Aanvallen bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 09:16

Hallo Bokkers, Ik heb met dubbele en enkele longe gewerkt, bij dubbele longe kon ik hem weer naar buiten brengen, na wat springen en stoten iss het mij gelukt om hem te longeren aan dubbele longe en uiteindelijk ook de enkele longe!

:):)

Bedankt allemaal voor de reacties :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:18

Ook meegemaakt met mijn verzorgfries, ze rende zelfs nog op mij in

Ik wist ook niet wat ik moest doen, maar ze kwamen inderdaad ook met de tip flink een lel verkopen van voren
dit mag echt niet

daarna heeft ze het nog 1x geprobeerd daarna is het acuut gestopt

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:30

Hoi ik heb met een paard het zelfde probleem...
*duivelse blikken
*naar binnen uitvallen
*bokken naar midden
*steigeren
Met de zweep er langs geven hielp echt niét ! Ben begonnen met eerst rusttig paar rondjes stappen e eaan de hand en dan de longe langer laten worden... Steedst na 2rondjes belonen. Daarna begonnen met laten draven met behulp van een KORTE longeerzweep of lange normale zweep. Ook weer belonen eventueel met wat lekkerst.
Bij mij kon ik de x daarna weer gewoon longeren.
Ohja gewoon een halster en normale longeerlijn gebruikt.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:46

Mijn merrie doet het ook naar heb dan ook een dominante merrie .. Een lel is ze niet van onder de indruk.. Bij mijn merrie blijft het bij dreigen..

Wij hebben de bak nu afgezet een op de perfecte maat voor longeren en longeer haar nu zonder lijn.. Dit gaat super en aanvallen doet ze sinds dien niet meer terwijl er verder niets is veranderd .. Hoofdstel nog gewoon in .. Longeerhulp er nog aan alleen de lijn er niet meer aan..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:51

RoosDami schreef:
Hoi ik heb met een paard het zelfde probleem...
*duivelse blikken
*naar binnen uitvallen
*bokken naar midden
*steigeren
Met de zweep er langs geven hielp echt niét ! Ben begonnen met eerst rusttig paar rondjes stappen e eaan de hand en dan de longe langer laten worden... Steedst na 2rondjes belonen. Daarna begonnen met laten draven met behulp van een KORTE longeerzweep of lange normale zweep. Ook weer belonen eventueel met wat lekkerst.
Bij mij kon ik de x daarna weer gewoon longeren.
Ohja gewoon een halster en normale longeerlijn gebruikt.

Maar met een halster om kunnen ze meer druk op jou uit oefenen ( sterk)
Daarbij wat bereik je er mee als je longeert met halster.. Alleen domweg rondjes rennen dus hooguit beweging of conditie maar hals houding is 9 van de 10 keer bagger met halster dus verkeerde spier opbouw wat met rijden weer kan tegen werken .. Als ik longeer wil ik er ook baat bij hebben en niet gelongeerd worden door mijn paard.. Dus hoofdstel in , longeerhulp er aan een zeer vriendelijke methode.. Paard loopt netjes over de rug , mooie halshouding. Waardoor je er met rijden ook baar bij hebt Lijkt mij ook het doel van longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:39

Lindy, mooie oplossing om het zo te doen. Ik denk dat je wellicht zelf ook fijner beweegt als je geen lijn eraan hebt, dus eerder het naar binnen gaan tegen kan gaan met je eigen lichaamstaal, of niet?

RosalieV

Re: Aanvallen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:27

@Lindy1982: kan natuurlijk ook met hoofdstel en slof... Net wat jij al zei.. Dat doe ik nu ook.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:33

Ffortuna schreef:
Lindy, mooie oplossing om het zo te doen. Ik denk dat je wellicht zelf ook fijner beweegt als je geen lijn eraan hebt, dus eerder het naar binnen gaan tegen kan gaan met je eigen lichaamstaal, of niet?

Klopt zodra ik mijn groter maak dimpt zij in..
Zij had gewoon een hekel aan dat touw aan haar.. deze weggelaten ze doet nog exact het zelfde maar nu zonder problemen
Ze loopt meteen op haar eigen benen ( jonge pony )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:35

Als dit mijn paard was geweest had ik hem laten galloperen aan 1 stuk door na het dreigen. Wil hij terug naar draf, door laten galloperen. Tot hij moe is.
Zo doen paarden onderling het ook.
Dit is echt heel erg gevaarlijk en kan flink uit de hand lopen! Heb vd week nog een filmpje gezien met dit gedrag wat flink uit de hand liep (bij een ervaren trainer, toen was het dus al te laat!)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:37

RoosDami schreef:
@Lindy1982: kan natuurlijk ook met hoofdstel en slof... Net wat jij al zei.. Dat doe ik nu ook.

