je in Nederland meer mogelijkheden hebt tegenwoordig) dus ik doe het toch zelf en voorlopig gaat het best wel ok, ik merk in ieder geval (positieve) verandering in mijn pony's dus ik ben al blij :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:32

Wicky schreef:
Geryon schreef:

Da's een mooie post vol aannames :D Wat jij ziet als "doods" wordt gezien als veilig, voorspelbaar en betrouwbaar. Een paard wordt nergens overvraagd, weet waar het aan toe is en kan daarom ontspannen en kalm zijn. Parelli paarden staan juist bekend als vol karakter, daar wordt op gelet en mee gewerkt. Maar net als bij een dressuurproef wil men in een auditie bepaald gedrag zien.

Ik vind het heel knap dat je op basis van een filmpje kan beoordelen dat het paard niet getraind wordt om de ruiter te dragen. Is mentale training van begrip van hulpen dan geen training? Of is het echt alleen het fysieke plaatje wat telt? Dan kan je naar een pleasurepaard natuurlijk niet kijken zoals je naar een dressuur of springpaard kijkt.

Nu kijken we naar het gangenwerk van een pleasure paard en vinden iets van Parelli, terwijl die twee eigenlijk los staan van elkaar.

Ik denk dat ik het hier ook wel gezien heb, sluit me aan bij Wendy.

Het paard is soms niet alleen ontspannen en kalm omdat het niet wordt overvraagd en weet waar het aan toe is. Zat parelli mensen die het hoofd naar beneden vragen juist zodat het paard dan meer ontspant. Het doodse gedrag van het paard lijkt mij niet alleen zijn eigen reactie op wat er gebeurt, maar is ook een gevraagde. Daar wordt naar gestreven.

Natuurlijk is mentale training ook training. Maar daarbij hoort ook de fysieke training (paard moet ruiter goed kunnen dragen en dat kan hij niet alleen maar met gedachtes) en die zie ik inderdaad nooit op parelli filmpjes.
Minder mentale training en meer fysieke training lijkt mij beter.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:32

Ik geloof echt dat er meer is tussen een heet paard en een doodgeparellid paard. Maar waar het topic om gaat, het eerste filmpje, zie ik een paard van iemand die, los van de sloffende gangen, niet heel sterk reageert.
Bijvoorbeeld: paard staat op verhoging en stapt er, in mijn ogen, onzeker vanaf, wachtende op een ruiter.
Als ik dan een Otto van teugelloos ( oid) voor ogen neem, een paard dat zonder optoming allerlei dingen kan en doet, meedenkt met de ruiter.. Dan vind ik dit geen goed beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:36

Geryon schreef:
Zat parelli mensen die het hoofd naar beneden vragen juist zodat het paard dan meer ontspant.

Dat is echt niet Parelli hoor, bij clickertraining doen ze dat ook, meer nog: als je de methode van Alexandra Kurland volgt is het 1 van de 3 basisoefeningen.. ten alle tijden het hoofd van je paard naar beneden kunnen vragen WANT dit zorgt ervoor dat je paard ontspant .. Dus niet alleen Parelli is daarmee bezig ;)

In hoeverre het verder werkt om je op het hoofd te focussen is weer een ander verhaal, ik heb het geprobeerd (via clickertraining) bij mijn bang paard, maar als die bang is dan is die bang en dan helpt dat echt niet, ookal sta je daar nog zo leuk met je clicker en reageert die daar normaal gesproken super op .. bang is bang en dan moet er een andere aanpak komen .. (en neen, dat is niet hem het licht uitslaan :+ en ook niet zeggen dat die zich niet moet aanstellen).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:37

[***] schreef:
En we stranden weer in een kortzichtige 'Parelli geeft dode paarden'-discussie.
Pas op, ik snap waar dit vandaan komt hoor, zeker als je er het eerste filmpje bijhaalt. Ik ben er ook niet wild van, van de manier waarop dit paard loopt. Maar blijkbaar hoort het bij het ras/de foklijn dus is er verder weinig over te vertellen, ik denk dat de andere freestyle-filmpjes dan meer een beeld geven, deze zijn met gewone paarden ...

