Piaffe training aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Piaffe training aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:33

Heeft toch simpelweg te maken met het hol of bol maken van de rug?

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:45

Suelza schreef:
ZusJacobs schreef:
Ik zal we de enige zijn, maar ik zie veel te veel benen en veel te weinig rug. De rug blijft erg strak en er wordt bijna niet gekanteld in het bekken, en dat zou in dit stadium echt wel meer aanwezig moeten zijn. Ik zou zelf meer gaan werken vanuit de draf naar het verzamelen of vanuit de stap gaan diagonaliseren. Nu is het vanuit stilstaan/stap laten piafferen, wat lastiger is (je ziet ook veel taktfouten)! Ook lijkt het of je niet op de juiste momenten toucheert, maar dat is lastig te zien.

Nee, dit viel mij dus ook op. Ik zie hier een paard wat weliswaar de benen optilt, maar ik zie hier geen vorm van verzamelde arbeid.

Ik zou hier ook voorzichtig mee zijn, want je vraagt nu een overbelasting op de gewrichten van het paard, daar hij op een niet-correcte wijze aan het 'trippelen' is. Ik mis souplesse in het lijf (flexibiliteit van de wervelkolom), ik mis de aanspanning van de bovenlijn, de buiging in de achterhand en het ondertreden van de beide achterbenen.

Ik zou dit paard nog niet doortrainen in deze oefening, werk eerst aan de buiging en het correct (!) ondertreden van het binnenachterbeen (schouderbinnenwaarts), de buiging het het correct ondertreden van het buitenachterbeen (travers) en de buiging en het ondertreden van zowel binnen- als buitenachterbeen (appuymenten) in de drie basisgangen, alvorens je overstapt op een dergelijk zwaar belastende oefening als de piaffe, die absoluut goed is in de training van het paard, maar schadelijk kan zijn bij het verkeerd aanleren, danwel toepassen hiervan.

Wel vind ik dat je op een hele leuke manier met je paard bezig bent, ik vind het altijd erg leuk om te zien dat mensen de moeite nemen om 'naast hun paard' te werken ipv alleen maar erop. Dus wel lekker zo door gaan :j

Hier ben ik het nu helemaal mee eens.
Wat we op het filmpje zien heeft niets te maken met een klassieke piaffe, maar is een circuspaard wat op de plaats staat te trippelen.
De achterhand draagt niet, wat men goed kan waarnemen, doordat de hoeken van de achterbenen niet gebogen worden en hierdoor niet ondertreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:22

Leuk dat je op deze manier je paard traint, mooi dier ook.
Ik als leek lijk heel veel zoeken & proberen te zien, lijkt me ook logisch dat het niet meteen perfect gaat. Maar ik zou niet kunnen zeggen of dit een goede of slechte piaffe is, zover ben ik nog lang niet dus ik heb me daar nog niet in verdiept :o