[AR] paard beleren: hoe verder na band slepen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 16:13

Hier even een update. We zijn sinds gisteren in bezit van een beleerwagen. Na lang nadenken, veel soorten bekeken te hebben en afwegingen gemaakt te hebben, hebben we deze gevonden.

Omdat zoon pas 10 is en paard nog beleerd moet worden, zagen we geen noodzaak tot het kopen van een dure marathonwagen. Zoon zal de komende jaren niet zelf de weg op mogen met een Fries en in de bak of op het erf rondrijden. Een kleine compacte wagen leek ons dus goed genoeg.

We hebben nu een twee wieler op de kop getikt, welke van het voorjaar een hamerite-verbeurt gaat krijgen (dat is ook wel nodig). De bok geeft plaats aan 2 mensen en achterop kan er ook iemand staan.

Nu Paardlief er aan gaan wennen. We hebben vandaag kennis laten maken, snuffelen, wagen beetje rijden naast hem. We hebben hem ook verkeerd om :+ tussen het lamoen gezet om deze te passen. Lamoen klemt iets op het smalste deel maar paard moet nodig afvallen, vooral ter hoogte van waar de lichtogen komen en daar is de lamoen het smalst. Mooie graadmeter haha. Rest valt prima, breed zat.

Van achteren ermee aankomen was erg spannend qua geluid dus draaide hij om om te kijken. Maar positief afgesloten zij het verkeerd om tussen het lamoen. Manlief grapte al dat Jippe straks denkt dat hij de wagen moet duwen :Y)

Nog 1 vraagje (al laat ik het de expert ook bekijken die me helpt, maar wil het zelf ook weten): hoeveel ruimte moet er minimaal zitten tussen achterhand (staart) en zweng? De strengen die ik heb lijken kort en ik wil weten of ik langere nodig heb.

Oja, zoon gaat eerst oefenen met inspannen met leeg tuig, dus zonder paard erin. Zodat hij dat eerst in de vingers heeft voor Jip er echt voor moet. En zodat mijn roestige kennis ook weer opgefrist is (heb menles gehad in erg grijs verleden haha)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:21

Er moet in iedergeval zoveel ruimte zijn dat hij in draf niet met zijn achterbenen tegen de spoorstok komt.
Echter heeft dat niet alleen te maken met de lengte van je strengen maar ook met de lengte van je lamoen.

Heb je een foto van je paard naast de sulky? Kunnen we een kleine inschatting maken.

leuk dat je geslaagd bent voor een kar.

Zilfstar

Re: paard beleren: hoe verder na band slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 16:29

Nog geen foto, moet ik dan effe een keer maken. maar we zijn nu nog bezig paard rustig aan wagen te laten wennen. Tot nu toe MET afdekzeil erop, dat is dan best spannend, maar als dan het zeil eraf is is de wagen wrs minder spannend. Gisteren nog een keer ernaar toe. Snuffelde er al gewoon aan, Achteruit gezet 1 pasje tussen het lamoen gehad. En vooruit er zo in gelopen en weer even het lamoen opgetild zodat hij ertussen stond. Ach hij kijkt even om van "wat voel ik nou" en graast weer verder. Ook de wagen wat bewogen zodat hij merkt dat dat normaal is.