Niet iedereen zal er fan van zijn, er zijn mensen die ervan houden als hun paard bij elk blaadje schrikt, bij elke scheet wegschiet, etc. Er zijn mensen die erop kicken dat paarden bokken, puur zodat ze kunnen laten zien dat ze erop kunnen blijven zitten en het dier kunnen temmen (ik heb het trouwens over niemand hier in het topic, gewoon iets wat ik heel veel zie & heb gezien door de jaren heen ;) ). Dus ja, als je daarvan houdt moet je dat vooral doen .. alleen is het jammer voor het paard ..

Ik ben nu bezig om mijn paarden 'slaafs' te maken en ik geniet ervan als ik zie dat ze met hun oortjes ontspannen, hoofd fijn naar beneden gewoon staan. Nergens een probleem van maken, niemand kan hen laten schrikken, ze zijn gewoon ontspannen en maken zich om niks druk. Heerlijk vind ik het. Ik heb ook 2 heel verschillende types, heel moeilijk maar wel héél leerzaam. Ik heb een dominant type en een bang type, waarbij de laatste ook uitslaat als deze niet weg kan. Op z'n 20 jaar moet hij nog leren dat het leven niet eng is, omdat hij vroeger ergens stond waar mensen het stoer vonden als hij er vandoor ging .. Leuk voor het paard hoor, echt waar :j En ja, over een tijdje zal je een 'slaafs' paard zien, een paard dat fijn ontspannen staat te wachten totdat we iets gaan doen .. Maar tegelijk zal je ook een gelukkig paard zien, want het leven is niet eng meer .. er moet niet meer gevlucht worden, er moet niet meer geschopt worden, hij moet zich niet meer verdedigen want er zal hem niks gebeuren .. Dat ben ik hem nu aan het leren, en dat zit in zo'n kleine dingen .. maar daar moet je voor open staan en dat is vaak nogal een probleem .. Heb dat probleem ook gehad hoor, je zal wel oude discussies van mij terug vinden waar ik het nut van Parelli echt niet in zie .. ik was verkeerd ..

Trouwens, de echt doodgeparelliede (?) paarden zijn de paarden van mensen die er niks van begrepen hebben. Mensen die denken dat de 7 games datgeen zijn wat ze moeten doen en wat ze altijd en eeuwig in dezelfde vorm moeten doen. Mensen die niks snappen van paarden op zich, maar gewoon de games doen, waarbij je de paarden deze op automatische piloot ziet uitvoeren. Parelli zelf gaat over creativiteit, je krijgt een basis mee en met die basis kan je jezelf en je paard ontwikkelen, maar dat moet je zelf doen .. zelf dingen verzinnen, zelf oefeningen verzinnen .. Moet je wel kunnen en aangezien niet iedereen creatief is zijn er mensen die steeds in hetzelfde blijven hangen .. Maar is daarom Parelli slecht? Neen, dat ligt aan de mensen die het uitvoeren..

Mijn pony's hebben trouwens echt nog wel een mening, met de dominante wilde ik een paar dagen terug werken met sprongetjes, maar hij liet duidelijk merken dat hij liever met z'n ton zou voetballen .. dus hebben we heel veel gevoetbald, met tussendoor eens een sprongetje .. En ik had een happy paard die graag wilde, terwijl het anders een typisch paard is wat je moet vooruit slaan om er iets van beweging in de krijgen .. een luie zak, een saaie pony .. Is hij helemaal niet, hij is gewoon ontzettend slim en zal zich niet moe maken als jij niet weet hoe met hem om te gaan .. Maar dat is iets wat je maar net moet (willen) zien natuurlijk :)

Over de levels zelf heb ik nog weinig kennis .. Wel ben ik heel blij dat ik nog de 'oude' pakketten heb te pakken gekregen, echt uren & uren aan beeldmateriaal, boekjes erbij, er lijkt geen einde aan te komen. Heerlijk! Ik begrijp ergens wel dat ze nu meer werken met minder zelfstudie en meer lessen, deels voor de bankrekening waarschijnlijk, maar ook omdat je zo makkelijk dingen fout kan doen, fout kan aanleren.. Maarja, zelf ervaar ik nog steeds dat het nemen van les niet overal even makkelijk is (denk dat je in Nederland meer mogelijkheden hebt tegenwoordig) dus ik doe het toch zelf en voorlopig gaat het best wel ok, ik merk in ieder geval (positieve) verandering in mijn pony's dus ik ben al blij :)

De positieve dingen jij beschrijft vind ik het fijne van parelli. Vandaar dat ik mij daarin ook verdiep en met mijn paarden om ga (deels) volgens deze methode :j
Maar slaafs of doods zal ik nooit naar streven, al train ik er wel op dat mijn paard dingen minder eng hoeft te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:41

