longeren, zo saai!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: longeren, zo saai!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:48

Ik heb 1x een fries gelongeerd! Ik moest wel blijven opletten. Maar was zo intressant hoe een fries beweegd!

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:09

Ik vond het ook nooit saai. Maar bij is het toch altijd wel gebleven bij gewoon de energie van mijn paard eruit te krijgen. Hoe leren jullie dat ze op stemhulp reageert. Voorwaarts ging prima maar terug :Y)
Hoe doen jullie dat?

Welke spullen gebruiken jullie, hoofdstel halster, zweep , zadel, een longeersingel, bijzetteugels?
:j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:18

Hoofdstel met bit. Longeercirkel. Longeerlijn enkel of dubbel. Longeertouwtjes. Longeerzweep (bij alle paarden). Longeersingel.

En door consequent te zijn en veel te doen leren ze de commandos perfect. Die van mij doet halt/galop/halt prima ad longe.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:22

ik denk dat je eens moet kijken naar klaus ferdinand hempfling, dat is wel zo enorm gaaf als je zo met je paard om kan gaan ;) echt heel mooi :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:30

Wat ik bij KFH zie, zie ik bij Parelli en Anderson beter, echt veel veel beter.

http://www.youtube.com/watch?v=I5IUYICjMB4

En ik laat mijn paard niet reageren op stem, behalve whoa om echt halt te houden, een klikje om te versnellen en een zoengeluidje om aan te springen in galop, doe ik alles met lichaamshouding en lichaamspositie.

ambrellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:11

Longeren en met je stem werken tijdens het longeren kan het vertrouwen tussen jou en het paard versterken, ook al is het inderdaad wat eentonig soms, het is belangrijk vind ik :)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:15

Bij longeren akn je je paard of pony zoveel zine doen, zoals over de rug lopen, je ziet hem of haar gewoon werken.Hetis niet zomaar rondjes lopen he.Zorg dat het tempo hetzelfde blijft bijv niet ahrder of onregelmatig in de draf, dat is nogal lastig voor sommige.Je krijgt bovendien echt ene hele goede band met je paardje.Wat je ook kan proberen is lange lijnen? dat is ook leuk.Of voor de kar.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:09

ik longeer altijd los (parelli ?)
het is veel leuker vind ik.
misschien kun je dat eens opzoeken en uitproberen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:48

Parelli longeert niet. Die doet de circling game, en dat houdt in dat je je paard nooit langer dan een aantal rondjes dezelfde kant op laat gaan.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:52

ik leg balkjes neer en dan met blokken hout of iets anders steeds wat hoger maken af en toe loslaten en laten galloperen of zelf iets laten doen in de bak zeiltje neerleggen en daarover heen laten gaan (RAMP ze springt er heel gek overheen :P bij mij) eeh wat nog meer ja oefenen van halt naar galop of galop naar halt enzovoorts

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 06:47

Cassidy schreef:
Parelli longeert niet. Die doet de circling game, en dat houdt in dat je je paard nooit langer dan een aantal rondjes dezelfde kant op laat gaan.

Met goed longeren gebeurt dat ook niet. Philip Karl bv is grote voorstander van heel erg veel afwisseling bij het longeren zoals vaak van hand veranderen, grote volte, kleine volte, hele bak gebruiken... heel speels. Bob Mayhew zie je in de round pen werken, maar ook steeds heel kort en vaak van hand wisselend. Nathalie Penquett heeft 'gewoon' rondjes lopen als absolute basis in overgangen, maar gaat al heel snel over tot het invoegen van kleine voltes, afgewisseld met grote voltes en hele baan gebruik, keertwendingen, volledige wendingen om de as, caveletti's, kleine sprongetjes en andere uitdagingen.

Het longeren als botweg steeds dezelfde rondjes in houding lopen, zie je gelukkig niet overal. Veel vooraanstaande trainers maken er gewoon een spel van met veel afwisseling en dat is leuk (en moeilijk)
Persoonlijk spreekt mij dat ook meer aan dan stil in het midden staan terwijl het paard om je heen draaft. Ik heb het idee dat het ook voor het paard op die wijze leuker is, met de trainer meer betrokken en actiever. Bovendien zie je dan ook echt dat deze mensen longeren met een duidelijk doel voor ogen, zoals goed gebruik van de achterhand of goede buiging dmv de afwisselende oefeningen.
Bovendien wordt als max tijd 20 min. gezien omdat dan de concentratie weg is en het al snel verzand in saai rondslingeren.