Slof vind ik een ingewikkeld ding haha.. Longeerhulp is echt mijn uitkomst en zeer vriendelijk..

Afbeelding

Hier nog aan touw maar dat was een drama vooral als je rechtsom wilde
Nu beide zeide geen problemen meer

@ vivalavida
Dat moet dan wel lukken.. Mijn paard ging gewoon recht voor je staan face 2 face en met geen mogelijkheid kreeg je hem meer om om hem aan de loop te krijgen.. dichterbij komen dreigen / stijgeren.. dus je kon op geen enkele manier drijven.. ze zorgde er voor dat ze met haar hoofd face 2 face naar jou bleef staan.. en van de zweep niet onder de indruk.. dus ben benieuwd hoe jij dan een paard gaat laten galoperen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:42

Eerlijk? Ik had hem kort en klein gemept. Tot hij weer gaat lopen. En dan laten galloperen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:46

VivaLaVida schreef:
Eerlijk? Ik had hem kort en klein gemept. Tot hij weer gaat lopen. En dan laten galloperen.

Dat boeit mijn paard totaal niks . Ze is 0,0 onder de indruk van de zweep want die tikken heeft ze echt wel gehad .. En tegen haar hoofd slaan met de zweep gaat mij te ver.. En als ze op deze manier voor je blijft staan kan je alleen bij de voorkant klein beetje zijkant als je dichtbij kan komen of haar hoofd.. Hoofd slaan met zweep is echt no go vind ik en van de rest niet onder de indruk geen enkele zweep tik .. Benieuwd hoe je het dan oplost.. Er op los meppen werkt dus niet

( overgens is het probleem bij mij opgelost maar niet met de zweep ik moest verder denken en creatief worden want zoals gezegd zweep boeit er niks sluit ze zich gewoon van af.. Dus met geweld los je niks op , ik heb nog een dominante merrie gehad en die sloot zich ook af en dan kan je doen wat je wilt naar bereik je niks Overgens was die met longeren geen probleem .. Zei ging de trailer niet op.. Je moet soms creatief zijn zij raakte voor de trailer in een soort trans en dan kan je meppen wat je wilt maar dat is geen oplossing .. Kietelen in haar koot met de bezem en ze stond er met 2 sec op geweld is dus niet altijd de oplossing bij dominantie)
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 02-10-12 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:51

Door gaan tot ie wel loopt.
Een slof oid er aan hangen zou ik persoonlijk nooit doen, omdat dat het probleem (vind ik) onderdrukt, niet oplost. Je paard ziet je nog steeds hetzelfde, kan alleen minder aanrichten (als je geluk hebt).
Wat doet jouw paard als je er 'omheen' loopt naar de zijkant om haar te kunnen 'drijven' (met je zweep bij zn kont dus)? Meedraaien, of blijft ie dan staan?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:53

Je kan door gaan tot je een ons weegt maar boeit haar echt niet ..
Je kan er niet omheen lopen je kan niet het drijvende worden want ze draait gewoon met je mee ze zorgt er ten alle tijden voor dat haar hoofd recht tegen over jou staat

Overgens ik heb nog nooit een slof gebruikt en dat zie ik ook niet als een oplossing van dit probleem .. Ik zie een slof naja in mijn geval een longeer hulp als hulp middel om mijn paard netjes over de rug te laten lopen en de juiste spieren op te bouwen en niet om haar niet aan te laten vallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:58

Lindy, gebruik jij dan je lichaamstaal wel op een goede manier als je met touw eraan longeert? Mijn jonge paard (ook een lekker dominante merrie) longeer ik nog niet maar ik doe wel grondwerk met haar op de longeercirkel. Ik kan haar prima rondsturen omdat ik mijn lijf goed gebruik. Wanneer ik er, om te oefenen, een touw aan hang (aan het halster), ga ik mijn lijf anders gebruiken en blijf ik bijv. meer op dezelfde plek staan waardoor ik haar minder goed kan sturen.

Puur vanuit mezelf geredeneerd hoor :) maar zeker met een jong paard is jouw plek erg bepalend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:58

In dat geval, en zou het mijn paard zijn die dat deed, had ik alles gedaan wat nodig is om m aan het lopen te krijgen. Hoe hard het ook is.
En als ze los loopt in de bak en jij in het midden staat wat doet ze dan?