Ik denk niet dat mensen daar naar streven, ik denk echt dat mensen die uiteindelijk met zo'n paard eindigen gewoon niet begrijpen waar ze mee bezig zijn ;) Maar wie weet, als ik over een jaar iets post vinden de mensen misschien ook dat ik dode paarden heb, ik zal het in de toekomst weten te zeggen :+ Maar toch echt liever een volgzaam paard dat niet bang is dan of een bang paard of (zoals de andere) een paard die bepaald dat we in het bos wel links kunnen ipv rechts, of toch een tikje harder (en als je daar niet mee akkoord bent dan gaan we maar bokken) en dat soort dingen. Zijn mensen die dat leuk vinden, maar ik vind het maar gevaarlijk, ik wil echt ten alle tijden het laatste woord hebben, en ik vind dat dit steeds beter gaat via Parelli, en mijn bange paard wordt ook steeds dapperder, en als die toch bang heeft kan ik hem sneller rustig krijgen (nu al en ik ben pas een maand bezig). Dus ik heb tot nu toe alleen nog maar positieve dingen, en zeker als ik dan andere paarden IRL bezig zie dan denk ik 'geef mij maar mijn slaafse pony's' want ik weet dat ze niet slaafs zijn, maar gewoon rustig en happy :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:18

Geryon schreef:
De positieve dingen jij beschrijft vind ik het fijne van parelli. Vandaar dat ik mij daarin ook verdiep en met mijn paarden om ga (deels) volgens deze methode :j
Maar slaafs of doods zal ik nooit naar streven, al train ik er wel op dat mijn paard dingen minder eng hoeft te vinden.

Maar dingen minder eng vinden is iets anders dan het doodse "learned helplessness" wat de filmpjes uitstralen.
Het zou met mijn paard niet eens kunnen, domweg omdat ie altijd wel iets vindt om van afgeleid te zijn of om van te schrikken. Dan ben je weer even van je stuk, hoopt ie, en moet je 'm weer opnieuw bij elkaar rapen (hoopt ie). Paarden doen dat niet doelbewust? Die denken daar niet over na? Nou, geloof me, ik HEB zo'n paard (in tweevoud) die daar over nadenken en mee bezig zijn.

Het is wellicht best aardig als je niks beters te doen hebt om dergelijke levels na te streven, maar als zo'n op-en-top op level getraint paard dan eens in een minder geregelde omgeving terecht komt, blijft ie dan nog steeds zo doods? Of gaat ie dan volledig door het lint omdat ie nooit geleerd heeft daarmee om te gaan?
Ik reed vorig jaar gewoon onder de dalende Boeings van Schiphol door; paard vond dat wel spannend, maar bleef gewoon bij me, deed geen rare dingen en bleef gewoon doorlopen, ondankt dat TNT op zo'n 70mtr hoogte overkwam.........

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:50

Controle over je paard is imo iets anders als persé parelli beoefenen .
Je kan ook door schrik en obstakel training je paard leren dat niet alles reden is om bang te zijn en hem op gepaste afstand laten volgen . Tevens correct dressuurwerk of iig je paard aan de hulpen hebben zorgt ervoor dat als jij graag links wilt dat je dier dan mee gaat naar links . Zo ook met de tempo controle en dat hoeft echt niet volgens de parelli methode met een paard wat alleen maar laag mag met het hoofd ....
Er zijn heus handige dingen volgens de parelli methode , maar je kan ook doorslaan ...
Nee , niet mijn ding .

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:01

Misschien moeten we even beginnen met parelli en pleasure training uit elkaar halen :+

Ik heb niet zoveel met dit filmpje, omdat ik pleasure niet mooi of boeiend vind, maar dat heeft dan weer heel weinig met parelli te maken.

Learned helplessness krijg je als het paard helemaal niet meer op prikkels reageert. Dat doet dit paard duidelijk wel en erg goed zelfs. Naar mijn idee doet dit paard precies waar het erg goed in is.

