En we stranden weer in een kortzichtige 'Parelli geeft dode paarden'-discussie.
Pas op, ik snap waar dit vandaan komt hoor, zeker als je er het eerste filmpje bijhaalt. Ik ben er ook niet wild van, van de manier waarop dit paard loopt. Maar blijkbaar hoort het bij het ras/de foklijn dus is er verder weinig over te vertellen, ik denk dat de andere freestyle-filmpjes dan meer een beeld geven, deze zijn met gewone paarden ...
Niet iedereen zal er fan van zijn, er zijn mensen die ervan houden als hun paard bij elk blaadje schrikt, bij elke scheet wegschiet, etc. Er zijn mensen die erop kicken dat paarden bokken, puur zodat ze kunnen laten zien dat ze erop kunnen blijven zitten en het dier kunnen temmen (ik heb het trouwens over niemand hier in het topic, gewoon iets wat ik heel veel zie & heb gezien door de jaren heen

). Dus ja, als je daarvan houdt moet je dat vooral doen .. alleen is het jammer voor het paard ..
Ik ben nu bezig om mijn paarden 'slaafs' te maken en ik geniet ervan als ik zie dat ze met hun oortjes ontspannen, hoofd fijn naar beneden gewoon staan. Nergens een probleem van maken, niemand kan hen laten schrikken, ze zijn gewoon ontspannen en maken zich om niks druk. Heerlijk vind ik het. Ik heb ook 2 heel verschillende types, heel moeilijk maar wel héél leerzaam. Ik heb een dominant type en een bang type, waarbij de laatste ook uitslaat als deze niet weg kan. Op z'n 20 jaar moet hij nog leren dat het leven niet eng is, omdat hij vroeger ergens stond waar mensen het stoer vonden als hij er vandoor ging .. Leuk voor het paard hoor, echt waar

En ja, over een tijdje zal je een 'slaafs' paard zien, een paard dat fijn ontspannen staat te wachten totdat we iets gaan doen .. Maar tegelijk zal je ook een gelukkig paard zien, want het leven is niet eng meer .. er moet niet meer gevlucht worden, er moet niet meer geschopt worden, hij moet zich niet meer verdedigen want er zal hem niks gebeuren .. Dat ben ik hem nu aan het leren, en dat zit in zo'n kleine dingen .. maar daar moet je voor open staan en dat is vaak nogal een probleem .. Heb dat probleem ook gehad hoor, je zal wel oude discussies van mij terug vinden waar ik het nut van Parelli echt niet in zie .. ik was verkeerd ..
Trouwens, de echt doodgeparelliede (?) paarden zijn de paarden van mensen die er niks van begrepen hebben. Mensen die denken dat de 7 games datgeen zijn wat ze moeten doen en wat ze altijd en eeuwig in dezelfde vorm moeten doen. Mensen die niks snappen van paarden op zich, maar gewoon de games doen, waarbij je de paarden deze op automatische piloot ziet uitvoeren. Parelli zelf gaat over creativiteit, je krijgt een basis mee en met die basis kan je jezelf en je paard ontwikkelen, maar dat moet je zelf doen .. zelf dingen verzinnen, zelf oefeningen verzinnen .. Moet je wel kunnen en aangezien niet iedereen creatief is zijn er mensen die steeds in hetzelfde blijven hangen .. Maar is daarom Parelli slecht? Neen, dat ligt aan de mensen die het uitvoeren..
Mijn pony's hebben trouwens echt nog wel een mening, met de dominante wilde ik een paar dagen terug werken met sprongetjes, maar hij liet duidelijk merken dat hij liever met z'n ton zou voetballen .. dus hebben we heel veel gevoetbald, met tussendoor eens een sprongetje .. En ik had een happy paard die graag wilde, terwijl het anders een typisch paard is wat je moet vooruit slaan om er iets van beweging in de krijgen .. een luie zak, een saaie pony .. Is hij helemaal niet, hij is gewoon ontzettend slim en zal zich niet moe maken als jij niet weet hoe met hem om te gaan .. Maar dat is iets wat je maar net moet (willen) zien natuurlijk

Over de levels zelf heb ik nog weinig kennis .. Wel ben ik heel blij dat ik nog de 'oude' pakketten heb te pakken gekregen, echt uren & uren aan beeldmateriaal, boekjes erbij, er lijkt geen einde aan te komen. Heerlijk! Ik begrijp ergens wel dat ze nu meer werken met minder zelfstudie en meer lessen, deels voor de bankrekening waarschijnlijk, maar ook omdat je zo makkelijk dingen fout kan doen, fout kan aanleren.. Maarja, zelf ervaar ik nog steeds dat het nemen van les niet overal even makkelijk is (denk dat je in Nederland meer mogelijkheden hebt tegenwoordig) dus ik doe het toch zelf en voorlopig gaat het best wel ok, ik merk in ieder geval (positieve) verandering in mijn pony's dus ik ben al blij