Welke methode gebruik je voor je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JvBfoto

Re: Welke methode gebruik je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:15

Vanalles met Parelli als leidraad. Ik vind het een fijne, toegankelijke methode die ik bij elke vorm van omgang met paarden kan gebruiken, maar helemaal strikt zal ik een methode niet volgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:39

Ik gebruik geen methode, ik gebruik mijn kennis, intuïtie, etc. en paard om samen verder te komen. Dat is als ik moet kiezen het meest gebasseerd op centered riding.
Verder maak ik gewoon mijn eigen fouten en mijn pony ook en daar zijn we trots op en het maakt ons sterk. Ik wil een vriendje die is zoals hij is en niet een die zich gedraagt zoals ik wil.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:27

Parelli sinds bijna 2 jaar. Ik zocht een leidraad of stappenplan om met mijn jonge paard aan de slag te gaan en ben verslaafd geworden. Ik had toen al 31 jaar eigen paarden, maar wat heb ik de laatste jaren nog veel bijgeleerd. :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:14

Een hoopje van alles bij elkaar volgens mij :P Ik heb parelli lessen gevolgd, dat gebruik ik het meeste, maar ik doe stiekem ook gewoon stemhulpen etc erbij, vrijheidsdressuur op commando ofzo :P Verder laatst een lesje Voest manier gehad, ook leuk om mee te werken. En uiteindelijk maak ik mijn eigen freubel ervan waar ik en mijn paard het beste mee kunnen samen werken. Ondertussen rij ik ook gewoon met bit, en longeer ik met bijzet, maar doe ik ook longeren ala academische rijkunst, evenals het rijden, en buiten hobbelen we gewoon een beetje bitloos van touwhalstertje tot hackamore. Alles dus :o (maar basis komt op hetzelfde neer).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:50

Voor al die zelf-samenstellers: wat is jullie criterium van "goed"? Wat is de reden om bepaalde dingen wel of juist niet toe te passen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:09

De reactie van het paard, alleen die mag oordelen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:27

dat is de beste manier denk ik.

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:08

Alle stromingen hebben goede elementen en het einddoel is hetzelfde, dus ik kies wat het beste bij mijn paard past :) Mijn haflinger doe ik Parelli opleiden en mijn arabiertje een beetje vanalleswat. Ik zou graag meer leren van Nevzorov maar ik vind het lastig om informatie te verzamelen.
Kennen jullie deze al? Komen alle stromingen aan bod: http://youtu.be/TQUMAJCh1fA

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:19

Tja, wanneer is iets goed en wanneer niet... als mijn paard er goed op reageert, er beter van wordt, maar ook als ik het goed kan uitvoeren al dan niet leren. De basis is idd wel hetzelfde. Ik wil mijn paard blij houden/krijgen, goed in haar lijf & koppie, en een fijne samenwerking krijgen. Daar ga ik mee verder.

Ik heb ook een tijd AdB gereden bijvoorbeeld, maar daar wordt vaak nogal in 'doorgedraafd' door sommigen dat dat de enige manier is, en heilig is. Ik longeerde ondertussen mijn paard gewoon bijgezet, en dat is dan weer funest volgens die manier... nou ja, mijn paard is er alleen maar beter van geworden, ik blijf altijd door kijken en doorzoeken voor het beste van mijn paard, en vind het zelf ook leuk om te leren en te zoeken anar het 'beste' voor haar.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:33

Ik doe ook vanalles. Van vrijheidsdressuur tot rechtrichten (ook weer van twee verschillende instructrices) tot western. Probeer veel kennis op te doen van allerlei stromingen en ga dan logisch nadenken wat het (rijtechnische) probleem is bij mijn paard en hoe ik dat kan omvormen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:55

ik doe eigenlijk een combinatie van alles ;P

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 03:12

Grondwerk Parelli met een grote hempfling invloed, heb ik eens van degene die mij lesgeeft gehoord :))
Nu heb ik binnekort van iemand anders een les, weet niet wat die precies voor methodes gemixt heeft, of meer voor eentje specifiek is. Altijd leuk weereens wat anders.

Daarnaast doe ik werken aan de hand/rechtrichten op de methode van Marijke de jong, dus de academische rijkunst, en een vleugje vrijheidsdressuur.

En ik geloof dat degene die mij rijles geeft veel Antionne du bodt in haar lessen verwerkt heeft.

Daarbij heb ik even les gehad van iemand die buiten dressuur into Parelli en Western was, dus daar merkte ik dan ook dingen van.

Goed is als het werkt voor jou en je paard. Heb 4 lessen klassieke rijkunst gehad, echt een prof, maar het werkte totaal niet.
Ontzettend veel theorie en veel te technisch. Ik was meer aan het luisteren dan rijden. Daarbij ging ik ontzettend verkrampt zitten.
Ik moet kilometers maken, en gewoon rijden, voorwaarts, en leren voelen.