In Europa fokken we paarden met heel veel expressie, dat vinden we mooi. Ook al zijn die beesten de hele tijd volledig in de stress... prachtig :')
We hebben ook nogal de neiging om onze manier van trainen (dressuur) ietswat te idealiseren :+ Nergens zoveel paarden met blessures als in de dressuur.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:27

Eens met Sanne. Ik zie op het filmpje een tevreden werkwillig paard...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:39

Zinzi_jewel schreef:
Controle over je paard is imo iets anders als persé parelli beoefenen .
Je kan ook door schrik en obstakel training je paard leren dat niet alles reden is om bang te zijn en hem op gepaste afstand laten volgen . Tevens correct dressuurwerk of iig je paard aan de hulpen hebben zorgt ervoor dat als jij graag links wilt dat je dier dan mee gaat naar links . Zo ook met de tempo controle en dat hoeft echt niet volgens de parelli methode met een paard wat alleen maar laag mag met het hoofd ....
Er zijn heus handige dingen volgens de parelli methode , maar je kan ook doorslaan ...
Nee , niet mijn ding .

Zelfs schrik- en obstakeltraining is aanleiding om te kijken op welke manier de boel op stelten gezet kan worden, want de training op zich vind ie ook al niet boeiend.....

sanne83 schreef:
In Europa fokken we paarden met heel veel expressie, dat vinden we mooi. Ook al zijn die beesten de hele tijd volledig in de stress... prachtig :')
We hebben ook nogal de neiging om onze manier van trainen (dressuur) ietswat te idealiseren :+ Nergens zoveel paarden met blessures als in de dressuur.

Dat ligt niet aan de dressuur, maar aan de uitvoering die gegeven wordt aan het begrip "dressuur".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:39

Ach, dode paarden die nergens meer op reageren ligt ook niet aan Parelli ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:48

[***] schreef:
Ach, dode paarden die nergens meer op reageren ligt ook niet aan Parelli ;)

Nee, maar z'n volgelingen vallen er massaal voor in katzwijm, dus uiteindelijk zijn de paarden wel de klos.........

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:56

@ Ikke , Begrijp je post niet goed . Waarop doel je precies met S & O en d eboel op stelten zetten .
Want ik bedoel met S & O training je paard leren dat het allemaal zo eng niet is als hij denkt dat het is .
Samen een obstakel overwinnen .
Leg het misschien ook weer raar uit ...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:00

Sommige paarden vinden de "obstakels" in een schrikparcours niet zo heel erg eng. Mijn oude merrie loopt bijvoorbeeld met een permanente gaap op haar smoel verveeld achter me aan door zo'n parcours, inclusief aangekleed met een groot oranje zeil dat ook achter haar aan sleept en alle andere paarden op de vlucht helpt. Enige commentaar dat zij geeft is: gaan we nou nog eens wat DOEN???? Is niet echt leuk schrikparcoursje doen :+

Enne, mijn merrie is verre van doods, dat is er eentje met een zeer duidelijke eigen mening en ze mag ook graag wat inspraak hebben in de activiteiten :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:10

Zinzi_jewel schreef:
@ Ikke , Begrijp je post niet goed . Waarop doel je precies met S & O en d eboel op stelten zetten .
Want ik bedoel met S & O training je paard leren dat het allemaal zo eng niet is als hij denkt dat het is .
Samen een obstakel overwinnen .
Leg het misschien ook weer raar uit ...

Mijn paard vind niks spannends aan een "schrikparcours" en gaat dan zoeken naar aanleidingen om toch leven in de brouwerij te brengen. Zo lag er een zeiltje dat zo klein was (en het touw zo lang) dat ie moeiteloos om dat zeiltje heen kon draaien. Ging ie de meest idiote capriolen uithalen om maar niet over dat zeiltje te hoeven lopen. Zo erg dat het door anderen als "angst" werd uitgelegd, maar toen ik 'm bij z'n halster pakte, liep ie als een mak schaap achter me aan over het zeiltje. Dat soort gedrag.

Ik zal andere dingen moeten verzinnen om mijn paard te vermaken en iets nieuws te leren. Wellicht eens een vuurtje stoken in de bak :)*

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:22

Aah zo , ja mijn grote merrie is ook niet gauw onder de indruk en zelfs een vuurtje in de bak is het bekijken waard . Mijn jonge grote merrie is daar in tegen van alles onder de indruk . Behalve van rond springende kinderen :-D
Met haar is een S & O wel leuk en bovendien nuttig .
De pony van dochterlief gaan we er ook aan onderwerpen ;-)
Mijn mini merrie heeft de wereld al gezien en meegemaakt . Ook nergens van onder de indruk . En mini ruin doet alles als dat eten s gevolg heeft .
Dus wdb heb ik ook een saai stel paarden .