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:53

ik vond eerst het longeren ook dodelijk saai.. maar nu ik met de dubbele longe longeer vind ik het leuker omdat je daar juist mee moet op passen met hou de buigen en stelling is of hij niet te diep loopt of juist te hoog, hoe hij reageerd enzo :p het is een hele verbetering in het leuker worden dan als je het paard gewoon los longeert. maar ik geef toe vaak doe ik het niet :)

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:57

Ik vind longeren niet saai, maar ik word door die rondjes te draaien, misselijk van :+
Wel spijtig want mijn pony is zeer makkelijk te longeren...

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:26

ik vind het alleen leuk als het paard het zelf ook leuk vind, en het is best wel intteresand, om een paard zijn bewegingen aan de longe te zien :)

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:29

Wel eens een dressuurproef gedaan dmv dubbele lijnen? Zo kan je het longeren heel technisch inzetten vooral het werken aan de balans/ zijgangen enz! www.freestylecompetitie.nl Met een finale op Horse Event.
Wanneer deze uitdaging je wat lijkt, mail me dan om je klaar te stomen voor de competitie!

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:01

Zoals mijn collega Jessica hier al aangeeft, is werken aan de lange lijnen zo ontzettend leuk! Je kunt met de dubbele lijnen zowel vanuit centrum positie (vergelijkbaar met dubbele longe) als vanuit menpositie werken (achter het paard) met plenty mogelijkheden en opbouwen tot hoog niveau dressuur, maar dan vanaf de grond. Ik ben eraan verslaafd geraakt in ieder geval :D Ik geef er ook les in, vind het te gek om te doen!

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:39

Ik longeer helemaal los en dat is fantastisch om te doen!
Je kan zoveel met je paard spelen, comando's aanleren!;)
Het is absoluut niet saai!!:D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:44

Vroeger deed ik vooral "vrij longeren" (los in de bak), waardoor ze op millimeter-lichaamswerk te sturen was. Maar natuurlijk kan je daar niet heel precieze oefeningen mee vragen. Tegenwoordig, met gewoon formaat rechthoek-bak, longeer ik gewoon aan longes met touwhalster. Ik doe het heel vaak en vaak ook als enige training gedurende enkele weken (dan verre van elke dag hoor). Uiteraard is het niet de bedoeling dat je het paard te zwaar belast, maar daar zijn zoveel oplossingen voor.
Zowel aan de enkele als aan de dubbele longe kan je gemakkelijk cirkels vergroten en verkleinen, binnen de cirkel van hand veranderen, overgangen (tot en met stop-galop en vice versa), je verplaatsen doorheen de hele piste... Ik vind het zelf ook veeeel prettiger om niet in het midden stil te staan maar voortdurend rond te lopen en met lichaamstaal aanwijzingen te geven.
Meestal longeer ik tegenwoordig zoals enkelen hierboven ook met de dubbele longe, zonder bijzetteugels dus, gewoon doorheen een longeersingel. Ik start dan met lopen aan de lange lijnen (dus zoals voor de kar) in stap, doorheen de hele piste, en vanaf draf ga ik dan over op cirkels en figuren. Ondertussen afwisselen met weer erachter lopen, eventueel ook in draf (gaat wel bij een draver - alleen even harder rennen).
Verder kan je ook gewoon balkjes en sprongetjes meenemen, die je bvb schuin kan leggen zodat je paard zijn passen moet verlengen of verkorten. En soms hang ik ook gewoon de longe eraan en laat ze wat lopen zonder echt te werken; kan allemaal.
Qua materiaal zoals hierboven gevraagd hier dus touwhalsters, longelijnen (dubbele longe) en longeerzweep bij een van de twee. En attributen naar wens :D
Kortom, longeren vind ik absoluut niet saai.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:49

liljebo schreef:
Wellicht op deze wijze, om het wat leuker te maken?

http://www.youtube.com/watch?v=sA8bmMeUyZ0

Ik vind het altijd zoooo knap hoe die paarden naar binnen kunnen komen met hun achterhand. Dat vind ik echt prachtig, lijkt me zo onhaalbaar :D .

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:32

LoveLuckyBoy schreef:
Ik longeer weinig.
Het nadeel is dat mijn paard bij longeren snel de stress in vliegt het is ook zo'n driftkikker.

Is dat niet juist een punt waarop je kunt trainen? Je kunt met het oefenen van de basis, overgangen en basisgrondwerk je paard kalmeren.
Ik zou het feit dat je paard een driftkikker is juist aanzien als een trainingspunt, als een uitdaging om hem/haar te kalmeren. Nu ontloop je het juist.