Ik zal het filmpje even opzoelken.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:00

Overgens was bij mij het probleem op een simpele manier opgelost .. De longeerlijn los klikken en madam doet precies wat ik vraag .. Alleen als dat touwtje er aan wordt geklikt gaat er een knop op en dat terwijl ze met of zonder touw exact het zelfde werk MOET doen

Mijn paard heeft wel de leeftijd om gelongeerd te worden ze is namelijk ruim 4 maar vind dat evengoed jong .. Lichaams houding ben ik heel bewust van .. Heb meerdere workshops daar in gevolgd omdat dat iets zeer belangrijks is in de omgang met paarden en alle dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:02

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:03

Ik zit op mijn mobiel.. Maar touw er aan klikken doe ik nu toch niet ben zwanger nu dus neem geen risico

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:08

Maar ben je niet bang dat het de volgende keer weer iets anders is? Dat je er bijv niet meer op kunt stappen omdat ze weg blijft draaien. Of de trailer niet meer in. Enz..
Als je zwanger bent zou ik het idd uit de weg gaan, dat is het risico idd niet waard.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:10

Nee hoor dit probleem is al van een behoorlijke tijd terug madam weet heel goed dat ik de baas ben en heeft respect voor me.. Heb verder nooit problemen met haar dit is het enige waar ik met haar tegen aan ben gelopen verder gaat allee super

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:23

@Lindy1982: das ook een fijne manier! Wij hadden ook zo een touw alleen te lang..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:17

Ik lees al vanaf het begin mee maar had niet zo'n zin om mezelf te verdedigen. Nu komen er echter steeds meer reacties van mensen die verschillend denken en krijgen we een interessant topic. Mooi om te zien!

Ik heb zelf ervaring met een niet zo gemakkelijke haflinger. Dat paard heeft me ontzettend veel geleerd. Onder andere dat doorslaan met een zweep echt geen zin heeft. Veel paarden kunnen zich gigantisch goed afsluiten van pijn. Ze voelen een vlieg landen op hun vacht. Maar hij gaf gen krimp terwijl er zwepen op hem zijn stuk geslagen... slaan tot er iets gebeurt is niet de oplossing. Als het paard (dat dier waar je een samenwerking mee op wilt bouwen!) het knopje bij zichzelf omzet en jou gaat slaan om het tegen je op te nemen verlies je gegarandeerd. Gelukkig maar dat paarden van nature geen agressieve dieren zijn.

Met mijn haflinger ben ik ook los en met de dubbele lijn gaan longeren. We hebben van alles geprobeerd. Die twee methoden gingen goed. En uiteindelijk door ontzettend goed naar mijn paard te kijken kreeg ik zelfs door hoe ik hem aan de enkele lijn in de rijbaan kon longeren. Maar 1 klein foutje en ik kreeg weer op mijn kop. Hij vloog niet meer op me af maar hij trok zich vrolijk los en ging lopen showen. Daarna kon ik hem weer pakken en gingen we verder... tot ik weer een foutje maakte en hij mij daar op wees.

Op momenten dat het slecht gaat zie het dan alsjeblieft als een les van je paard. Blijf er aan denken dat het geen machine is maar een dier dat je probeert duidelijk te maken wat er aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:33

Malenka, sommige paarden zien hun baas niet als leider, of laat ik zeggen de baas gedraagt zich niet als leider. Dat is idd een grote fout. Paarden onderling jagen de 'lageren' ook weg, gaat het paard niet aan de jant dan vallen er klappen. Ik pas me niet aan aan mijn paarden, en ga zeker een confrontatie niet uit de weg!! Tenzij mijn paarden er bijvoorbeeld lichamelijk moeite mee hebben. (En dan nog mogen ze zich niet zo gedragen) de kunst is om te herkennen of het dominantie is of een ander probleem. En daarom zeg ik ook steeds: bij mijn paarden.. Want die ken ik door en door, bij een ander paard en zeker over internet is dit lastig te beoordelen.

Natuurlijk is mijn ene merrie ook wel vervelend geweest, (allebei heus wel!) en ik sla er dan heus niet meteen op los! Probeer dit eerst anders op te lossen dmv lichaamstaal, stem e.d.
Maar als ze zo tegenover mij was gaan staan dreigen dan waren er klappenm gevallen. Gelukkig zouden ze dat niet in hun hoofd halen!!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:36

Ik ken iris haar paard ( malenka ) en die was idd niet makkelijk en zoals ik dus zelf aangaf mijnes sluit zich ook af en dan geven ze geen kik doorslaan heeft dan geen nut..
Ben blij dat ik het op mijn eigen manier heb opgelost en dat ik nu lees dat het bij andere ook een oplossing is geweest