Mijn criterium van goed = Blade heeft gelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:36

NeverGiveUp schreef:
Grondwerk Parelli met een grote hempfling invloed, heb ik eens van degene die mij lesgeeft gehoord :))
Nu heb ik binnekort van iemand anders een les, weet niet wat die precies voor methodes gemixt heeft, of meer voor eentje specifiek is. Altijd leuk weereens wat anders.

Daarnaast doe ik werken aan de hand/rechtrichten op de methode van Marijke de jong, dus de academische rijkunst, en een vleugje vrijheidsdressuur.

En ik geloof dat degene die mij rijles geeft veel Antionne du bodt in haar lessen verwerkt heeft.

Daarbij heb ik even les gehad van iemand die buiten dressuur into Parelli en Western was, dus daar merkte ik dan ook dingen van.

Goed is als het werkt voor jou en je paard. Heb 4 lessen klassieke rijkunst gehad, echt een prof, maar het werkte totaal niet.
Ontzettend veel theorie en veel te technisch. Ik was meer aan het luisteren dan rijden. Daarbij ging ik ontzettend verkrampt zitten.

Dat laatste zou eigenlijk moeten zijn: Blade is correct bepierd en heeft de juiste balans.........

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:39

Ik werk via Hempfling.

Vele vinden hem onduidelijk of zweverig naar sinds hij ons persoonlijk op weg geholpen heeft hebben wij wel veel geleerd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:42

Silence schreef:
Ik werk via Hempfling.

Vele vinden hem onduidelijk of zweverig naar sinds hij ons persoonlijk op weg geholpen heeft hebben wij wel veel geleerd.

Hoe doe jij dat dan? Heb jij duidelijk via zijn boeken of heb je les van iemand? Ik heb twee van zijn boeken, zijn film en heb hem wel eens demo's zien doen. Er staan meerdere filmpjes op youtube, maar kun jij daar wat mee? Geeft dat jou een leidraad?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:13

Nee ik ben met mijn paard bij hem geweest.
De basis hebben we dus van hem en a.d.h.v zijn boeken (waar mijn paard ook in staat) ben ik verder gaan werken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:26

Ja, dat je daar bent geweest heb ik wel gezien, maar dat is toch maar 1 sessie geweest. Haal je daar dan genoeg uit om mee verder te kunnen? Ik snap werkelijk geen hout van zijn boeken namelijk.. Hoe meer ik lees of hoe meer ik hem hoor spreken hoe waziger ik het vind worden. Wil natuurlijk niet zeggen dat jij er dan niets mee kunt hoor! :) Ben gewoon nieuwsgierig.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:47

Wij mochten na die sessie nog langere tijd mailen/bellen met vragen enz.
Dus op die manier hebben we het uit kunnen werken.
Daardoor snap ik denk ik zijn boeken wel, omdat ik de insteek en bedoeling ervan duidelijk heb mee gekregen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:56

Oh dat is fijn zeg! Dat begrijp ik dat je er meer van mee hebt gekregen als zomaar iemand die zijn boek oppakt. Stukje nazorg is altijd wel prettig.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:43

ikke schreef:
NeverGiveUp schreef:

Dat laatste zou eigenlijk moeten zijn: Blade is correct bepierd en heeft de juiste balans.........

Hoe bedoel je dat?

Dat is wel een klein deel als je kijkt naar je paard he.
Dat hij gelijk heeft en niet wat bokt zegt betrek je op de hele huisvesting, manier van bekappen, rijden, omgang.
Als het voor hem werkt is het goed. Dat gaat dus over meer dan alleen trainingm

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:58

Ja inderdaad, maar ik snap ook heel goed dat voor iemand die puur uit de boeken moet beginnen het idd erg apart over komt :j

Selena94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:47

Silence schreef:
Ik werk via Hempfling.

Me too! Allen doe ik t via z'n boek "het paard zoekt mij". We zijn zelfs al begonnen met de dans. Misschien is hij wel zweverig, maar het laat wel zien dat je zonder dwang heel veel kan vragen van je paard.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:51

Ik werk met de methode Parelli, wij zijn pas net begonnen dus het is nog een beetje wennen. Vroeger deed ik grondwerklessen maar daar zat niet echt een 'methode' aan vast. Ik vind dit veel fijner en mijn paard reageert er goed op, en pakt het snel op. Al in al vind ik dit het beste bij ons passen. Wél vind ik dat er een hoop andere methodes zijn die voor andere mensen net zo goed werken.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:53

Monty Roberts is het gene waar ik een axemen voor heb behaalt en nu een papiertje van opzak heb en plannen aan het maken ben om naar amerika te gaan.

Maar heb nauw contact en wissel veel informatie uit met een emiel voest persoon in opleiding.

maaaaarrrrr,
Monty roberts is niet DE methode. wat gediplommeerd betekent, ben ik toevallig begonnen bij MR, maar er volgt nog heel veel meer
van alles een beetje en die hoeveelheid van de combinatie moet je afstemmen per paard vind ik altijd.

Selina16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:53

Ik doe Emiel Voest! Ik vind het een fijne manier van werken met het paard!